Gå til innhold

Forstår ikke dette med NSB bilett når man har ruterbilett

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss til eksempel si at jeg har månedskort hos ruter for sone Oslo, og så skal jeg ta med en dagstur til si eks. Sarpsborg, må jeg betale "full" billett hos NSB fra Oslo S og til Sarpsborg, eller får jeg noe "avslag" ettersom jeg har returbillett ut av Oslo?

Anonymkode: c346a...049

Skrevet

Hva med rosenholm-Sarpsborg?

Anonymkode: cb553...4b5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med rosenholm-Sarpsborg?

Anonymkode: cb553...4b5

Hva mener du?

Skrevet

Er vel lettest å spørre ruter om dette. Men det er i grunnen litt logisk. Hvis ruter har et samarbeid med NSB kan det hende det er rabatter og hente, men det er to separate selskaper, så det er ikke rart om de ikke gir deg rabatt. NSB kjører jo tog i store deler av Norge, og det er jo ikke slik at om man har ATB-busskort, Skysskort eller kolombus-kort, så får man rabatt hos NSB... Rart om det er annerledes i Oslo. Det er jo forskjellige selskaper.

Skrevet

NSB og ruter har bare samarbeid i Oslo og Akershus. Så du betaler vel for reisen som er utafor fylkesgrensa? Jeg reiser innimellom til Sarpsborg fra Oslo og mener at billetten er litt billigere enn å kjøpe en "vanlig" oslo-sarp.billett :)

Anonymkode: 4e175...c75

Skrevet

Evt. om man få tilbud ved nettbussekspresen hvis man har Ruterbilett?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NSB og ruter har bare samarbeid i Oslo og Akershus. Så du betaler vel for reisen som er utafor fylkesgrensa? Jeg reiser innimellom til Sarpsborg fra Oslo og mener at billetten er litt billigere enn å kjøpe en "vanlig" oslo-sarp.billett :)

Anonymkode: 4e175...c75

Kjøper du da billett på togstasjonen? Hvor mye betaler du?

Skrevet (endret)

https://ruter.no/kjop-billett/billetter-og-priser/andre/ 

Her en en del nyttig info:

NSB

Reiser du med tog i Oslo og Akershus kan du bruke alle Ruters ordinære billetter.

Reiser du med tog utenfor Oslo og Akershus gjelder NSBs egne billetter og priser. Kjøper du periodebillett hos NSB og trenger overgang til Ruters linjer i Oslo, kan du få dette inkludert i NSB-billetten mot et tillegg i prisen.

Endret av altflyter
Skrevet

Månedskortet ditt er gyldig også hos NSB, du betaler fra bygrensa til dit du skal. I ditt tilfelle må du ha nsb-billett fra Rosenholm, som er bygrense-stasjonen i den retning til Sarpsborg.

Skrevet
2 minutter siden, Daria skrev:

Månedskortet ditt er gyldig også hos NSB, du betaler fra bygrensa til dit du skal. I ditt tilfelle må du ha nsb-billett fra Rosenholm, som er bygrense-stasjonen i den retning til Sarpsborg.

Takk, :) nå skjønner jeg det tror jeg

Skrevet

NSB , altså togene , er ikke samme selskap som Ruter, som har buss, trikk og t bane. 
Du må derfor betale helt ny billett når du skal med tog (NSB) for hele distansen , selv om du allerede har billett fra Ruter. 

Anonymkode: 0866c...b58

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NSB , altså togene , er ikke samme selskap som Ruter, som har buss, trikk og t bane. 
Du må derfor betale helt ny billett når du skal med tog (NSB) for hele distansen , selv om du allerede har billett fra Ruter. 

Anonymkode: 0866c...b58

Nei, se over.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Har vi ikke akkurat hatt en tråd om dette?

EDIT: 

Endret av TMB
link
Skrevet
4 timer siden, Guile skrev:

Du kan bruke Ruterbilletten din, og kjøpe NSB billett for resten av strekningen. 

Du må altså kjøpe NSB billett tur-retur Rosenholm - Sarpsborg. Mellom Rosenholm og Oslo S bruker du Ruterbilletten din. 

Mer informasjon finner du på NSB sine sider:

https://www.nsb.no/togbilletter/billetter-i-oslo-og-akershus

Jeg skjønner ikke hvordan dere finner ut at det et Rosenholm, stasjonen kommer jo ikke opp i linjekartet deres?

Annonse
Skrevet
20 timer siden, TMB skrev:

Har vi ikke akkurat hatt en tråd om dette?

EDIT: 

Takk jeg fant den ikke igjen. Men her står det Sonsveien og ikke Rosenholm.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan dere finner ut at det et Rosenholm, stasjonen kommer jo ikke opp i linjekartet deres?

Når du reiser sørover (retning Østfold) fra Oslo, så er Rosenholm siste stasjon innenfor sone 1 (Oslo). Har du månedskort for Oslo gjelder det kun sone 1. Skal du reise lenger trenger du altså billett fra der Ruterbilletten slutter (Rosenholm) og til dit du skal. 

Andre endestasjoner for sone 1 er Stabekk (retning Drammen) og Lørenskog (retning Lillestrøm). 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk jeg fant den ikke igjen. Men her står det Sonsveien og ikke Rosenholm.

Den personen hadde månedskort for to soner (Oslo sone 1, og Ski sone 2). Da trengte han/hun tilleggsbillett fra der sone 2 billetten slutter å gjelde: Sonsveien. 

Skrevet
4 timer siden, Guile skrev:

Når du reiser sørover (retning Østfold) fra Oslo, så er Rosenholm siste stasjon innenfor sone 1 (Oslo). Har du månedskort for Oslo gjelder det kun sone 1. Skal du reise lenger trenger du altså billett fra der Ruterbilletten slutter (Rosenholm) og til dit du skal. 

Andre endestasjoner for sone 1 er Stabekk (retning Drammen) og Lørenskog (retning Lillestrøm). 

Gjelder dette selv om toget ikke stopper på disse stasjonene? For det gjør de jo ikke. Takk for hjelpen forresten, det var veldig nyttig😊 har betalt for mye mange ganger det jeg.

Skrevet

Ruter-samarbeidet gjelder Oslo og Akershus så hvis du skal på reise utenfor der du har månedskort betaler du bare en tillegsbillett fra stasjonen som er i ytterkant av der månedskortet ditt er fra. 

eksempel: Jeg har månedskort hos Ruter for sone 1 (Oslo) og 2V (Asker og bærum). Når jeg reiser til Larvik på sommeren trenger jeg bare kjøpe billett fra Asker til Larvik da Asker er nærmeste ytterpunkt i den rettingen jeg skal reise i. Asker -> Oslo er allerede dekket av månedskortet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...