Gå til innhold

Ikke PVK, men

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne hvor sønnen er innlagt. Veldig mye styr med pvk. Hva heter spm som kan legges inn under huden for IV?

Anonymkode: 0c619...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det styr med pvk-en? (Veneflon). 

Hvis det er CVK du tenker på, er det ganske omfattende å få lagt inn, og virkelig ikke noe som gjøres med mindre det er nødvendig.

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pvk er perifert venekateter og legges i f.eks hendene, armene, føttene o.l. SVK er sentralt venekateter og det er forskjellige typer, men den mest vanlige går inn på høyre side av halsen. Man legger ikke inn SVK "uten videre" da det gir en mye mer økt fare for infeksjon, må bruke steril prosedyre bare man skal koble til og fra og det legges inn på operasjonsstua. 

Anonymkode: bb149...fcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAP? Den kan ligge i opptil to år. Så den legges inn når det er forventet at behandlingen tar lang tid. 

Anonymkode: d2c6b...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg selv fikk i en periode IV. Et helvetes styr da den måtte skiftes 2.hver dag. Gikk tett osv. Holdt på i 2 uker. Til slutt ville ingen på avd stikke meg. Måtte hente sykepleiere som var eksperter. Måtte ha en runde til og fikk da SVK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg selv fikk i en periode IV. Et helvetes styr da den måtte skiftes 2.hver dag. Gikk tett osv. Holdt på i 2 uker. Til slutt ville ingen på avd stikke meg. Måtte hente sykepleiere som var eksperter. Måtte ha en runde til og fikk da SVK. 

De skal byttes hver 72 timer eller ved klinisk indikasjon (eksempelvis at den har gått tett). Det er så klart ikke særlig behagelig, men nødvendig for å unngå komplikasjoner. Noen er vanskeligere å stikke på en andre, og da tilkalles det gjerne personer med mer erfaring. På vår arbeidsplass tilkaller vi anestesien om det er pasienter det er vanskelig å legge inn på.

Skal det legges inn SVK må det være indikasjon for det, blant annet ved cytostatikabehandling. En SVK er tross alt en åpen port inn i en stor åre, med medfølgende infeksjonsrisiko. SVK legges også inn i narkose, slik at den risikoen også må medberegnes. SVKer legges vel som oftest inn når det er snakk om blant annet langvarig behandling eller behandling med legemidler som virker sterkt irriterende på karveggen i vanlige vener. 

Det legges derfor ikke inn en SVK med mindre det er spesielt behov for det. At det er styr med PVKen regnes som oftest ikke som et spesielt behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Nuttery skrev:

De skal byttes hver 72 timer eller ved klinisk indikasjon (eksempelvis at den har gått tett). Det er så klart ikke særlig behagelig, men nødvendig for å unngå komplikasjoner. Noen er vanskeligere å stikke på en andre, og da tilkalles det gjerne personer med mer erfaring. På vår arbeidsplass tilkaller vi anestesien om det er pasienter det er vanskelig å legge inn på.

Skal det legges inn SVK må det være indikasjon for det, blant annet ved cytostatikabehandling. En SVK er tross alt en åpen port inn i en stor åre, med medfølgende infeksjonsrisiko. SVK legges også inn i narkose, slik at den risikoen også må medberegnes. SVKer legges vel som oftest inn når det er snakk om blant annet langvarig behandling eller behandling med legemidler som virker sterkt irriterende på karveggen i vanlige vener. 

Det legges derfor ikke inn en SVK med mindre det er spesielt behov for det. At det er styr med PVKen regnes som oftest ikke som et spesielt behov.

Jeg har sett det lagt inn på sykehus, var da pga. Det var vanskelig å legge PVK og årene sprakk ofte. Altså styr :P hvis ikke ts mener det bare er styr med vanlig bytte da. Det ble lagt inn i lokalbedøvelse og tok liksom 10sek (kanskje ikke da, men jeg ble overrasket over hvor utrolig kjapt det var!). Ikke noe narkose. Infeksjonsrisiko er det jo men likevel mye bedre for pasienten når det er så mye problemer med PVK. 

Anonymkode: d9c90...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett det lagt inn på sykehus, var da pga. Det var vanskelig å legge PVK og årene sprakk ofte. Altså styr :P hvis ikke ts mener det bare er styr med vanlig bytte da. Det ble lagt inn i lokalbedøvelse og tok liksom 10sek (kanskje ikke da, men jeg ble overrasket over hvor utrolig kjapt det var!). Ikke noe narkose. Infeksjonsrisiko er det jo men likevel mye bedre for pasienten når det er så mye problemer med PVK. 

At årene sprekker ville jeg ikke kalt "styr", jeg ville kalt det en uhensiktsmessig komplikasjon som øker risikoen for diverse sykdom. Hvis pasienten har behov for intravenøst over lengre tid og pasienten stadig får skader og smerter pga innleggelse av PVK vil jeg jo si det er indikasjon for innleggelse av en CVK. Det spørs jo så klart hva slags "styr" det er :)

Hos oss legges CVKer inn i narkose så vidt jeg vet.  Kanskje det spørs litt på diverse indikasjoner (pasientens stressnivå, hvilken åre det skal legges inn i mm.). Vi har ikke så alt for mange som har CVK hos oss lenger, og det legges inn på nabosykehuset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legges ikke SVK inn med narkose, kun lokalbedøvelse og beroligende. Det er kun på barn og spesielt nervøse at det brukes narkose. 

Anonymkode: d2c6b...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn under huden, det blir subcutant og ikke intravenøst. Vet noen får væske gjennom sub-q (butterfly) , men da må dråpetakten være ganske langsom da væsken bruker tid på å trekke seg inn. Har ikke praktisert det selv. 

Anonymkode: 965e8...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inn under huden, det blir subcutant og ikke intravenøst. Vet noen får væske gjennom sub-q (butterfly) , men da må dråpetakten være ganske langsom da væsken bruker tid på å trekke seg inn. Har ikke praktisert det selv. 

I hvilke tilfeller gjøres dette? Det høres jo super upraktisk ut :Pog ikke minst vondt (haha, synes det er grusomt å få noe på butterfly..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilke tilfeller gjøres dette? Det høres jo super upraktisk ut :Pog ikke minst vondt (haha, synes det er grusomt å få noe på butterfly..) 

I tilfeller hvor væske skal inn sakte. Som sagt ikke gjort det selv da jeg og synes det høres jævlig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...