AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #1 Skrevet 18. november 2017 Under en uformell middag med en venn etter jobb så sa vennen «ikke snakk om jobb». Selv snakket han kun om, og gjentok, «så god mat». Følte meg helt satt ut. Jobb er ikke kontroversiell, handler om temaer som mange er engasjert i. Hva? Anonymkode: 30efe...cf9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #2 Skrevet 18. november 2017 Han var tydeligvis ikke interessert i hendelsene på jobben din. Kan forstå han, mange som prater om jobb prater kun for å lufte sine egne meninger og ikke fordi den andre personen er interessert i å høre på. Anonymkode: 96f4f...c28 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #3 Skrevet 18. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han var tydeligvis ikke interessert i hendelsene på jobben din. Kan forstå han, mange som prater om jobb prater kun for å lufte sine egne meninger og ikke fordi den andre personen er interessert i å høre på. Anonymkode: 96f4f...c28 Hadde ikke meninger..ønsket bare å fortelle om et par episoder som engasjerte meg... Anonymkode: 30efe...cf9 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #4 Skrevet 18. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde ikke meninger..ønsket bare å fortelle om et par episoder som engasjerte meg... Anonymkode: 30efe...cf9 Men de engasjerer tydeligvis ikke han. Anonymkode: 96f4f...c28 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #5 Skrevet 18. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de engasjerer tydeligvis ikke han. Anonymkode: 96f4f...c28 Nei, men det er da uhøflig å si det krast. Man kan heller si «Ok», med et smil og så ta initiativ til å si noe annet interessant enn «god mat» tre ganger. Anonymkode: 30efe...cf9 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #6 Skrevet 18. november 2017 Jeg hater også jobbprat når jeg har fri. Anonymkode: e5573...cf8 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #7 Skrevet 18. november 2017 Er du kvinne? Anonymkode: 50abf...fdc
Carrot Skrevet 18. november 2017 #8 Skrevet 18. november 2017 Jeg tenker at de som føler behov for å prate jobb privat enten er "opphengt i" jobben eller har lite annet i livet sitt - uansett er det kanskje litt ufint å være kvass om du oppfattet det slik TS men tror du han mente være ufin? Personlig har jeg ofte sagt "nå snakker vi om noe annet enn jobb dere" hvis noen er veldig "jobb, jobb, jobb" i selskapelige settinger for det er gørrkjedelig dersom ikke alle har samme interesse. 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 Kommer an på mange ting, ts. Kan hende du snakker mye om jobb (uten nødvendigvis å være klar over det), kan hende det du forteller om er vanskelig å få med seg eller relatere seg til, eller at det rett og slett er kjedelig. Søstra mi kan fortelle lange "historier" fra jobb om ingenting. Maler og maler om en eller annen lang korrespondanse på mail, en lang prosess med mange telefoner for å skaffe noe utstyr, etc. Det ender ofte med at vi ikke får snakket om noen ordentlige ting fordi hun ikke greier å skifte fokus. Hennes jobb er i mine øyne kjempekjedelig å høre om. Jeg kjenner ikke kollegene, jeg kjenner ikke miljøet, og jeg syns i tillegg at arbeidsoppgavene hennes virker veldig enkle i forhold til hva jeg selv driver med. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor "vi" skal snakke så mye om det. Kjenner meg ofte skuffa etter at vi har møttes, og tenker da at det blir lenge til neste gang igjen. Naturlig å snakke om jobb, er jo mye av livet som foregår der. Men man bør prøve å begrense seg. Anonymkode: 806e3...ed4
draug 75 Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Det spørs nå hva for jobb man har, da.. Hvis jobben er i det kommunale vann og avløp og dagens dont har dreid seg om å fiske ting og tang ut av en pumpestasjon for å få et renseanlegg til å fungere igjen, så kan det vel kanskje la ligge... Men vi tilbringer en fjerdedel av uka på jobb, gitt at man er ansatt fulltid og ikke jobber overtid. De fleste av oss bør helst være opptatt av og interesserte i hva vi enn har til arbeidsplasser. Det er bare naturlig at det prates fra jobb over måltidet. Hvis det er noen trøst, så kan jeg fortelle TS at jeg har vært ute for folk som mener at samtaler ikke skal finne sted ved matbordet i det hele tatt.
bortebra Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 Å, gud. Folk som skal korrigere og begrense en samtale gjør meg veldig ukomfortabel og usikker, som om det finnes en manual for en fruktbar samtale. "Nå har vi snakket nok om det." Det er en god Seinfeld-episode om emnet. "Let the subject run it's course." Enig i den. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #12 Skrevet 21. november 2017 4 hours ago, bortebra said: Å, gud. Folk som skal korrigere og begrense en samtale gjør meg veldig ukomfortabel og usikker, som om det finnes en manual for en fruktbar samtale. "Nå har vi snakket nok om det." Det er en god Seinfeld-episode om emnet. "Let the subject run it's course." Enig i den. Møter du en som skravle høl i hodet på deg hver gang man møtes, i flere timer og det er en enveis samtale, har man lov til å si det holder. Det er slitsomt, og hvis ts ikke tar tilbakemeldingen kommer hun til å miste en venn. Anonymkode: e81f9...278 1
bortebra Skrevet 21. november 2017 #13 Skrevet 21. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Møter du en som skravle høl i hodet på deg hver gang man møtes, i flere timer og det er en enveis samtale, har man lov til å si det holder. Det er slitsomt, og hvis ts ikke tar tilbakemeldingen kommer hun til å miste en venn. Anonymkode: e81f9...278 Jeg vet ikke hvor mye en venn som styrer og kontrollerer og bestemmer samtalen er å ta vare på? Ts sier ingen steder at h*n skravler høl i hodet på vedkommende eller at ts har fått kritikk for det, bare at vedkommende nekter ts å snakke om jobb. Personlig føler jeg at samtaler blir mer oppstyltet og unaturlige når samtalepartneren skal rette på meg og fortelle meg hvilke emner som sømmer seg.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #14 Skrevet 21. november 2017 Just now, bortebra said: Jeg vet ikke hvor mye en venn som styrer og kontrollerer og bestemmer samtalen er å ta vare på? Ts sier ingen steder at h*n skravler høl i hodet på vedkommende eller at ts har fått kritikk for det, bare at vedkommende nekter ts å snakke om jobb. Personlig føler jeg at samtaler blir mer oppstyltet og unaturlige når samtalepartneren skal rette på meg og fortelle meg hvilke emner som sømmer seg. Vet ikke om du skal være kverulerende og diskutere eller om du rett og slett ikke forstår. Enhver person forstår (burde) at det finnes en mellom ting. Anonymkode: e81f9...278
bortebra Skrevet 21. november 2017 #15 Skrevet 21. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om du skal være kverulerende og diskutere eller om du rett og slett ikke forstår. Enhver person forstår (burde) at det finnes en mellom ting. Anonymkode: e81f9...278 Men tråden handler ikke om det finnes en mellomting? Tråden handler om at ts ble nekta, helt og holdent, å snakke om jobb, og at samtalepartneren i stedet kun ville snakke om mat. Det er abrupt. Og i tillegg nokså lammende for en samtale.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #16 Skrevet 21. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Vet ikke om du skal være kverulerende og diskutere eller om du rett og slett ikke forstår. Enhver person forstår (burde) at det finnes en mellom ting. Anonymkode: e81f9...278 Og nei Ts har ikke skrevet om det,men det er noe å vurdere, fordi den reaksjonen til vennen er typisk en som har blitt overkjørt, er ikke det tilfellet så er jeg enig at det er bare å kutte eller holde avstand, men det kan være lurt å se på sin egen rolle opp i her- Anonymkode: e81f9...278
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #17 Skrevet 22. november 2017 På 18.11.2017 den 9.38, AnonymBruker skrev: Er du kvinne? Anonymkode: 50abf...fdc Ja Anonymkode: 30efe...cf9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #18 Skrevet 22. november 2017 17 timer siden, bortebra skrev: Men tråden handler ikke om det finnes en mellomting? Tråden handler om at ts ble nekta, helt og holdent, å snakke om jobb, og at samtalepartneren i stedet kun ville snakke om mat. Det er abrupt. Og i tillegg nokså lammende for en samtale. TS her, det stemmer. Anonymkode: 30efe...cf9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #19 Skrevet 22. november 2017 På 21.11.2017 den 14.42, bortebra skrev: Å, gud. Folk som skal korrigere og begrense en samtale gjør meg veldig ukomfortabel og usikker, som om det finnes en manual for en fruktbar samtale. "Nå har vi snakket nok om det." Det er en god Seinfeld-episode om emnet. "Let the subject run it's course." Enig i den. Jeg korrigerer for enkelte ting om det tar overhånd. Men jeg synes personen som korrigerte TS gjorde det på en spesiell måte. Jeg pleier å si «jeg snakker ikke om jobb når jeg ikke må» med et smil, men instruerer ikke andre til å la være. Dog har jeg eksempelvis instruert direkte at jeg ikke gidder snakke om slanking og kalorier når vi spiser en god middag ute. Der trekker jeg personlig en grense for hvor jeg slutter å være høflig. Det handler mest om at jeg synes hele kvelden og middagen blir ødelagt av å høre på samtaler om hvor tjukk man blir av ditt og datt på tallerkenen, og at det er respektløst i matkultursammenheng. Men jobb synes jeg har n litt for annen kontekst til at man trenger avbryte så kontant. Hadde det vært når man besøkte en person som var sykemeldt av utbrenthet pga jobb så skjønner jeg det jo. Anonymkode: bda84...d3a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #20 Skrevet 22. november 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: Ja Anonymkode: 30efe...cf9 Kanskje han ikke ville høre om jobben din fordi du har bedre jobb/bedre betalt enn han...? Anonymkode: 50abf...fdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå