McKibben Skrevet 18. november 2017 #21 Skrevet 18. november 2017 Jeg bruker ikke ekte pels. Men jeg kunne gjort det, hvis jeg visste dyret levde et fullverdig liv og ble drept for mer enn bare pelsens skyld - altså si dyret skulle dø uansett. Da syns jeg jo egentlig det er fint at alle deler av dyret blir utnyttet, ikke bare kjøttet. Problemet er jo at i de fleste tilfeller kommer jo pels fra dyr på pelsdyrfarmer, og de har som kjent ikke et greit liv. Derfor kjøper jeg aldri kåper og lignende av pels. Men jeg har f.eks null problem med å bruke sitteunderlag av reinsdyrskinn kjøpt av bekjente som jakter. Da vet jeg at dyret har levd et fullverdig liv, jeg vet de har dødd på en så human måte som mulig, og jeg vet at hele dyret er blitt utnyttet. Dette ville vært mer respektløst å ikke utnytte alle deler av dyret som kan utnyttes når de først skal skytes, syns nå jeg. Dette er forutsatt at kvoter følges, selvfølgelig. 7
Bonusmammaen Skrevet 18. november 2017 #22 Skrevet 18. november 2017 Jeg assosierer pelsbruk med gamle damer eller tenåringer med pelskrage som febrilsk ikke må skille seg ut fra mengden. Folk får gå med hva de vil å stå for det, men jeg velger å ikke gå med pels av noe slag. Jeg støtter ikke dyreplageri verken i mat eller kles-industrien. 7
Gjest Ørnefaren Skrevet 18. november 2017 #23 Skrevet 18. november 2017 Fordi jeg arvet den av min mormor. Hadde aldri kjøpt det selv da.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #24 Skrevet 18. november 2017 1 minutt siden, Bonusmammaen skrev: Jeg assosierer pelsbruk med gamle damer eller tenåringer med pelskrage som febrilsk ikke må skille seg ut fra mengden. Folk får gå med hva de vil å stå for det, men jeg velger å ikke gå med pels av noe slag. Jeg støtter ikke dyreplageri verken i mat eller kles-industrien. Hva spiser du da? Og om du bruker klær med nylon dreper du liv i havet hver gang du kaster et plagg. Hvirdan unngår du slikt? Bruker selv kun hamp klær, men finner jo ikke jule kjole ol det materialet. Anonymkode: 756c9...5cf 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #25 Skrevet 18. november 2017 8 minutter siden, McKibben skrev: Jeg bruker ikke ekte pels. Men jeg kunne gjort det, hvis jeg visste dyret levde et fullverdig liv og ble drept for mer enn bare pelsens skyld - altså si dyret skulle dø uansett. Da syns jeg jo egentlig det er fint at alle deler av dyret blir utnyttet, ikke bare kjøttet. Problemet er jo at i de fleste tilfeller kommer jo pels fra dyr på pelsdyrfarmer, og de har som kjent ikke et greit liv. Derfor kjøper jeg aldri kåper og lignende av pels. Men jeg har f.eks null problem med å bruke sitteunderlag av reinsdyrskinn kjøpt av bekjente som jakter. Da vet jeg at dyret har levd et fullverdig liv, jeg vet de har dødd på en så human måte som mulig, og jeg vet at hele dyret er blitt utnyttet. Dette ville vært mer respektløst å ikke utnytte alle deler av dyret som kan utnyttes når de først skal skytes, syns nå jeg. Dette er forutsatt at kvoter følges, selvfølgelig. Pluss fra meg Jeg er helt enig med deg. Bruker man hele dyret så blir det noe helt annet enn et dyr som har levd i bur hele sitt liv for så å bli drept kun for pelsen sin. Anonymkode: 968d6...094 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #26 Skrevet 18. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Siden så mange er så fintfølende og ikke vil vite av realiteten når vi påpeker at CG ol er uetisk som fy, så lager jeg en egen tråd. Kommer ikke helt over at de som bruker pels ikke vil se bilder av flådde dyr, eller høre om hva som skjer i pelsindustrien. Så da spør jeg hvorfor bruker du pels? Og hvordan forsvarer du bruken? Anonymkode: d9777...1a7 Det lurer jeg også på. I fjor møtte jeg en dame da jeg luftet hunden, og tilfeldigvis begynte vi å prate. Og så sa dama, jeg syns så synd på alle CKCS, fordi de ofte har for stor hjerne til skallen og dermed sliter med hodepine. Hun sto der og uffet, og syns det var dyremishandling å avle de. Men dama sto jo der i en lang pelskåpe, pels hatt og hansker med kaninpels. Da lurte jeg på hva som får henne til å uffe seg over at folk avler CKCS. That doesn’t make any fuckin’ sense. Anonymkode: 1da9c...ec2 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #27 Skrevet 18. november 2017 Jeg bruker det jeg syns er fint. Ellers så er pels godt og varmt å ha på seg. Så kommer jeg over plagg i butikken er jeg ikke så bevist på barnearbeid, pelsindustri eller hva det nå er. Vil ha fine varme gode plagg. De henger jo allerede i butikken så... Anonymkode: bdfbf...7f2 1
Bonusmammaen Skrevet 18. november 2017 #28 Skrevet 18. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser du da? Og om du bruker klær med nylon dreper du liv i havet hver gang du kaster et plagg. Hvirdan unngår du slikt? Bruker selv kun hamp klær, men finner jo ikke jule kjole ol det materialet. Anonymkode: 756c9...5cf Jeg spiser konsekvent norsk og økologisk mat som er dyrere. Støtter små -bøndene som ikke driver masseproduksjon så langt det lar seg gjøre. Her jeg bor går alle nakne eller i vadmelsklær. Nei, så klart normale klær men jeg prøver å være bevisst og sjekker så langt det lar seg gjøre at det ikke er plageri bak det jeg kjøper! 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #29 Skrevet 18. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker det jeg syns er fint. Ellers så er pels godt og varmt å ha på seg. Så kommer jeg over plagg i butikken er jeg ikke så bevist på barnearbeid, pelsindustri eller hva det nå er. Vil ha fine varme gode plagg. De henger jo allerede i butikken så... Anonymkode: bdfbf...7f2 At de allerede henger i butikken er jo fordi du og andre fortsetter å kjøpe de. Hadde folk sluttet å kjøpe ville produksjonen gått ned. Anonymkode: 756c9...5cf 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #30 Skrevet 18. november 2017 5 minutter siden, Bonusmammaen skrev: Jeg spiser konsekvent norsk og økologisk mat som er dyrere. Støtter små -bøndene som ikke driver masseproduksjon så langt det lar seg gjøre. Her jeg bor går alle nakne eller i vadmelsklær. Nei, så klart normale klær men jeg prøver å være bevisst og sjekker så langt det lar seg gjøre at det ikke er plageri bak det jeg kjøper! Haha, skjønner 😅 kunne ønske vi hadde mulighet for å kjøpe økologisk her jeg bor. Men jeg spiser mye villfisk da! Anonymkode: 756c9...5cf 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #31 Skrevet 18. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At de allerede henger i butikken er jo fordi du og andre fortsetter å kjøpe de. Hadde folk sluttet å kjøpe ville produksjonen gått ned. Anonymkode: 756c9...5cf Jo, likevel har jeg valgt å ha mine kampsaker et annet sted enn pelsindustri. Anonymkode: bdfbf...7f2 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #32 Skrevet 18. november 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det lurer jeg også på. I fjor møtte jeg en dame da jeg luftet hunden, og tilfeldigvis begynte vi å prate. Og så sa dama, jeg syns så synd på alle CKCS, fordi de ofte har for stor hjerne til skallen og dermed sliter med hodepine. Hun sto der og uffet, og syns det var dyremishandling å avle de. Men dama sto jo der i en lang pelskåpe, pels hatt og hansker med kaninpels. Da lurte jeg på hva som får henne til å uffe seg over at folk avler CKCS. That doesn’t make any fuckin’ sense. Anonymkode: 1da9c...ec2 Kanin spises, så slike hansker kan en bruke med god samvittighet Anonymkode: 863af...6a5 4
