Gå til innhold

Fritidsaktiviteter i samværstiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene har samvær med far annen hver helg. De er nå blitt så store at de ønsker å delta på fritidsaktiviteter, og jeg har klart å få det til slik at alle faste treninger og øvelser er de ettermiddagenen de er hjemme. Har det skjedd at det har vært noe på samværshelgene, så har jeg hentet dem, og fulgt dem på dette. To av ungene har nå begynt en ny aktivitet hver, og far mener det er min oppgave å følge opp dette også.

Jeg mener han bør stille opp hvertfall de helgene jeg har jobb (jeg jobber minst en av to helger når de har samvær, har fast ekstrajobb hver 4. Helg og tar på meg en del jobb ut over dette). Jeg forsøker selvfølgelig å bytte vakt når det er noe, men det er ikke alltid det går.

Ungene blir skuffa, far blir sint, og jeg føler jeg ikke strekker til de gangene jeg ikke får fulgt opp.

Far har ingen grunn for å ikke stille opp. Han har tid, økonomi og fri hver helg.

Hvordan gjør andre det i forhold til oppfølging på samværshelger?

Anonymkode: 30c99...baa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her følger far opp det som er på timeplanen når barna er hos ham. Aktiviteter, og alt annet de skal på. 

Høres merkelig ut han der. 

Anonymkode: 23f9c...ce1

• Liker 11
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Hans helg hans ansvar. Ferdig.

Skrevet
1 minutt siden, GoldenLioness skrev:

Hans helg hans ansvar. Ferdig.

Men hvis han bare ikke vil ta det ansvaret....

Han sier at han ikke kommer til å gjøre det, så hvis jeg ikke henter ungene, så blir det ikke noe av.

Han er i sin fulle rett til å bestemme hva ungene skal gjøre i samværshelgene, og påpeker min plikt til å tilrettelegge for samvær. Ungene vil ikke dra til han dersom jeg ikke følger opp når det er noe, og dette kaller far for «samværssabortasje» fra min side.

Det finnes sikkert flere bostedsforeldre som opplever denne måten å bli møtt på av samværsforeldre, hva gjør dere?

Skrevet

Vi har samme problem. Jeg ender opp med å gjøre alt. Jeg dytter det over på han, sier at han må gjøre det og det. Han er ikke interessert. Heldig for meg så arbeider jeg ikke helger, da. :)

Anonymkode: ddd7f...b2d

Skrevet

Å tilrettelegge for samvær betyr jo ikke at du skal gjøre alt for ham når han har barna!

Men jeg vet hvordan det er, eksen min er faktisk helt lik. Barna får sjelden dra i bursdager når de er hos ham (han bor en halvtime borte fra oss og venner) pga det er så stress og langt å kjøre. Mine har ikke begynt med aktiviteter som krever helgeoppmøte enda, lurer på hvordan det blir... 

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at han ikke kommer til å gjøre det, så hvis jeg ikke henter ungene, så blir det ikke noe av.

Han er i sin fulle rett til å bestemme hva ungene skal gjøre i samværshelgene, og påpeker min plikt til å tilrettelegge for samvær. Ungene vil ikke dra til han dersom jeg ikke følger opp når det er noe, og dette kaller far for «samværssabortasje» fra min side.

Det finnes sikkert flere bostedsforeldre som opplever denne måten å bli møtt på av samværsforeldre, hva gjør dere?

Da må han også forvente at barna velger han bort etter fylte 12+ da de selv har rett til å bestemme hvor de vil være. Om han gir f i deres følelser og behov så er han uansett ikke noe tap.

Skrevet
4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Å tilrettelegge for samvær betyr jo ikke at du skal gjøre alt for ham når han har barna!

Men jeg vet hvordan det er, eksen min er faktisk helt lik. Barna får sjelden dra i bursdager når de er hos ham (han bor en halvtime borte fra oss og venner) pga det er så stress og langt å kjøre. Mine har ikke begynt med aktiviteter som krever helgeoppmøte enda, lurer på hvordan det blir... 

Her tilrettelegges det så langt det er mulig for ALT, og han strekker plikten min så langt at han ser det som mitt ansvar at ungene ikke skal nekte å dra dit.

Han bor to gater nedenfor meg, så jentene er mest hjemme på dagtid og sover hos han på natta i samværshelger. Frokosten er gjerne her, for da sover far. Middag er hos han da... og så er det mine arbeidshelger de må huske, for da er ikke jeg hjemme på lørdags formiddag og søndags ettermiddag. Neste gang er jeg kanskje hjemme hele helgen, eller jeg er borte søndags formiddag. Ungene får med seg oversikt over mine planer når dem har samvær, og det roer ned situasjonen. 

Jeg har bevist styrt jentene inn på aktiviteter uten helgeoppmøte, men nå er de så store at de må få velge litt selv etter egne interesser. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Han tenker på seg selv og ikke barna. Så udugelig. Blir bare så provosert av sånt jeg. Han er dessverre ikke den eneste,og det er bare nitrist at de ikke setter ungene først.

Skrevet

Kanskje dere burde ta en runde på FVK? Noen må få han til å forstå at han har like mye ansvar for å følge opp ungene som deg. Eller mener han kanskje at han er barnevakt for deg i blant for å være grei med deg? Eier han ikke farsfølelse?

Skrevet
Akkurat nå, Mythic skrev:

Kanskje dere burde ta en runde på FVK? Noen må få han til å forstå at han har like mye ansvar for å følge opp ungene som deg. Eller mener han kanskje at han er barnevakt for deg i blant for å være grei med deg? Eier han ikke farsfølelse?

Vi var på fvk, og han mener han fikk medhold i forhold til hva han legger i tilretteleggingsplikt og samværssabotasje. Og han mener det er riktige måten å tenke og tolke dette på. 

Jeg kan ikke huske han fikk medhold, men damen der virket oppgitt over argumentene hans, og kom ingen vei egentlig.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på fvk, og han mener han fikk medhold i forhold til hva han legger i tilretteleggingsplikt og samværssabotasje. Og han mener det er riktige måten å tenke og tolke dette på. 

Jeg kan ikke huske han fikk medhold, men damen der virket oppgitt over argumentene hans, og kom ingen vei egentlig.

For en kjernekar... :roll:

Bestill ny time og be om å få en annen behandler enn sist.

Skrevet

dere må jo bli enige om hvilke fritidsaktivitet barna kan gå på spm han kan følge opp.

Du kan ikke bare bestemme alt selv og melde på å så forvente at får stiller opp.

Anonymkode: 050e8...4c0

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dere må jo bli enige om hvilke fritidsaktivitet barna kan gå på spm han kan følge opp.

Du kan ikke bare bestemme alt selv og melde på å så forvente at får stiller opp.

Anonymkode: 050e8...4c0

Hen er enig i at de skal gå på disse fritidsaktivitetene, og han er enig i at de må få velge selv nå. Det vi ikke er enig i er hvem som har oppfølgingsansvaret...

Egentlig tror jeg bare han vet han kan slippe så lenge han nekter å gjøre noe, for da har jeg alltid stilt opp så langt det har vært mulig. Kan jeg ikke stille opp, så må jentene være hjemme, og det går ut over dem. Det blir da sånn at de ikke vil dra til han, og da saborterer jeg samvær med å ikke stille opp for dem slik at de vil dra ned til han. 

Skrevet
1 time siden, Mythic skrev:

For en kjernekar... :roll:

Bestill ny time og be om å få en annen behandler enn sist.

Ja, kanskje far ville lyttet mer til en mannlig behandler? 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt å være dørmatte!  Det er hans ansvar og da sier du til han at han kan forklare selv til ungene at han gidder ikke å føler up de 4 dager i måneden han har ansvar for de.  HERREGUD MAKAN på jævlig tafatte drittsekk mannfolk som skaper barn.  

• Liker 3
Skrevet

Hva er det dere må følge opp i disse fritidsaktivitetene? Kjøring? Dugnad? MÅ dere være til stede HELE tiden?

Anonymkode: 63f85...349

Skrevet

Jeg ville helt klart tatt en ny samtale på FVK. Han skal stille med frokost når barna er hos han, det er ikke normalt at barn må gå alene hjem til mor for å få mat. 

Anonymkode: ef876...fe7

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville helt klart tatt en ny samtale på FVK. Han skal stille med frokost når barna er hos han, det er ikke normalt at barn må gå alene hjem til mor for å få mat. 

Anonymkode: ef876...fe7

Fikk ikke med meg dette der.  Kom igjen TS, hva i alle dager??!!  Dette må du ta opp med FVK med engang - for en drittsekk han er! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungene har samvær med far annen hver helg. De er nå blitt så store at de ønsker å delta på fritidsaktiviteter, og jeg har klart å få det til slik at alle faste treninger og øvelser er de ettermiddagenen de er hjemme. Har det skjedd at det har vært noe på samværshelgene, så har jeg hentet dem, og fulgt dem på dette. To av ungene har nå begynt en ny aktivitet hver, og far mener det er min oppgave å følge opp dette også.

Jeg mener han bør stille opp hvertfall de helgene jeg har jobb (jeg jobber minst en av to helger når de har samvær, har fast ekstrajobb hver 4. Helg og tar på meg en del jobb ut over dette). Jeg forsøker selvfølgelig å bytte vakt når det er noe, men det er ikke alltid det går.

Ungene blir skuffa, far blir sint, og jeg føler jeg ikke strekker til de gangene jeg ikke får fulgt opp.

Far har ingen grunn for å ikke stille opp. Han har tid, økonomi og fri hver helg.

Hvordan gjør andre det i forhold til oppfølging på samværshelger?

Når barna er hos far, så er det far sitt ansvar å følge opp det barna er med på. Hvor tafatt går det ann å bli? Hvorfor lar du deg bli tråkket på av han? Hva er du egentlig redd skal skje om du sier han imot/sier fra? 

Si klart og tydelig i fra at fra nå av når barna er hos han, så har han ansvaret for oppfølging på aktiviteter. Det er ikke oppe til diskusjon engang. Be han ta seg sammen og oppføre seg for barnas skyld. Hvis han fremdeles går i samme fotspor, så sier du bare til barna at når de er hos far så er det han som skal følge dere opp, og det er han sin feil, om han skuffer dem. Klarer han ikke å følge opp barna burde han kanskje ikke hatt barna alene heller tenker jeg.. 

Ta gjerne en tur til familievernkontoret på nytt. Finn gjerne en mann, som er litt av den strenge og respekterte sorten! Det kan kanskje få han til å skjerpe seg. Dere kan for eksempel inn hver for dere for å prate og inn samtidig på slutten, for å oppsummere, komme med råd og tilføye det som trengs osv.. 

Endret av Minlillesky
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...