AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #1 Skrevet 18. november 2017 Syns jeg gjør mindre for hvert år også.....orker liksom ikke. Kanskje fordi jeg slltid jobber flere av dagene og aldri har juleferie. Anonymkode: 38f9e...85c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #2 Skrevet 18. november 2017 Må du gjøre så mye da? Synes ikke jul bør være stress, da bør en roe ned. Vi har en bakedag fordi det er koselig, ellers er det kun et lite juletre og noen røde stearinlys. Julegaver gjøres enkelt. Anonymkode: 5016e...904 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #3 Skrevet 18. november 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns jeg gjør mindre for hvert år også.....orker liksom ikke. Kanskje fordi jeg slltid jobber flere av dagene og aldri har juleferie. Anonymkode: 38f9e...85c Nei. Jeg løfter dog knapt en finger. Jul er en passe tradisjon som tilhører forrige generasjon. Verden går, takk og lov, fremover. Du gjør det du vil. Er å kjøpe gaver et ork: avtal å la vær eller gi vekk like gavekort (eller penger) til hele hurven. Er pynting et ork: la det være. Gidder du ikke bake: dropp det. Gjør julematen deg oppblåst eller du ikke liker koke: gi pokker. Dersom du har familiemedlemmer som mener noe av det over «må» til for å få jula på plass så tar de over oppgaven. Dersom de skylde roå deg så må du gi dem en real realitetsorientering og si at alternativene er: 1. Din måte 2. Gjøre det selv Akternativet er ikke å klage som en dårlig oppdratt 3-åring på at noe en ikke gidder gjøre selv ikke blir gjort. Anonymkode: 9bd52...265 1
Honey Dew Skrevet 18. november 2017 #4 Skrevet 18. november 2017 Ikke jeg hvertfall. Ser frem til jul og advent hvert eneste år. I vår familie kaller vi tiden som vi bruker til juleforberedelser for Den Gode Travelheten. Alle hjelpes ad og vi koser oss sammen med vask og baking 4
Djungelvrål Skrevet 18. november 2017 #5 Skrevet 18. november 2017 Ja det er fantastisk hvor mye juggel, tant og fjas handelstanden klarer å prakke på folk for 3 av 365 dager! Rent ut fascinerende.....og folk biter på. 1
Wenda Skrevet 18. november 2017 #6 Skrevet 18. november 2017 Syns jula er koselig jeg. Starter i september med gaver som skal hekles/strikkes. Før 1. desember så har jeg handlet inn julegaver som skal kjøpes. Også bruker jeg hele adventstiden på husvask, julebakst og pynting, så da blir det spredt utover 2-3 uker så det ikke blir så mye å gjøre på en og samme gang. Det eneste som kan bli litt slitsomt er alle besøkene som skal gjøres før jul, men det er mest fordi jeg bor så langt unna familien og jeg blir veldig sliten av å kjøre. 1
Honey Dew Skrevet 18. november 2017 #7 Skrevet 18. november 2017 2 timer siden, Mystix skrev: Ja det er fantastisk hvor mye juggel, tant og fjas handelstanden klarer å prakke på folk for 3 av 365 dager! Rent ut fascinerende.....og folk biter på. 3 dager? Julen varer til 13. dag jul, eller til 21. dag jul. Slik var det i gamle dager 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #8 Skrevet 18. november 2017 Ser frem til både jul og advent, men stresser ikke med ting. Huset vaskes som vanlig, feirer ikke jul innerst i skuffer og skap eksempel. Baker ikke syv sorter, og hamstrer ikke mat på nivå med at jorden går under og gavebudsjettet er ikke en halv bil. I tillegg krampebesøker vi ikke familie i de dagene, det blir spredt utover hele året. Det pyntes litt i starten av advent, resten kommer opp 23. desember. Så feirer vi i ro og fred. Anonymkode: f11d2...f5b 3
Gjest PaN Skrevet 18. november 2017 #9 Skrevet 18. november 2017 Jeg kommer ikke til å pynte til jul i år, orker ikke styret med all dilldallet som man må ordne til. Ønsker jeg jul drar jeg til foreldrene mine.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #10 Skrevet 19. november 2017 Og misnøyen går sin gang ser jeg. Anonymkode: 9feb0...d47 4
Gjest Coolaid Skrevet 19. november 2017 #11 Skrevet 19. november 2017 Det er nok mange som syns julen er et ork, stress, slitt osv - det er mange selvpålagte forventninger som skal innfries. Senk listen og tenk på det som er viktig, ikke det som handler om renhold, materialisme eller å ta frem alle husmor skillsene en gang i året. Vær sammen, tenk nøye gjennom hva og hvordan du vil ha det. Gjør også førjulstiden koselig. Gå og kjøp juletre sammen, spill julemusikk, lag kvelds med kakao og vær sammen. Julegavene kan man handle inn i november slik at det ikke blir noe styr. Selv er jeg ferdig med absolutt alle julegaver og skal bruke både førjuls og juletiden sammen med de jeg er glad i.- uten stress!
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #12 Skrevet 19. november 2017 Jeg synes jul er kos. Hvert år tar vi en storbytur i november-desember, og har da klar gavelister og får unna all handling effektivt og mens vi koser oss på tur. Nedvask styrer jeg ikke med. Huset holdes jevnt ryddig og rent, og nedvask tas etter behov, ikke fordi det er jul. Og for meg er pynt, musikk og god julemat bare kos. Er det mer stresspreget enn kos styrer jeg unna, det gjelder for eksempel bakst, så det handles hos baker. Anonymkode: b091d...6af 1
Gjest Mythic Skrevet 19. november 2017 #13 Skrevet 19. november 2017 Hva er det du MÅ gjøre, da? Er det nødvendig å bake? Mye bra å få kjøpt, hvis man absolutt vil ha småkaker til jul. Å vaske rundt til jul er jo bare tull. Man lager mat, fyrer kanskje i ovnen, brenner mye lys osv, og det skitner jo bare ned igjen. Mye bedre å vaske ut til våren, mener jeg. Gavehandel kan man spre ut over hele året, hvis man føler det blir veldig stress rett før jul. Jeg har i hvert fall funnet ut at det er helt greit å senke kravene, og heller gjøre ting man synes er koselig og lystbetont til jul.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #14 Skrevet 20. november 2017 Klag, klag, klag... forferdelig med denne jula du. Anonymkode: 9feb0...d47 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #15 Skrevet 20. november 2017 På 18 November 2017 den 16.59, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg løfter dog knapt en finger. Jul er en passe tradisjon som tilhører forrige generasjon. Verden går, takk og lov, fremover. Du gjør det du vil. Er å kjøpe gaver et ork: avtal å la vær eller gi vekk like gavekort (eller penger) til hele hurven. Er pynting et ork: la det være. Gidder du ikke bake: dropp det. Gjør julematen deg oppblåst eller du ikke liker koke: gi pokker. Dersom du har familiemedlemmer som mener noe av det over «må» til for å få jula på plass så tar de over oppgaven. Dersom de skylde roå deg så må du gi dem en real realitetsorientering og si at alternativene er: 1. Din måte 2. Gjøre det selv Akternativet er ikke å klage som en dårlig oppdratt 3-åring på at noe en ikke gidder gjøre selv ikke blir gjort. Anonymkode: 9bd52...265 Heisann...TS her. Likte så godt dette svaret....det får meg å tenke at det ikke er så om å gjøre med noe som helst:) problemet mitt er nok at jeg liksom ikke kommer i gang....spesielt med julegaver. Veit at det bare er å bestemme seg....men lysten er liksom ikke her. Har fått gjort noe som er viktig for meg da.....bestilte julekort i går:) liker å sende julehelsing. Noe som er et paradoks i førjulstida der man skal kose seg og bry seg om hverandre er at alle bare farter rundt og kjøper og styrer og stresser UTEN å ta seg tid....dette hysteriet skal jeg IKKE bli en del av. Anonymkode: 38f9e...85c
Antoinette Skrevet 20. november 2017 #16 Skrevet 20. november 2017 Julen er hva man gjør det til selv. Jeg fordeler forberedelsene jevnt utover adventstiden og gjør unna gavene i god tid. Da blir det ikke stress og mas.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #17 Skrevet 20. november 2017 Når du skriver «et ork å ordne alt», hva innebærer «alt»? Jeg er 34, og har aldri kjent på dette «orket». Vi vasker leiligheten med jevne mellomrom, kjøper gaver ift hva økonomien vår rår til, og baker kun om vi har lyst. Har et par nisser og røde lys som jeg setter frem, og ellers nyter vi jobbfri og tid med familie <3 Skjønner ikke helt hva folk stresser over? Det er lov å tenke selv, og ta avstand fra konsumerismen. Anonymkode: f8347...8a0
evelynn Skrevet 20. november 2017 #18 Skrevet 20. november 2017 Nei, jeg gjør bare det jeg liker: baker med barn, lager julepynt, pynter, kjøper ikke så mye. Jeg hater å vaske, så vasker ikke. Vaskehjelp kommer noen få dager før jul (hun reiser hjem til Polen rett før jul), og jeg vasker ikke. Og hva er verre - jeg lar gjestene mine å vaske Broren min med familie besøker oss for noen dager (med overnatting), eller er det bare kona hans og 3 barn, om han må jobbe - og hun er veldig glad i vasking, så da får hun lov å støvsuge, vaske gulvet innimellom. Men da lager jeg mat (hun hater lage mat), leker med barn osv. Og da sier jeg det til min mor (at mine gjester "må" vaske gulvet), så får hun nesten hjerteinfarkt
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #19 Skrevet 20. november 2017 Det er jo opp til hver enkelt hvor mye man vil gjøre ut av det. Man trenger ikke pynte i det hele tatt. Om man har lyst tli å få gaver, må man gjerne gi noen også, da. Jeg synes det er kjempekos å ordne til jul. Det eneste jeg ikke liker er pliktpresangene, til folk jeg ikke har behov for å få noe av, men som gir til meg likevel, så jeg føler jeg må gi noe igjen. Anonymkode: 0b61a...342
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #20 Skrevet 20. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du skriver «et ork å ordne alt», hva innebærer «alt»? Jeg er 34, og har aldri kjent på dette «orket». Vi vasker leiligheten med jevne mellomrom, kjøper gaver ift hva økonomien vår rår til, og baker kun om vi har lyst. Har et par nisser og røde lys som jeg setter frem, og ellers nyter vi jobbfri og tid med familie <3 Skjønner ikke helt hva folk stresser over? Det er lov å tenke selv, og ta avstand fra konsumerismen. Anonymkode: f8347...8a0 Ts her. Føler kanskje litt stress siden jeg ikke har juleferie....og samtidig føler at vi vil ha litt besøk i jula...noe som nødvendigvis innebærer matlaging,som tar tid... Anonymkode: 38f9e...85c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå