Gå til innhold

Hvorfor bruker du pels?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden så mange er så fintfølende og ikke vil vite av realiteten når vi påpeker at CG ol er uetisk som fy, så lager jeg en egen tråd. 

Kommer ikke helt over at de som bruker pels ikke vil se bilder av flådde dyr, eller høre om hva som skjer i pelsindustrien. 

Så da spør jeg hvorfor bruker du pels? Og hvordan forsvarer du bruken? 

Anonymkode: d9777...1a7

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lær deg forskjellen på avsporing og ikke ville vite realiteten. 

Anonymkode: 8dadc...9d9

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden så mange er så fintfølende og ikke vil vite av realiteten når vi påpeker at CG ol er uetisk som fy, så lager jeg en egen tråd. 

Kommer ikke helt over at de som bruker pels ikke vil se bilder av flådde dyr, eller høre om hva som skjer i pelsindustrien. 

Enda en tråd om pels? 

Ja, jeg bruker pels. Ja, pelsen min henger i skapet. Den er varm og den er pen. Hva jeg velger å ha i skapet er mitt valg, og bare mitt. Om jeg velger å kle på meg pels er mitt valg og ikke noe andre har noe med. Pelsen er kjøpt og betalt ikke stjålet. 

Går man igjennom alle skap og skuffer hos deg ts så vil man ganske sikkert kunne finne ting som skaper etiske problemstillinger i sin fremstilling/produksjon, eller at du og gjør ting som etisk kan stilles spørsmålstegn ved. Inger er egentlig så skinnhellige som vi aller helst vil at andre skal tro vi er. 

Anonymkode: 0d5d0...33a

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en tråd om pels? 

Ja, jeg bruker pels. Ja, pelsen min henger i skapet. Den er varm og den er pen. Hva jeg velger å ha i skapet er mitt valg, og bare mitt. Om jeg velger å kle på meg pels er mitt valg og ikke noe andre har noe med. Pelsen er kjøpt og betalt ikke stjålet. 

Går man igjennom alle skap og skuffer hos deg ts så vil man ganske sikkert kunne finne ting som skaper etiske problemstillinger i sin fremstilling/produksjon, eller at du og gjør ting som etisk kan stilles spørsmålstegn ved. Inger er egentlig så skinnhellige som vi aller helst vil at andre skal tro vi er. 

Spiller vel ingen rolle om pelsen er kjøpt. Du har jo bare fortsatt å støtte en industri som er helt ekstrem. 

Jeg har sikkert noen svin på skogen, som kanskje klær laget av barn. Men jeg prøver alltid å kjøpe etisk. Spiser ikke kjøtt heller. Unngår bilkjøring mm. Jeg prøver i hvert fall å gjøre verden litt bedre for andre enn kun meg selv. 

Greia her er at pelsindustrien er ekstremt dyreplageri. Bare for at noen vil føle seg pene. Pels er det mest unødvendige vi kler oss i. Jeg synes det er rart at folk ikke ser dette med all dokumentasjon på at pels er en grusom industri. 

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan folk klarer. 

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller vel ingen rolle om pelsen er kjøpt. Du har jo bare fortsatt å støtte en industri som er helt ekstrem. 

Jeg har sikkert noen svin på skogen, som kanskje klær laget av barn. Men jeg prøver alltid å kjøpe etisk. Spiser ikke kjøtt heller. Unngår bilkjøring mm. Jeg prøver i hvert fall å gjøre verden litt bedre for andre enn kun meg selv. 

Greia her er at pelsindustrien er ekstremt dyreplageri. Bare for at noen vil føle seg pene. Pels er det mest unødvendige vi kler oss i. Jeg synes det er rart at folk ikke ser dette med all dokumentasjon på at pels er en grusom industri. 

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan folk klarer. 

Du er helt opphengt i pels, andre kan være opphengt i andre ting. Å prøve å reromere verden på denne måten når mennesker dør av sult er å sette inn støtet på feil sak. 

• Liker 5
Skrevet

Pels...i 2017? Da er du rimelig spesielt spesiell :fnise:

Anonymkode: e64ef...dc6

• Liker 14
Skrevet

De aller fleste har ikke bruk for pels. Pels var ment for folk for å holde seg varm. Hvor mange plasser i Norge har sprengkulde på vinteren?

Om jeg bodde en plass hvor vinter var langvarig med 20-30 minus og jeg oppholdt meg mye utendørs, har jeg nok hatt det. De som har pels, tar den på når de skal på fest og butikk. Med klima vi har i Norge så trenger du ikke

Anonymkode: 30d5c...bee

• Liker 3
Skrevet

Pels er det eneste som jan holde meg varm i -40 grader. Dessuten slakter jeg dyret selv, så skjønner ikke HVA du mener med at de som bruker pels ikke vil se bilder av flådde dyr. 

Er du vegetarianer ts?  

Og da lurer jeg på om ikke skinn er mer utbredt enn pels for tiden. Jeg tror det...

Anonymkode: 756c9...5cf

• Liker 10
Skrevet

Jeg har arvet en nydelig pelskåpe som jeg bruker med god samvittighet. :) 

Anonymkode: 5fe58...a5c

• Liker 10
Skrevet

Fordi det er så mye styr å barbere den bort. Dessuten er den varm og god, nå om vinteren.

• Liker 5
Gjest førstedamen
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med kjøttindustrien. Det er jo over dobbelt så mange som spiser kjøtt (og dyrene pines kanskje mer enn i pels indstrien.) Enn det er folk med pels. Hvorfor ikke putte fokus på flertallet og ikke fåtallet? Det vil kanskje gi endringer for dyrene.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pelskrager og fjærene i jakker som blant andre Canada goose, er uetisk. Folk som ikke vet prosessen av hvordan dyrene blir mishandlet i prosessen må ha enten lavere IQ eller være fullstendig uvitende. 

Hadde jeg bodd på Nordpolen hadde jeg kanskje tatt i bruk en pels som var hjemmeslakta. Hvis man bruker hele dyret og slakten er human. 

Anonymkode: a2e83...184

• Liker 5
Skrevet

1, Fordi det er godt og varmt

2. Fordi det er pent

Vinterjakkene som noen bruker, inneholder plastmaterial og det er verre for dyrelivet enn ekte pels

Anonymkode: 863af...6a5

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pelskrager og fjærene i jakker som blant andre Canada goose, er uetisk. Folk som ikke vet prosessen av hvordan dyrene blir mishandlet i prosessen må ha enten lavere IQ eller være fullstendig uvitende. 

Hadde jeg bodd på Nordpolen hadde jeg kanskje tatt i bruk en pels som var hjemmeslakta. Hvis man bruker hele dyret og slakten er human. 

Men Canada goose ville uansett fortsatt selvom vi sluttet å importere og kjøoe til Norge. Og et annet selskap ville tatt over i Norge på flekken. Akkurat som tidligere. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1, Fordi det er godt og varmt

2. Fordi det er pent

Vinterjakkene som noen bruker, inneholder plastmaterial og det er verre for dyrelivet enn ekte pels

Word! Plasten dreper!

• Liker 3
Skrevet

Det fjerneste jeg ser er forøvrig folk med "dyreelskere" som vandrer rundt med sin nye Canada goose og liten hund. 

De som går med det kan jo forestille seg å pine sin egen hund før man bruker deler av pelsen. Helst napper ut mens de lever for så ta i bruk 100 andre hunder eller mere som skal til for å lage en liten krage.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fjerneste jeg ser er forøvrig folk med "dyreelskere" som vandrer rundt med sin nye Canada goose og liten hund. 

De som går med det kan jo forestille seg å pine sin egen hund før man bruker deler av pelsen. Helst napper ut mens de lever for så ta i bruk 100 andre hunder eller mere som skal til for å lage en liten krage.

Vel, napping gjøres jo i matproduksjon også. Skal man ikke ha hund om man spiser kjøtt? Hunden spiser jo kjøtt den og, hvis ikke vil den bli syk og faktisk dø. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg arvet en fin minkkåpe fra slutten av 2. verdenskrig av min mormor og den pelsen bærer jeg med stolthet

• Liker 10
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, napping gjøres jo i matproduksjon også. Skal man ikke ha hund om man spiser kjøtt? Hunden spiser jo kjøtt den og, hvis ikke vil den bli syk og faktisk dø. 

Kan du fortelle meg i hvilken matproduksjon man napper ut fjær fra levende fugl? 

Napping er ikke som å røske ut hår, men som å dra ut negler. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle meg i hvilken matproduksjon man napper ut fjær fra levende fugl? 

Napping er ikke som å røske ut hår, men som å dra ut negler. 

Skjer i kylling produksjon blant annet. Kalkun også. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker ikke pels. Føler meg ekkel når jeg gjør det. Derimot har jeg ei dunjakke (ikke Canada Goose) og skinnsko. Vet ikke om det ligger grusomheter bak det? Jeg bruker i alle fall dunjakka for å holde meg varm om vinteren. Skinnskoene bruker jeg fordi jeg får vondt i føttene av annet. De holder seg også bedre.

Anonymkode: fb619...efd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...