Gå til innhold

Statsautorisert revisor er en drøm.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er drømmen, men sliter med dysleksi. Vil en person klage bachelor og master i dette faget. Vet det er mye juss, så jeg skjønner det blir endel lesing. Noen som sliter på skolen som har blitt dette?

Takker for svar.

Anonymkode: 7c269...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er akkurat revisor drømmen? Bare nysgjerrig.

Revisoryrket er jo holdt for å være det minst givende man kan sitte med, og jeg har mange i familien som utdannet seg den veien. Gud bedre, de holdt på å klikke før de fikk jobbet seg inn høyere opp, og nå jobber med økonomistyring og den større helheten. Det er virkelig et hjernedødt yrke ts, kun punching og rutinearbeid. Virker kanskje trygt og fint, men tror ikke det er sunt for vettet.

Anonymkode: 00b39...816

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. fordi statsautorisert revisor har endel fleksi arbeid, de jobber også veldig mye overtid en vis periode og litt lettere ellers i året. Jeg syns det hadde vært veldig moro og kunne veilede bedrifter og kunne et fag skikkelig godt. Jeg har også en sykdom, så sitte endel på kontoret passer meg veldig bra. 

De har god lønn, da har nok de som ikke liker dette tatt feil utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Revisoryrket er jo holdt for å være det minst givende man kan sitte med, og jeg har mange i familien som utdannet seg den veien. Gud bedre, de holdt på å klikke før de fikk jobbet seg inn høyere opp, og nå jobber med økonomistyring og den større helheten. Det er virkelig et hjernedødt yrke ts, kun punching og rutinearbeid. Virker kanskje trygt og fint, men tror ikke det er sunt for vettet.

Tviler på at du vet forskjellen på regnskap og revisjon sånn som du svarer. Det er IKKE hjernedødt, og det krever mye kunnskaper og man skal sette seg inn i bedriftene man kontrollerer regnskapet på. Det er mye kundemøter og sosialt, ikke bare sitte og punche. Mulig du tenker på noe annet enn revisor?

Anonymkode: 7d380...00f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
2 hours ago, AnonymBruker said:

Denne yrkesbeskrivelsen ville nok passet bedre for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje du blander med regnskapsfører. Man puncher veldig lite som revisor.

TS: særlig MRR (mastergraden) er et tungt studie, og det er krav til oppnådd karakter (c) i revisjonsrelevante fag for å bli statsautorisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Eliza Doalot skrev:

Jeg tror kanskje du blander med regnskapsfører. Man puncher veldig lite som revisor.

TS: særlig MRR (mastergraden) er et tungt studie, og det er krav til oppnådd karakter (c) i revisjonsrelevante fag for å bli statsautorisert.

Så du må oppnå C for og kunne få titelen statsautoristert? Ikke bestå master og ha 3 år praksis? Dette viste jeg ikke. Vet du må ha gjennomsnitt karakteren C for og kommer inn på master. Betyr selvfølgelig at jeg må være veldig seriøs med studie selv om jeg sliter. Ser ingeniør er et alternativ, men hadde ikke vært ultimat for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Tviler på at du vet forskjellen på regnskap og revisjon sånn som du svarer. Det er IKKE hjernedødt, og det krever mye kunnskaper og man skal sette seg inn i bedriftene man kontrollerer regnskapet på. Det er mye kundemøter og sosialt, ikke bare sitte og punche. Mulig du tenker på noe annet enn revisor?

Anonymkode: 7d380...00f

Enig, brukeren du kommenterer vet ikke mye om en statsautorisert revisors hverdag. Han/hun puncher ikke mye, men gjør bl.a. kontroller av de som har punchet (regnskapsførere, registrerte revisorer). En statsautorisert revisor tester, analyserer og gir faglige vurderinger, både av juridisk, regnskapsmessig og finansiell karakter. Hen spiller en svært viktig rolle (derav krav om statlig autorisasjon), og er sentral i mange store strategiske grep for kundene, det være seg oppkjøp, salg, etablering av nye enheter. Jobbmulighetene er mange, ikke bare innen revisjon, men i finans og økonomisk styring, og i konsulentbransjen.

(Er selv siviløkonom fra NHH og veldig fornøyd m det, og syntes revisjon virker knusktørt, men så jo etter endt utdannelse at profesjon som statsautorisert revisor er mye mer enn jeg trodde)

Ts, jeg tror ikke dysleksi behøver være til hinder for en slik utdannelse, men du bør være generelt mer enn midt på treer skoleflink (ha gode analytiske evner, huske godt). Dog er interesse for faget det aller viktigste. 

Anonymkode: 08f94...6c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er drømmen, men sliter med dysleksi. Vil en person klage bachelor og master i dette faget. Vet det er mye juss, så jeg skjønner det blir endel lesing. Noen som sliter på skolen som har blitt dette?

Takker for svar.

Har du dysleksi og papirer på dette så har du rett på å få bøker på lyd. Det finnes også dataprogrammer som leser opp fra pc - fra tekst til tale.

Vil du nok og får tilrettelegging så klarer du det du vil klare.

Anonymkode: a9140...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du må oppnå C for og kunne få titelen statsautoristert? Ikke bestå master og ha 3 år praksis? Dette viste jeg ikke. Vet du må ha gjennomsnitt karakteren C for og kommer inn på master. Betyr selvfølgelig at jeg må være veldig seriøs med studie selv om jeg sliter. Ser ingeniør er et alternativ, men hadde ikke vært ultimat for meg.

Hvorfor ingeniør? Det er jo ikke likt som revisor i det hele tatt. Men er jo lettere med jobb tross dårligere karakterer 

Anonymkode: 5012b...f7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, brukeren du kommenterer vet ikke mye om en statsautorisert revisors hverdag. Han/hun puncher ikke mye, men gjør bl.a. kontroller av de som har punchet (regnskapsførere, registrerte revisorer). En statsautorisert revisor tester, analyserer og gir faglige vurderinger, både av juridisk, regnskapsmessig og finansiell karakter. Hen spiller en svært viktig rolle (derav krav om statlig autorisasjon), og er sentral i mange store strategiske grep for kundene, det være seg oppkjøp, salg, etablering av nye enheter. Jobbmulighetene er mange, ikke bare innen revisjon, men i finans og økonomisk styring, og i konsulentbransjen.

(Er selv siviløkonom fra NHH og veldig fornøyd m det, og syntes revisjon virker knusktørt, men så jo etter endt utdannelse at profesjon som statsautorisert revisor er mye mer enn jeg trodde)

Ts, jeg tror ikke dysleksi behøver være til hinder for en slik utdannelse, men du bør være generelt mer enn midt på treer skoleflink (ha gode analytiske evner, huske godt). Dog er interesse for faget det aller viktigste. 

Anonymkode: 08f94...6c5

Mener du at registrerte revisorer puncher på lik linje med en regnskapsfører? 

En registrert revisor gjør stort sett akkurat samme jobben som en statsautorisert revisor, altså overhode ikke punching. 

Anonymkode: 4db23...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må minimum oppnå C i noen fag for å bli statsautorisert.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at registrerte revisorer puncher på lik linje med en regnskapsfører? 

En registrert revisor gjør stort sett akkurat samme jobben som en statsautorisert revisor, altså overhode ikke punching. 

Dette er riktig. Forskjellen på registrert og statsautorisert revisor er pr nå ganske liten. Så vidt jeg husker er den eneste forskjellen at du må være statsautorisert for å revidere børsnoterte foretak. Praksis er også sånn at du må være statsautorisert for å bli partner i de store selskapene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har er alle forskjellige og har forskjellige drømmer deretter. Vær glad ikke absolutt alle drømmer om å bli lege, psykolog eller advokat.  

Anonymkode: aa38e...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Eliza Doalot skrev:

Ja, du må minimum oppnå C i noen fag for å bli statsautorisert.

Dette er riktig. Forskjellen på registrert og statsautorisert revisor er pr nå ganske liten. Så vidt jeg husker er den eneste forskjellen at du må være statsautorisert for å revidere børsnoterte foretak. Praksis er også sånn at du må være statsautorisert for å bli partner i de store selskapene.

Men i de små selskapene er det ofte «nok» å være registrert revisor for å bli partner. 

Hilsen partner og registrert revisor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i de små selskapene er det ofte «nok» å være registrert revisor for å bli partner. 

Hilsen partner og registrert revisor.

Jepp.

Jeg skrev det bare for å understreke at forskjellen mellom statsautorisert og registrert revisor ikke er så stor.

Nå er det vel forsåvidt kommet forslag om at tittelen registrert revisor forsvinner, så for TS vil den diskusjonen være mest av akademisk interesse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Annonse

Eneste forskjellen er at man må være statsautorisert for å revidere børsnoterte selskaper ja. 

og man må ha minimum C på alle 4 emnene (revisoreksamen) siste året. Skatt, rettslære , revisjon og årsregnskap. 

Nå vil det mest sannsynlig tre i kraft nye regler fra 1.1.19 med overgangsregler , slik at det bare vil være en type revisor, og bare master for å bli det. 

Anonymkode: 2dc68...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...