Gå til innhold

Har en person på 54 nødvendig mer erfaring enn en 26 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis 26 åringen bruker hele livet på nye steder, reiser og forskjellige kulturer, mens 54 åringen bor på ett sted hele livet.. Føler sistnevnte blir lettere full av fordommer. 

Blir likevel irritert når noen ber meg høre på henne, fordi hun har mer livserfaring enn meg. Altså hun er moren min. Men føler ikke lenger det er vits i å spørre henne om råd :vetikke:

Anonymkode: b3127...695

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan få mye klokskap og erfaringer av å bo på samme sted så lenge man for eksempel prater med mye forskjellige mennesker, reflekterer mye, leser mye osv. Man er ikke nødvendigvis klok bare fordi man har reist mye. 
Og du skal huske på at hun har vært 26 en gang hun også, og har nok opplevd mer enn det du har inntrykk av at hun gjør nå sånn som du kjenner livet hennes som mor, for hun har jo vært ung og fri en gang hun og :)

Anonymkode: 81046...cea

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg er 35år, føler en gjennomsnittlig 18-åring har mer livserfaring enn meg. :)

Anonymkode: a4c77...778

Skrevet

Beklager, men slike påstander må man være 26 for å komme med! 

Hilsen midt i førtiårene, ganske bereist, ganske mye utdannet og med variert bosteds-CV. Som 19-åring trodde jeg at jeg var verdensmester. Som 26-åring forsto jeg at jeg ikke var verdensmester da jeg var 19, men hadde enda ikke forstått at man utvikler seg hele livet. Som noen-og-førtiåring har jeg i alle fall innsett at jeg fremdeles har mye å lære...

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Ullvott skrev:

Beklager, men slike påstander må man være 26 for å komme med! 

Hilsen midt i førtiårene, ganske bereist, ganske mye utdannet og med variert bosteds-CV. Som 19-åring trodde jeg at jeg var verdensmester. Som 26-åring forsto jeg at jeg ikke var verdensmester da jeg var 19, men hadde enda ikke forstått at man utvikler seg hele livet. Som noen-og-førtiåring har jeg i alle fall innsett at jeg fremdeles har mye å lære...

Og jeg er over 60:redd:og har innsett at jeg ennå ikke er utlært !

Anonymkode: 5fbf9...128

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis 26 åringen bruker hele livet på nye steder, reiser og forskjellige kulturer, mens 54 åringen bor på ett sted hele livet.. Føler sistnevnte blir lettere full av fordommer. 

Blir likevel irritert når noen ber meg høre på henne, fordi hun har mer livserfaring enn meg. Altså hun er moren min. Men føler ikke lenger det er vits i å spørre henne om råd :vetikke:

Livserfaring kan ikke måles og veies, det kan heller ikke kunnskap eller hvordan en person i praksis utnytter tilegnet kunnskap. 

Hvem som kan og vet mest og hvem det er klokest å høre på i denne sammenhengen må en nesten kjenne begge for å kunne vurdere. Unge mennesker må og prøve ut og erfare på egenhånd, for å lære hva som er gode og mindre gode valg. 

Anonymkode: 9e220...b2e

• Liker 2
Skrevet

Vel, en person er som regel mer erfaren når vedkommende er blitt 54 enn når vedkommende var 26.

Anonymkode: dea90...bc7

Skrevet

Man får ikke bare livserfaring av å reise og flytte på seg. Det er jo erfaring fra livet, det å leve, feile og komme seg opp igjen. Og det er klart at en på 56 har gjort dette flere ganger enn en 26 åring, som oftest. 

Anonymkode: 8893d...fc9

• Liker 2
Skrevet

Statistisk sett har man nok mer livserfaring jo eldre man er, men jeg har levd lenge nok til å vite at dette ikke er noen absolutt sannhet. Jeg har møtt 80-åringer som har sklidd gjennom livet enten uten særlige utfordringer eller uten å reflektere over og lære av dem. Og jeg har møtt både 8-åringer og 18-åringer som har aldri har møtt annet enn utfordringer og som har lært, på godt og på vondt, av hver eneste en av dem og som allerede eier en refleksjonsevne og livsvisdom som slår hva de fleste andre greier å oppnå i løpet av en livstid. 

Anonymkode: 09060...eb4

Skrevet

Men bør man spørre den voksne om man bør gjøre ditt og datt?  det er veldig lite spennende da om du lar være å gjøre noe du har lyst til fordi den eldste hadde dårlig erfaring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...