AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #1 Del Skrevet 18. november 2017 Noen som verv hvor man kan finne kongler ute nå? På kongsvinger Anonymkode: 71eb9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #2 Del Skrevet 18. november 2017 Som regel etter en storm, er det lett å finne kongler, i områder med nåletrær som furu, gran osv. Anonymkode: fd9da...668 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 18. november 2017 #3 Del Skrevet 18. november 2017 I skogen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #4 Del Skrevet 18. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som verv hvor man kan finne kongler ute nå? På kongsvinger Anonymkode: 71eb9...56a Kan jeg spørre hva du har tenkt å bruke kongler til? Anonymkode: d86a6...138 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #5 Del Skrevet 18. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hva du har tenkt å bruke kongler til? Anonymkode: d86a6...138 Skal ha "Vilt-aften" her neste lørdag med hjort og rådyr og vill derfor pynte med kongler på bodet osv Anonymkode: 71eb9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #6 Del Skrevet 18. november 2017 Forhør deg med noen grunneiere, jeg tror du bør ha tillatelse for å plukke enkelte steder. Hva slags kongler tenkte du på? Det finnes mye forskjellig. Gran, furu, lerk osv. Anonymkode: 22a2c...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #7 Del Skrevet 19. november 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Forhør deg med noen grunneiere, jeg tror du bør ha tillatelse for å plukke enkelte steder. Hva slags kongler tenkte du på? Det finnes mye forskjellig. Gran, furu, lerk osv. Anonymkode: 22a2c...b7c Det er vel ikke andre regler for kongler enn for sopp og bær? Anonymkode: 8b4e0...11b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #8 Del Skrevet 19. november 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal ha "Vilt-aften" her neste lørdag med hjort og rådyr og vill derfor pynte med kongler på bodet osv Anonymkode: 71eb9...56a De selger også kongler på Plantasjen. Anonymkode: fd9da...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 19. november 2017 #9 Del Skrevet 19. november 2017 Gå ein tur i skogen og hent. Det er ikkje noko hokus pokus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #10 Del Skrevet 20. november 2017 På 18.11.2017 den 12.56, AnonymBruker skrev: Noen som verv hvor man kan finne kongler ute nå? På kongsvinger Anonymkode: 71eb9...56a I kongsvinger er det jo mye skog så det er vel bare å ta på seg utetøy og ta seg en tur i skogen.... Anonymkode: 77889...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 20. november 2017 #11 Del Skrevet 20. november 2017 På 18.11.2017 den 12.56, AnonymBruker skrev: Noen som verv hvor man kan finne kongler ute nå? På kongsvinger Anonymkode: 71eb9...56a I skogen. Er det blitt skikkelig vinter i Kongsvinger nå forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #12 Del Skrevet 23. november 2017 På 19.11.2017 den 16.19, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke andre regler for kongler enn for sopp og bær? Anonymkode: 8b4e0...11b Det er ikke alle steder man kan plukke det heller dersom grunneier bruker det som inntekt og plukker for salg. Anonymkode: 22a2c...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 23. november 2017 #13 Del Skrevet 23. november 2017 On 19.11.2017 at 4:19 PM, AnonymBruker said: Det er vel ikke andre regler for kongler enn for sopp og bær? Anonymkode: 8b4e0...11b Jo, strengt tatt er det det. Sopp og bær er spesifikt nevnt i lovteksten (mat), ikke kongler eller hva som helst annet. Men om du treffer på en grunneier som ikke synes det er greit at du tar med deg noen kongler til borddekorasjon, vel... Det vil jeg si er rimelig spesielt. Nå blåser det, så det er nok mange kongler å finne veldig mange steder i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TulleteKatt Skrevet 25. november 2017 #14 Del Skrevet 25. november 2017 ‘Grunneier ”eier” skogen, trærne, plantene, viltet, vannet og fiskene i vannet og jordbunnen. Noen har den oppfatning at folk kan ta med nedfallsved, kvister og grener hjem. Det har de ikke lov til uten grunneiers tillatelse.’ https://www.trondheim.kommune.no/content/1117716904/FAKTAARK-om-ferdsel-og-oppforsel-i-skogen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 25. november 2017 #15 Del Skrevet 25. november 2017 14 hours ago, TulleteKatt said: ‘Grunneier ”eier” skogen, trærne, plantene, viltet, vannet og fiskene i vannet og jordbunnen. Noen har den oppfatning at folk kan ta med nedfallsved, kvister og grener hjem. Det har de ikke lov til uten grunneiers tillatelse.’ https://www.trondheim.kommune.no/content/1117716904/FAKTAARK-om-ferdsel-og-oppforsel-i-skogen Det varierer. Man kan ikke høste fra innmark, og i enkelte deler av landet kan man heller ikke plukke bær f.eks. fra utmark. Hva som defineres som inn- og utmark vet jeg ikke så mye om. Men, tror at om man driver næring, i en skog f.eks. da regnes det som en type innmark. Likevel har man lov å gå der. Ingen bønder eller hytteeiere ved sjøkanten kan gå i mot allmannsretten. Jeg har også eiendom, og har hatt. Og jeg verken ønsket eller ville sperre av noe for noen. Med par unntak da, men det er en annen historie. Jeg har ikke lest linken din, men skal gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
H80 Skrevet 26. november 2017 #16 Del Skrevet 26. november 2017 Du kan selvfølgelig ikke høste fra innmark (som hovedsaklig er dyrket mark der noen har sådd eller plantet). Men du kan plukke bær fritt i utmark overalt. Eneste unntak er multer i Nord-Norge (Nordland, Troms og Finnmark). Der kan grunneier forby høsting av multer. Det som regnes som innmark (ifølge allemannsretten.no) er:Arealer som benyttes til matproduksjon og nyttevekster. Den private sonen rundt bebyggelse. Områder som er tilrettelagt for en spesiell virksomhet som er uforenelig med allmennhetens bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå