Gå til innhold

Kritiske spørsmål til alven vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi venter på nissen sin alv som pleier å komme hver advent. Barnet vårt er nå i en utsatt alder, da diverse klassekamerater helt sikkert kommer til å insistere på at det er jeg som styrer alven. Kiden fyller snart 8 år. Har nok fått spørsmål om dette før, men troen har vært så sterk, og gleden så stor, at jeg bare har kunnet avfeie det lett. Når skal man si sannheten? 

Anonymkode: aa134...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klo:

Anonymkode: b71b8...c24

• Liker 3
Skrevet

Jeg har alltid sagt at julenissen er eventyr, det samme er påskeharen osv. Men vi har allikevel hatt elf on the shelf opplegget og han synes det er gøy selv om han vet det er jeg som gjør det. Nå er min bare seks da, men jeg har en regel og det er at vi ikke lyver i dette huset, derfor har jeg alltid sagt at det som det er. Samme med jesus, gud osv. Inntrykket mitt både fra barnehagen og skole er at barna vet at det er oppdiktet, og de som ikke vet det for høre det. Så jeg ville tatt en prat med barnet så han ikke ender om med å bli ertet fordi han ikke har fått med seg det de fleste vet.

Anonymkode: 634c3...cf1

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde som mine foreldre før meg - sa f eks "å nei, julenissen finnes" - med et veldig lurt smil og litt overdreven stemme, slik at det skinte gjennom at det var en lek. Det ble som en morsom spøk, og har fungert fint i vår familie. For da kan man tro litt allikevel, selv om man vet at det er mamma som tar vekk den grøten man setter ut... Jeg husker det som utrolig koselig fra min barndom, litt julemagi selv om man vet det er dikt.. .

Anonymkode: 0264d...0aa

Skrevet

Men ps  - hadde barnet mitt vært veldig naivt og trodd fast på nissen lenge etter alle de andre, ville jeg nok hintet sterkere om sannheten:)

Anonymkode: 0264d...0aa

Skrevet

Jeg gir opp

Anonymkode: 50d2a...3d3

Skrevet

Jeg tenker at når man er så stor som 8 år, er det helt greit å si sannheten. Men å likevel la det være en greie og gøyal tradisjon for dere :)

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi venter på nissen sin alv som pleier å komme hver advent. Barnet vårt er nå i en utsatt alder, da diverse klassekamerater helt sikkert kommer til å insistere på at det er jeg som styrer alven. Kiden fyller snart 8 år. Har nok fått spørsmål om dette før, men troen har vært så sterk, og gleden så stor, at jeg bare har kunnet avfeie det lett. Når skal man si sannheten? 

Anonymkode: aa134...ee2

Jeg synes nok at 8 år er for stort til ikke å få vite sannheten. Ingen av mine trodde på slikt når de begynte på skolen. Trodde for å være ærlig at dette var noe helt små barn trodde på. 

Anonymkode: 94ad2...9e5

Skrevet

Mine barn ble litt snurte av å få vite sannheten, det tok bort litt av gleden ved julen. Selv om de visste innerst inne at nissen ikke var ekte.

Du kan jo spørre barnet hva det tenker om ting uten at du avslører noe?

Anonymkode: 0522a...13f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...