AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 I lys av tråden "sliten av alt ansvar" lurer jeg på hvordan dere som "får det til" organiserer hverdagen. Da tenker jeg på å holde styr på ting som må gjøres, hvem som jobber når, hvem som tar ansvar for hvilke ting osv. Har dere noen gode tips? Min mann og jeg er uenig om hvem som gjør hovedparten av husarbeidet. Begge mener at den andre ikke gjør like mye som de tror selv. Om dette stemmer eller ikke vet jeg faktisk ikke Jeg har foreslått å sette opp vaskeliste, men det er mannen negativ til ettersom han syntes det er "trist at det skal være behov for å føre regnskap over hvem som gjør hva". Slik jeg ser det ville det bare vært en huskeliste slik at man husker hva som skal gjøres og å signere for at det var gjort, samtidig som man får et bilde av hvem som egentlig gjør hvilke oppgaver. Anonymkode: ba004...588 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #2 Skrevet 19. november 2017 De ukene vi planlegger, setter opp middagsliste, storhandler og ikke har for mange jern i ilden går greit. Vi fordeler oppgaver, men jeg må nok minne han på det innimellom.. Jeg tror også at Bullet journal reddet meg i den mest hektiske tiden med jobb og studier og to smårollinger. Ettersom jeg er en listefreak som tilfredsstilles av å stryke ut ting som er utført passet det meg perfekt. Og så har vi hushjelp... det hjelper MASSE! Men med små barn må man uansett være innstilt på at planer skjærer seg.. og det må jeg stadig minne meg selv på.. Anonymkode: 2cd6e...1df 1
Mis(s)Understood Skrevet 19. november 2017 #3 Skrevet 19. november 2017 (endret) Her er det fryktelig enkelt, eller vanskelig alt etter som. Jeg planlegger alt. Jeg gjør alt. Jeg prioriterer hva det er tid til og hva som må gjøres en annen dag. Sånn er det fordi det er bare meg og katten. Og han er ikke helt til å stole på når det gjelder å sette på vaskemaskinen, ta en tur på butikken, lage middag eller rydde i huset Han oppfører seg nesten (men bare nesten) som et barn av og til da. Endret 19. november 2017 av Mis(s)Understood
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #4 Skrevet 19. november 2017 Jeg er og har alltid vert alene. Så det er jeg som gjør alt. Står opp med barna, lager mat, vasker klær, gjør alt av husarbeid etc. Kjenner jeg blir rasende på de damene som sier at mannen gjør så mye og er sååå flink til å hjelpe til, hun får sove lenge, servert frokost på senga, får middagen servert, reiser på turer sammen med veninner og får leve sitt liv. Jeg er mamma og det er det.... Anonymkode: 9481f...87f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #5 Skrevet 19. november 2017 Vi skriver ikke opp, men snakker mye om hva vi skal gjøre sammen. Så mye at mi egen mor gjør narr av meg til tider, men jeg tror hun er sjalu. For eksempel, så snakket vi om kommende uke når min mann har to sene kvelder på jobb, og hvor jeg sukker litt og lurer på hva vi skal finne på til mat. Min mann foreslår at vi sammen lager større middager dagene før, så jeg og barna har rikelig med rester. Bra forslag, hva lager vi. Ja, det kan vi. Kanskje med noe sånt på toppen? Fint. Men da kan jeg handle det vi trenger i morgen, hvis du henter i barnehagen? Flott. Skal du på badet nå, eller kan jeg stenge meg inn og barbere legger og dusje bort alt varmtvannet? Vi har rutiner og vi prater sammen om det meste, mesteparten av tiden. Og vi hinter aldri. Jeg sukker aldri og sier det er kjedelig å sette i oppvaskmaskin om målet er å slippe. Da spør jeg om mannen kan fikse det, dersom jeg ordner all klesvask i dag og folder hans klær også? Begge hater/liker husarbeid like mye. Så det fungerer sånn ca. Er vi uenige så prater vi det ihjel også. Anonymkode: 493ab...ffa 8
bib_84 Skrevet 19. november 2017 #6 Skrevet 19. november 2017 Vi har ett barn på 3,5 år, og jeg synes vi fordeler ansvaret veldig greit, noe som har kommet av seg selv uten at vi har lagt en fast plan. Vi deler på ansvaret for å handle inn og lage mat, alt ettersom hvem som har best tid og kommer hjem først. Levering og henting i barnehagen avtales en eller to dager i forveien, ettersom hva som er mest praktisk. Pakking av barnehagesekk og matpakke gjøres som oftest av meg, men mannen tar det innimellom. Klesvask og oppvask tar vi etter behov begge to. Mannen tar som regel ansvar for å vaske badet, mens jeg gjør mer generell rydding og støvsuging. Han har ansvar for alt som har med bilen å gjøre, som EU-kontroll, dekkskift og vask. Jeg har alt ansvar for barnets klær: innkjøp av nytt, merke barnehageklærne, legge bort det som er for smått osv. Vi legger barnet annenhver kveld, og bytter på hvem som står opp tidlig. Han er nok hakket flinkere til å være ute med barnet, mens jeg er flinkere til å aktivisere barnet når vi er inne. Denne fordelingen er på ingen måte hugget i stein, og vi kan fint be hverandre om hjelp. Føler meg veldig takknemlig for at mannen min ser på det som en selvfølge at vi bidrar på lik linje. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #7 Skrevet 19. november 2017 Vi gjør så mye vi orker, hver dag, begge to. Siden vi begge jobber fullt og har mange barn som skal følges opp på forskjellige måter varierer det om vi "får det til" fra uke til uke. Noen ganger har vi sånn omtrent kontroll, andre uker blir det lite husarbeid og mye logistikk og møtes i døra. Lange frokoster og masse alenetid eksisterer ikke her i huset, selv om vi er to. Men vi vet begge at vi gjør så godt vi kan og det er ingen som ligger på latsiden. Det hjelper mye, det hadde nok vært mye verre om en av oss unndro oss på den andres bekostning. Så prøver vi å tenke at det er litt unntakstilstand noen år nå, deretter vil vi ha det mer strøkent igjen TS, det er latterlig at mannen din ikke vil sette opp lister hvis dere krangler. Er han redd for at lista vil virke avslørende på noen måte? Eller mener han bare det er bedre at dere fortsetter å være uenige og krangle om det? Anonymkode: 23ebe...613
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #8 Skrevet 19. november 2017 Det er vanskelig å si at en av oss gjør mer enn den andre, for her er vi stort sett aktive begge to til unga er i seng kl 19.30. Etter det rydder vi sammen etter behov. Ingen av oss later seg, mens den andre har gjøremål i huset. Jobber en mer på jobben feks, tar den andre mer hjemme, begge deler gagner jo fellesskapet. Har den ene mer fritid passer vi på å gi den andre litt mer fri/pauser også. Vi ser igrunn begge etter muligheter for å gi den andre en pustepause, siden vi er aktive fra kl 06-19.30 med jobb, barn og hus. Vi har som mål at begge skal få et par timer for seg selv i løpet av helga, og legger gjerne en plan for dette på fredagen. Han lager mer mat og tar mer oppvask, men jeg er tettere på ungene og har all oversikt over deres klær, aktiviteter, lekser osv. Så i hverdagen går dette opp i opp selv om hans jobbing hjemme er mer synlig enn min. Så lenge begge to er aktive i løpet av dagen, og man jobber i huset samtidig er det vel vanskelig at den ene gjør så mye mer enn den andre. Med unntak av små pauser, jobber vi begge samtidig med huset/ungene i hverdagen så da blir det likt sum summarum. Anonymkode: 95f1b...9a4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #9 Skrevet 19. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er og har alltid vert alene. Så det er jeg som gjør alt. Står opp med barna, lager mat, vasker klær, gjør alt av husarbeid etc. Kjenner jeg blir rasende på de damene som sier at mannen gjør så mye og er sååå flink til å hjelpe til, hun får sove lenge, servert frokost på senga, får middagen servert, reiser på turer sammen med veninner og får leve sitt liv. Jeg er mamma og det er det.... Anonymkode: 9481f...87f Hvorfor i alle dager blir du rasene for det? Det er da ikke dems feil at du er alene mamma.. Anonymkode: 94369...e94 5
Sushi Skrevet 19. november 2017 #10 Skrevet 19. november 2017 I steden for å lage lister, tenk over om dere har ca. like mye fritid. Er det én som ligger mer på sofaen om ettermiddagen, mens den andre vasker klær og lager middag? Er det én som sørger for at ungene kommer av gårde om morgenen, mens den andre bare drikker kaffe? Har dere begge tid til å trene, slappe av, se på TV innimellom? Jeg kjenner meg litt igjen i den at begge synest vi gjør mest. Men når jeg tenker over det har vi ca. like mye tid for oss selv, så jeg tror nok det er ganske likt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #11 Skrevet 19. november 2017 20 minutter siden, Sushi skrev: I steden for å lage lister, tenk over om dere har ca. like mye fritid. Er det én som ligger mer på sofaen om ettermiddagen, mens den andre vasker klær og lager middag? Er det én som sørger for at ungene kommer av gårde om morgenen, mens den andre bare drikker kaffe? Har dere begge tid til å trene, slappe av, se på TV innimellom? Jeg kjenner meg litt igjen i den at begge synest vi gjør mest. Men når jeg tenker over det har vi ca. like mye tid for oss selv, så jeg tror nok det er ganske likt. Jeg har generelt en del mindre fritid enn han. Vi er begge studenter, men arbeidsmengden på studiet er ganske ulikt. Mitt studie tilsvarer ca en 100% stilling (også legger du på lesing på toppen), mens hans studie er vel ca 20% stilling (+lesing, som han gjør hjemme). Jeg vil si vi rydder ca likt, han rydder litt mer enn meg. Men igjen, det er jeg som vasker klær, vasker søppelskap og søppelbøtter, dusj, vinduer, badet, stekeovn, drar over kjøkkenet ordentlig, planlegger, handler inn og lager middag for det meste, kjøper inn lyspærer, sørger for at vi har toalettpapir før vi går tom osv, holder styr på tannlegetimer og generell økonomi. Jeg føler at han har mer fritid enn meg. Føler ofte jeg kommer hjem fra praksis og ligger å ser på TV mens boligen fortsatt er rotete, at han slapper av mens jeg rydder osv. Jeg føler ikke jeg har igjen noe særlig med tid på slutten av dagen i allefall TS Anonymkode: ba004...588
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #12 Skrevet 19. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi gjør så mye vi orker, hver dag, begge to. Siden vi begge jobber fullt og har mange barn som skal følges opp på forskjellige måter varierer det om vi "får det til" fra uke til uke. Noen ganger har vi sånn omtrent kontroll, andre uker blir det lite husarbeid og mye logistikk og møtes i døra. Lange frokoster og masse alenetid eksisterer ikke her i huset, selv om vi er to. Men vi vet begge at vi gjør så godt vi kan og det er ingen som ligger på latsiden. Det hjelper mye, det hadde nok vært mye verre om en av oss unndro oss på den andres bekostning. Så prøver vi å tenke at det er litt unntakstilstand noen år nå, deretter vil vi ha det mer strøkent igjen TS, det er latterlig at mannen din ikke vil sette opp lister hvis dere krangler. Er han redd for at lista vil virke avslørende på noen måte? Eller mener han bare det er bedre at dere fortsetter å være uenige og krangle om det? Anonymkode: 23ebe...613 Jeg tror kanskje det er det sistnevnte, men jeg er litt usikker... TS Anonymkode: ba004...588
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #13 Skrevet 20. november 2017 Jeg er DRITTlei av å være den som gjør alt mulig i huset. Både jeg og mannen er ganske late, elsker å ligge på sofaen og se TV etter at barna har lagt seg. Men jeg SER alt i huset som må gjøres, mannen ikke. Han gjør ingenting når han ikke får beskjed om det. Så jeg har begynt å kommandere. "Jeg går ned i kjelleren og setter på en vask - kan du ta ut av oppvaskmaskina?" "Kan du lage middag, så går jeg opp og tar med barna i dusjen imens?" etc. Hvis jeg ikke sier noe, blir han liggende i sofaen med ipaden... Takk og lov for vaskedamen vår.... Anonymkode: 25608...4ed
våren14 Skrevet 20. november 2017 #14 Skrevet 20. november 2017 Hm, hos oss bare fungerer det uten spesielle avtaler. Uten hushjelp Vel, robotstøvsugeren hjelper til litt da, mens vi er på jobb. Ellers er det mer sånn at vi tar husarbeid etter behov, oftest jeg som tar det meste, unntatt kjøkkenet, det er mannens område etter hans eget valg, der gjør jeg bare småting som oftest. Iom at han da lager det meste av maten og rydder/vasker kjøkken har jeg lite imot å ta det øvrige. Han stiller opp på mer om jeg ber om det. Begge liker å ha det ryddig og relativt rent. Den som ikke tar kveldsstell rydder opp og lager matpakke til bhg neste dag mens den andre bader og legger. Er skikkelig deilig å komme ned når vesla endelig sover til ryddig første etasje og matboks klar i kjøleskapet, syns vi jo begge, derfor en ordning vi trives med. Ukeshandler en gang i uka og har middagsplaner for hver dag. Eneste vi er i innkjøringen på er hvem som har ansvar for å ta ut av fryser det som evt skal tine ila dagen. Burde legge det inn i kvelden-før-rutinene egentlig (legge til tining i kjøleskapet). Men da glir husholdningen ganske greit som oftest, I stressende perioder må vi bare leve med at ikke alt er perfekt, det er ganske viktig.
