Gå til innhold

Hva skjer om man ikke er ferdig utredet etter 4 år på AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke syke og uføre være litt ydmyke og takknemlige for de velferdsgodene vi har i Norge? Alternativet er tross alt å ikke få noe. Hvorfor hele tiden syte og lage seg til offer, har vi det for godt her i Norge?

Anonymkode: bf37a...029

Selvsagt er vi takknemmelige. Hvis vi hadde bodd i USA hadde vi vært hjemløse, tatt selvmord eller tydd til kriminelle handlinger for å overleve. Det betyr derimot ikke at Norge er perfekt og helt optimalt. Det finnes alltid rom for forbedringer. Det å sende syke personer over på sosialstønad er ikke OK. Det å kutte ned på aap er helt feil fremgangsmåte. Regjeringen tror at det er så lett å fikse problemer, men det er ganske sammensatt. Bl.a må helsekøene ned betraktelig.

Anonymkode: 0f041...318

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De beste endringene som er foreslått er disse:

• Ønsker og interesser skal ikke lenger være momenter som tillegges vekt når nedsatt arbeidsevne skal vurderes.

• Kravet til mobilitet økes ved at mottakeren må være villig til å søke arbeid andre steder enn på hjemstedet.

• Å innføre en karensperiode etter utløpet av maksimal stønadsperiode før det kan gis rett til en ny periode med arbeidsavklaringspenger.

• Styrkede arbeidsinsentiver

• Å presisere at arbeidsavklaringspenger ikke bare skal reduseres mot faktisk arbeid, men også mot den tiden mottakeren kunne ha vært i arbeid.

• Å utvide perioden mottakeren kan arbeide inntil 80 prosent uten å miste ytelsen fra seks til tolv måneder.

• Å utvide perioden med arbeidsavklaringspenger mens mottakeren søker arbeid fra tre til seks måneder.

Anonymkode: f126f...2a5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er vi takknemmelige. Hvis vi hadde bodd i USA hadde vi vært hjemløse, tatt selvmord eller tydd til kriminelle handlinger for å overleve. Det betyr derimot ikke at Norge er perfekt og helt optimalt. Det finnes alltid rom for forbedringer. Det å sende syke personer over på sosialstønad er ikke OK. Det å kutte ned på aap er helt feil fremgangsmåte. Regjeringen tror at det er så lett å fikse problemer, men det er ganske sammensatt. Bl.a må helsekøene ned betraktelig.

Problemet generelt er at folk med psykiske lidelser øker dramatisk. Det blir totalt feil å avklare noen mot ufør fordi de har noe i hodet som sier at de ikke kan jobbe. Dette MÅ strammes inn på, ellers har vi snart 500000++ uføretrygdede. Det skal ikke være mulig å si at "jeg kan aldri jobbe en dag mer i hele mitt liv fordi jeg har angst pr i dag" Får man trygd pga dette, vil man ikke gå ut i jobb igjen selv om man blir frisk. Forskning viser dette.

Jeg gjentar: Er man reelt ufør så FÅR man trygden og ytelsen man har rett på. Det må i høyeste grad skjerpes inn, ikke slakke ut slik dine forslag går ut på.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet generelt er at folk med psykiske lidelser øker dramatisk. Det blir totalt feil å avklare noen mot ufør fordi de har noe i hodet som sier at de ikke kan jobbe. Dette MÅ strammes inn på, ellers har vi snart 500000++ uføretrygdede. Det skal ikke være mulig å si at "jeg kan aldri jobbe en dag mer i hele mitt liv fordi jeg har angst pr i dag" Får man trygd pga dette, vil man ikke gå ut i jobb igjen selv om man blir frisk. Forskning viser dette.

Jeg gjentar: Er man reelt ufør så FÅR man trygden og ytelsen man har rett på. Det må i høyeste grad skjerpes inn, ikke slakke ut slik dine forslag går ut på.

Det er noe i dette, historien har vist at desto bedre velferdsgoder vi har, desto flere blir uføre, ironisk nok.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe i dette, historien har vist at desto bedre velferdsgoder vi har, desto flere blir uføre, ironisk nok.

Det er nok det, dessverre. Andre i tråden her mener det er feil vei å gå, men det er nok ikke det. Vi har hatt det for godt. Nå når det øker på med trygdede, må det strammes inn. Noe annet valg har vi rett og slett ikke.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg da at du ikke har fått ufør enda. Du er på aap og blir et offer for de nye reglene. Du selv VET at du ER 100% reelt ufør, men Nav tror ikke på deg. De gjør seg vrange. Alle kan ikke få ufør og det må gå på bekostning av noen, av deg. Du får avslag på aap og ufør. Du må på sosialstønad. Tror du, som 100% ufør, hadde tatt deg til vettet og komt deg ut i arbeid fordi det å leve på sosialstønad ikke er holdbart som syk?

Det er dine holdninger som er... Regjeringen er korrtenkte.

Veldig enig med deg!

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke "offer for de nye reglene" Man TROR nok heller selv at man er 100% ufør, snarere enn at man er 100% ufør. Smak litt på den: Jeg er ufør. Jeg er 100% ute av stand til noensinne å kunne jobbe en dag mer i resten av mitt liv. Totalt.

De aller fleste kan gjøre mer enn de gjør og da må systemet tilpasses slik at folk kan gjøre nettopp det. Gir man de trygd på dagen er det ikke en kjeft som gjør noe ekstra.

Vel.. du sitter jo her på KG og krangler med de som spør om noe angående uføre og mener at du har så rett på det .. bla bla.. Du kunne ha brukt energien din på å jobbe litt med kontorarbeid istedet! 

Anonymkode: 05c20...8ba

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk forlengelse, men så innså de at jeg kom til å bli ufør uansett og søkte da det istedenfor.

Anonymkode: 1272a...6b3

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig med deg!

Vel.. du sitter jo her på KG og krangler med de som spør om noe angående uføre og mener at du har så rett på det .. bla bla.. Du kunne ha brukt energien din på å jobbe litt med kontorarbeid istedet! 

Jeg krangler ikke. Jeg sier det som det er. Det er de andre som krangler med meg.

Øyet som ser, ikke sant...?

Skrevet

Jeg har akkurat fått forlenget AAP med et år utover de 4 årene. Siden jeg ble sykemeldt for første gang så har jeg dessverre fått flere diagnoser som har gjort at arbeidsevnen min har gått nedover istedenfor oppover. Jeg har hele veien vært aktiv med tanke på å gjøre det jeg kan for å få bedre helse og jeg har stort sett vært under forrskjellige tiltak hele veien (kurs, praksis, samtaler med veileder) selv om jeg har mottatt behandling parallelt. jeg har fremdeles to år igjen av behandlingen min, og leger håper at jeg skal bli såpass bedre at jeg skal kunne fungere i normal arbeidsliv. Og dette har Nav lagt til grunn når de har behandlet søknaden min. At jeg har utsikter til å bli bedre og at jeg er aktiv og gjør det jeg kan for å komme tilbake i jobb. Det å være såpass aktiv hele veien, har vært alt annet enn en dans på roser, det har vært og er fremdeles veldig tøft når formen er såpass dårlig, men jeg skjønner jo at det må til hvis jeg skal beholde penger.

Noen nevner sosialstønad, og jeg ser ikke hvorfor den nevnes i denne samenhengen. Jeg og sikkert mange andre som ender på AAP har nok jobbet i mange år og betalt skatt til denne staten. Vi har ikke valgt å bli syke, AAP fås kun hvis arbeidsevnen er nedsatt med minst 50%. For å motta sosialstønad så finnes det vel en form for aktivitetsplan, (rett meg hvis jeg tar feil for kan ikke nok om denne stønaden), og er man syk så er kanskje ikke dette helt gjennomførbart.

TS, du har hele 2 år igjen til de 4 årene går ut, jeg skjønner ikke hvorfor du stresser med det enda? Min erfaring er at dersom en gjør det en selv kan, og gjør det som kreves av den fra NAV sin side så går det som regel bra. Kanskje du blir frisk nok til å kunne begynne å jobbe litt innen den tid også? Det er faktisk mulig å jobbe en liten del selv under utredning. Mye som kan tilpasses i dag. uansett lykke til!

Anonymkode: ff9a8...11c

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat fått forlenget AAP med et år utover de 4 årene. Siden jeg ble sykemeldt for første gang så har jeg dessverre fått flere diagnoser som har gjort at arbeidsevnen min har gått nedover istedenfor oppover. Jeg har hele veien vært aktiv med tanke på å gjøre det jeg kan for å få bedre helse og jeg har stort sett vært under forrskjellige tiltak hele veien (kurs, praksis, samtaler med veileder) selv om jeg har mottatt behandling parallelt. jeg har fremdeles to år igjen av behandlingen min, og leger håper at jeg skal bli såpass bedre at jeg skal kunne fungere i normal arbeidsliv. Og dette har Nav lagt til grunn når de har behandlet søknaden min. At jeg har utsikter til å bli bedre og at jeg er aktiv og gjør det jeg kan for å komme tilbake i jobb. Det å være såpass aktiv hele veien, har vært alt annet enn en dans på roser, det har vært og er fremdeles veldig tøft når formen er såpass dårlig, men jeg skjønner jo at det må til hvis jeg skal beholde penger.

Noen nevner sosialstønad, og jeg ser ikke hvorfor den nevnes i denne samenhengen. Jeg og sikkert mange andre som ender på AAP har nok jobbet i mange år og betalt skatt til denne staten. Vi har ikke valgt å bli syke, AAP fås kun hvis arbeidsevnen er nedsatt med minst 50%. For å motta sosialstønad så finnes det vel en form for aktivitetsplan, (rett meg hvis jeg tar feil for kan ikke nok om denne stønaden), og er man syk så er kanskje ikke dette helt gjennomførbart.

TS, du har hele 2 år igjen til de 4 årene går ut, jeg skjønner ikke hvorfor du stresser med det enda? Min erfaring er at dersom en gjør det en selv kan, og gjør det som kreves av den fra NAV sin side så går det som regel bra. Kanskje du blir frisk nok til å kunne begynne å jobbe litt innen den tid også? Det er faktisk mulig å jobbe en liten del selv under utredning. Mye som kan tilpasses i dag. uansett lykke til!

Sosialstønad er relevant jo, hva tenker du TS ellers skal leve av dersom aap opphører og hun ikke er i jobb? Ja, noe opplegg må man ha på sosial dersom arbeidsevnen ikke er avklart, det er for å å hjelpe folk over til arbeid ELLER riktig trygdeytelse. Opplegget kan også være behandling og avklaringstiltak.

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal tenke på at man får igjen det man har betalt i skatt så har jo Ts allerede levd 4 år på aap av fellesskapets midler, og sikkert gått til noe behandling, medisiner og div andre subsidierte ting, samt gratis skole, kun egenandel hos lege og en hel del lang liste. Tror nok hun heller har fått igjen mer enn hun har betalt allerede.

Jeg har gått 2 år på AAP snart. Har flere diagnoser men enda ikke ferdig avklart. Har betalt skatt i over 30 år

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk forlengelse, men så innså de at jeg kom til å bli ufør uansett og søkte da det istedenfor.

Anonymkode: 1272a...6b3

Ok, takk for svar :)

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg krangler ikke. Jeg sier det som det er. Det er de andre som krangler med meg.

Øyet som ser, ikke sant...?

Jeg leser jo her at du på en måte skal trykke ned andre som kanskje trenger ufør? Du har selv vært i den situasjonen så rart at du da skal forsøke å få meg til å tro at jeg bare må havne på sosialstønad. Akkurat nå er jeg arbeidsufør, så de kan jo ikke bare sette meg på sosialstønad da. De får finne riktig ytelse for meg om jeg ikke er frisk til AAP min går ut.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sosialstønad er relevant jo, hva tenker du TS ellers skal leve av dersom aap opphører og hun ikke er i jobb? Ja, noe opplegg må man ha på sosial dersom arbeidsevnen ikke er avklart, det er for å å hjelpe folk over til arbeid ELLER riktig trygdeytelse. Opplegget kan også være behandling og avklaringstiltak.

Da tenker jeg det blir ufør om jeg enda er for syk og svak til å jobbe. Håper iallefall det, det er bedre enn sosialstønad som presser deg ut i forskjellige tiltak og tar ifra deg all sparepenger du har spart deg opp.

Anonymkode: f19f5...f55

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke "offer for de nye reglene" Man TROR nok heller selv at man er 100% ufør, snarere enn at man er 100% ufør. Smak litt på den: Jeg er ufør. Jeg er 100% ute av stand til noensinne å kunne jobbe en dag mer i resten av mitt liv. Totalt.

De aller fleste kan gjøre mer enn de gjør og da må systemet tilpasses slik at folk kan gjøre nettopp det. Gir man de trygd på dagen er det ikke en kjeft som gjør noe ekstra.

Nei du sitter jo her og skravler, så duver IKKE 100% ute av stand til å aldri jobbe!

• Liker 2
Skrevet

har gått på aap i 7 år. altid sånn drama når den går ut . Men de får alltid til å forlenge den. Så nå gidder jeg ikke la meg stresse. Hvis den ikke kan forlenges så blir det over på varig ufør. Greit nok det, da får jeg vertfall fred . Jeg trenger mer tid. Går veldig bra med meg nå. Nå er jeg egentlig mer arbeidsledig enn syk, men d skjønner ikke nav. De tror d bare er å skaffe seg jobb på dagen. Dette året har jeg brukt på å jobbe som vikar. Det får jeg jo ikke ut av aap, når det bare er vikariat.

Har ikke vært hos legen på 9 mnd, må vel en tur dit at når aap går ut i mai. Hun kopierer vel bare en gammel legeattest.

sykt. mareritt som aldri tar slutt.

Anonymkode: eb295...a62

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei du sitter jo her og skravler, så duver IKKE 100% ute av stand til å aldri jobbe!

Det vert jo noko fullstendig anna! Arbeid kan føre til dårlegare helse for nokre, eller andre uheldige følgjer. Det er skilnad på å skrive nokre nettinnlegg og å halde ut ein lang arbeidsdag i eit travelt tempo. Arbeidslivet vert også stadig meir krevjande og kravstort. Det er ikkje rom for folk med nedsett arbeidsevne. Mange jobbar krev sosial kontakt, noko som kan vere slitsamt. Det viktigaste for helsa er at ein fyller dagane med noko ein synest er kjekt. Dersom jobb vert ei pine, er det betre for alle at ein brukar kreftene på andre ting.

Skrevet

Jeg har gått 2 år på AAP snart. Har flere diagnoser men enda ikke ferdig avklart. Har betalt skatt i over 30 år

Ok, takk for svar :)

Jeg leser jo her at du på en måte skal trykke ned andre som kanskje trenger ufør? Du har selv vært i den situasjonen så rart at du da skal forsøke å få meg til å tro at jeg bare må havne på sosialstønad. Akkurat nå er jeg arbeidsufør, så de kan jo ikke bare sette meg på sosialstønad da. De får finne riktig ytelse for meg om jeg ikke er frisk til AAP min går ut.

Tusen takk for utfyllende svar :)

Da tenker jeg det blir ufør om jeg enda er for syk og svak til å jobbe. Håper iallefall det, det er bedre enn sosialstønad som presser deg ut i forskjellige tiltak og tar ifra deg all sparepenger du har spart deg opp.

Jeg "trykker ikke ned" andre som trenger stønad. Da må du lese innleggene mine bedre, og ikke tolke alt i verste mening. Jeg snakker ikke om enkeltindividet, men mengden penger som blir brukt og type stønad som nå skal forandres.

Det hele er meget enkelt, så jeg forstår ikke kritikken som kommer? La meg ta det en gang til:

1. Har man reelt krav på uføretrygd, så får man det.

2. Er man ikke avklart mot ufør, må man gå på annen stønad. Dette blir nå skjerpet inn, med rette. Det har vært for gunstig, og det går ikke lengre. Mengden uføre øker, det er nødt å strammes inn. På samme måte som alle andre kostnadsdrivende ting blir.

Forslagene som jeg limte inn over her, er meget bra for samfunnet som helhet. Det er den veien vi må gå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ligger/sitter i sengen med pc, så du må bare maile meg stillingsannonser der mine skavanker etterlyses.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger/sitter i sengen med pc, så du må bare maile meg stillingsannonser der mine skavanker etterlyses.

Ja det gjør jeg og. Jeg klarer ikke å gå skikkelig, jeg må ha skinner på begge armene for å klare å skrive. Jeg kommer mest sannsynlig til å dø av den ene sykdommen min. Jeg sliter med fatique etter en operasjon som nesten tok livet mitt. Jeg har spredning men håper på å bli helt frisk slik at jeg kanskje i tiden kan få en liten jobb, bidra litt. Men jeg har har flere diagnoser jeg må få avklart, da sykdomsbilde mitt er komplisert. Må sitte i rullestol av og til pga svikt i bena. Jeg sliter med hukommelse og husker ikke ting så fort, klarer heller ikke å følge med i alt som blir sagt, glemmer ord osv..

At de bare setter meg på sosialstønad virker veldig merkelig, da må¨jeg i så fall få sykemelding der jeg ikke kan ta imot noe arbeid for å få det!

