Gå til innhold

Hva er verdens viktigste oppfinnelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mange med meg mener at språket er menneskets største oppfinnelse.

End of story.

Anonymkode: fa7ba...efa

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mange med meg mener at språket er menneskets største oppfinnelse.

End of story.

Anonymkode: fa7ba...efa

Jeg har aldri nektet deg å tro det, forskjellen går på hva betegnes som oppdagelse og hva er oppfinnelse. Hva er en naturlig utvikling og hva er ikke. Det kommer så ned til en diskusjon om hva som faller innenfor de forskjellige emner. Noen mener at ilden er den største oppfinnelse mens andre mener det ikke er en oppfinnelse i det hele tatt men en oppdagelse. Jeg nevnte hender og at mennesket lærte å bruke sine hender å holde et redskap er ei heller en oppfinnelse men en naturlig utvikling og muligens en oppdagelse. Men det betinger jo selvsagt at du i utgangspunktet erkjenner at mennesket har utviklet seg fra en felles forfar som apene og utviklet seg fra. Siden du postet link med henvisning til Adam og Eva, så er jeg usikker på om du erkjenner dette. Hvis du tror at jorda og mennesker ble skapt på 7 dager, vil en debatt om språkets opprinnelse selvsagt være verdiløs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen oppfinningar oppstår i eit vakuum, så det er nesten umogleg å peike ut ei oppfinning som står åleine som den viktigaste, då(nesten) alle oppfinningar bygger på andre. Den som, etter mi meining, skil seg mest ut, er skriftspråket. Dette fordi skriftspråket, saman med boktrykkerkunsten og seinare internettet har auka menneskeheita sitt kollektive kunnskapsnivå til høgder som tidlegare var heilt utenkelege, og vidare ført til all moderne forsking, og dei fleste oppfinningane vi nyttar i dag. Inkludert det moderne hjulet.

Eg må elles seie meg einig med Guy Fawkes i at språket har vore ei naturleg utvikling over (veldig) lang tid, og vanskeleg kan reknast som ei oppfinning. Skriftspråk har òg utvikla seg over lang tid, med utgangspunkt i talespråk og, tidlege teikningar, som hellerisningar, hieroglyfar o.l. Då kan vi seie at nedteikning er viktigare enn skriftspråket, sidan nedteikning (med meir) er grunnlaget til skriftspråket. Kanskje var det eit trekk ved dei gryande sivilisasjonane som hadde eit behov for administrasjon som var drivkrafta? Og så vidare.. Å sette eit nøyaktig skilje blir dermed vanskeleg, og vil alltid vere ope for debatt.

Når det er sagt er det å google to aktuelle ord, som "language invention" og dele tilfeldige lenkjer som dukkar opp, til dømes ei lenkje om Klingon og Na'vi for å argumentere for at språk er ei oppfinning, ikkje ein særleg god måte støtte opp om påstandane sine, eller kva, AB?

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet (endret)

Medisin, skriftspråk, internett og mobilen(dekning). Ellers så synast eg spotify er ein genial "oppfinnelse" og elektrisitet. 

Endret av Belle âme
Gjest DuVetHvem
Skrevet

Bruk av vekselstrøm. 

Og #MeToo. Viktig å få med kvinners bidrag også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...