Gå til innhold

Lampe fra Ikea - ikke jordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt en taklampe fra Ikea. Rommet den skal monteres i har ikke el-punkt i taket, så jeg skal montere ledning og stikkontakt på den. Men lampa er jo ikke jordet?! Jeg synes det er utrolig rart mtp at de fleste kobler jo taklamper i el-punkt med jordledning! Jeg har kun jordet kabel (PG bryter og stikkontakt) så jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få montert den nå! Noen som veit hvor jordledninga skal gå? 

https://i.imgur.com/rbchuZi.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis lampen er godkjent som "dobbeltisolert", så trenger den ikke jord. Akkurat som at mange TVer og annet har sånt lite eurostøpsel uten jord.

Det vil sikkert være en klistrelapp med en sånn "dobbel firkant" på. Jeg er ikke elektriker så du får vurdere selv. Men lovlig er den nok helt sikkert. :)

Anonymkode: 2dd2d...390

Skrevet

Jepp det er en sånn dobbel firkant :) men spørsmålet er jo fortsatt, hvor gjør man av jordledningen da? Jeg kan gå ut og kjøpe ny ledning og slikt (selv om det er surt), men jeg lurer altså på hva man hadde gjort om den skulle monteres på eksisterende jordet elpunkt? Har aldri vært borti dette før så jeg er nysgjerrig :P 

Skrevet

Da er det bare å la være å koble på jorden, og bare sørge for at den ikke henger løst så den kommer borti annet.

Skrevet

Ikea sine elektriske ting har vært så mye trøbbel og branner med og tilbaktrekking gjennom tiden at det kjøper vi bare ikke. Du får vente til i morgen og kontakte giganten fra Sverige.

Anonymkode: f2a86...a72

Skrevet

Jeg har fem Ikea-lamper allerede, så en fra eller til spiller ikke så mye rolle! 

Jeg fant en ujordet ledning og bryter! Så da løste problemet seg XD

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikea sine elektriske ting har vært så mye trøbbel og branner med og tilbaktrekking gjennom tiden at det kjøper vi bare ikke. Du får vente til i morgen og kontakte giganten fra Sverige.

Anonymkode: f2a86...a72

å? Jeg har ikke det samme inntrykket. I disse dager har de uansett gått over til bare LED som trekker mindre strøm og gir mindre varme, så vil tro det uansett er tryggere nå.

For å tilføye noe til det med jordingen over. Det er nok en fordel å skaffe riktig type støpsel til lampen over. Ikke fordi det rent teknisk eller sikkerhetsmessig har noe betydning. Du vil ikke utsette deg for noe fare så lenge du er klar over det.

Men det kan være misvisende at det er feil støpsel på, f.eks. hvis noen pga. støpselet tar det for gitt at lampen er jordet, og plasserer den et sted der det er krav at lampen må være jordet. Om det er lovlig eller ikke kan jeg dessverre ikke svare på, men skaffer du ledning med eurostøpsel så er ihvertfall alt innafor. :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Auri skrev:

Jeg har fem Ikea-lamper allerede, så en fra eller til spiller ikke så mye rolle! 

Jeg fant en ujordet ledning og bryter! Så da løste problemet seg XD

Men da så! lykke til :)

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

å? Jeg har ikke det samme inntrykket. I disse dager har de uansett gått over til bare LED som trekker mindre strøm og gir mindre varme, så vil tro det uansett er tryggere nå.

For å tilføye noe til det med jordingen over. Det er nok en fordel å skaffe riktig type støpsel til lampen over. Ikke fordi det rent teknisk eller sikkerhetsmessig har noe betydning. Du vil ikke utsette deg for noe fare så lenge du er klar over det.

Men det kan være misvisende at det er feil støpsel på, f.eks. hvis noen pga. støpselet tar det for gitt at lampen er jordet, og plasserer den et sted der det er krav at lampen må være jordet. Om det er lovlig eller ikke kan jeg dessverre ikke svare på, men skaffer du ledning med eurostøpsel så er ihvertfall alt innafor. :)

Ja jeg skal kjøpe ny stikkontakt til uka! Men jeg skulle gjerne hatt opp lampa i dag, skal bare være nøye på å ta den ut når lampa ikke er i bruk. 

Takk for hjelpen! 

Skrevet
13 minutter siden, Auri skrev:

Ja jeg skal kjøpe ny stikkontakt til uka! Men jeg skulle gjerne hatt opp lampa i dag, skal bare være nøye på å ta den ut når lampa ikke er i bruk. 

Takk for hjelpen! 

Stikkontakten sitter fast på veggen. Det du skal ha er et støpsel. :)  

Anonymkode: c5562...1a4

Skrevet (endret)

Hallo, såklart! :rolleyes:: søndagsmodus ja! :plystre: 

Endret av Auri
Skrevet
1 time siden, Auri skrev:

Jepp det er en sånn dobbel firkant :) men spørsmålet er jo fortsatt, hvor gjør man av jordledningen da? Jeg kan gå ut og kjøpe ny ledning og slikt (selv om det er surt), men jeg lurer altså på hva man hadde gjort om den skulle monteres på eksisterende jordet elpunkt? Har aldri vært borti dette før så jeg er nysgjerrig :P 

Skal den opp i kjøkkntaket skal stikkontakta jordes. Har du ikke jording ellers, utenom kjøkken og bad/vaskerom legger du bare jording til side. Har du nyere anlegg hvor det er gjording i ALLE stikk må den nye og jordes. Men la en elektrikker gjøre jobben😜

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...