Gå til innhold

Hjemmeværende mødre (og fedre)

Maetzii

Anbefalte innlegg

Har lest flere tråder de siste dagene der det argumenteres for at staten bør gi hjemmeværende mødre (og jeg regner med at de også mener fedre) enda mer penger enn de får idag - og hovedargumentet deres er noe i retning av "Da frigir man jo både arbeidsplasser og barnehageplasser for de som ønsker å være ute i jobb."

Kan noen forklare meg skikkelig hvordan det faktisk kan være lønnsomt for staten at så mange som mulig er hjemmeværende?

* Disse mødrene som KUN passer sine egne barn (sjelden mer enn 3 barn, ofte bare ett eller to), tar seg av atskillig færre barn enn en barnehageansatt. For å få effektivisert barnepasset, er det ikke da mest logisk at flest mulig barn burde vært i barnehage?

* Er arbeidsledigheten i Norge idag virkelig så høy at det er en fordel å få "frigjort" flest mulig arbeidsplasser? Og selv om den hadde vært så høy, hadde virkelig samfunnet vært best tjent med at det nesten utelukkende var relativt nyutdannede kvinner som "ofret seg" for dette?

* Burde det ikke på alle måter være billigst for staten, og dermed for de fleste skattebetalere, at disse mødrene også jobbet, og dermed betalte skatt og bidro til fellesskapet? Eller er virkelig en barnehageplass så dyr for staten å opprette at den uansett ville "spist opp" alt denne moren betalte inn i skatt i løpet av årene før barnet kom i skolealder?

Håper noen kan forklare meg dette, jeg har aldri studert økonomi noe videre, men synes jo det høres litt rart ut alt sammen...

(Ja, jeg er klar over at mange mødre ønsker å være hjemme med barna sine, og det er meget mulig at barna får en bedre oppvekst med hjemmeværende mødre. Det er ikke det jeg lurte på, så vennligst ikke bland det inn i tråden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som god KRF- politikk ala kontantstøtten. Få mor hjem til kjøkkenbenken, så er alle problemer løst :roll:

Jeg er enig med deg i at man heller trenger flere barnehageplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Nei jeg kan ikke tro det er mer lønnsomt for staten at flest mulig er hjemmeværende.. (ikke at jeg har så peil da) Hvis det hadde vært lønnsomt ville man vel oppfordret "flest mulig" til å bli hjemme??

Kan aldri tro at en barnehageplass koster så mye at det ikke tjenes opp av skatten til de som jobber - det er jo da også mindre trygdeytelser når folk er i jobb.

Arbeidsledigheten er heller ikke såå høy, kun innenfor visse yrker/landsdeler.

Argumentene som mindre arbeidsledighet og flere bhg plasser til de som MÅ ha det, er for drøyt i 2005! (Synes at Valgjerd og Appeltun Sæle burde pelle seg hjem til ungene sine som forbilde!! :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har qlue på statsøkonomi, men en tanke slo meg om at fødselsraten her i landet er noe lav, og det kanskje er et forsøk på å få flere kvinner til å ha lyst på flere barn....

Kunne faktisk tenke oss å være hjemme med barna både jeg og mannen(så klart én av gangen), men det er ikke å stikke under en stol at det ikke blir økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvert barn som går i barnehage, så koster dette staten 160000,- Og da kan du jo begynne å regne på hvor mye penger staten sparer på at en mor med 3 barn velger å være hjemme, kontra å ha barna i barnehage.......

Og barn har da godt av å bli oppdratt av sine foreldre, og ikke av staten (barnehagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvert barn som går i barnehage, så koster dette staten 160000,- Og da kan du jo begynne å regne på hvor mye penger staten sparer på at en mor med 3 barn velger å være hjemme, kontra å ha barna i barnehage.......

Og barn har da godt av å bli oppdratt av sine foreldre, og ikke av staten (barnehagen).

Dette beløpet, gjelder det pr år barnet er i barnehage, eller for hele perioden det er i "barnehagealder"? Har du noen link til hvor du har dette tallet fra?

Det eneste tallet jeg har klart å finne i denne sammenheng kommer fra utdanningsforbundet, som har laget en rapport der det står at norske barnehager koster omlag 85000 kr * antall barn som er fylt tre år.