tirben Skrevet 18. november 2017 #33 Skrevet 18. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det lurer jeg også på. I fjor møtte jeg en dame da jeg luftet hunden, og tilfeldigvis begynte vi å prate. Og så sa dama, jeg syns så synd på alle CKCS, fordi de ofte har for stor hjerne til skallen og dermed sliter med hodepine. Hun sto der og uffet, og syns det var dyremishandling å avle de. Men dama sto jo der i en lang pelskåpe, pels hatt og hansker med kaninpels. Da lurte jeg på hva som får henne til å uffe seg over at folk avler CKCS. That doesn’t make any fuckin’ sense. Anonymkode: 1da9c...ec2 Hva er galt med kaninpels? Vi spiser kaninkjøtt, så da er det vel bra å bruke hele dyret? 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #34 Skrevet 18. november 2017 4 timer siden, førstedamen skrev: Men hva med kjøttindustrien. Det er jo over dobbelt så mange som spiser kjøtt (og dyrene pines kanskje mer enn i pels indstrien.) Enn det er folk med pels. Hvorfor ikke putte fokus på flertallet og ikke fåtallet? Det vil kanskje gi endringer for dyrene. En urett forsvarer ikke en annen en. Anonymkode: 6c8c9...fb5 5
Gjest førstedamen Skrevet 18. november 2017 #35 Skrevet 18. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En urett forsvarer ikke en annen en. Anonymkode: 6c8c9...fb5 Nettopp. Men det virker jo som det er det vi tenker å tror.
FantasDick Skrevet 18. november 2017 #36 Skrevet 18. november 2017 Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke kutter ut pels; det er totalt unødvendig, superenkelt å unngå, produseres uetisk og dyr lider. Det er et så enkelt valg å ta at man trenger ikke sette det på kampsak-lista si. 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #37 Skrevet 18. november 2017 1 minutt siden, FantasDick skrev: Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke kutter ut pels; det er totalt unødvendig, superenkelt å unngå, produseres uetisk og dyr lider. Det er et så enkelt valg å ta at man trenger ikke sette det på kampsak-lista si. Og gå over til klær som har bestanddeler av plast? Alle vet hva plast gjør med dyrene. Spesielt teddyfor og fleece Anonymkode: 863af...6a5 5
FantasDick Skrevet 18. november 2017 #38 Skrevet 18. november 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og gå over til klær som har bestanddeler av plast? Alle vet hva plast gjør med dyrene. Spesielt teddyfor og fleece Anonymkode: 863af...6a5 Går du kledd i pels fra topp til tå, siden du skriver "gå over til"? Å kutte pels betyr for de fleste å droppe vinterjakke med pels på hetta - ikke er stort tap og ikke noe som trenger å erstattes av plast. 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #39 Skrevet 18. november 2017 2 timer siden, FantasDick skrev: Går du kledd i pels fra topp til tå, siden du skriver "gå over til"? Å kutte pels betyr for de fleste å droppe vinterjakke med pels på hetta - ikke er stort tap og ikke noe som trenger å erstattes av plast. Hva skal man da bruke for å holde seg varm i mange minusgrader? Bomull og ull holder ikke på varmen i -20 Anonymkode: 863af...6a5 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #40 Skrevet 18. november 2017 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skal man da bruke for å holde seg varm i mange minusgrader? Bomull og ull holder ikke på varmen i -20 Anonymkode: 863af...6a5 Dårlige unnskyldninger. Jeg bruker lag på lag med ull og holder meg god og varm hele vinteren. Anonymkode: 723a8...430 Endret 19. november 2017 av lillesky 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå