lidia Skrevet 28. januar 2005 #1 Skrevet 28. januar 2005 Jeg har enda ikke begynt å gi tran til lille jenta mi. Hun er nå ca 2 1/2 måneder. Jeg har tran stående i kjøleskapet, tran med sånn tutti-frutti smak som eldste jenta mi bruker. Kan jeg gi babyen av denne tranen? Eller må det være "vanlig" tran uten smak?
Pludre Skrevet 28. januar 2005 #2 Skrevet 28. januar 2005 Hei Den tranen du har, er det sånn Eskimo Kids tran ? Jeg ga i alle fall den til mine gutter, og jeg begynte med det når de var 4 uker gamle. Det eneste er at man bør begynne med en halv ts, og så øke etterhvert. Tror doseringen som står på esken er en ts nemlig. Så du kan nok bruke den tranen du har, skulle ikke være noe i veien for det. Vanlig tran smaker jo drit !! Hilsen Pludre
Gjest Leola Skrevet 28. januar 2005 #3 Skrevet 28. januar 2005 Jeg gav kun barna naturlig tran da de var babyer - smakstilsatt tran gikk jeg ikke over til før de var større. Mine unger reagerte aldri på transmaken - jeg blandet den i melken deres. Tror akkurat når det gjelder smak på tran og annet så er det vi foreldre som overfører våre egne aversjoner på barna dersom vi ikke er dette bevisst helt fra de er små.
kris10n Skrevet 28. januar 2005 #4 Skrevet 28. januar 2005 vi ble annbefalt på helsestasjonen og bruke helt vanlig tran uten smakstilsetninger. Begynne med noen dråper og øke etterhvert. Gutten min beg når han var fire uker og idag smatter han når han får tran( er to og en halv måned).
lidia Skrevet 28. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2005 Det er sånn møllers barnetran med fruktsmak jeg har.
monja Skrevet 28. januar 2005 #6 Skrevet 28. januar 2005 Vi fikk beskjed om å bruke vanlig tran, men gutten vår bare kasta opp den, så vi bruker d-vitamindråper vi.
Cr@sh Skrevet 28. januar 2005 #7 Skrevet 28. januar 2005 Vi bruker Møllers Tran med sitronsmak, som vi fikk på helsestasjonen. Regner derfor med at det er helt ufarlig å gi smakstilsatt tran. Men uansett er det som det blir sagt her... vi voksne som legger lista for hva som smaker godt og hva som smaker vondt. I hvert fall når de er så små (min er 7 mnd)...
trude Skrevet 28. januar 2005 #8 Skrevet 28. januar 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal gi barna sine tran. De får da i seg de stoffene de trenger uansett. Og dessuten smaker det skikkelig bæsj!!! og babyer kan jo ikke snakke for seg. Min sønn har aldri fått tran, ikke har han blitt ammet heller, men han er sunn og sterk og frisk som alle andre barn.
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #9 Skrevet 28. januar 2005 Vesla begynte med tran når hun var 4-6 uker. Vi brukte vanlig tran og ble anbefalt det av helsestasjonen.
Gjest Primula Skrevet 28. januar 2005 #10 Skrevet 28. januar 2005 Jeg tror helsesøstra vår sa at man ikke skulle gi smaksatt tran pga av muligheten for allergi..men jeg er ikke helt sikker altså. Spør på helsestajsonen da vel.
Mistyen Skrevet 28. januar 2005 #11 Skrevet 28. januar 2005 Min lille har aldri fått tran, selv etter anbefaling fra helsestasjon. Derimot har han fått - og får fortsatt - ren omega3 flytende, utblandet i en vitamindrikk for barn. Går ned på høykant da, og han får det han trenger av vitaminer.
monja Skrevet 28. januar 2005 #12 Skrevet 28. januar 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal gi barna sine tran. De får da i seg de stoffene de trenger uansett. Og dessuten smaker det skikkelig bæsj!!! og babyer kan jo ikke snakke for seg. Min sønn har aldri fått tran' date=' ikke har han blitt ammet heller, men han er sunn og sterk og frisk som alle andre barn.[/quote'] De små har ikke noe lager av D vitamin, så det er derfor vi gir dem tran eller d-dråper. Omega3 er bra for utviklingen av hjernen til barna. Vi ble frarådet å gi tran med sitronsmak på grunn av at man skal være forsiktig med sitrus til barna, og de fleste barna liker visstnok "vanlig" tran bedre enn smakstilsatt tran.
Elle Melle Skrevet 28. januar 2005 #13 Skrevet 28. januar 2005 Man MÅ sørge for at babyer får i seg nok d-vitaminer. Dette kan man gjøre gjennom å gi dem tran eller d-vitamindråper eller morsmelk med så høyt innhold som trengs av d-vitamin (vanskelig å kontrollere)eller mme (inneholder ikke den d-vitamin tro? Vet dessverre ikke noe om mme). At babyen får dagslys, det vil si sol nok, er også nyttig for å skape d-vitamin i kroppen. Hvis babyen ikke får tilstrekkelig med d-vitamin gjennom kosthold og lys, får den faktisk rakitt (engelsksyke med krumme ben og slikt)! Ikke verd å ta sjansen på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå