Gå til innhold

Hvorfor bruker du pels?

Fremhevede innlegg

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en boblefrakk med fuskepels på hetten og en jakke med ekte pels på hetten. Førstnevnte varmer ikke en dritt. Sistnevnte gjør det. Jeg går ofte med hetten oppe. 

Anonymkode: 392d7...1d7

Fuskepels er vel plastmateriale

Anonymkode: 863af...6a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Og dette har du sett selv? Så du VET 100% sikkert at det stemmer, at det er nøyaktig sånn, hos alle? Neppe! 

Jeg har vokst opp i pelsindustien. Jeg har fulgt disse dyrene fra fødsel til auksjon. Jeg er enig i at næringen er unødvendig, og at pels er jåleri. Men jeg er ikke enig i at ALLE dyrene lider, farmere er grusomme folk osv. 

Det er en næring, alle farmere ønsker seg en god pris på pelsauksjonene. Skal de få det, må dyrene ha det godt. Dyr som lider er dårlig butikk, for pelsen blir ikke salgbar. Alle farmere jeg kjenner bryr seg om dyrene sine. Ja, det skjer at noen dyr blir skadet osv. Bl.a. fikk aldri vi barn gå inn i husene i hvalpetiden, for da kunne vi skremme tispene. Og da kunne de bite barna sine :( 

Sammenligner du feil, skader, uhell i % antall dyr, så er de fleste bønder mye verre enn pelsfarmere. Men det bryr folk seg lite om, for de fleste spiser kjøtt, men ingen trenger pelskåpe. 

Jeg har opplevd både frislipp av dyr og sabotasje av maten, utført av aktivister. Er det god dyrevelferd? Disse dyrene er avlet frem for å produsere pels, og klarer seg ikke ute i fri natur :(  å forgifte maten, hvem gjør sånt??? 

Jeg er helt enig i at pelsindustien er unødvendig, men det er noens jobb. En jobb veldig mange gjør veldig godt. Jeg synes det er trist at aktivister produserer falske bevis for å knekke næringen. Noe de må gjøre, for virkeligheten er faktisk ikke så grusom. 

Og for de som ikke vet det: skrottene (kjøttet) til pelsdyrene ble også brukt. De ble brukt i såpeindustrien :)  såper som ble solgt i butikken, og alle brukte. Vi fikk alltid en eske med såpestykker :) 

så om du ikke bruker pelsen, har du kanskje vasket deg med skrotten :) 

Anonymkode: 8c3d5...f42

Rovdyr er ikke landbruksdyr og vil aldri tilpasse seg et liv i et bur.
Mink og rev har enormt behov for plass, det er intelligente jegere som trenger hjernetrim noe de aldri får i et lite bur 24/7 selv med "aktivitetspinne" og et bein i ny og ne... Det er forskjell på en drøvtyggende ku som oppholder seg for det meste på samme sted og rovdyr. Har sett alt for mange stressede og apatiske dyr på farmer. Og ikke minst ekstremt overvektige avlshunner med muskelsvinn og skjeve ben av å gå frem og tilbake, eller som bare har gitt opp og ligger på samme plass dag inn og dag ut, time etter time.

Ingen ville noen gang tillatt at noen satt en hund i et bur uten aldri å få mosjon, plass, hjernetrim for man har nok kunnskap om hund og det er verre med rev og mink som fortsatt er frytsomme ovenfor mennesker (Det sier mye at de dreper ungene sine dersom det kommer folk inn i farmene under valpetiden) og alltid vil være det pga instinkter som aldri forsvinner. Det ville vært ekstremt dyremishandling, og det er pelsdyroppdrett også som ikke kan forsvares fordi "man må sikre jobber" eller at skrottene blir til såpestykker. Det er faktisk så grusomt, og dokumentaren "pels" viser holdningen hos så enormt mange pelsdyroppdrettere, selv de beste i næringen som "Norges pelsdyralsag" sendte denne personen til.

Pelskvalitet kommer heller ikke av trivsel, men temperatur, og for sammensatt av mye fett og fisk. Beklager, men ingen klarer å se etter flere tusen dyr hver dag og klarer å sikre det slik at de har god velferd, for uansett om de får mat, vann, og blir sett etter så krever ett rovdyr ekstremt mye mer. Bare se i dyreparker hvor mange mål de krever at disse dyrene skal ha så kan man se at et lite usselt bur med nettingunderlag blir helt feil og er dyreplageri uansett hvordan man vrir og vender på det.

Anonymkode: d48c3...cdc

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste pelsdusker og slikt er vel fake? Jeg går med fake pels på hettekragen og synes det er fint. Kunne aldri brukt ekte pels.

Anonymkode: fb619...efd

Nei de fleste er ekte. 

Jeg kjenner til og med folk som har gått i tog mot pels men som elsker den nye jakka si med ekte pels på kragen :( 

Anonymkode: d9777...1a7

Skrevet
7 timer siden, Jolene skrev:

Det var ikke det jeg spurte om.

Jeg har ullkåpe, en dunjakke der all dun er sporbar, og en boblejakke der alt fyll er av resirkulert plast. Jeg fryser ikke på vinteren. Jeg klarer å kle meg. Jeg er mye utendørs også ;) mitt liv dreier seg om å være utendørs hele året. 

Men du har enda ikke kommet med et godt svar til meg. Du har vært mer opptatt av å prøve å sverte en glorie du tror jeg har.  Jeg har ikke sagt jeg er perfekt. Men jeg vet hvordan pelskrager og pelsdusker lages og kan derfor ikke under noen omstendigheter skjønne hvordan bruk av dette kan forsvares. Fordi denne industrien er så ekstrem og dette vet folk og velger allikevel å lukke øya og bruke pels. 

Jeg er ganske sikker på at ingen fryser ihjel fordi jakka ikke har pels på hetta. De fleste klarer fint å bruke et skjerf og en lue ;) 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ullkåpe, en dunjakke der all dun er sporbar, og en boblejakke der alt fyll er av resirkulert plast. Jeg fryser ikke på vinteren. Jeg klarer å kle meg. Jeg er mye utendørs også ;) mitt liv dreier seg om å være utendørs hele året. 

Men du har enda ikke kommet med et godt svar til meg. Du har vært mer opptatt av å prøve å sverte en glorie du tror jeg har.  Jeg har ikke sagt jeg er perfekt. Men jeg vet hvordan pelskrager og pelsdusker lages og kan derfor ikke under noen omstendigheter skjønne hvordan bruk av dette kan forsvares. Fordi denne industrien er så ekstrem og dette vet folk og velger allikevel å lukke øya og bruke pels. 

Jeg er ganske sikker på at ingen fryser ihjel fordi jakka ikke har pels på hetta. De fleste klarer fint å bruke et skjerf og en lue ;) 

Hver gang du vasker den boblejakken, kommer det mikroplast som renner ut i havet, så dropp den

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg forsvart pelsdusk og pelskrage? Dessuten stilte jeg et oppriktig spørsmål. Dersom man er opptatt av en sak, bør det jo ligge en interesse i å opplyse folk fremfor å være krass.

Dessuten bør du ikke bruke plastikk, da det forurenser å resirkulere plast, samt strør ut masse plast i havet.

• Liker 1
Skrevet
På ‎18‎.‎11‎.‎2017 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Spiller vel ingen rolle om pelsen er kjøpt. Du har jo bare fortsatt å støtte en industri som er helt ekstrem. 

Jeg har sikkert noen svin på skogen, som kanskje klær laget av barn. Men jeg prøver alltid å kjøpe etisk. Spiser ikke kjøtt heller. Unngår bilkjøring mm. Jeg prøver i hvert fall å gjøre verden litt bedre for andre enn kun meg selv. 

Greia her er at pelsindustrien er ekstremt dyreplageri. Bare for at noen vil føle seg pene. Pels er det mest unødvendige vi kler oss i. Jeg synes det er rart at folk ikke ser dette med all dokumentasjon på at pels er en grusom industri. 

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan folk klarer. 

jeg bruker ikke pels, men det er bare fordi det ikke er så kaldt her jeg bor, og det er ikke mote.

Jeg er opptatt av å handle etisk, og unnlater å kjøpe fastfashion som er ødeleggende for miljøet og er sydd av barn og underbetalte arbeidere.

Jeg er ikke like opptatt av dyrevern. Beklager. Jeg har full forståelse for dyreverneres standpunkt og følelser. Jeg er ikke uenig. Jeg bare vektlegger andre ting mer, og er ikke så veldig opptatt av det.

Og ja, jeg har sett fæle videoer, og ja jeg er enig i at pelskrager til bybruk er unødvendig.

Anonymkode: 98d80...118

• Liker 1
Skrevet

Noen her sier at alle har ulike kampsaker, slik jeg ser det kutter jeg de store sakene som er enkle å kutte. Om man for eks kom frem til at det var et faktum at alle klær fra h&m kom fra barneslaver hadde jeg aldri handlet fram dem. Det ville vært en stor sask enkel å kutte fra livet mitt da det finnes mange andre butikker. Samme med pels, det finnes så mange andre alternativer at å velge noe annet er et minimalt offer.

Man engasjerer seg i ulike saker, ja, men når noen sakr er store og enkle å unngå, så ser jeg ingen grunn til å ikke unngå dem. 

Anonymkode: 6cab2...fc8

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang du vasker den boblejakken, kommer det mikroplast som renner ut i havet, så dropp den

Som jeg skrev tidligere (i innlegget du ikke svarte på), så vaskes vinterjakker ganske sjeldent, dessuten finnes det filter man kan bruke for å fange opp ganske mye av mikroplasten. 

Hva med klærne som vaskes langt oftere? Hvilke stoffer finnes i klesskapet ditt? :)

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, FantasDick skrev:

Som jeg skrev tidligere (i innlegget du ikke svarte på), så vaskes vinterjakker ganske sjeldent, dessuten finnes det filter man kan bruke for å fange opp ganske mye av mikroplasten. 

Hva med klærne som vaskes langt oftere? Hvilke stoffer finnes i klesskapet ditt? :)

Ren bomull

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ren bomull

Ok, hvert eneste plagg er enten 100% bomull eller 100% ull eller pels? Ingen blandinger? Ingen treningstøy? Kjoler? Undertøy? Sokker? Imponerende isåfall. :)

Endret av FantasDick
  • Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, FantasDick skrev:

Ok, hvert eneste plagg er enten 100% bomull eller 100% ull eller pels? Ingen blandinger? Ingen treningstøy? Kjoler? Undertøy? Sokker? Imponerende isåfall. :)

Trener ikke. Har ingen kjoler. Undertøy og sokker er av bomull, ja

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen her sier at alle har ulike kampsaker, slik jeg ser det kutter jeg de store sakene som er enkle å kutte. Om man for eks kom frem til at det var et faktum at alle klær fra h&m kom fra barneslaver hadde jeg aldri handlet fram dem. Det ville vært en stor sask enkel å kutte fra livet mitt da det finnes mange andre butikker. Samme med pels, det finnes så mange andre alternativer at å velge noe annet er et minimalt offer.

Man engasjerer seg i ulike saker, ja, men når noen sakr er store og enkle å unngå, så ser jeg ingen grunn til å ikke unngå dem. 

jeg er en av dem som sier det med andre kampsaker, men du har selvfølgelig et godt poeng. Og av den grunn unngår også jeg tullete, unødvendig pels som pelskrager i på byjakker, og dusker og sånn. For det er så lett å unngå.

Men samtidig så synes jeg jo at ingenting slår den ekte pelskanten på en gammeldags skianorakk, den er jo ikke til pynt.

Og så synes jeg pels kan være skikkelig fint til sitt bruk....

Og så forstår jeg ikke helt hvorfor det er greit med skinnsko og skinnvesker og skinnjakker, men ikke pels?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

jeg er en av dem som sier det med andre kampsaker, men du har selvfølgelig et godt poeng. Og av den grunn unngår også jeg tullete, unødvendig pels som pelskrager i på byjakker, og dusker og sånn. For det er så lett å unngå.

Men samtidig så synes jeg jo at ingenting slår den ekte pelskanten på en gammeldags skianorakk, den er jo ikke til pynt.

Og så synes jeg pels kan være skikkelig fint til sitt bruk....

Og så forstår jeg ikke helt hvorfor det er greit med skinnsko og skinnvesker og skinnjakker, men ikke pels?

Skinn er vel ofte laget av ku som blir drept for kjøtt uansett? Eller tar jeg feil?

Men jeg unngår de enkle fæle ting, ja. Å ikke bruke pels er veldig enkelt, det er nesten vanskelig å kjøpe pels. Jeg er veganer og spiser ikke kjøtt, og jeg forsøker bruke gode klessplagg også. Jeg vil ikke bruke klesplagg laget av slaver. Bruker heller ikke skinnsko. Om jeg blir fortalt av produkt Y støtter barnearbeid vil jeg selvsagt ikke kjøpe fra dem. Når et produkt veldig enkelt støtter en dårlig sak, så unngår jeg dem. Pels støtter alltid dyr i små bur som aldri får utfolde seg, det er verre enn hunder som blir holdt i små bur hele livet. Hunder har vokst opp med mennesker, pelsdyr har ikke det og må leve i små bur uten stimuli

• Liker 2
Skrevet

Skinn og lær er biprodukt av kjøttindustrien. Dun (etisk) er også et biprodukt. 

Bomull er faktisk en versting mtp miljøgifter. Bomull må vaskes med sterke kjemikalier og forurenser vann og skader mennesker. 

Det er vanskelig å kjøre 100 % etisk mtp klær. Det beste er å roe ned på forbrukere. Kjøpe mer holdbart og ikke skifte ut for mye. 

Men pels er utrolig enkelt å unngå, som en annen påpeker her. Det er det enkleste å kutte ut. Og det er også den største synderen innenfor klesbransjen. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trener ikke. Har ingen kjoler. Undertøy og sokker er av bomull, ja

Hvis det stemmer at hvert eneste tekstil av alle klærne dine er laget av 100% bomull må jeg bare bøye meg i støvet. Jeg hadde ikke taklet kun 100% bomullsgensere, jeans i 100% bomull og BHer i kun 100% bomull. :)

Forresten, hvis du bryr deg om miljøet også. 

• Liker 1
Skrevet

Må bare si at det er mitt valg, og jeg trenger ikke forklare meg for noen. Ler av denne her som jeg laget på snapp

22070864_184952912048547_1270488761091751936_n.jpg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...