Gå til innhold

Feste noe tungt i en gips/murvegg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg gir snart opp. Prøver å feste noen hyller i en vegg som har ca 1 cm gipslag øverst, og mur med varierende grad av porøshet under. 

Hvordan gjør man dette? Og hvilke skruer etc bør man bruke?

Jeg har prøvd med murskruer, og med anker for "lett mur"  (8 mm hull) men, særlig gipslaget bare smuldrer opp og nekter å feste seg. Tror ikke det er noe poeng å prøve med rene gipsskruer.

Noen som har noen råd?

Anonymkode: 27b87...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det prosjektet vil jeg anbefale deg å avslutte. Gips er ikke egnet for oppheng av hyller eller qndre tyngre ting.

Anonymkode: ca974...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det prosjektet vil jeg anbefale deg å avslutte. Gips er ikke egnet for oppheng av hyller eller qndre tyngre ting.

Nei jeg vet i grunn det, men tenkte det ville gå siden det var mur under? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei jeg vet i grunn det, men tenkte det ville gå siden det var mur under? 

I stua har jeg hente opp relativt tunge hyller i den samme murveggen, men der er det ikke gipsplater over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ha temmelig lange murskruer med ankre. 

Kjøp slike uten gjenger de siste par cm. 

Murveggen bak bør jo kunne bære det meste. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stan skrev:

Du må vel ha temmelig lange murskruer med ankre. 

Kjøp slike uten gjenger de siste par cm. 

Murveggen bak bør jo kunne bære det meste. 

takk :)

murskruer med ankre? mener du murskrue med nylonplugg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper du må bruke noen lange ekspansjonsbolter for å få hyllen til å henge. Er det din bolig? :) 

Anonymkode: a6fef...218

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk :)

murskruer med ankre? mener du murskrue med nylonplugg?

Ja. Nylonpluggen er det jeg kaller for anker. 

Det finnes slike som er ganske lange. Vekten på det som henges opp er avgjørende for lengden og tykkelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muren som skal bære, så glem gipsen, bortsett fra at den bygger, sånn at du trenger ekstra lange duppeditter for å få feste i muren bak gipsen.

Spør der du handler. Du har sannsynligvis ikke noe som passer liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, T-Rex skrev:

Spør der du handler.

Nei, vet du hva. I disse dager må man klare seg selv. Det å spørre betjeningen i butikken, uansett hva det gjelder, er som regel helt håpløst.

Går man til bensinstasjonen og skal ha olje til bilen, så svarer de nok bare "Sorry men vi steker burgerne i smør, vi har ikke raps eller olivenolje". Skal du ha lyspære, så sier de "pærer har vi dessverre ikke", men peker på kjøleskapet med pærejuice for å spørre om det er interessant. Kunnskap om hva man trenger til hvilken bil osv er for lengst fortapt.

Jeg skulle en gang ha en "Mini USB" kabel, den som kom før micro-USB. Jeg kunne ikke finne den, så jeg spurte betjeningen på clas ohlson. Da ble jeg igjen henvist bort til der micro-USB kablene hang, og han sa stolt "Heeer har vi ser du. Micro usb heter de her hos oss, da". Jeg tenkte bare "ehm, ja.. men... miniusb det er en annen ting det.."

Prøvde også å forhøre meg om noen detaljer rundt en varmepumpe jeg skulle kjøpe i en forretning. De var like blank. Begynte å skumme gjennom produktbeskrivelsen på nettsiden deres, hvor jeg naturligvis allerede hadde vært og sjekket selv.

Så beklager. Betjeningen har etter all sannsynlighet aldri satt en spiker i veggen, så du må selv vite hva du trenger. De har ikke mer opplæring enn å spørre kunden om de trenger pose og ønsker kvittering.

Anonymkode: ea09c...91a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke helt korrekt. Du kan henge ganske mye tyngre ting opp på en gipsvegg. Men bruk rette skruer! Det er jo bare å gå inn i en jernvare eller bygg butikk å få tips til skruer. Hvilke skruer du bruker avhenger også av hva du skal henge opp!

Anonymkode: e9791...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at hvis det du skal henge opp er ekstra tungt, så bør du feste dette i en stender som ligger bak gipsen. Det er standard 60 cm mellom disse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så beklager. Betjeningen har etter all sannsynlighet aldri satt en spiker i veggen, så du må selv vite hva du trenger. De har ikke mer opplæring enn å spørre kunden om de trenger pose og ønsker kvittering.

hehe, det er min erfaring og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, T-Rex skrev:

Det er muren som skal bære, så glem gipsen, bortsett fra at den bygger, sånn at du trenger ekstra lange duppeditter for å få feste i muren bak gipsen.

Spør der du handler. Du har sannsynligvis ikke noe som passer liggende.

Har du noen eksempel? :) Hilsen trådstarter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: ea09c...91a

Er tildels enig med deg, særlig når det kommer til bensinstasjoner. Men går du inn i en byggvare butikk så får du stort sett hjelp er min erfaring. Selvfølgelig går det an å møte på en ny ung ansatt som er uerfaren og under opplæring, men som regel er det flere på jobb som kan hjelpe. 

Vi kan ikke forvente at en ansatt til enhver tid skal vite absolutt alt om produktene i butikken... eller kan vi? Kommer ihvertfall an på butikken. I en faghandel så bør jo de kunne litt da... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke problem å henge opp tunge ting på vegg slik du beskriver.

For å borre i mur/betong vegg så trenger du slagbor, Du kjøper skruer og plugger i samme pakke på feks jernia. Du leser på pakken hvike tykkelse borr du trenger slik at du får riktig tykkelse på borren, Så bruker du riktig verktøy, dvs borremaskin med slagborr slik at muren ikke smuldrer opp og lager større hull. Du borrer altså gjennom gipsveggen først og så videre inn i betongveggen. En borremaskin med slagbor er laget slik at den slår som en hammer samtidig som den borrer, da kan du trenge inn i betong/mur. Har du feil verktøy lager du bare et hull som utvider seg samt at du ikke kommer noe særlig langt inn i veggen. 

Riktig verktøy er halve jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 hours ago, AnonymBruker said:

Så beklager. Betjeningen har etter all sannsynlighet aldri satt en spiker i veggen, så du må selv vite hva du trenger.

Du har et poeng. Og skylda for at det blir dårligere og mindre med betjening, har kundene. De går til faghandelen og forklarer sitt behov og spør om hva de vil anbefale. Etter noen minutters rettledning av en fagmann sier de at de skal tenke på det, og går og bestiller på nettet, for å spare litt. Det ender nok med at butikker har én ansatt som ordner med betaling, mens veiledning henvises til et 800-nummer til 50 kr pr. minutt. Ikke at det er så dårlig en løsning, egentlig? Dagens system er i hvert fall ikke bærekraftig. Helt horribelt blir det jo at netthandel fra utlandet til dels slipper moms. Slikt er det nesten umulig å konkurrere mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Coolaid skrev:

Det er ikke problem å henge opp tunge ting på vegg slik du beskriver.

For å borre i mur/betong vegg så trenger du slagbor, Du kjøper skruer og plugger i samme pakke på feks jernia. Du leser på pakken hvike tykkelse borr du trenger slik at du får riktig tykkelse på borren, Så bruker du riktig verktøy, dvs borremaskin med slagborr slik at muren ikke smuldrer opp og lager større hull. Du borrer altså gjennom gipsveggen først og så videre inn i betongveggen. En boJrremaskin med slagbor er laget slik at den slår som en hammer samtidig som den borrer, da kan du trenge inn i betong/mur. Har du feil verktøy lager du bare et hull som utvider seg samt at du ikke kommer noe særlig langt inn i veggen. 

Riktig verktøy er halve jobben. 

Ja, jeg bruker slagbor, men det smuldra nå opp likevel. Må være noe jeg gjør feil. Skal en borre på en spesiell måte for å hindre at det smuldrer opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker slagbor, men det smuldra nå opp likevel. Må være noe jeg gjør feil. Skal en borre på en spesiell måte for å hindre at det smuldrer opp?

og rådene jeg fikk på Claes Olsson, var.. ikke gode. Men får høre med en handy nabo eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og rådene jeg fikk på Claes Olsson, var.. ikke gode. Men får høre med en handy nabo eller noe :)

På Claes Ohlsson var det litt : "skal du henge opp noe på veggen unge frøken.. ja da trenger du skruer " :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...