Gå til innhold

Ulovlig sparket? Korrupt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette skjedde med noen jeg kjenner. Vedkommende var ansatt som sekretær i helsesektoren i kommunen. I kommunen var det en lege som kanskje hadde litt mer makt enn han burde. Legen hadde en kone som var gravid. Hun hadde et ganske fysisk krevende yrke, og trengte en stillesittende jobb på grunn av graviditeten. Denne legen, som hadde litt for mye makt, dro i noen tråder og fikk personen som var ansatt som sekretær sparket, slik at den gravide kona hans fikk den jobben. Sekretæren var flink i jobben, og ledelsen som ga henne sparken sa at de ikke hadde noe å utsette på henne, og at de var veldig fornøyde med arbeidet hun hadde gjort. Dvs. ingen gyldig grunn for oppsigelse. 

Er dette virkelig lovlig? For meg virker det jo nesten litt korrupt? Dette skjedde i Norge, i min egen kommune, og jeg får en skikkelig uggen følelse av hele greia. 

Anonymkode: cd12e...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du er sikker på du kjenner sannheten? Og ikke bare en side av saken? 

Anonymkode: d3c6a...2b8

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og du er sikker på du kjenner sannheten? Og ikke bare en side av saken? 

Det er jeg veldig sikker på. Jeg kjenner personen veldig godt, og husker da det skjedde. Husker reaksjonen hennes, og husker hvor irritert jeg var på at hun ikke gjorde noe nummer ut av det. Greit nok, hun fant seg en mye bedre jobb som var bedre betalt så sånn sett kom hun seg godt ut av det, men det handler jo om prinsipper. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg veldig sikker på. Jeg kjenner personen veldig godt, og husker da det skjedde. Husker reaksjonen hennes, og husker hvor irritert jeg var på at hun ikke gjorde noe nummer ut av det. Greit nok, hun fant seg en mye bedre jobb som var bedre betalt så sånn sett kom hun seg godt ut av det, men det handler jo om prinsipper. 

Så du har hørt kun hennes side av saken? Ikke arbeidsgiver? Eller sett noen papirer eller liknende? 

Svært få er tross alt ærlige på hvorfor de får sparken... 

Har selv en kollega som fikk sparken "ut av det blå". Han sitter inne nå pga ting gjort på jobb...

• Liker 7
Skrevet

Så du har hørt kun hennes side av saken? Ikke arbeidsgiver? Eller sett noen papirer eller liknende? 

Svært få er tross alt ærlige på hvorfor de får sparken... 

Har selv en kollega som fikk sparken "ut av det blå". Han sitter inne nå pga ting gjort på jobb...

Hun står meg veldig nær, og har ingen grunn til å lyve om det. Jeg har ikke sett papirer på det, men jeg har faktisk ingen grunn til å tvile på at dette er sant. Kommunen er liten og er omtrent som en familiebedrift å regne, så jeg er ikke overrasket over at det faktisk er mulig. Det er forresten en del år siden det skjedde, så ingenting kommer til å bli gjort med saken.

Uansett så handler ikke emnet om hvorvidt det er sant eller ikke. Folk skal få være skeptiske, og jeg skjønner jo at det høres utenkelig ut. Jeg er egentlig bare opptatt av jussen her, hvorvidt det er ulovlig og hva som hadde skjedd om det ble oppdaget.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde med noen jeg kjenner. Vedkommende var ansatt som sekretær i helsesektoren i kommunen. I kommunen var det en lege som kanskje hadde litt mer makt enn han burde. Legen hadde en kone som var gravid. Hun hadde et ganske fysisk krevende yrke, og trengte en stillesittende jobb på grunn av graviditeten. Denne legen, som hadde litt for mye makt, dro i noen tråder og fikk personen som var ansatt som sekretær sparket, slik at den gravide kona hans fikk den jobben. Sekretæren var flink i jobben, og ledelsen som ga henne sparken sa at de ikke hadde noe å utsette på henne, og at de var veldig fornøyde med arbeidet hun hadde gjort. Dvs. ingen gyldig grunn for oppsigelse. 

Er dette virkelig lovlig? For meg virker det jo nesten litt korrupt? Dette skjedde i Norge, i min egen kommune, og jeg får en skikkelig uggen følelse av hele greia. 

Dette kan umulig stemme. Å bli oppsagt fra en jobb i en kommune er ikke lett og foregår ikke slik du beskriver. Her er det enten noe du ikke vil fortelle eller noe du ikke vet. Å få noen sparket eller omplassert i fra en kommunal stilling rekker ikke noen i løpet av den tiden en graviditet tar. Jeg har jobbet så pass mye med kommunale ansettelser at det kan jeg med sikkerhet si.

