AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 Tar flere fag dette semesteret, og har klart å bruke alt for lite tid i ett av fagene... altså ingenting. Har ikke åpnet pensumboken enda og har heller ikke vært på noen forelesninger. Jeg kommer til å ha nøyaktig 14 dager til å lese til denne eksamenen. Jeg har ikke deltidsjobb, ikke unger, ikke kjæreste - ingenting annet å gjøre utenom å lese. Jeg er skippertaksstudent, men føler likevel at dette er litt uoverkommelig. Det ligger ikke ute tidligere eksamensoppgaver. Er ganske mye detaljer i dette faget. Hvordan ville dere lest? Først få litt oversikt? Ved å lese gjennom innholdsoversikter / bla fort gjennom PowerPoint-slides? Og så lest gjennom hele pensum? Jeg klarer å lese 100 sider per dag. For å lese gjennom hele pensum trenger jeg da 9 dager, kanskje 10 for å ha litt å gå på. Da har jeg etter det 4 dager å repetere pensum på før eksamen, som nok for min del betyr at jeg hadde klart å lese gjennom notatene kanskje 3 -4 ganger (notatene mine er omfattende, jeg lærer mye ved å skrive / formulere egne setninger). Hvordan ville du ha lest til eksamen om du var i min situasjon? Jeg vet at jeg ikke vil få en A, akkurat, men tenker i alle fall en C, og med litt flaks en B? Anonymkode: 4dd64...05c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #2 Skrevet 19. november 2017 Jeg ville: - framskaffet forelesningsnotatene, og vektlagt tungt det jeg så gikk igjen i dem - gå gjennom innholdsfortegnelsen, sammendragene av hvert kapitten - lese gjennom pensum i den grad man rekker det, og vært kritisk til det som står der - alt er IKKE like viktig! Identifiser det som er det, skum gjennom resten. Skriv ned sentrale begreper og definisjoner og pugg. Lær deg sentrale teorier godt - litt avhengig av faget kan de flettes inn i det meste ved behov (og da viser du at du "kan pensum"). - sjekk godt hvilke hjelpemidler du evt har lov til å ha med på eksamen Det lar seg nok gjøre (kanskje ikke hvis det er svært teoretisk tungt, som tung matematikk/fysikk etc men regner med det ikke er det?), men du må bruke tiden godt. Og ingen, få tak i forelesningsnotatene! Anonymkode: 97456...d76 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #3 Skrevet 19. november 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville: - framskaffet forelesningsnotatene, og vektlagt tungt det jeg så gikk igjen i dem - gå gjennom innholdsfortegnelsen, sammendragene av hvert kapitten - lese gjennom pensum i den grad man rekker det, og vært kritisk til det som står der - alt er IKKE like viktig! Identifiser det som er det, skum gjennom resten. Skriv ned sentrale begreper og definisjoner og pugg. Lær deg sentrale teorier godt - litt avhengig av faget kan de flettes inn i det meste ved behov (og da viser du at du "kan pensum"). - sjekk godt hvilke hjelpemidler du evt har lov til å ha med på eksamen Det lar seg nok gjøre (kanskje ikke hvis det er svært teoretisk tungt, som tung matematikk/fysikk etc men regner med det ikke er det?), men du må bruke tiden godt. Og ingen, få tak i forelesningsnotatene! Anonymkode: 97456...d76 Jeg kjenner ingen av de som var på forelesningene, så kan ikke få notater av noen. Foreleseren selv legger bare ut PPene. Det er et jussfag (ikke et av de mest teoretiske, men likevel mer enn mange andre), så jeg får lov å ha med lovsamling på eksamen. Takk for tips! Jeg er veldig dårlig til å skumlese, men jeg må bare skjerpe meg nå. Anonymkode: 4dd64...05c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #4 Skrevet 19. november 2017 Dette tror jeg absolutt er mulig, men du må jobbe hardt. Har selv gjort dette flere ganger npr andre fag har vært mer viktige/omfattende det semesteret. Du har en god plan, men til slutt ville jeg gjort om notatene mine til stikkord som passer på en side og pugget masse. Anonymkode: 4b54c...391
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #5 Skrevet 19. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ingen av de som var på forelesningene, så kan ikke få notater av noen. Foreleseren selv legger bare ut PPene. Det er et jussfag (ikke et av de mest teoretiske, men likevel mer enn mange andre), så jeg får lov å ha med lovsamling på eksamen. Takk for tips! Jeg er veldig dårlig til å skumlese, men jeg må bare skjerpe meg nå. Anonymkode: 4dd64...05c Hvilket fag er det? Anonymkode: 8b845...10f
potetstappe Skrevet 19. november 2017 #6 Skrevet 19. november 2017 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er et jussfag Anonymkode: 4dd64...05c Har ikke de fagene som regel eksamensoppgaver, sensorveiledninger og A-besvarelser ute på nettet?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #7 Skrevet 19. november 2017 Ja, det er overkommelig, men det fordrer jo at du har effektive lesedager og ikke bruker så mye tid på prokrastinering og ikke minst stress. Litt stress er bra, men mye stress kan være hemmende på prestasjonen din. Kjenner du noen som har hatt dette emnet før? I din situasjon bør man prioritere ut ifra eksamensoppgaver, og jeg ville nok ærlig talt følt at jeg stod litt på bar bakke om jeg ikke hadde hatt tilgang på minst ett eksamenssett. Anonymkode: 320d1...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #8 Skrevet 19. november 2017 38 minutter siden, potetstappe said: Har ikke de fagene som regel eksamensoppgaver, sensorveiledninger og A-besvarelser ute på nettet? Ikke dette faget, dessverre. Er et spesialfag. Det er mer teoretisk uansett - blir ikke snakk om praktikumsoppgave, så eksamensoppgaver hadde uansett ikke hjulpet noe særlig tror jeg. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er overkommelig, men det fordrer jo at du har effektive lesedager og ikke bruker så mye tid på prokrastinering og ikke minst stress. Litt stress er bra, men mye stress kan være hemmende på prestasjonen din. Kjenner du noen som har hatt dette emnet før? I din situasjon bør man prioritere ut ifra eksamensoppgaver, og jeg ville nok ærlig talt følt at jeg stod litt på bar bakke om jeg ikke hadde hatt tilgang på minst ett eksamenssett. Anonymkode: 320d1...4e2 Ja, jeg kjenner selv at det vil bli vanskelig å være effektiv såpass mange dager på rad! Men jeg får prøve å stå opp tidlig, kjøpe masse enkel og god mat til å motivere meg selv, og passe på å få skvist inn en Netflix-episode på kvelden for å få tankene over på noe annet. Jeg kjenner ingen som har hatt emnet før heller. Eksamenen i dette faget vil ikke være en praktikumsoppgave uansett, så tror ikke eksamensoppgaver ville ha hjulpet. Anonymkode: 4dd64...05c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #9 Skrevet 19. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke dette faget, dessverre. Er et spesialfag. Det er mer teoretisk uansett - blir ikke snakk om praktikumsoppgave, så eksamensoppgaver hadde uansett ikke hjulpet noe særlig tror jeg. Ja, jeg kjenner selv at det vil bli vanskelig å være effektiv såpass mange dager på rad! Men jeg får prøve å stå opp tidlig, kjøpe masse enkel og god mat til å motivere meg selv, og passe på å få skvist inn en Netflix-episode på kvelden for å få tankene over på noe annet. Jeg kjenner ingen som har hatt emnet før heller. Eksamenen i dette faget vil ikke være en praktikumsoppgave uansett, så tror ikke eksamensoppgaver ville ha hjulpet. Anonymkode: 4dd64...05c Hva slags spesialfag? Jeg har studert jus. Anonymkode: 8b845...10f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #10 Skrevet 19. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva slags spesialfag? Jeg har studert jus. Anonymkode: 8b845...10f Er såpass få som tar det at jeg blir nesten gjenkjent her om jeg sier det. Anonymkode: 4dd64...05c
funginger Skrevet 19. november 2017 #11 Skrevet 19. november 2017 Jeg ville fokusert på å lese innledninger og avslutninger i alle kapitler og deretter lese litt i hvert kapittel om det du ikke skjønner helt ut fra konklusjonen i boka/kapittelet. Så leser du om det som har vært fokus på forelesningene, min erfaring er at det som kommer på eksamen har det gjerne vært litt fokus på.
potetstappe Skrevet 19. november 2017 #12 Skrevet 19. november 2017 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke dette faget, dessverre. Er et spesialfag. Det er mer teoretisk uansett - blir ikke snakk om praktikumsoppgave, så eksamensoppgaver hadde uansett ikke hjulpet noe særlig tror jeg. Anonymkode: 4dd64...05c Kjipt, men har dere fått noen oppgaver i løpet av kurset som du kan se på? Ville i hvert fall passet på å ha stålkontroll på dem. Samme med power-pointene, få kontroll på dem. Det gir jo en indikasjon på hva som er viktig i faget. Så går det jo an å slå opp i pensumbøkene på temaene i powerpointene om de ikke er utfyllende nok. Synes i hvert fall selv det er greiest å prøve å fokusere på oppgaver og forelesningsnotater først for å få overblikk i faget og vite hva som er viktig. Om man bare leser pensum fra A til Å synes jeg det er vanskelig å vite hva som er viktig samt vanskeligere å huske siden man ikke har noen knagger å henge det på. Men man lærer jo forskjellig og om du har god erfaring med din metode så bruk den så klart. Endret 19. november 2017 av potetstappe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå