Gå til innhold

Bør man ha fliser på kjøkkenet?

Sleepy

Anbefalte innlegg

Hallo.

Vi skal pusse opp kjøkkenet, og jeg lurer litt på om jeg skal ha fliser over benken eller ikke. Ser for meg at det må være en kjempefordel med fliser over i hvert fall oppvaskbenk og komfyr, hvor det jo blir mye sprut. "Problemet" er at komfyr og vask er på hver sin langside av rommet. Da må vi enten ha fliser langs begge langveggene, noe som blir forholdsvis dyrt og arbeidskrevende, eller bare i et felt over ovnen og vasken. Sånne flisefelt ser litt rart ut synes jeg? Fikk høre i kjøkkenbutikken at man ikke trenger fliser, det holder med maling eller tapet så sant man velger rett type. Jeg innbiller meg at dette blir fort ødelagt av vann- og fettsprut? Blir takknemlig for alle tips!

Hilsen Sleepy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at tapet ikke er noe særlig i lengden, hverken ved komfyren eller vasken.

Men det er jo flere alternativer til fliser. Har sett flere som har glass, plast eller noe stålgreier i stedenfor.

Noe av det som er kjekt med f.eks glass eller plast (gjennomsiktig selvsagt) er at en kan male bak, og at en enkelt og billig kan endre fargen når en går lei, uten å måtte kjøpe noe mer enn litt maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fliser kan være litt irriterende å vaske, for du har dette mellomrommet mellom hver flis som også må vaskes. Det holder liksom ikke bare å sveipe over med klut, slik du kan med helt flate flater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Maling er ok. Det hadde vi før, flisene vi har nå er vanskligere å rengjøre...

Pleksiglass er tøfft! Så et programm der de strødde hele kaffe-korn på baksiden, "kaffe-tema" på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte pleksiglass, men de fagfolkene vi snakket med sa at glasset raskt taper seg og blir mattet. Så de ville heller anbefale stål eller fliser. Vi valgte sistnevnte, fordi vi synes stål er for "storkjøkken"-aktig og sterilt. Ikke noe problem å vaske dem, og vet at i hvert fall svigerinnen min som kun har tapet med maling, gjerne skulle hatt fliser pga sprut og slitasje.

Synes personlig det er penest med fliser mellom hele overskapene og underskapene, og ikke bare i skvettsonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Bør? Det er ingen regel for det! :-? ,men klart best i lengden.

Hvor mange kvadrat dreier dette seg om?behøver ikke bli så dyrt. Ikke mye arbeide å legge flis heller.

Til oss er det totalt 6 kvm over langbenk+andre benk/mkonfyr.

Tror vi betalte 2000 for flisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vansklig å vaske mellom flisene? Velg store fliser så reduseres det problemet. Går å velge farge på fugemassen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal ha juksepanel over kjøkkenbenken vår. Skal ha det samme på veggene ellers og mellom benken og overskap. Den er ferdigmalt og vanntett, så den blir ikke skadet av vann. Syns det er kjempefint, særlig hvis man skal ha litt romantisk bondestil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt både malt vegg og nå: fliser over kjøkkenbenkene, og er ikke i tvil om hva jeg anbefaler! Fettflekkene ble lett sittende på den malte overflaten, mens fliser er helt topp!

Vi valgte marmorfliser, 10x10 cm, lyse fliser med en og annen mørk grå innimellom. Det er nå over ett år siden vi fikk dette gjort, og fremdeles er det like flott! Flisene ble satt inn med en spesiell overflatebehandling for marmor, noe som gjør dem lette å holde rene. Dette middelet er vi anbefalt å bruke et par ganger i året, gjerne oftere.

Jeg er enig med deg at små felt med fliser som du beskriver ikke er særlig fint. Veggen blir veldig oppstykket og delt. Ettersom vi har vask og komfyr på motstående vegger, bestemte vi oss for å legge fliser på begge veggene, noe som ble veldig stilig! Har fått mye skryt for resultatet og er veldig fornøyd selv. Med fliser og murer/flislegger kom det på godt og vel kr. 5000,-. Flisene vi brukte kostet mellom 8-900 kr pr. kvadrat, men vi regner med at det er en varig og slitesterk overflate som vil være så og si vedlikeholdsfri i mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man syns flis blir for dyrt kan man bruke fibo badromsplater som er formet som flis.De ser helt ekte ut syns jeg, og er visst ganske enkle å feste, skal være mer holdbare og sterkere enn flis, og letter å vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! Artig med såpass mange forskjellige meninger også. Ser ut som om vi velger enten malt vegg med glassplate, eller fliser. Men lurer på en ting til angående fliser. På den veggen komfyren står er det ikke overskap, bare underskap og benkeplate. Bør vi da legge fliser helt opp til taket, eller bare opptil den høyden hvor overskapene normalt begynner? Tror kanskje sistnevnte alternativ passer best i og med at det da blir like mange fliser på denne veggen som på den motstående (hvor det da er overskap). Men samtidig blir det kanskje litt rart?

Hilsen Sleepy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...