Anonymkode: c7e06...156

• Liker 4
Skrevet

Dette kan umulig stemme. Å bli oppsagt fra en jobb i en kommune er ikke lett og foregår ikke slik du beskriver. Her er det enten noe du ikke vil fortelle eller noe du ikke vet. Å få noen sparket eller omplassert i fra en kommunal stilling rekker ikke noen i løpet av den tiden en graviditet tar. Jeg har jobbet så pass mye med kommunale ansettelser at det kan jeg med sikkerhet si.

Anonymkode: c7e06...156

Jeg har fortalt alt jeg vet :) Jeg tror helt ærlig at det er sant, og jeg har hørt mye verre historier fra det kommunehuset enn den jeg har fortalt nå, så for meg er det faktisk ikke utenkelig. Som sagt er jeg bare interessert i jussen her, i og med at ingenting kommer til å bli tatt videre uansett. Er liksom bare i interessert i hva som kunne skjedd om dette ble tatt videre. Om det er så vanskelig å svare på fordi det virker så usannsynlig, så la oss heller kalle det et tenkt scenario.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lov. Det skal være saklig grunn til oppsigelse. At legens kone trengte en jobb...helt ulovlig

Anonymkode: 176d6...594

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortalt alt jeg vet :) Jeg tror helt ærlig at det er sant, og jeg har hørt mye verre historier fra det kommunehuset enn den jeg har fortalt nå, så for meg er det faktisk ikke utenkelig. Som sagt er jeg bare interessert i jussen her, i og med at ingenting kommer til å bli tatt videre uansett. Er liksom bare i interessert i hva som kunne skjedd om dette ble tatt videre. Om det er så vanskelig å svare på fordi det virker så usannsynlig, så la oss heller kalle det et tenkt scenario.

Hva som skjer?tar hun det videre får hun erstatning og lønn.

• Liker 1
Skrevet

Det skjer mye bak sceneteppene, både i mindre og større skala, dessverre. Håper den neste "meetoo" kampanjen handler om korrupsjon slik at det blir enklere for mennesker å melde fra om det de vet. Det er like store barrierer for å melde fra om korrupsjon som seksuell trakkasering og voldtekt. 

Anonymkode: ae725...53f

Skrevet

Ikke mulig. Å få igjennom en oppsigelse i offentlig sektor er tidkrevende og krever god grunn. For at hun skulle kunne blitt oppsagt fra en fast stilling måtte jurist i kommunen vært involvert osv. At hun enten har blitt presset til å si opp eller f. eks. ikke har fått forlenget et vikariat er derimot mulig. Så her ville jeg spurt denne bekjente om hun selv har skrevet under på en oppsigelse eller om hun har mottatt en skriftlig oppsigelse. Dersom det er sistnevnte, og denne oppsigelsen ikke er juridisk begrunnet så kunne hun absolutt tatt det videre ja. 

Anonymkode: 025e6...e76

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Oppsigelse fra fast stilling fordi en annen skal ha jobben uten at den som har stillingen har skjøttet jobben dårlig er ikke lovlig.

Men dessverre er min erfaring at en god del ikke kjenner sine rettigheter og "gladelig" signerer seg ut av enhver form for mulig hjelp. Det er nemlig ingen som kan hjelpe noen som har signert på en oppsigelse og dermed sagt at det er greit at de får sparken. Det er nemlig den ansatte og dennes representanter (tillitsvalgte, verneombud eller advokat) som må bestride lovligheten av en oppsigelse som en uvitende/sleip arbeidsgiver kommer med og det er ikke mulig hvis den ansatte først har signert på at det er greit. Med andre ord: hun/han fikk sparken til fordel for legens kone fordi hun/han var dum nok til å godta det.

Dette bør være en advarsel til alle andre: gjør arbeidsgiver noe du mener er lovstridig så krev at du får hjelp av en kollega og IKKE under noen omstendighet signer før du har fått denne hjelpen.

Skrevet

Hun er heldig som er fast ansatt. Da har hun stor mulighet til å gjøre noe med det

Jeg som vikar, mistet min jobb pga sjefen ville ha inn sin tante. Tilkallingsvikar har jeg vært i tre år. Tilbakemelding har vært at jeg gjør en svært god jobb.

Han sluttet å ringe. Så traff jeg ei som jobbet der, og spurte om jeg ikke ville mere. I min jobb kom altså et nytt menneske uten erfaring. 

Jeg tok kontakt og spurte om det ikke var noe jobb til meg. Ikke for tiden, var svaret. Så fikk tanten fast stilling i tillegg. Da ringte han og ville ha meg inn som vikar igjen. Noe jeg måtte si ja til pga økonomien

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...