Gå til innhold

Selvmordsfare- datter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter 17 år har forsøkt å ta sitt eget liv. Hvordan hadde du håndtert dette på en konstruktiv måte og god måte?

Anonymkode: 7dd18...68a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datter 17 år har forsøkt å ta sitt eget liv. Hvordan hadde du håndtert dette på en konstruktiv måte og god måte?

Det tror jeg at jeg hadde hatt vanskeligheter med. Måtte hatt hjelp av profesjonelle da gitt.

Skrevet

Så vondt å høre. Håper henne og du får den hjelpen dere trenger. 

Et utrolig vanskelig spm egentlig, da jeg ikke kjenner datteren din.  Men JEG tenker at hadde de vært meg, ville jeg ikke blitt dømt for det. Men akseptert for den jeg var og mitt valg.. (ikke at de er greit liksom, men at valge ble tatt og nå jobber vi mot bedre tider, om du skjønner) 

Samtidig tenker jeg st det er viktig at du/dere rundt henne får hjelp og veiledning også.. For dere sitter nok også med mye følelser nå. 

Vis henne omsorg. Tørr still spm til henne. Vis at du IKKE er redd henne. 

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med de andre som nevner å få proffesjonell hjelp. Kjenner til tilfeller i den alderen, hvor det ble faket for å manipulere foreldre. I andre tilfeller hadde det vært langvarig mobbing og utestengelse eller overgrep. 

Uansett hva som er grunnen, er det helt klart at dette kan du ikke stå med alene. Få profesjonell hjelp til henne og deg selv.

håper det bedrer seg snart for dere! 

Anonymkode: 0942f...a5a

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt fastlegen. Neste gang det skjer så bør du kontakte politiet eller 112

Skrevet

Hadde blitt redd først og fremst. Tatt henne med meg til et rom vi kunne snakket sammen uten søsken etc, forsøkt å snakke med henne om hvordan hun har det. Så hadde jeg ringt legevakta og forhørt meg mitt hva jeg skal gjøre videre. Trolig ønsker legevakta at du kommer med henne slik at hun får snakket med en sykepleier eller lege. Evt ringt akuttpsykriatisk og forklart situasjonen og rådført meg med de. 

Håper det ordner seg for dere! Var der selv da jeg var 15-18.. ❤️❤️❤️

• Liker 1
Skrevet

Organisere et profesjonelt støtteaparat rundt henne, snarlig samtale med sykepleier på legevakta, og søke til DPS eller privatpsykolog, gjerne søke om støttekontakt. 
Og - ta hun med på ting, ta hun med på å lage mat, ta hun med på å handle mat, ta hun med på bilturer for å se noe annet, ta hun med på senter. Hun vil kanskje ikke si så mye, så ikke krev så mye fra hun heller, men bare det å være rundt noen og se litt andre ting er godt og tasse et par meter bak deg på senter selv om hun ikke nødvendigvis går med deg og prater med deg, og å føle at noen bryr seg om en og vil ha en med på ting og ikke syntes man plager de selv om man er deprimert, det betyr mye. 
Hilsen en som har vært der. 

Anonymkode: 795a0...660

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med fastlege,og bedt om hjelp. Og er slikt råd er også det eneste jeg ville anbefalt å ta imot på et sted som Kvinneguiden. Lykke til. 

Anonymkode: dfaa0...df6

• Liker 1
Skrevet

Det eneste jeg synes du skal gjøre er å ta umiddelbar kontakt med fastlege slik at hun kan få nødvendig bistand av helsevesenet. Kvinneguiden er ikke stedet å starte dessverre. Håper det ordner seg for dere :) 

• Liker 1
Skrevet

Ble hun lagt inn på sykehuset, eller er fastlegen informert? Hvis han er det, bør det vel skrives en henvisning til bup/DPS. 

Jeg slet selv i den alderen og jeg hadde foretrukket å bli møtt med respekt og ikke bli presset til å snakke om det. Heller ar mamma hadde vært åpen og at jeg kunne følt at jeg kunne snakket når jeg hadde behov.. men uansett, tror det viktigste her er helsepersonell

Anonymkode: c933e...bc0

Skrevet

Vet du grunnen? 

Ble fristet til å komme med et tips om å å la henne søke seg på en skole i utlandet ett år, eller foljehøgskole/annen vgs et annet sted, -altså gjøre noe heeeelt annet, få nye opplevelser, nye venner, føle seg mer selvstendig og generelt la henne få gjøre noe hun kan se fpr seg at blir en ny vending for henne. Gjerne noe som ikke har høyt prestasjonspress. Hun kan ordne og få rådgivning/terapi andre steder en hjemme også. Drar hun sørover et sted får hun også mer sol og varme i kroppen, noe som gjør mer godt for depresjoner og tunge tanker enn det vi tror. 

Anbefaler også å tipse henne om å bli en skaper en stund, trenger ikke bli yrket hennes -men det å gjøre noe praktisk som manifisterer i fysisk forstand kan gjøre mye med selvfølelsen. Også det å jobbe rundt dyr gir mange mye. Det å male og tegne er det mange som har nytte av. Fotografere, lære å surfe, lære å klatre i fjell, spille gitar osv. Det kommer også godt med senere i livet, man har noe man kan som man kan gå å gjøre når man har det tungt, og det å kunne spille musikk f.eks er en god redning for sosial awkwardness. 

Med selvmordstanker så betyr det jo at hun står fast inni seg med noe, og det er det greit å finne ut hva er. Så anbefaler definitivt terapi for å se hvor skoen trykker uansett. Og siden du allerede skriver her for hjelp -hun trenger noen som lytter, støtter og ikke dømmer, om du som mamma kan være en sånn for henne så er hun veldig heldig. 

Viktigste av alt er at hun får khenne seg fri for press, på den måten vil hun finne seg selv og ikke et dalskt bilde som hun skaper fordi alle andre har noe de skulle sagt.

Lykke til til dere. Bra med foreldre som tør å være der for ungene sine!

Anonymkode: 5f55c...79c

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jenta 17. År og har et selvmordsforsøk bak seg så slippes hun ikke ut fra sykehus før det er etablert abulant team rundt henne og dem hun bor sammen med. Ambulant team kommer hjem og hjelper hele familien i og etter den akutte fasen etter sykehusbehandling. 

Teamet skal se og virdere hva behovet er og henvise videre til de som kan hjelpe. 

Hvorfor spør du her og hvor langt i prosessen etter selvmordsforsøket er dere? 

Anonymkode: 0fc1b...094

• Liker 1
Skrevet

Beklager for et par mobil-skrivefeil.., håper de er forståelige. :)

Anonymkode: 5f55c...79c

Skrevet
15 timer siden, Mari Y skrev:

Kontakt fastlegen. Neste gang det skjer så bør du kontakte politiet eller 112

Eller helst 113

Anonymkode: 6cdde...fcc

• Liker 1
Skrevet

Hadde gått fullstendig tigermamma og satt igang alt som jeg kunne satt igang uansett konsekvenser så hun fikk hjelp og behandling.

Anonymkode: 4fad1...13f

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg selv vært den 17-åringen og mitt beste råd er at du som mamma sørger for at datteren får den hjelpen hun trenger (fra profesjonelle) til å jobbe Med det som ligger bak forsøket hennes, sånn at du kan være det du er ment å være; mamma. 

Du skal såklart være tilgjengelig og tilstede for datteren din, Men det er viktig at du ikke glir inn i en rolle som behandler. 

Anonymkode: 493af...0ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...