AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #1 Skrevet 18. november 2017 Har en leilighet, to roms i oslo, har panelovner som jeg har på, men det er fortsatt liksom så huskaldt, det blir ikke ordentlig god varme. har nye vinduer så vet at det ikke skal trekke der, hva kan jeg gjøre? Må panelovnene stå på i år og evigheter før det blir lunt? Mulig jeg satte de på for sent på høsten? Anonymkode: b68e8...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #2 Skrevet 18. november 2017 Ovnene må stå på hele tiden for å holde jevn varme. Mulig du behøver en ekstra ovn? Anonymkode: 5d45c...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #3 Skrevet 18. november 2017 Hva mener du med "for sent i høst"? Det bør da maks ta noen timer å varme opp når de skrues på. Og når du skrur av så vil det jo relativt fort bli kaldt igjen, innen et døgn. Så det er ikke slik at man må beregne uker på å varme opp og at denne varmen da holder seg der Det er bare to alternativer. Enten så har du ikke skrudd termostaten høyt nok opp slik at de skrur seg av før det er så varmt du vil ha det, eller så er ovnene for svake eller satt på for lav effekt så du må øke effekten eller kjøpe sterkere ovner. Hvor mange kvadratmeter er det, og hvor mange watt er ovnene på? Er det ventilasjon som går på f.eks. bad, vaskerom, kjøkken osv som suger ut mye luft? Anonymkode: 4a482...41b 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #4 Skrevet 18. november 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med "for sent i høst"? Det bør da maks ta noen timer å varme opp når de skrues på. Og når du skrur av så vil det jo relativt fort bli kaldt igjen, innen et døgn. Så det er ikke slik at man må beregne uker på å varme opp og at denne varmen da holder seg der Det er bare to alternativer. Enten så har du ikke skrudd termostaten høyt nok opp slik at de skrur seg av før det er så varmt du vil ha det, eller så er ovnene for svake eller satt på for lav effekt så du må øke effekten eller kjøpe sterkere ovner. Hvor mange kvadratmeter er det, og hvor mange watt er ovnene på? Er det ventilasjon som går på f.eks. bad, vaskerom, kjøkken osv som suger ut mye luft? Anonymkode: 4a482...41b 60 km med bolig. Boligen holdt ganske lav temperatur ca 16 grader før jeg skrudd på ovnene, satte de på 20 grader et døgn, men det var fortsatt ikke lun temperatur. Ovnene har 1000 watt og 1500w. Er det lite eller passe? Anonymkode: b68e8...2d3
Matmonsen Skrevet 18. november 2017 #5 Skrevet 18. november 2017 Jeg ville forsøkt å bare skru de litt mer opp. Termostatene er ikke alltid helt nøyaktige, spesielt hvis det er litt eldre ovner med "mekanisk termostat" med sånn hjul du vrir. Bare for å teste, så kan du jo sette de på f.eks. 25C (selv om det virker for varmt) og se hvor varmt det blir, så vet du om ovnene er kraftige nok. Så justerer du bare ned til du synes det er passe. Sjekk også at bryterne står på fullt. Noen er sånn du vrir fra 1-2-3, andre har kanskje to separate brytere der du kan slå på den ene, den andre, eller begge samtidig. Om 2500W totalt er nok er umulig å si, det kommer helt an på hvor godt isolert det er og hvor mye som ventileres, om ventilasjonen gjenvinner varme osv. Er det gammelt, dårlig isolert og med sentralavsug som suger ut luft så kan det bli for lite. Er det en helt ny bolig med moderne ventilasjon så blir det badstu. Er det sånn midt på treet så skal det være nok.
T-Rex Skrevet 18. november 2017 #6 Skrevet 18. november 2017 Kjøp en billig vifteovn. Når du føler deg kald, sett på denne, og la varmluften blåse mot deg. Når du så har fått varmen i deg, føles nok leiligheten helt grei. Om du har naboer som er bortreist, kan de ha skrudd ned varmen til et minimum. Da vil du måtte dra opp ganske mye på din egen oppvarming, for å kompensere.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #7 Skrevet 18. november 2017 4 minutter siden, Matmonsen skrev: Jeg ville forsøkt å bare skru de litt mer opp. Termostatene er ikke alltid helt nøyaktige, spesielt hvis det er litt eldre ovner med "mekanisk termostat" med sånn hjul du vrir. Bare for å teste, så kan du jo sette de på f.eks. 25C (selv om det virker for varmt) og se hvor varmt det blir, så vet du om ovnene er kraftige nok. Så justerer du bare ned til du synes det er passe. Sjekk også at bryterne står på fullt. Noen er sånn du vrir fra 1-2-3, andre har kanskje to separate brytere der du kan slå på den ene, den andre, eller begge samtidig. Om 2500W totalt er nok er umulig å si, det kommer helt an på hvor godt isolert det er og hvor mye som ventileres, om ventilasjonen gjenvinner varme osv. Er det gammelt, dårlig isolert og med sentralavsug som suger ut luft så kan det bli for lite. Er det en helt ny bolig med moderne ventilasjon så blir det badstu. Er det sånn midt på treet så skal det være nok. Totalt har jeg vel 3500W, pluss varmekabler på bad. Er en eldre leilighet som ligger slik til at jeg ikke er "omringet" av andre leiligheter jeg kan få varme fra. Er litt redd for en sjokkregning på strømmen når det blir virkelig kaldt. Lurer på hva den kan komme på? Anonymkode: b68e8...2d3
Matmonsen Skrevet 18. november 2017 #8 Skrevet 18. november 2017 Tja, hvis du tar utgangspunkt i 80 øre per kWh, og tenker at alle varmekildene brenner 24 timer i døgnet på fullt, så vil strømregningen worst case bli pr måned: 0.80kr * 3.5kW * 24 timer * 30 dager = 2016kr/mnd Det er worst case. Så kan du regne deg nedover derfra siden ting sannsynligvis ikke trekker fullt med strøm hele tiden, men slår seg av og på med termostat.
T-Rex Skrevet 18. november 2017 #9 Skrevet 18. november 2017 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker said: Totalt har jeg vel 3500W, pluss varmekabler på bad. Er en eldre leilighet som ligger slik til at jeg ikke er "omringet" av andre leiligheter jeg kan få varme fra. Anonymkode: b68e8...2d3 Da er jeg redd det ligger an til filttøfler og ullgenser. Og vifteovn. Endret 18. november 2017 av T-Rex
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #10 Skrevet 18. november 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: 60 km med bolig. Boligen holdt ganske lav temperatur ca 16 grader før jeg skrudd på ovnene, satte de på 20 grader et døgn, men det var fortsatt ikke lun temperatur. Ovnene har 1000 watt og 1500w. Er det lite eller passe? Anonymkode: b68e8...2d3 Med to ovner på 60 m2 er det da ikke rart du sliter, Ts. Kjøp veggen er til å henge under vinduene. Helst like lange som vinduene dine er. Desse skal stå på 10-15 grader døgnet rundt og automatisk koble seg opp til ønsket varme 1/2 time før du kommer hjem. Så har du dine to ovner til å skru på når du er hjemme. Dersom boligen er gammel må du i tilleg velge mellom å blakke deg på strøm, å fryse litt, eller å satse på isolering. Den mest effektive billigmetoden er tykke tepper og tykke gardiner. Anonymkode: 397b6...803 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #11 Skrevet 18. november 2017 3 minutter siden, Matmonsen skrev: Tja, hvis du tar utgangspunkt i 80 øre per kWh, og tenker at alle varmekildene brenner 24 timer i døgnet på fullt, så vil strømregningen worst case bli pr måned: 0.80kr * 3.5kW * 24 timer * 30 dager = 2016kr/mnd Det er worst case. Så kan du regne deg nedover derfra siden ting sannsynligvis ikke trekker fullt med strøm hele tiden, men slår seg av og på med termostat. Skjønner, takk for regnestykket, man må vel regne med litt utgifter til strøm om vinteren. Anonymkode: b68e8...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #12 Skrevet 18. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med to ovner på 60 m2 er det da ikke rart du sliter, Ts. Kjøp veggen er til å henge under vinduene. Helst like lange som vinduene dine er. Desse skal stå på 10-15 grader døgnet rundt og automatisk koble seg opp til ønsket varme 1/2 time før du kommer hjem. Så har du dine to ovner til å skru på når du er hjemme. Dersom boligen er gammel må du i tilleg velge mellom å blakke deg på strøm, å fryse litt, eller å satse på isolering. Den mest effektive billigmetoden er tykke tepper og tykke gardiner. Anonymkode: 397b6...803 Tre ovner og varmekabler på bad Anonymkode: b68e8...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #13 Skrevet 18. november 2017 Ha varme på i de rommene du oppholder deg mest i, f.eks. stuen og kjøkkenet, eller stuen og badet. Så lukker du alle dører som kan lukkes. Da blir det nok varmt og godt! Anonymkode: e1692...650
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #14 Skrevet 18. november 2017 Hvor mange er det vanlig å ha da? jeg har jo en i hvert rom minus gangen. Anonymkode: b68e8...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #15 Skrevet 18. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ha varme på i de rommene du oppholder deg mest i, f.eks. stuen og kjøkkenet, eller stuen og badet. Så lukker du alle dører som kan lukkes. Da blir det nok varmt og godt! Anonymkode: e1692...650 jeg har dessverre en del åpne løsninger. Anonymkode: b68e8...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #16 Skrevet 18. november 2017 har ingen avtrekk i boligen som tapper den for varme. Anonymkode: b68e8...2d3
Nuttery Skrevet 18. november 2017 #17 Skrevet 18. november 2017 Jeg bor også i en leilighet på ca samme størrelse i Oslo og opplever det samme. Merker det trekker fra vinduer, er en lufteluke rett inn på kjøkkenet som jeg fant (skjønte aldri hvorfor det var så satans kaldt der), og er alltid gulvkaldt. Ullsokker og pledd! Fyrer med radiatoren i stua og på soverommet, men fortsatt kjølig.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #18 Skrevet 18. november 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: 60 km med bolig. Boligen holdt ganske lav temperatur ca 16 grader før jeg skrudd på ovnene, satte de på 20 grader et døgn, men det var fortsatt ikke lun temperatur. Ovnene har 1000 watt og 1500w. Er det lite eller passe? Anonymkode: b68e8...2d3 Står termostaten på 20 grader så blir det aldri høyere tempratur inne enn 20 grader. Klarer ikke ovnene å varme opp til 20 grader så er det for lav watt i forhold til arealet du skal varme opp/temperaturen ute/trekk inn. Har du kjeller/loft eller ubebodd areal over eller under deg? Da blir det vanskeligere å varme opp. Er ovnene eldre, vil de gjerne ikke varme like godt som de nyeste ovnene selv om de trekker like mye eller mer strøm. Lukke dører kan og hjelpe. For å kjenne at det er ok innetemperatur så må du gjerne opp i 22 grader. Du får se litt på tingene på nytt. Anonymkode: 9dbf4...b25
Gjest JeSuisLouise Skrevet 18. november 2017 #19 Skrevet 18. november 2017 Jeg har hatt akkurat samme problem, bor i en blokk fra 50-tallet og en periode var det så kaldt at jeg satt i sofaen med vinterjakke, lue og skjerf. Det som hjalp meg var å sette på sånn gummi-isolasjon på vinduene/verandadøren, siden det kom trekk derfra. I tillegg har jeg blitt anbefalt å la varmeovener stå på hele tiden om vinteren, for det er bedre å ha en jevn varme enn å bruke tid på å varme opp leiligheten når man kommer hjem fra jobb etc. F.eks 14-16 grader når du ikke er hjemme og sett opp til 20-21 når du er hjemme En ekstra liten varmeovn (koster et par hundrelapper på Clas Ohlson etc) er også utrolig deilig å ha ved bena!
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #20 Skrevet 18. november 2017 2 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg bor også i en leilighet på ca samme størrelse i Oslo og opplever det samme. Merker det trekker fra vinduer, er en lufteluke rett inn på kjøkkenet som jeg fant (skjønte aldri hvorfor det var så satans kaldt der), og er alltid gulvkaldt. Ullsokker og pledd! Fyrer med radiatoren i stua og på soverommet, men fortsatt kjølig. Før hadde vi gardiner foran vinduene, det hjalp mer enn dagens persienner og lameller. 1 minutt siden, JeSuisLouise skrev: Jeg har hatt akkurat samme problem, bor i en blokk fra 50-tallet og en periode var det så kaldt at jeg satt i sofaen med vinterjakke, lue og skjerf. Det som hjalp meg var å sette på sånn gummi-isolasjon på vinduene/verandadøren, siden det kom trekk derfra. I tillegg har jeg blitt anbefalt å la varmeovener stå på hele tiden om vinteren, for det er bedre å ha en jevn varme enn å bruke tid på å varme opp leiligheten når man kommer hjem fra jobb etc. F.eks 14-16 grader når du ikke er hjemme og sett opp til 20-21 når du er hjemme En ekstra liten varmeovn (koster et par hundrelapper på Clas Ohlson etc) er også utrolig deilig å ha ved bena! Ts opplyser at hun har nye vinduer. Da har hun tette vinduer uten behov for tetningslister. Anonymkode: 9dbf4...b25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå