Gjest gjest1 Skrevet 27. januar 2005 #1 Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg har mest lyst på tørkeskap siden det kan brukes til alle typer tøy. I tillegg sliter det mindre på tøyet. Minuset er vel at ting tar lengre tid enn tørketrommel. Tørketrommel har jeg hatt før. Har egentlig ikke savnet det, siden den aldri ble brukt til annet enn sengetøy og håndklær. Syntes vel at trommelen bråkte for mye + slet veldig på tøyet. Ikke kan man tørke alt mulig i trommel heller. Hva anbefaler du? pluss og minus ved tørketrommel og tørkeskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #2 Del Skrevet 28. januar 2005 tørkeskap?? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. januar 2005 #3 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg er stor fan av tørkeskap. Det er mer økonomisk (trommel sluker jo strøm), og sliter ikke på tøyet. Det tar riktignok litt lengre tid enn i en tørketrommel, men så lenge en planlegger vaskingen sin litt er ikke det noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #4 Del Skrevet 28. januar 2005 vi har tørkeskap men bruker det nesten ikke--. ovnen tar mye strøm og står dessuten plassert på bunnen av skapet, slik at det er en teoretisk fare for at klær skal falle ned og ta fyr. Selv om vi har rist over. Ellers tørker tøyet raskt - såfremt man sørger for ventilasjon og litt avstand mellom klærne. Synes tørkeskap er et bra alternativ dersom det er skikkelig konstruert og man ikke har andre varme nok rom hvor klærne kan tørke i fred. Tørkeltrommel er selvsagt raskere, men sliter som du sier vanvittig på tøyet og jeg synes det er styr å tømme lofilter og sånn. Så når jeg har bodd steder med trommer har jeg knapt brukt den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. januar 2005 #5 Del Skrevet 28. januar 2005 Tørkeskap er helt klart best. Tørketrommel vil jeg ikke ha engang, ville bare brukt det til håndduker e.l., og det er det ikke verdt. Dessuten blir klær så krøllete og stygge i tørketrommel, da bruker jeg heller 5 minutter på å henge opp enn 30 minutter på å stryke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 28. januar 2005 #6 Del Skrevet 28. januar 2005 Vi har tørketrommel og er kjemepfornøyd med det. Går raskere og slipper å henge opp tøyet til tørk. :-) Hva du kan og ikke kan putte i en tørketrommel kommer jo ann på hva slags trommel du velger og til hvem pris. Det finnes jo modeller med ull og skostativ bla. Det som havner i lofilteret er jo tøyfibre som løsner fra tøyet. Når du henger tøy til tørk vil du ikke se disse fiberne. Men ta et ferdigtørket plagg fra en trommel og rist det, og et tilsvarende plagg som er tørket i skap/lufttørket og rist så vil du se at det sistnevnte støver mere. Så slitasjen på trommel kontra andre alternativer er liten. Vi bytter stort sett ut klærne før det vil være noe problem uansett... Hvor mye strøm trommelen trekker vil også komme ann på senterifugehastigheten på vaskemaskinen din. Høyere senterifuge, raskere tørt. Samme i tørkeskap. Trommelen vi har bråker lite. Men skal du ha trommel så kjøp elektronisk kondenstrommel/utluftingstrommel. Disse bruker mindre strøm enn tidsstyrte. Når man ser på strømforbruket på tromler er disse testet på full maskin med tøy, sentrifugert på 800 omdr. Så fordeler ene eller andre veien? Kommer ann på hva man vil like å bruke selv. Jeg hater å henge opp tøy, derfor syns jeg trommel er et godt alternativ som passer mitt behov.. (Et tørkeskap har kapasitet på 4 kg tørt tøy, mens tromler har 5 og 6 kg (vanlig vaskemaskin har 5-6 kg trommel) Så på electrolux sitt skap.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 28. januar 2005 #7 Del Skrevet 28. januar 2005 Der vi bodde før hadde vi tørkeskap, nå har vi tørketrommel, og jeg er definitivt mest fornøyd med sistnevnte. Den store fordelen er jo, som Nella sier, at man slipper å henge tøyet opp til tørk, jeg synes det er fryktelig knotete å stå nærmest inne i skapet for å få hengt opp tøyet (i tillegg er det jo fryktelig kjedelig). Når det gjelder slitasje på tøyet, så er det ikke alt jeg har i trommelen; "jobbklær" og penklær tørker jeg på stativ, men det gjorde jeg da vi hadde tørkeskap også, fordi jeg synes det var vanskelig å henge klærne pent inne i skapet uten at de fikk skrukker. Altav sengetøy, håndduker, "hjemmeklær" og treningstøy har jeg i trommelen, og er godt fornøyd med det. Min konklusjon er at jeg absolutt foretrekker tørketrommel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Andromeda Skrevet 28. januar 2005 #8 Del Skrevet 28. januar 2005 Vi har tørkeskap, og det er jeg absolutt fornøyd med. Dersom noe må tørke raskt, henger jeg bare noen få plagg i skapet, og så tørker det på kort tid. Eneste minus er at håndkler kan bli litt stive, men det kan nok forhindres med tøymykner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 28. januar 2005 #9 Del Skrevet 28. januar 2005 Veldig glad i tørketrommel, og ville absolutt valgt det igjen. Har så og si alt inni trommelen, og synes ikke jeg skifter ut klærne mine noe fortere enn andre som ikke bruker tørketrommel. Tørketrommel er også plassbesparende ifht tørkeskap og jeg er glad for at jeg slipper å henge opp tøy . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 28. januar 2005 #10 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg trodde ingen kjøpte tørkeskap lengre.. :o Men når det er sagt... Hadde jeg hatt nærmest ubegrensa med plass, og da særlig eget vaskerom, så hadde sikkert et tørkeskap kunnet få plass. Men hadde jeg måtte velge, så hadde jeg valgt tørketrommel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #11 Del Skrevet 28. januar 2005 Tørketrommel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #12 Del Skrevet 28. januar 2005 Kanskje det rett og slett kommer an på hva slags tekstilforbruk man har...? Selv har jeg mye skjørt og klær i tekstiler som definitivt ikke liker trommel (sorry, men klærne blir blasse/lodne og mister elastisitet. Kanskje også avhengig av hvor ny maskina er og om man bruker den riktig, men..). Joggebukser og sånn tåler sikkert trommel - men jeg verken trener eller loffer rundt hjemme, egentlig. Olabukser - vet ikke, synes de taper seg fortere i trommel, men det skal sies at jeg helst vil ha et plagg jeg liker resten av livet omtrent :oops: Sengetøy og håndklær kan jeg innrømme hadde vært kjekt å tromle - ett dynetrekk alene tar jo nesten halve skapet/stativet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 28. januar 2005 #13 Del Skrevet 28. januar 2005 Kanskje det rett og slett kommer an på hva slags tekstilforbruk man har...? Det kan jeg være enig i. Tar nok ikke så mye av egne klær i trommel, men når man har barn, så blir den likevel mye brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #14 Del Skrevet 1. februar 2005 Kan man ha tørketrommel i et rom der det bare er lufting med ventil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #15 Del Skrevet 1. februar 2005 Dersom du har en sånn tørketrommel som samler vannet i en beholder, evt ut en slange bak, og ikke spyr det ut som fuktig luft, så er ikke det noe problem. Det blir varmt da, for den blåser jo ut varm luft. Men, de tromlene som blåser ut fuktig luft, da må du ha godt avtrekk. Vi har trommel, og den er god å ha, men av og til tenkre jeg på tørkeskapet hjemme ja... til de klærna som helst ikke bør være i trommel, men jeg gjerne vil ha tørr litt fort.... Mamma har et stort vaskerom med vaskemaskin og tørketrommel, klesstativ, stang i taket (til å henge skorter og slikt på kleshengere) og tørkeskap. Det synes jeg virker ideelt, da kan noe henge på snora, og tørkes fortere av den varme lufta fra trommelen, om man altså vasker "klær først, og håndduker etterpå", og tørkeskapet er til sitt eget bruk. Vel, tørkeskapet har de nok mest fordi de HAR det, fra gammelt av, det blir sikkert ikke erstattet, og jeg vet ikke om jeg kommer til å kjøpe et en gang heller, siden jeg har trommel. Men kjekt å ha, for trommel sliter jo på klær ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 1. februar 2005 #16 Del Skrevet 1. februar 2005 Ja til trommel! Livet er fantastisk med trommel. Du kan vaske tøy og tørke det og legge det bort med en gang. Hater å henge opp tøy. Henger opp bukser (bortsett fra treningstøy), skjorter, t-skjorter og skjørt, ellers går alt i trommel: Trenings t-skjorter, sokker (argh, vil ikke tilbake til henge-opp-sokker-tiden), truser, sengetøy, kluter, håndklær osv osv. Den tar sikkert mye strøm, men det gir jeg beng i. For meg er 3 ting virkelig viktige i kvinnefrigjøringen: P-piller, oppvaskmaskin og tørketrommel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. februar 2005 #17 Del Skrevet 1. februar 2005 Tror jeg ville valgt tørkeskap. Tørketrommel egner seg bare til plagg i 100% bomull, alt annet blir ødelagt. Og selvsagt sliter det mer enn å tørke klærne på stativ! Personlig ville jeg bare tørket håndkler og sengetøy i trommel, så ville ikke kjøpt det. Hadde jeg hatt barn ville jeg nok tørket deres klær der, men ikke mine egne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå