Gå til innhold

hvor mye mer koster et barnehagebarn enn en baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en på 4 mnd. nå og han koster jo ikke rare greiene i mnd. Vi driver å skal sette opp et budsjett femmover og lurer litt på hvor mye mer han vil koste oss etterhvert? Hvor mye økte deres utgifter med etter at barnet begynte i bhg?  Skjønner at vi må regne 3000 på selve barnehagen, men hva mer? 

Anonymkode: 08a05...444

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joggesko - overgangssko - vintersko - støvler -vinterdress - parkdress - jakke - regnvotter - vintervotter - tynne ullvotter - luer til forskjellig sesong - ullundertøy - ullgenser og ullbukse - ullsokker - andre klær. Må ha skift liggende i bhg, bleier. Jo eldre barna blir jo mer mat spiser de. Vi er 2 voksne og 3 barn(annenhver helg). Har husholdningsutgifter på 10 000 i måneden. 

Anonymkode: 82901...5e9

Skrevet

Bleiene blir dyrere fordi barnet vokser, klær koster en del, bhg koster og eventuelt kost, eventuell ekstra vogn til soving og slikt.

Her betaler vi 2900 i bhg-utgifter per måned utenom juli

Ca 1000 kr i måneden på klær, sko og utstyr

Litt ekstra kostnader til mat 300 kr/måned  ca

Diverse arrangementer osv 400 kr i året 

Anonymkode: 3e3ae...067

• Liker 1
Skrevet

Her koster barnehagen 3100,- i måneden, og siden barnehagestart i august har vi brukt ca. 3000,- i måneden på sko og klær  (Gore tex joggesko, sandaler til å ha i barnehagen mens det fortsatt var varmt i været, ulltøfler når det ble kjøligere, vintersko, parkdress, ulldress til å ha under parkdressen, vinterdress, 3 luer i ull, 3 par votter, superundertøy i ull til bruk hver dag (blir skittent så må ha mange sett, samt 2 sett som ligger i barnehagen), 2 hetteluer osv. osv.) 

Anonymkode: 94be1...80d

Skrevet

Hvis du ikke har planer om å trille vogna til og fra barnehagen hver dag så er der kjekt med en sovevogn som kan stå i barnehagen også. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en på 4 mnd. nå og han koster jo ikke rare greiene i mnd. Vi driver å skal sette opp et budsjett femmover og lurer litt på hvor mye mer han vil koste oss etterhvert? Hvor mye økte deres utgifter med etter at barnet begynte i bhg?  Skjønner at vi må regne 3000 på selve barnehagen, men hva mer? 

Setter du av 1500 kroner mån3den fra nå av og frem til bhg start, så har du en god buffer til bhg utstyr. De små skal ha uteklær, innetøy, skotøy oev. Det er det som koster mest. I tillegg kommer bytte av bilstol ved ca. 1 år, lettere vogn og mer utfordrene leker. 

Hva klær, sko og utstyr koster deg er jo litt avhengig av hvor det kjøpes og hva du vil ha. Noen kjøper dyre ting andre kjøper brukt. Oog vi handler på salg og spqrer litt på den måten. 

Anonymkode: eacbe...848

Skrevet

Bleiene blir dyrere fordi barnet vokser, klær koster en del, bhg koster og eventuelt kost, eventuell ekstra vogn til soving og slikt.

Vi bruker ikke bleier, men det kan jo være vi må starte med det igjen hvis ikke barnehagen er flinke til å følge opp:bond:

Ellers så kan man kanskje tenke at barnetrygden dekker omentrent klærne i mnd. da... Blir jo sikkert uansett en relativt stor utgift med en gang  ved barnehageoppstart, da trenger vi jo ALT...

TS

Skrevet

For ikke å snakke om bursdager, turer til lekeland, basseng, kino, allidrett/dans/turn ect. Kommer kanskje senere i barnehagetiden, men.

Skrevet

Alt dette er jo utgifter en kan justere på.

post 1, bleier: barn pottetrener selv rundt 3-4 år. Dersom du aktivt pottetrener heller enn å følge «forskningsråd» fra Pampers og andre bleiepridusenter så er de klare i 1.5-2 års alder. Mye bry og penger spart. Barnehagen gjør som du sier ift bleier. Vær dog klar over at et pottetrent barn i møte med at «alle andre» bruker bleie oftest selv krever bruke bleie for å føle seg med i gjengen. 

Klær: utover sko kan absolutt alt arves eller kjøpes brukt. Barn sliter ikke ut klær av kvalitet god nok til at et barn kan leke i dem ute og holde seg varmt og tørt. 

vogner: som over. En vogn av kvalitet slites ikke av 1 barn. Eller 2. Eller 3. 

Anonymkode: bf17b...5c0

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker ikke bleier, men det kan jo være vi må starte med det igjen hvis ikke barnehagen er flinke til å følge opp:bond:

Ellers så kan man kanskje tenke at barnetrygden dekker omentrent klærne i mnd. da... Blir jo sikkert uansett en relativt stor utgift med en gang  ved barnehageoppstart, da trenger vi jo ALT...

TS

Barnet er 4 måneder og dere bruker ikke bleier?

Skrevet
3 minutter siden, ashera skrev:

Barnet er 4 måneder og dere bruker ikke bleier?

Nei, vi har aldri brukt bleier, vi praktiserer EC-matoden...

TS

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS

Det kan nok bli en utfordring når barnet kommer i barnehage, ja. Der er det mange barn som skal følges opp og med uteklær og på tur vil det ikke være lett å ha den oppmerksomheten på et enkelt barn som EC krever. Jeg tror ikke du kan regne med at det vil bli fulgt opp i barnehagen. Unnskyld avsporing av tråden!

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, ashera skrev:

Det kan nok bli en utfordring når barnet kommer i barnehage, ja. Der er det mange barn som skal følges opp og med uteklær og på tur vil det ikke være lett å ha den oppmerksomheten på et enkelt barn som EC krever. Jeg tror ikke du kan regne med at det vil bli fulgt opp i barnehagen. Unnskyld avsporing av tråden!

ja det er det jeg også tror, veldig surt egentlig da vi har greid å unngå bleier helt fra fødselen av, for så å måtte starte med det ved ett års alder :( 

TS

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jøss, bruker du ikke bleier på babyen på natten en gang? Jeg er imponert! 

Skrevet

Sjekk sifo-budsjettet og prisene i din kommune. Husk at du kan finne mye fint brukt og at folk som regel overdriver hvor mye småunger trenger av materialistiske ting.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, bruker du ikke bleier på babyen på natten en gang? Jeg er imponert! 

Nei, jeg gjør ikke det, men babyen sover på sånn ‘kladd’. Når samboeren min har ansvaret om natten så bruker han bleier. Vi har noen ulykker, men stort sett går det fint. 

Ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Og det vil ikke barnehagen kunne følge opp  

Anonymkode: 68845...8ef

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg gjør ikke det, men babyen sover på sånn ‘kladd’. Når samboeren min har ansvaret om natten så bruker han bleier. Vi har noen ulykker, men stort sett går det fint. 

Ts

Ah, kladd var lurt :) 

Jeg tror aldri jeg hadde klart å lese kroppsspråket til babyen for å forstå når h*n måtte tisse (bæsj er ofte litt enklere) så jeg er fortsatt imponert. Men likevel tviler jeg på at barnehagen vil klare å følge med på dette, men mindre barnehagestarten utsettes til barnet får nok språk til å si i fra at h*n må på potta. 

Skrevet

Er spørsmål til: Tisser ikke babyen hver natt? For du kan jo ikke holde deg våken for å følge med på når babyen må tisse ? Eller tisser babyen på kladden flere ganger om natta og dere må opp og skifte? 

Beklager masse spørsmål, jeg syntes bare det er interessant :) 

• Liker 1
Skrevet

Utrolig mange som overdriver utgifter på barn. Er du smart å kjøper iblant på finn, handler på billigsalg osv, så er ikke barn så forbaskade dyrt. Min mor handlet på Fretex når jeg var barn og sydde klær sammen fra biter. Jeg har aldri blitt skadet av Dette, og heller aldri trudd vi var fattige. De sparte heller egenkapital til meg. Noen damer er bare for ivrig hvordan ungen skal se.

Anonymkode: 6c852...20d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...