Vera Vinge Skrevet 20. november 2017 #15 Skrevet 20. november 2017 Vi har blitt ganske tradisjonelle i rollefordelingen i hjemmet, nesten så jeg syns det er litt flaut, men det er mest praktisk for oss og det vi er mest fornøyd med. Jeg tar det aller meste av husarbeid (bortsett fra at han noen ganger rydder av bord og kjøkken etter middag og rydder litt i huset), planlegger og gjennomfører innkjøp av mat, klær til barna og slike ting, holder orden på foreldremøter og generelt organiserer det meste i familien. Mens han gjør det aller meste rundt oppussing og ting med hytta, samt ordner med bil og gjør det meste ute (jeg gjør litt hagearbeid om sommeren). Totalt sett vil jeg si han bruker mer tid på disse tingene enn jeg bruker på husarbeid, og han har også mye mer energi til å gå ut og grave på gårdsplassen eller hva det er etter barnas leggetid enn jeg har. Så jeg syns det er en bra deal for meg, og jeg har noe mer egentid enn ham (samtidig så ser han på noe sånne snekkeroppgaver o.l. som en hobby, så spørs hvordan man definerer det). Og så vet jeg at han setter pris på og ser det jeg gjør i huset. Og når kjelleren er ferdig oppusset, regner jeg med at vi vil gå tilbake til en likere fordeling av husarbeid igjen. Men når vi får barn nr tre, eldste begynner på skolen og sikkert mer fritidsaktiviteter og slike ting som krever oppfølging, ønsker jeg med vaskehjelp... Mannen er derimot skeptisk til å slippe fremmede inn i huset, men vi får se om jeg får bearbeidet ham... Ikke mest fordi dagens nivå av husarbeid tar knekken på meg, men like mye for å ha et renere og mer støvfritt hus enn hva jeg prioriterer i dag. Å ha noen som kunne vaske vinduer oftere, vaske badene grundigere oftere, tørke mer støv og slike ting. Drømmen hadde vært noen som kunne brettet alle klærne våre etter vask, men mulig det blir for mye av det gode. Jeg elsker ikke husarbeid, nei...
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #16 Skrevet 20. november 2017 Vi har tre barn. Nå er jeg hjemme med minstemann på dagen, og jobber\studerer på kveldene. Så vi har delt oss slik at vi gjør vårt daglige husarbeid på vår "vakt". Jeg rydder, tar ut av oppvaskmaskinen, vasker tøy, henger opp, handler og gjør ting klart til ettermiddagen. Han lager middag, rydder etter middagen, rydder på ettermiddagen, tar seg av kjøring og henting til fritidsaktiviteter og legger ungene. Hender han henger opp tøy. Han gjør mye på ettermiddagene, men det er fordi at det nå er unntakstilstand med mye kveldsjobbing og skole på kveldene, etter hvert når minste går i bhg, og jeg kan ta dagvakter igjen, så blir nok fordelingen annerledes. Ellers så deler vi på å vaske og sånt. Ofte tar han med seg ungene ut på utsiden, så kan jeg vaske og rydde i fred. Jeg hater hagearbeid, så det gjør han, så gjør jeg heller litt ekstra i huset. Vi fører ikke regnskap, men begge gjør det som må gjøres for at ting skal gå rundt. Jeg har nok litt mer oversikt enn han når det gjelder ungenes klær, og sånt.. Vi har en "svartebok" som vi skriver inn alt av avtaler, bursdager og div så fort vi får vite det, begge har ansvar for å sjekke den, og skrive ned ting, men blir ofte at jeg oppdaterer den, og sjekker den. Jeg er gammeldags, og må ha alt i en bok, mens han hadde nok foretrukket kalender på data\mobil. Anonymkode: 12aee...973
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå