AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #1 Skrevet 18. november 2017 Vi skal til å kjøpe vårt første hus sammen. Jeg har nok på sparekonto til å betale min halvdel av boligen, og han har ca halvparten. Planen er å eie 50/50, men hvordan burde jeg gjøre det? Fikk høre her om dagen at jeg ikke burde cashe ut hele min del, men betale litt vær mnd. I mitt hodet gir ikke det mening men tenker at kanskje noen av dere vet hva som lønner seg for meg 😊 Anonymkode: ea767...da3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #2 Skrevet 18. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal til å kjøpe vårt første hus sammen. Jeg har nok på sparekonto til å betale min halvdel av boligen, og han har ca halvparten. Planen er å eie 50/50, men hvordan burde jeg gjøre det? Fikk høre her om dagen at jeg ikke burde cashe ut hele min del, men betale litt vær mnd. I mitt hodet gir ikke det mening men tenker at kanskje noen av dere vet hva som lønner seg for meg 😊 Anonymkode: ea767...da3 Du betaler selvfølgelig inn hele beløpet og slipper lån. Med mindre du heller investerer pengene i noe som gir langt bedre rente/avkastning enn de rentene du ville betalt på boliglånet. Anonymkode: 4cc29...4cf 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #3 Skrevet 18. november 2017 Jeg ville heller betalt hele greia med en gang så slipper man renter osv på å ha lån, rentene er bompenger ut av vindu Anonymkode: b3420...1b8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #4 Skrevet 18. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville heller betalt hele greia med en gang så slipper man renter osv på å ha lån, rentene er bompenger ut av vindu Anonymkode: b3420...1b8 Haha, "rentene er jo penger ut av vindu" skulle det stå Anonymkode: b3420...1b8
Gjest Mysticgirl Skrevet 18. november 2017 #5 Skrevet 18. november 2017 Det er vel med tanke på skatt og avgifter det liksom "lønner "seg, men jeg ville betalt ned hele for det er jo det som er best, da slipper du renter og får bort gjelden med engang og hva skal du med mindre skatt om du likevel har mer å rutte med pga du betalte ned hele
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #6 Skrevet 18. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal til å kjøpe vårt første hus sammen. Jeg har nok på sparekonto til å betale min halvdel av boligen, og han har ca halvparten. Planen er å eie 50/50, men hvordan burde jeg gjøre det? Fikk høre her om dagen at jeg ikke burde cashe ut hele min del, men betale litt vær mnd. I mitt hodet gir ikke det mening men tenker at kanskje noen av dere vet hva som lønner seg for meg 😊 Anonymkode: ea767...da3 Dette skal du i tilfellet betale noen tusenlapper på å få en advokat til å sette opp en helt holdbar kontrakt på, før du betaler inn en eneste krone. I tillegg skal du sikre deg med samboeravtale og gjensidig testament, i forkant. Jo, jeg vil påstå at det er fornuftig at du betaler inn nesten alt om ikke alt, men uten å ordne deg slik at du risikerer å komme i kvinnefella derwom han dør eller dere skiller lag en dag i fremtiden når de rosa sommer skyene plutselig er borte og alt er full vinterstorm. (Nei, det skjer vel ikke hos dere, men hos alle andre, slik vi alle kan tenke, innimellom.) Om du skal betale inn alt, er litt avhengig av hvor mye du da har igjen, hvor mye du klarer å spare deg opp igjen og hvilken intekt og utgifter du ellers har. Trenger du en ny bil om ett år eller to, så kan det være greit å ha litt penger i bakhånd. Skal dere ha møbler er det greit å ha litt penger til dette, da forbrukslån er mye dyrere enn en boliglån. Anonymkode: 5a3f3...3ab 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #7 Skrevet 18. november 2017 Mitt råd : Kontakt advokat for en god kontrakt, betal ned hele lånet - og pass på så du ikke ender med å sitte med regninga på diverse utgifter fordi du ikke har lån og han har det :-) Anonymkode: b9677...1e0 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #8 Skrevet 18. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd : Kontakt advokat for en god kontrakt, betal ned hele lånet - og pass på så du ikke ender med å sitte med regninga på diverse utgifter fordi du ikke har lån og han har det :-) Anonymkode: b9677...1e0 Derfor skal hun ha samboerkontrakt, der utgiftene (strøm, forsikring, tvlisenser m.m.) blir delt mellom dem. Anonymkode: 5a3f3...3ab 1
FrodeF Skrevet 18. november 2017 #9 Skrevet 18. november 2017 (endret) Å forklare kvinnner hva som er best øknomisk er ikke allitid så lett, men man kan jo forsøke. Å låne penger i dag er i praksis gratis. Dersom man ser historisk på det, feks 10 år tilbake i tid, er man veldig mye rikere i dag dersom man valgte å låne penger til bolig og heller investerte det man hadde ekstra i feks fond. Om fremtiden blir slik er umulig å si, men med en horisont på feks 20 år skal det mye til for at du ikke får høyrere avkastning ved mange ulike investeringer enn det du betaler i rente på lånet. Endret 18. november 2017 av FrodeF 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #10 Skrevet 18. november 2017 Hvis du har lønn, så ville jeg tatt opp lån og hatt pengene i banken/investert dem. Det blir nesten alltid sånn at du ender opp med å betale alle mulige forbruksutgifter fordi du ikke har låneutgifter. Og hvis dere skiller lag, har du da muligheten til å kjøpe han ut av huset og bli boende. Anonymkode: 9c570...64f 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #11 Skrevet 18. november 2017 47 minutter siden, FrodeF skrev: Å forklare kvinnner hva som er best øknomisk er ikke allitid så lett, men man kan jo forsøke. Å låne penger i dag er i praksis gratis. Dersom man ser historisk på det, feks 10 år tilbake i tid, er man veldig mye rikere i dag dersom man valgte å låne penger til bolig og heller investerte det man hadde ekstra i feks fond. Om fremtiden blir slik er umulig å si, men med en horisont på feks 20 år skal det mye til for at du ikke får høyrere avkastning ved mange ulike investeringer enn det du betaler i rente på lånet. Men da er det viktig at man faktisk har 20 års horisont. Det på ingen måte gitt at aksjefond gir postitiv avkastning på 5 års sikt. Heller ikke 10 år. Og skal man ha krav om meravkastning over bankinnskudd, ikke bare positiv nominell avkastning, så må man kanskje vente enda lenger. Skal man være rimelig sikker på meravkastning sammenlignet med bank, så bør man opp i 20 år. Globalt indeksfond er bare 20-30% over bankinnskudd siden år 2000. Anonymkode: d5ecb...2e1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #12 Skrevet 18. november 2017 Vi var i samme situasjon i vår. Jeg valgte å betale hele min del, og være gjeldfri. Om det lønner seg framfor å investere i aksjefond er ikke så lett å si. Men det er ikke bare snakk om kroner og øre. Det er også viktig hvordan man føler det. Jeg føler langt mindre stress når jeg er gjeldfri, og kan spare litt hver måned, enn om jeg hadde hatt en del gjeld, og måtte gjøre en større investering i en engang. Det er utrolig digg å ikke ha gjeld, og for meg er det verdt det. Anonymkode: 620cc...598 3
prt90 Skrevet 18. november 2017 #13 Skrevet 18. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal til å kjøpe vårt første hus sammen. Jeg har nok på sparekonto til å betale min halvdel av boligen, og han har ca halvparten. Planen er å eie 50/50, men hvordan burde jeg gjøre det? Fikk høre her om dagen at jeg ikke burde cashe ut hele min del, men betale litt vær mnd. I mitt hodet gir ikke det mening men tenker at kanskje noen av dere vet hva som lønner seg for meg 😊 Anonymkode: ea767...da3 Det enkleste er jo om dere går inn med like mye, og tar opp like stort lån. Resten av pengene kan du jo sette i på en høyrentekonto, i et aksjefond eller noe slikt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå