Gå til innhold

Hva er verdens viktigste oppfinnelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 timer siden, Lano-mannen skrev:

ilden er i ferd med å ga av med seieren. Uten vår evne til å benytte oss av ild, ville vi aldri vært der vi er i dag. Mange viktige ting er tatt opp. Oppdagelser vi ikke kunne ha vært foruten. Men det å temme ilden, ble virkelig vår første store suksess. 

Noen som er uenige før hammeren går i bordet?

Ilden i seg selv, er en oppdagelse. Og man mener f.eks mener at vår evne til varmebehandling av mat, er knyttet til oppdagelse etter skogbranner. 

Temming av ilden, i betydning å slå to steiner mot hverandre, eller gni  trepinner veldig fort mot hverandre, og å gjøre dette ett sted som ikke setter fyr på resten av huset og ikke dø av kullosforgiftning,  er nok veldig nyttige oppfinnelser. Men det er vanskelig å se det som viktige over menneskets tidsrom. 

Faktisk er alle disse definert av menneskers evner til å kommunisere nye konsepter til hverandre på en funksjonell måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 time siden, Druid skrev:

Faktisk er alle disse definert av menneskers evner til å kommunisere nye konsepter til hverandre på en funksjonell måte.

Men egenskapene vi ble tildelt og har utviklet kan vel ikke anses som oppfinnelser? Bare fordi mennesker også har enormt følsomme fingertupper, noe vi har hatt store fordeler av, er det jo ingen oppfinnelse. Så språket vårt kan ikke anses som en oppfinnelse. Jeg er også usikker på om det å danne samfunn, kan. Ingen tvil om at våre egenskaper til å kommunisere, slo rotta på alle andre arter. Men kan det kalles en oppfinnelse?

Da er vi tilbake på boktrykkerkunsten. Som virkelig fikk fart på vår kommunikasjon.

Endret av Lano-mannen
Skrevet
2 minutter siden, Lano-mannen skrev:

Men egenskapene vi ble tildelt og har utviklet kan vel ikke anses som oppfinnelser? Bare fordi mennesker også har enormt følsomme fingertupper, noe vi har hatt store fordeler av, er det jo ingen oppfinnelse. Så språket vårt kan ikke anses som en oppfinnelse. Jeg er også usikker på om det å danne samfunn, kan. Ingen tvil om at våre egenskaper til å kommunisere, slo rotta på alle andre arter. Men kan det kalles en oppfinnelse?

Alle oppfinnelser tar utgangspunkt i en oppdagelse. 

Altså , vi fant ikke opp ilden, men vårt studie av ilden, vår oppdagelse av forbrendte dyr etter skogbranner, ga utgangspunkt for en mengde oppfinnelser. Oppfinnelser som styrket oss som art og førte til at vi ble mer inteligente og økte vårt biologiske potensial. 

På samme måte, ble vi utstyrt med ett vidt spekter av lydreportoar, som ga grunnlaget for ett språk. Men vi behøvde ikke egentlig brukt det til noe mer enn gnuen. Strengt tatt kunne vi sikkert utviklet oss videre helt uten noe mer kommuniskasjon enn "følg meg, "gjør som meg", "ja", "nei", "gå dit", "get the fuck out" og pussig nok "Jeg er glad i deg".

Så han som satte seg ned og fant ut at her er ett potensial for utvikling, altså; jeg kan sitte her og forklare deg hvordan du lager ild uten å måtte vise deg, hvilket betyr at jeg må kunne skape en haug med abstrakte konsepter i ett annens hode, ved at vi sammen blir enig om hva disse ordene skal bety som ikke er knyttet til vår direkte identitet eller ting som er konkrete. Alt dette er rimelig revolusjonerende og er i stor grad fundamentet for absolutt alt annet vi senere har funnet opp. Jeg vil faktisk bli overasket om det ikke viser seg at dette er ett trekk som har vært ett vannskille; de som fulgt opp han som skapte det første språket, overlevde på bekostning av de andre. Og det forklarer hvorfor språk har utviklet seg så forskjellig: språk har vært makt og identitet.  

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Druid skrev:

Alle oppfinnelser tar utgangspunkt i en oppdagelse. 

Altså , vi fant ikke opp ilden, men vårt studie av ilden, vår oppdagelse av forbrendte dyr etter skogbranner, ga utgangspunkt for en mengde oppfinnelser. Oppfinnelser som styrket oss som art og førte til at vi ble mer inteligente og økte vårt biologiske potensial. 

På samme måte, ble vi utstyrt med ett vidt spekter av lydreportoar, som ga grunnlaget for ett språk. Men vi behøvde ikke egentlig brukt det til noe mer enn gnuen. Strengt tatt kunne vi sikkert utviklet oss videre helt uten noe mer kommuniskasjon enn "følg meg, "gjør som meg", "ja", "nei", "gå dit", "get the fuck out" og pussig nok "Jeg er glad i deg".

Så han som satte seg ned og fant ut at her er ett potensial for utvikling, altså; jeg kan sitte her og forklare deg hvordan du lager ild uten å måtte vise deg, hvilket betyr at jeg må kunne skape en haug med abstrakte konsepter i ett annens hode, ved at vi sammen blir enig om hva disse ordene skal bety som ikke er knyttet til vår direkte identitet eller ting som er konkrete. Alt dette er rimelig revolusjonerende og er i stor grad fundamentet for absolutt alt annet vi senere har funnet opp. Jeg vil faktisk bli overasket om det ikke viser seg at dette er ett trekk som har vært ett vannskille; de som fulgt opp han som skapte det første språket, overlevde på bekostning av de andre. Og det forklarer hvorfor språk har utviklet seg så forskjellig: språk har vært makt og identitet.  

Jeg synes dette er interessant, men jeg må logge av. Det er en grå sone som ikke uten videre skal oversees. Jeg kommer tilbake. Men nå roterer helikopterne.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Lano-mannen skrev:

Da er vi tilbake på boktrykkerkunsten. Som virkelig fikk fart på vår kommunikasjon.

Du må forstå at det er enorme forskjeller på medfødte fingertupper og språk. Bare å sammenligne dette er helt feil. Fingertuppene er vi født med og kan selvfølgelig ikke anses som en oppfinnelse.

Språket derimot, er som påpekes av flere her, en oppfinnelse. Selvfølgelig.

Anonymkode: fa7ba...efa

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det er ikke sånn et ekte toalett ser ut. Sånn ser et ekte toalett ut:

2a31e55e0238aa91_0969-w500-h666-b0-p0--.

Anonymkode: 3fb1f...77f

Høy vannføring der ja! :Nikke:

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
21 timer siden, Lano-mannen skrev:

Hvorfor ødelegge en fin tråd med dine mindreverdighetskomplekser. Jeg er også mann. Men har ingen grunn til å tro jeg er bedre på grunn av det. Ta med i betraktningen alle seriemordere og despoter. glem det kjønnstemaet. Det gir ikke noen mening.

Bare takker for korreksen ! Vet ikke helt jeg. Men mulig det var vaksine og medisiner ? Tror vi hadde vært utryddet uten. Så tenker jeg psykologi. Men det er vel ingen " oppfinnelse " :-)

Freyd var en ganske heavy fyr. Men han startet noe da.

Endret av NotNaomi
Skrevet
5 timer siden, Druid skrev:

Faktisk ikke. Religion er helt klart en av menneskets mer imponerende oppfinnelser og har vært signifikant drivkraft for vår utvikling over store deler av vår tid så langt.

Å ta i bruk en eksisterende negativ følelse som makt for å inngi frykt hos andre mennesker er virkelig ikke en oppfinnelse. Har du noensinne lest at det er blitt levert inn en patent på religioner? 

Skrevet
1 time siden, yeans skrev:

Å ta i bruk en eksisterende negativ følelse som makt for å inngi frykt hos andre mennesker er virkelig ikke en oppfinnelse. Har du noensinne lest at det er blitt levert inn en patent på religioner? 

Nei, men ideen om patenter og immatrielle verdier er en såpass ny oppfinnelse at den ikke kommer opp  i sammenhengen

Religion er en GAMMEL oppfinnelse og er grunnlaget for ALL avansert sivilisasjonsbygging. Men i likhet med kruttet, har den potensial som ikke er begrenset  til verdiskapning og muligheter. Det er en grunn til at Alfred Nobel i sin dårlige samvittighet etablerte fredsprisen...

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Druid skrev:

Nei, men ideen om patenter og immatrielle verdier er en såpass ny oppfinnelse at den ikke kommer opp  i sammenhengen

Religion er en GAMMEL oppfinnelse og er grunnlaget for ALL avansert sivilisasjonsbygging. Men i likhet med kruttet, har den potensial som ikke er begrenset  til verdiskapning og muligheter. Det er en grunn til at Alfred Nobel i sin dårlige samvittighet etablerte fredsprisen...

Og det var ikke på grunn av religionen....

Skrevet
Akkurat nå, yeans skrev:

Og det var ikke på grunn av religionen....

ufff. teskjetid :

nei, det var fordi han i ettertid erkjente at hans fantastiske oppfinnelse som revolusjonerte stort sett alt som var av infrastrukturbygging og bergverk også kunne brukes som våpen. 

Hadde religionene blitt oppfunnet i en tid med pengefond, hadde vi antagelig hatt en releigionsfond som leverte ut en "vær snill mot hverandre" -pris.

• Liker 1
Skrevet

Ikke si at vi har en tråd på 5 sider der mennesker tror verden er så enkel at der er en oppfinnelse som er mer viktig og relevant enn andre

Anonymkode: e9952...95a

• Liker 1
Skrevet

Abort. 

Anonymkode: 1783b...df0

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ingen valgt religion? :klo: 

Anonymkode: 3fb1f...77f

Spørsmålet blir jo om vi skapte Gud eller om Gud skapte oss? 

Uansett henger religion tett sammen med utvikling av samfunnet og sivilisasjonen. 

Språk,  samfunn og sivilisasjon, de tre store S'ne. 

• Liker 2
Skrevet
På 19.11.2017 den 15.30, Svigermor skrev:

Kan godt ta en liten omgang.

Incest!

Anonymkode: 2e601...ae4

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke si at vi har en tråd på 5 sider der mennesker tror verden er så enkel at der er en oppfinnelse som er mer viktig og relevant enn andre

Selvsagt. Ved å evaluere og se hva forskjellige oppfinnelser har ført til i etterkant, kan man komme frem til hva oppfinnelse som har vært den viktigste i verden. Ved å se hva den har ført til, både positivt og negativt. Det er viktigheten som er relevant her.

Skrevet

Vibratoren.

Betydningen den har hatt for menneskets livskvalitet kan ikke undervurderes. Før vibratorens tid var kvinner stort sett sinte og frustrerte. Dette påvirket også menns livskvalitet. Nå er alle lykkelige og glade.

Anonymkode: 43d95...cbd

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt. Ved å evaluere og se hva forskjellige oppfinnelser har ført til i etterkant, kan man komme frem til hva oppfinnelse som har vært den viktigste i verden. Ved å se hva den har ført til, både positivt og negativt. Det er viktigheten som er relevant her.

Så vi skal redusere menneskets eksistens til noe så simpelt?

Hvilken matvare er best for å være sunn? Hva?? Er der ikke bare en matvare som er sunn??

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vi skal redusere menneskets eksistens til noe så simpelt?

Hvilken matvare er best for å være sunn? Hva?? Er der ikke bare en matvare som er sunn??

Hva er simpelt med å evaluere menneskets oppnåelser? Visse oppfinnelser har hatt ekstremt mye å si for utvikling av både samfunn og menneskeheten generelt.

Din sammenligning med matvarer er uten relevans her.

• Liker 1
Skrevet

Mannen er selvsagt den beste oppfinnelsen. For menn har laget alle oppfinnelser.

Anonymkode: 2e601...ae4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...