Gå til innhold

Hvordan bli flink til å bake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til hvordan jeg kan bli flink til å bake?

Føler at alt jeg lager blir mislykket og stygt selv om jeg følger oppskrifter.

Jeg vil bli så flink som disse bakebloggerne! Hvordan ble du flink? :) 

Anonymkode: b1550...64d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner du noen du kan bake sammen med?

Jeg lærte stort sett alt av mine bestemødre, og selv om jeg aldri lærte så mye om pynting som disse bloggerne ofte holder på med, så er jeg veldig god på klassiske kaker som ser OK ut 😊

Ellers, se på TV/YouTube og plukk opp triks her og der 😊

• Liker 2
Skrevet

Så gøy å se du har fått interesse for baking! :hjerter_rundt:

Mitt aller aller første tips må være å ikke legge lista for høyt.
Begynn med bacisen og jobb deg oppover. Litt rar sammenlikning da, men hvis den vanlig mann i gata uten erfaring, prøver å bygge seg et hus selv så er sjansen relativt stor for at det kommer til å rase. Du skjønner? :)

Det er kjempebra å ha ambisjoner! Så ikke legg vekk slike tanker! Bare husk at man bør mestre basicen for å kunne ha mer forståelse og kunnskap videre i nivåene. Ikke hiv deg ut i et 4 etasjersprosjekt med engang, hehe!

Det å følge oppskriftene er veldig lurt å gjøre! Spesielt om det ikke er en oppskrift man har laget selv eller en oppskrift man holder på å lage.
Av og til skal ingredienser være romtemperert og av og til kjølige. Dette burde stå i oppskriften slik at baksten blir så god som mulig :)

Det er masse god inspirasjon på SoMe, slik som @Ginny skriver over her.
Tutorials er veldig greie for både inspirasjon og for å snappe opp en ting eller fire :)

Selv begynte min interesse for baking da jeg var liten. Fikk alltid lov til å hjelpe farmor på kjøkkenet og spesielt når hun skulle bake.
Men det var ikke før i 2010 at interessen for dekorering av kaker og slike ting virkelig kom. SoMe er kommet myyyye lengre på bakefronten enn det det var på den tid, hehe!!
Jeg kastet meg inn i å lage en kake til en av våre nevøers barnedåp. Når jeg ser tilbake på kaken så ler jeg bare... Ser jo ikke bra ut, heheh!! Så når jeg skriver at det å kaste seg ut i større prosjekter ikke er sånn kjempelurt så er det fordi jeg vet hvordan det er, hahah!!! 

Det aller aller viktigste er at du koser deg. Baking er kjempegøy! :)

Oj, hadde mye på hjertet jeg.. Hvis du har lest alt dette er du god, hahahaha!!

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste med kaker er at de smaker godt, ikke at de er pene å se på. 

• Liker 9
Skrevet

For å bli flink må du øve, så enkelt.

Les oppskrifter nøye (både når det kommer til rekkefølgen og utstyr og mengder), gjør klar alle ingrediensene før du starter slik at du slipper å bruke tid på å finne frem ingredienser eller utstyr underveis. 

Velg enkle oppskrifter uten mange ulike prosesser. Og sett av god tid. Baking tar gjerne lengre tid enn oppgitt når man er urutinert. 

Bak noe du har lyst til å spise. 

Skrevet

Teknikk først, deretter utseendet. Et litt halvskeivt bakverk som er luftig og saftig slår tørre fondanttårn. 

• Liker 2
Skrevet

Lær deg hvilke ingredienser som skal være romtempererte eller ikke. Ofte står det ikke i oppskriften. Stort sett alt du skal bake med bør være romtemperert. Så ta ut melk, egg, smør, osv av kjøleskapet i god tid, og la det stå i romtemperatur til det er romtemperert. 

Les alltid gjennom oppskriften godt på forhånd, og pass på at du har forstått alt. Gjør så klar alle ingrediensene også, mål alt opp på forhånd, så slipper du både at det blir kav midt i bakingen fordi noe koker og du må skynde deg å måle opp det som skal oppi, osv, og du får sjekket at du faktisk har alt du skal. 

Så kan du sjekke temperaturen på stekeovnen din med steketermometer. Det kan være store avvik. I gamleleiligheten min måtte pepperkaker stå 10 min i ovnen, i nyeheimen blir de svartbrent etter 6 min på akkurat samme temperaturinstilling på ovnen.... 

Hva er det som blir galt med bakverket ditt gang på gang? Blir det for tørt? Smakløst? Stygt? Øving gjør mester. Bit deg merke i hva som er galt, helt spesifikt, og google hva du kan gjøre med det. Så er det øving, og prøving og feiling. 

Husk at smak er det aller viktigste. Jeg misliker sterkt kaker hvor fokuset er på utseende, og smaken er helt bleh. 

Anonymkode: 8c96b...040

• Liker 2
Skrevet

Lukt på alle ingridiensene og forsøk se for deg hvordan de vil smake sammen. Om du klarer knekke den koden er det et av de beste triksene. Da kan du improvisere og sette sammen ingridienser uten å måtte bruke oppskrifter, samt at maten din vil smake bedre fordi du kan forutse hva som vil smake godt. Mye av talent innen matlagning handler om denne evnen

Anonymkode: c4152...ed0

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns baking var forferdelig vanskelig fordi jeg aldri fulgte oppskriften til punkt og prikke. Skjønte ikke hvor viktig det var i bakingen. For i middagslagingen kan man jo bare tilsette litt, ta bort litt, smake til og det blir kjempegodt resultat. Jo mer du kokkelerer og styrer, jo bedre blir det. I bakingen er ikke det alltid tilfellet. Baking er mer "kjemi", og krever nøyaktighet i temperaturer, pisking og lufttilførsel, heving, temperatur på ingrediensene, etc. Og det fins en rekke metoder for å få til godt bakverk.

Et eksempel kan være at ingrediensene alltid skal ha samme temperatur, da ofte romtemperatur. Så ta ut alle ingrediensene fra kjøleskap og skuffer en liten stund før man setter i gang med bakingen. Et annet tips er å ikke bare "bytt" ut ingredienser uten å sjekke det opp i andre oppskrifter først. Noen ingredienser er helt vitale for om bakverket heves, stekes riktig, blir gjennomstekt eller holder seg i riktig konsistens.

• Liker 3
Skrevet

Bak sammen med noen som kan det og begynn med enkle oppskrifter feks. gode boller, kringle, skillingsboller etc. Så følger du på med sukkerbrød, sjokoladekake etc. det tar tid å lære seg de ulike teknikkene men du kan ikke lese deg til alt. 

Skrevet
4 hours ago, Antoinette said:

Bak sammen med noen som kan det og begynn med enkle oppskrifter feks. gode boller, kringle, skillingsboller etc. Så følger du på med sukkerbrød, sjokoladekake etc. det tar tid å lære seg de ulike teknikkene men du kan ikke lese deg til alt. 

Her er jeg litt uenig med deg. Jeg var tolv år og leste meg til alt. Vannbakkels gikk det verre med, noen trampet inn på kjøkkenet og vi bodde i et gammelt trehus.

Skrevet

Jeg synes at det var gjærbaksten som var mest vanskelig. Det brukte jeg endel tid på å bli flink på. 

Det jeg gjorde feil var at jeg var utålmodig, og det fungerer dårlig sammen med gjærbakst. 

Jeg synes at man kan lese seg til mye, men det krever litt feiling og prøving allikevel. Selv så fikk jeg ikke boller skikkelig til før jeg leste en oppskrift på Trines matblogg. Hun har veldig fine trinn-for-trinn oppskrifter, og baksten ble veldig god. Men tålmodighet er veldig viktig og det å elte. Lenge. Pleier bare å la maskinen stå og gå en stund, mens jeg går og setter meg, og så lar jeg det stå lenge og heve. 

Når det gjelder kaker og sånt så er jeg lite opptatt av utseendet, og jeg liker å bruke gode ingredienser. Ekte smør og ekte vanilje er et must for eksempel. For min del er smak veldig viktig, men jeg klarer å pynte en kake helt ok. Holder meg unna fondant og sånne fæle greier. Det smaker jævlig :)

Egentlig er det bare feiling og prøving som må til, og jeg er enig med den som skrev at det å følge oppskrifter er viktig i baking. Med annen mat så synes jeg at det er lettere å improvisere, men det synes jeg det ikke er med baking eller jeg kan legge til noen ting, men basisen er den samme. 

Skrevet

Øve, og gode, nøyaktige oppskrifter. Anbefaler oppskrifter fra Det søte liv-bloggen, de er veldig nøyaktige og forklarer også hvordan du kan unngå feil, hvilke redskaper som egner seg best om det er forskjell osv (jeg hater oppskrifter som antar at du vet hvordan enkelte mellomsteg utføres). 

Anonymkode: 194ef...fa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...