Gå til innhold

Problem med å forstå humor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli oppgitt nå. I mange mange år har jeg manglet evnen til å forstå humor. Folk kommer med sarkasme og vitser og jeg tar alt alvorlig. 

Jeg tatt ned en steintrapp engang og fikk en hjerneskade, men den går på balansen. Kan denne hendelsen allikevel ha noe å si for min oppfattelse av hva som er morsomt?

Anonymkode: 78a47...11b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er godt mulig. Hadde du evne til å forstå humor før? 

Anonymkode: 4cfdf...210

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig. Hadde du evne til å forstå humor før? 

Anonymkode: 4cfdf...210

Det vet jeg ikke. Var så liten da fallet skjedde, men jeg har følelsen av at jeg lo mye da jeg var liten. Føler meg bare så usosial når jeg ikke forstår vitser og spøk

Skrevet (endret)

Ts: å ikke forstå humor er ikke unormalt. Det de fleste finner hjelpsomt da er å lære seg humor. Altså ikke å lære seg at vitser er morsomt og oppriktig le av dem, men å pugge «reglene» til humor. Folk flest vitser med et eget blikk, egne fakter og en egen form for setningsmelodi ulik ikke-vitsing. Denne subtile kommunikasjonen er det du må pugge, sånn andre folk pugger gangetabellen. Så vet du om du responderer på sarkasme og altså ikke skal ta utsagnet alvorlig eller om utsagnet er reelt. 

Det er intet som helst behov for å synes humor er morsomt. Humor er nemlig såpass individuelt at folk flest rundt deg humrer eller responderer «korrekt» på morsomheter av ren folkeskikk. Men du har behov for å lære deg og kjenne igjen tegnene på sarkasme. Få en venn til å hjelpe deg.

Anonymkode: cb7db...a7d

Endret av Blod
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det at Ts eventuelt mentalt er på det humoristiske 8-årsstudiet er da ikke til hjelp. :klo: Det er dessuten ikke unormalt og det er i de fleste tilfeller ikke permanent. (Humor læres. Barn i familier uten humor er dermed dårlig opplært, ikke uten humor)

Ts: å ikke forstå humor er ikke unormalt. Det de fleste finner hjelpsomt da er å lære seg humor. Altså ikke å lære seg at vitser er morsomt og oppriktig le av dem, men å pugge «reglene» til humor. Folk flest vitser med et eget blikk, egne fakter og en egen form for setningsmelodi ulik ikke-vitsing. Denne subtile kommunikasjonen er det du må pugge, sånn andre folk pugger gangetabellen. Så vet du om du responderer på sarkasme og altså ikke skal ta utsagnet alvorlig eller om utsagnet er reelt. 

Det er intet som helst behov for å synes humor er morsomt. Humor er nemlig såpass individuelt at folk flest rundt deg humrer eller responderer «korrekt» på morsomheter av ren folkeskikk. Men du har behov for å lære deg og kjenne igjen tegnene på sarkasme. Få en venn til å hjelpe deg.

Anonymkode: cb7db...a7d

Tusen takk for forståelsen og tipsene. Disse skal jeg ta til meg. Siden jeg er så merkelig når det kommer til humor, har jeg ikke så mange venner lengre.

Kanskje jeg bare må øve meg på å le, så kommer humoren etterhvert

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for forståelsen og tipsene. Disse skal jeg ta til meg. Siden jeg er så merkelig når det kommer til humor, har jeg ikke så mange venner lengre.

Kanskje jeg bare må øve meg på å le, så kommer humoren etterhvert

Men er det ingen form for humor du skjønner, eller er det bare ironi og sarkasme? 

Har du andre sosiale utfordringer, siden du ikke har venner? 

Anonymkode: f34f5...6ef

• Liker 1
Skrevet

et syptom på aspergers syndrom er manglende forståelse for ironi og sarkasme. Ikke at du trenger å ha det da men

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ingen form for humor du skjønner, eller er det bare ironi og sarkasme? 

Har du andre sosiale utfordringer, siden du ikke har venner? 

Ja, sliter med ekstrem sosial angst :(

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sliter med ekstrem sosial angst :(

Har du alltid hatt det? 

Jeg tenkte mer på vanskeligheter i dine forhold til andre mennesker, og å forstå andre sosiale koder og sånt. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du alltid hatt det? 

Jeg tenkte mer på vanskeligheter i dine forhold til andre mennesker, og å forstå andre sosiale koder og sånt. 

Nei, det har kommet så gradvis at jeg ikke har merket det. Jeg tenker at en psykolog kanskje kan være det rette her. Jeg VIL forstå og blir frustrert over meg selv fordi jeg tar alt så alvorlig 

Skrevet

Hører ofte sånne kommentarer fra folk som ikke "forstår humor", men i de fleste tilfellene handler det rett og slett om at man ikke syns det er morsomt. Jeg har det litt sånn med folkelig humor, type revyhumor eller "dad-jokes". Mye av det på jobb og jeg synes overhodet ikke det er morsomt. Sånn type "hinting om seksualitet i en hver situasjon". Feks. Datasystemet er treigt og noen sier "Siden laster ikke, jeg får den opp" og noen svarer "sa brura". Eller lignende. Jeg forstår jo humoren tydeligvis, for jeg dissekerte den nettopp, men jeg forstår den ikke i betydning jeg synes ikke den er morsom.

Anonymkode: 118a3...e79

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører ofte sånne kommentarer fra folk som ikke "forstår humor", men i de fleste tilfellene handler det rett og slett om at man ikke syns det er morsomt. Jeg har det litt sånn med folkelig humor, type revyhumor eller "dad-jokes". Mye av det på jobb og jeg synes overhodet ikke det er morsomt. Sånn type "hinting om seksualitet i en hver situasjon". Feks. Datasystemet er treigt og noen sier "Siden laster ikke, jeg får den opp" og noen svarer "sa brura". Eller lignende. Jeg forstår jo humoren tydeligvis, for jeg dissekerte den nettopp, men jeg forstår den ikke i betydning jeg synes ikke den er morsom.

Dette tenkte jeg også litt på, men vet ikke, ts, om du forstår andre typer humor? Ler du av andre ting? 

Jeg kan jo også være sånn at jeg ikke forstår at noen synes at noe er morsomt, og kan ta meg i å le når ingen andre gjør det. Tror det bare er jeg som har en annen type humor, men jeg forstår jo at de prøver å være morsomme eller synes at noe er morsomt. 

Om man ikke forstår det, så blir det noe annet. 

Skrevet

Folk har forskjellig humor. Det er mye andre syns er morsomt som jeg ikke syns er morsomt i det hele tatt, mye på tv jeg lurer på hvordan i all verden har fått eget tv program, og mye jeg syns er morsomt som ikke andre nødvendigvis ser humoren i. Folk er forskjellige :) Du har vel din type humor på et vis også. 

Anonymkode: 9291c...82e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, Elaine Marley skrev:

Dette tenkte jeg også litt på, men vet ikke, ts, om du forstår andre typer humor? Ler du av andre ting? 

Jeg kan jo også være sånn at jeg ikke forstår at noen synes at noe er morsomt, og kan ta meg i å le når ingen andre gjør det. Tror det bare er jeg som har en annen type humor, men jeg forstår jo at de prøver å være morsomme eller synes at noe er morsomt. 

Om man ikke forstår det, så blir det noe annet. 

Men problemet er ikke at TS ikke syns det er morsomt, hun forstår ikke at noen prøver å være morsom. Dere forstår at når andre sier sånt, så prøver de å være morsom, selv om dere ikke synest det. TS tror folk er seriøse når de egentlig tuller. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet er ikke at TS ikke syns det er morsomt, hun forstår ikke at noen prøver å være morsom. Dere forstår at når andre sier sånt, så prøver de å være morsom, selv om dere ikke synest det. TS tror folk er seriøse når de egentlig tuller. 

Det er akkurat det som er problemet. Jeg vil være slik som andre, som ler godt av vitser og humorprogram, men jeg klarer ikke å forstå hva som er humor og ikke. Tror det må være et eller annet i hjernen min som gjør at jeg mangler eller har skadet et eller annet. Jeg datt jo ned en steintrapp da jeg var barn og fikk en hjerneskade som gikk utover balansen. Derfor lurer jeg på om det kan være andre steder som kan være skadet også.

Kanskje jeg kan ta meg en tur til legen, men det er så lite viktig. En dør jo ikke av å ikke ha humor, men det hadde vært greit å få en forklaring på dette fenomenet.

Skrevet

Prøv å legg merke til hintene til ironi og sarkasme - som regel er det man sier litt overdrevet, og etterfulgt av latter eller et lurt smil. 

Eksen min forsto ikke ironi og sarkasme what so ever, og det er jo min humor. Jeg bruker det ofte. Da jeg møtte han sist, etter bruddet snakket vi om jobb og jeg nevnte at jeg sparer tipsen jeg får. Så sa han bare «haha tipspenger ja» og jeg svarte «ja, jeg danser jo på restaurantbordene hahaha», lo liksom godt av det og viste tydelig at jeg IKKE var seriøs, men han ble helt rar og sa «seriøst?? Hva skjedde med deg?». Han tok det helt seriøst. 

Så prøvde jeg å hinte sterkt om at det var en spøk for å se om han tok den, og det gjorde han til slutt, men virket ikke som han fant det morsomt akkurat, hehe. 

Så humor er jo veldig ulik da. Men det å forstå hva som ER humor har jo noen vanskeligheter med. Kanskje du må søke etter videoer på youtube om ulike typer humor, spesielt ironi - der du kan høre på forskjellige eksempler og pugge på hintene som gis. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det var nettopp det jeg undret meg over, og det var derfor jeg spurte de spørsmålene jeg gjorde. Jeg tror mange kan ha problemer med å forstå sarkasme uten at de nødvendigvis er lite intelligente av den grunn. Noen gjør ikke så mye ut av det når de er sarkastiske, og kjenner man ikke den personen så godt da så er det ikke alltid like godt å forstå det.

Men nå ser jeg at ts ikke forstår humor i det hele tatt, og da tenker jeg at det er mer unormalt. Kanskje du, ts, skal ta deg en tur til legen bare for å berolige deg selv, og finne ut av det? Virker jo som dette plager deg endel.

Endret av Elaine Marley
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn.

Blod, mod

Skrevet

Tenkte først at grunnen for st du ikke ler er fordi du er så engstelig og forknytt. Kjenner noen som er slik, så nervøse og utilpass at de ikke våget å slippe seg løs. Men ser du utdyper nærmere at du virkelig ikke forstår. 

Hvordan leser du kroppsspråk og subtil hinting? Som at folk vil være alene, eller om de for eksemoel fisker etter bekreftele? Og ser du forskjell på om folk er stille fordi de er sure eller fordi de er lei seg? 

Lurer også på om du finner noe som heltst morsomt? Visse typer filmer, morsomme dyrevideoer på youtube, eller barn av som sier noe artig? Hva lo du av som barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...