Gå til innhold

Skjev neseskillevegg - operere eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått påvist moderat skjev neseskillevegg av ØNH spesialist i forrige uke. På grunn av arbeidssituasjon og andre private forhold avtalte vi en oppfølgingstime i starten av februar for å se om bruk av kortison-spray kunne lindre mine problemer. Legen mente at det var vanskelig å anbefale operasjon ettersom det er et unødvendig inngrep sånn sett og mente egentlig at jeg selv måtte avgjøre om plagene mine var store nok til at jeg selv ønsket å operere. 

Har hatt småtett nese (enten en eller begge samtidig) så lenge jeg kan huske. Har vel egentlig blitt vant til det. Holdt meg borte fra Otrivin i over 10 år men sprakk i forbindelse med en stygg forkjølelse for noen år tilbake og har vært litt av og på siden den gang. Greier meg uten men er ofte vanskelig å la være og veldig fristende når man vet at man kan få åpen nese av det.

Noen som har operert eller har erfaringer å dele her? Heller egentlig mot å operere da jeg har lest en del positive erfaringer fra folk som har gjort dette. Spørsmålet er vel kanskje om plagene mine er ille nok til at det er verdt en operasjon :)

Anonymkode: af8dc...a36

Skrevet

Jeg har operert for skjev nesevegg. Var alltid litt tett i nesa og snorket. Brukte nesespray hver natt. Hadde en god del smerter etter operasjonen og de store tampongene i nesa var et helvete. Dessverre så begynte det plutselig å blø skikkelig på kvelden samme dag som operasjonen. Så da bar det inn på sykehuset og få stoppet blødningen og sette inn en ny tampong. Å fy, det var vondt! Det tar opptil 12 uker før man sier man er helt fin igjen, at all hevelse er borte.

I dag så er jeg ganske så bra, fortsatt litt småtett i det ene neseboret. Skal snart inn til kontroll så får vi se hva legen sier om det. 

Anonymkode: 1f6eb...387

Skrevet

Jeg har også skjev neseskillevegg, men har fått beskjed av legen om å holde meg unna kortison-nesespray. Uten kortisonspray er jeg fryktelig plaget med piping i nesen og snorking, så det er noe herk å leve uten den sprayen. Har aldri fått tilbud om operasjon. Har bare fått beskjed om at det ikke er noe å gjøre, må bare leve med det. 

Anonymkode: 492f1...631

Skrevet
På 18.11.2017 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har operert for skjev nesevegg. Var alltid litt tett i nesa og snorket. Brukte nesespray hver natt. Hadde en god del smerter etter operasjonen og de store tampongene i nesa var et helvete. Dessverre så begynte det plutselig å blø skikkelig på kvelden samme dag som operasjonen. Så da bar det inn på sykehuset og få stoppet blødningen og sette inn en ny tampong. Å fy, det var vondt! Det tar opptil 12 uker før man sier man er helt fin igjen, at all hevelse er borte.

I dag så er jeg ganske så bra, fortsatt litt småtett i det ene neseboret. Skal snart inn til kontroll så får vi se hva legen sier om det. 

Anonymkode: 1f6eb...387

Vil du anbefale å operere basert på din erfaring så langt? :)

Hvor lenge var du sykmeldt? Gikk det lang tid før du kunne trene igjen (om du trener)?

Det meste jeg har lest rundt på nettet virker å være positivt med tanke på operasjon, men usikker på om plagene mine eller skjevheten er for liten til at det er verdt det. Samtidig blir man jo vant med å være tett, så kanskje jeg bare ikke vet hvor ille jeg har det.

Skrevet

Noen? :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen? :) 

Vel. Som med alt annet så må du jo spørre deg dette: går status quo utover livskvaliteten? Siden du har søkt lege vil jeg tro at svaret er et rungende ja.

Så må du spørre legen om hvor mange % det går galt med. Og hvordan det går galt. Dette veier du opp mot punktet over. Er risikoen verdt det? Alle har ulik risikovilje, så fasiten her er ulik fra person til person, selv om de er akkurat like plaget.

Jeg personlig «slapp unna» med en mindre operasjon og opplevde som deg at jeg var «noe tett» i nesen før inngrepet (hovedproblemet mitt var at tett nese førte til at bihulene ble betente). Etter inngrepet vet jeg at «noe tett» er en underdrivelse. En blir vant til alt. Jeg var rimelig potte tett i nesa. ;) Nå er den åpen som et vindu mot sommerbrisen. To tomler opp.

Anonymkode: 2f6a7...68b

• Liker 1
Skrevet
På 25.11.2017 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Vel. Som med alt annet så må du jo spørre deg dette: går status quo utover livskvaliteten? Siden du har søkt lege vil jeg tro at svaret er et rungende ja.

Så må du spørre legen om hvor mange % det går galt med. Og hvordan det går galt. Dette veier du opp mot punktet over. Er risikoen verdt det? Alle har ulik risikovilje, så fasiten her er ulik fra person til person, selv om de er akkurat like plaget.

Jeg personlig «slapp unna» med en mindre operasjon og opplevde som deg at jeg var «noe tett» i nesen før inngrepet (hovedproblemet mitt var at tett nese førte til at bihulene ble betente). Etter inngrepet vet jeg at «noe tett» er en underdrivelse. En blir vant til alt. Jeg var rimelig potte tett i nesa. ;) Nå er den åpen som et vindu mot sommerbrisen. To tomler opp.

Anonymkode: 2f6a7...68b

Det som var hovedgrunnen til at jeg oppsøkte lege er egentlig at jeg har hatt en del langvarige luftveis/bihuleinfeksjoner de siste årene og har hørt at dette kan spores til skjev neseskillevegg, men her er folk uenige om hvorvidt dette stemmer. Følte du at operasjonen hadde noe effekt for dine bihuler sånn sett?

Livskvaliteten når jeg er frisk er kanskje ikke så ille, men som du sier: en blir vant til alt. Det er kanskje som når man er til øyenlege og tror man har bra syn til vanlig, men får prøve en linse og blir sjokkert over hvor klart alt er :)

Jeg heller nok mot å ta operasjonen. Er faktisk fravær fra jobb som er mitt største hinder akkurat nå. 

Hvor lenge var du sykmeldt? Når kunne du trene igjen? Er ganske aktiv også, så ser litt mørkt på en måneds treningsfri.

Skrevet

Noen flere? :)

Skrevet

Jeg har. De gjorde mer enn neseskilleveggen. Fikk et nytt liv da jeg ikke har kunnet puste med nesa. De trenger egentlig en runde til, men det klarer jeg ikke. Operasjon og tiden etterpå var helt grusom. 

Anonymkode: f2391...301

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har. De gjorde mer enn neseskilleveggen. Fikk et nytt liv da jeg ikke har kunnet puste med nesa. De trenger egentlig en runde til, men det klarer jeg ikke. Operasjon og tiden etterpå var helt grusom. 

Kan du utdype? :)

Og selv om tiden etter var grusom (?), så var det verdt det på sikt...?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype? :)

Og selv om tiden etter var grusom (?), så var det verdt det på sikt...?

Nei, kan ikke alle de ulike tingene de gjorde. Men mine plager var nok verre enn dine da jeg ikke fikk puste med nesa. Det sier seg vel selv at å puste med nesa er bedre enn å ikke? 

Skrevet

Noen flere...? :)

Skrevet

Jeg er for øyeblikket i kø for operasjon for skjev neseskillevegg, ved Lovisenberg. Har dog tenkt å be om en second opinion og evt kreve en annen kirurg enn jeg har pratet med, for hun var altfor uprofesjonell og vekket null tillit...
Plagene mine er mye tett nese, mye rennende nese (som en ØNH-lege mente skyldes kronisik rhinitt, som kan skyldes den skjeve neseveggen), elendig luktesans, får høre at jeg snorker om natten, og lurer på om jeg har søvnapnè.

Har vært veeldig usikker på å gjøre operasjon, det frister overhodet ikke med alle plagene folk får den første stunden etterpå.
Tamponger i nesa, smerter, blødningsfare, kan ikke sove alene eller dusje i varmtvann første døgnet, kan ikke pusse nesa eller gjøre fysisk arbeid på 10-12 dager, muligheter for at yttersiden forandres, etc.

Anonymkode: 6385f...7dc

Skrevet

Har gjort det. Operererte fordi den ene siden var helt tett. Etter operasjonen ble det andre neseboret tett. Utbytte: ikke stort, men fikk noe finere nese. 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Dytter litt på denne! Står også i kø på Lovisenberg og fikk et veldig godt inntrykk av legen. 

Har nå hatt oppfølgingstime og basert på nesespraybruk og de faktiske forhold, tilrådet hun meg operasjon og jeg står nå på venteliste. Har vært litt i tvil og er fortsatt litt i tvil, men tror jeg har bestemt meg for å operere.

Noen andre erfaringer? :)

Annonse
Skrevet

Siste forsøk :) 

• 2 uker senere...
Skrevet

Tror jeg kommer til å gå for operasjon, men lurer på noe.

Er det vanlig å bli veldig redusert etter operasjonen? Fikk nå vite at det var snakk om 2 uker sykmelding og ikke bare 1 uke slik jeg trodde. Er dette nødvendig? Synes det er lenge å være borte fra jobb.

Skrevet

Jeg var borte tre uker. Helt for jævlig rekonvalesens. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var borte tre uker. Helt for jævlig rekonvalesens. 

Har du lyst å utdype litt mer? På grunn av nesesmerter eller infeksjon/feber? Har hørt at mange får sistnevne eller generelt redusert allmenntilstand...

Har tidligere sagt til arbeidsgiver at det er snakk om bare 1 uke. Synes 2 uker virker lenge å være borte.

Ble du bedre forresten? :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du lyst å utdype litt mer? På grunn av nesesmerter eller infeksjon/feber? Har hørt at mange får sistnevne eller generelt redusert allmenntilstand...

Har tidligere sagt til arbeidsgiver at det er snakk om bare 1 uke. Synes 2 uker virker lenge å være borte.

Ble du bedre forresten? :)

Jeg har skrevet før i tråden. Jeg fikk en influensaliknende tilstand. Feber. Og mye smerter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...