Gå til innhold

Litt mugg på badet. Utleier mener det ikke er farlig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet inn i et nytt kollektiv for en måned siden. Viste seg at de har hatt problemer med mugg på det ene badet - noe jeg fant ut etter at jeg flyttet inn. Vi har to bad i kollektivet, men jeg dusjer vanligvis på badet der det er mugg. Dette er ca 2 ganger i uken. I tillegg vasker jeg klær da det er vaskemaskin på dette badet. 

Det er svart mugg mellom fugene samt en del små grønne prikker i det ene hjørnet av taket. Vil tippe disse prikkene er samlet på 5 cm. Det lukter også ganske ''mugg'' på dette badet. 

Har fått vite av jentene at de som bodde i dette kollektivet i fjor også hadde problemer med mugg på dette badet - og at disse hadde varslet utleier om saken. 

Jentene har siden august varslet utleier om dette mugget på badet. Utleier sendte vaktmester i slutten av oktober som fikk vasket vekk litt av muggen. Dette var imidlertid svært lite som vaktmesteren fikk fjernet. Vi har varslet om dette igjen - men utleier tar det ikke seriøst og mener at dette mugget ikke er farlig. Samt at vi ikke lufter godt nok. 

Jeg er en person med mye allergier og merker at dette med muggen stresser meg veldig. Er utrolig redd for å bli dårlig, sengeliggende grunnet dette. Merker at det tar mye av oppmerksomheten bort fra eksamenslesingen.. 

Det står mye forskjellig på nettet angående farligheten ved mugg. Jeg lurer derfor på hvor farlig det er å ha slik mugg jeg beskrev ovenfor på et bad som en bruker 2 ganger i uken. 

Hvordan kan en få utleier til å fikse dette når han ikke tar det seriøst i det hele tatt? Vi vet jo at de som bodde der i fjor hadde samme problem. 

Anonymkode: c7463...c9a

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Grunnen til at det blir mugg er at badet er for fuktig. Her må dere bli vesentlig mye flinkere å kjøre viften og gjerne en avfukter.

Jeg forstår imidlertid ikke utleier. Vil han virkelig ha en leilighet som overtid blir ødelagt av fukt?

Jeg hadde flyttet.

Skrevet

Søk på huseier, plikter, muggsopp, fant blandt annet dette: http://jushjelpa.no/muggsopp/

Har dere noen anelse om hva som er årsaken til muggen? Blir det luftet på badet?

Anonymkode: 02ac2...526

Skrevet

Og ha døren åpen når dere er ferdig med å dusje, samt ikke tørke klær der inne! Man kan bli veldig syk av mugg så huseier burde virkelig gjøre noe med det! Meld dere inn i leieboerforeningen og få hjelp fra dem kanskje? https://www.leieboerforeningen.no/

Anonymkode: 3c0a9...6aa

Skrevet

Det er ikke alltid at lufting er nok..det kan være svakheter i konstruksjonen b.l.a

Anonymkode: 3ddd9...9cc

Skrevet

Alle vet at fukt og mugg er helsesskadelig. Det er bare snakk om dose og personlig tålegrense før sykdom viser seg i form av eksem, allergi og astma. I tillegg kommer sick building syndrome. Hva som skaper sykdom, om det er fukt eller mugg eller disse i kombinasjon med fuktige materialer i bygget, vet man dog ikke med sikkerhet.

Fukt skaper mugg, det er realfag. Høyere temperaturer bærer fukten bedre enn lavere temperatur. Så første bud ved fukt er å få opp temperaturen og luftgjennomstrømningen. 

Overflatemugg kan vaskes bort. Mugg som går i dybden må utbedres. Fhi.no har nulltoleranse for fukt og mugg innendørs. 

Å tro at muggen bare befinner seg på badet er temmelig naivt. Muggsoppsporer sprer seg med luftstrømmene når dører åpnes og lukkes, fuktige klær flyttes på osv. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ha døren åpen når dere er ferdig med å dusje, samt ikke tørke klær der inne! Man kan bli veldig syk av mugg så huseier burde virkelig gjøre noe med det! Meld dere inn i leieboerforeningen og få hjelp fra dem kanskje? https://www.leieboerforeningen.no/

Dører til bad og våtrom skal være lukket til all fukt er liftet ut ved de luftemulighetene som finnes i rommet, ellers får man kondensering i tilstøtende rom, med muggsoppvekst også der. Da har huseier anledning til å påberope seg feilbruk av boligen og påfølgende erstatning for utbedring. Det samme gjelder tørking av klær i rom som ikke er våtrom. Og luftavfukter er ikke det man løser dette med. 

TS hvorfor undersøkte du ikke skikkelig før du flyttet inn? Dette er blant de tingene det er uhyre viktig å undersøke grundig får du aksepterer å bo et sted. Her får du si deg opp og finne noe annet når boforholdene tar bort fokus fra studiene dine.

Anonymkode: 0d757...482

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alltid at lufting er nok..det kan være svakheter i konstruksjonen b.l.a

Anonymkode: 3ddd9...9cc

Ja det kan det men man må lufte også. Vi vet jo ikke om det luftes på dette badet i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har dere varmekabler på badet? Har dere vifte eller ventil? Er det en spalte under baderomsdøren? 

Skru på viften/åpne ventilen (ventilen bør være åpen hele tiden forresten om dere har det) og lukk igjen døren mens du er inne på badet. Hvis du holder hånden nede ved døren så skal du kjenne at det kommer luft inn. 

Hvis ikke luftingen fungerer som den skal, så kan det være en av årsakene til muggen.

Endret av penny_
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jo fuktigheten komme i de andre rommene også. Det beste en kan gjøre, er å skru på/opp gulvvarmen på badet, samt sette viften på fullt når man dusjer

Anonymkode: 44174...1ee

• Liker 1
Skrevet

I kollektiv blir det ikke luftet. Dyrt med strøm som leietakerne må betaler. Ventiler blir skrudd igjen. Når noen blir lei og vil flytte kommer dette frem. Sånn var det i mitt kollektiv iallefall. Vi 5 skrev under leiekontrakt leiligheten "som den var" og kom ingen vei da vi ville flytte.

Anonymkode: 0ee72...42d

• Liker 1
Skrevet

Merkelig at vi aldri fikk svar på om de lufter. Her jeg leier nå er det ikke vifte på badet, men kun to små vinduer og en ventil. Hvis ikke disse to vinduene står vid åpne i flere timer etter jeg har dusjet, har jeg opplevd at det har begynt å lukte mugg her, så lufting er viktig...

Skrevet

Grunnen til at du leser så mye forskjellig er at en del av befolkningen har en genetisk svakhet som gjør at immunforsvaret ikke klarer å håndtere mugg, og at mange artikler ikke skiller mellom vanlig overfølsomhet for vanlig mugg, og regelrett forgifting av svartmugg. Du vil uansett neppe bli sengeliggende med mindre du tenker deg syk, det vanligste er milde forkjølelsessymptomer.

Anonymkode: 29743...34b

Skrevet

Du kommer ingen vei med å klage hvis du var så dum å godta å flytte inn i leiligheten som den var ved visning. Vær obs neste gang utleier sier disse ordene. Kan ikke klage på mugg hvis en godtar det og ikke spør om mugg.

Anonymkode: 0ee72...42d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...