I tillegg har en i Norge oppgitt de samlede kostnadene for barnehagene, også de som relateres til barn under 3 år. Antallet barn er imidlertid begrenset til 3 år og eldre. Det betyr at kostnadstallene i praksis gjelder flere barn enn dem som er oppgitt, og kostnadene per barn blir dermed for høye for Norges del, sammenliknet med de andre OECD-landene

Med andre ord er tallet som utdanningsforbundet opererer med langt under halvparten av ditt..

I tillegg er det relativt få mødre som får barn så tett på hverandre at disse kan være i barnehage de samme årene. Å få tre barn med de normale 2-3 årene mellom hvert barn vil tross alt holde mor hjemme i omtrent 10 år dersom ingen av barna skal i barnehage..

Utdanningsforbundets notat som jeg har quotet fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Soon Mrs S

Har selv ikke peil på slikt og har ikke bran men dette er typisk KRF politikk, ikke skal vi få drikke, ikke skal vi få røyke, ikke skal vi ha barn i barnehagen og snart kommer vel det noen å tørke meg i ræva også :riste:

Ikke vet jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er hjemmeværende mor for min sønn.. Grunnen til dette er at det ikke er så mange arbeidsplasser og oppdrive her + at vi ikke har penger til full barnehageplass. Skulle lillegutt gått i barnehage, hadde vi hatt et par hundre kroner fra min side og overleve på.. Er det galt for barn og ikke gå i barnehage da?

Synes ikke det er rett at noen skal kritisere oss som velger det når dere ikke vet all fakta om hva grunn vi har for dette valget. Noen vil, andre må..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemmeværende mor for min sønn.. Grunnen til dette er at det ikke er så mange arbeidsplasser og oppdrive her + at vi ikke har penger til full barnehageplass. Skulle lillegutt gått i barnehage, hadde vi hatt et par hundre kroner fra min side og overleve på.. Er det galt for barn og ikke gå i barnehage da?

Synes ikke det er rett at noen skal kritisere oss som velger det når dere ikke vet all fakta om hva grunn vi har for dette valget. Noen vil, andre må..

Samme her. Jeg er hjemmeværende med 3 barn.

Til høsten skal datteren vår begynne i 1 klasse.

Og vi håper på å få de to sønnene våre inn i barnehage.

Dette vil koste oss 7-8000,- pr mnd og når de er betalt så har ikke vi mye å gå på da gitt.

Vi kan ikke ha barna i barnehage nå, fordi det er ikke jobber å få her, dagmamma er altfor dyrt i vårt område og vi ville bare hatt noen hundre kroner igjen fra min side å leve for pr mnd.

De to eldste barna våre går i park og det er det eneste vi har råd til foreløpig.

Jeg synes kontantstøtten er kjekk å ha og jeg synes ikke den drar kvinnene tilbake til kjøkkenbenken.

Det fordi kvinnene kan faktisk VELGE om de vil være hjemmeværende, motta kontanstøtte og ta seg av hus og barn, eller søke barna inn i barnehage og være yrkesaktiv. Så det argumentet med at kvinner blir dradd tilbake til kjøkkenbenken er bare tull for meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tex sier, det skal være mulighet til reelle valg, slik at man kan få gjøre som man vil. Jeg vil gjerne at mitt barn skal ha en foreldrer hjemme, og her er det kamp om permisjonen, ingen selvfølge at det skal være mor.

Det er vi selv som gjør dette til en kvinnesak, og ikke til en familiesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var grunnen til at jeg puttet innlegget på "generell debatt" og ikke på "barn og familie" ja..

Det jeg lurte på er hvordan det kan lønne seg for STATEN at folk er hjemme med barna - ikke for foreldrene.

Og ja, jeg skjønner veldig godt at mange har lyst til å være hjemme med barna sine, og om jeg skulle hatt barn ville jeg antagelig valgt det selv. Det var ikke den delen av debatten jeg var interessert i, bare denne påstanden om at det var billigst for staten med hjemmeværende mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg kan heller ikke skjønne at det å gi FORELDRE mulighet til å VELGE, er det samme som å dra kvinner tilbake til kjøkkenbenken.

Det er ingen som blir "dratt", da dette er et valg.

Og dersom det primært er kvinner og ikke menn som da velger å være hjemme, er ikke det loven sin "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...