Jeg synes du virker arrogant i dine svar her inne ja når du mener jeg bare skal bruke opp alle mine sparepenger jeg har lagt av og bare ta til takke med sosialstønad så jeg ikke bruker av fellesskapet! Hva med deg da? Du bruker jo selv av fellesskapet!

Jeg har jo vært med å finansiert din trygd så jeg føler du angriper meg på en måte pga jeg spurte hva som skjer etter aap min går ut. Har lagt merke til deg i flere tråder, du går hardt ut mot folk på aap , og hevder din egen rett til ufør, mens du på en måte skriker høyt om at andre ikke har krav på felleskassen!

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør jeg og. Jeg klarer ikke å gå skikkelig, jeg må ha skinner på begge armene for å klare å skrive. Jeg kommer mest sannsynlig til å dø av den ene sykdommen min. Jeg sliter med fatique etter en operasjon som nesten tok livet mitt. Jeg har spredning men håper på å bli helt frisk slik at jeg kanskje i tiden kan få en liten jobb, bidra litt. Men jeg har har flere diagnoser jeg må få avklart, da sykdomsbilde mitt er komplisert. Må sitte i rullestol av og til pga svikt i bena. Jeg sliter med hukommelse og husker ikke ting så fort, klarer heller ikke å følge med i alt som blir sagt, glemmer ord osv..

At de bare setter meg på sosialstønad virker veldig merkelig, da må¨jeg i så fall få sykemelding der jeg ikke kan ta imot noe arbeid for å få det!

Jeg synes du virker arrogant i dine svar her inne ja når du mener jeg bare skal bruke opp alle mine sparepenger jeg har lagt av og bare ta til takke med sosialstønad så jeg ikke bruker av fellesskapet! Hva med deg da? Du bruker jo selv av fellesskapet!

Jeg har jo vært med å finansiert din trygd så jeg føler du angriper meg på en måte pga jeg spurte hva som skjer etter aap min går ut. Har lagt merke til deg i flere tråder, du går hardt ut mot folk på aap , og hevder din egen rett til ufør, mens du på en måte skriker høyt om at andre ikke har krav på felleskassen!

Her tok følelsene overhånd, skjønner jeg.

Jeg har presisert at dette gjelder ikke enkeltindividene og enkeltsakene. Det gjelder vår fremtidige velferd. At systemet har vært for slapt når vi har 315000 uføre pr i dag pluss alle som har gått bort, sier seg selv.

Alt for mange ble satt over på uføretrygd etter AAP-reformen. Disse fortsetter på ufør til de går over som pensjonister eller dør. Det er selvfølgelig greit, da systemet la opp til det. 

Men nå varsles det en hardere linje i grenselandet mellom AAP og ufør, og dette er bra. Det BØR bli vanskeligere å få ufør. At de som ikke får det klager over at de ikke får brukt restarbeidsevnen sin, er selvfølgelig ikke god nok grunn til da å få 100% ufør. Jobbmulighetene må legges bedre til rette, slik at de som ikke er 100% (reelt) uføre kan jobbe.

At du påstår jeg "skriker høyt om at andre ikke har rkrav på felleskassen" er nok et eksempel på at du enten ikke leser det jeg skriver, eller rett og slett ikke forstår det. Jeg skal nok en gang gjenta det jeg sier: ALLE SOM HAR RETT PÅ UFØRETRYGD FÅR DET. Derfor har vi 315000 på uføretrygd. De som ikke er 100% ufør må jobbe i tillegg.

At en skal bruke sparepengene sine er bare rett og rimelig. Det kan ikke, skal ikke og bør ikke være fellesskapet sitt ansvar å forsørge deg, om du har penger på bok. Det forstår du sikkert selv.

• Liker 1
Skrevet
På 18.11.2017 den 0.21, AnonymBruker skrev:

Men så var det det da om man får uføretrygd? Det er jo ikke akkurat korrekt at en blir satt til å motta sosialhjelp... Helt vanvittig de nye reglene. Kommer til å få rekordmange på uføretrygd som kanskje kunne ha blitt arbeidsfør med lang nok avklaring...

Jo man får sosialhjelp.

Anonymkode: 192db...54a

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter de nye reglene som trer i kraft fra nyttår kan man ha AAP i max. tre pluss to år, og dersom man ikke er ferdig utredet da er sosialstønad alternativet. Sosialstønad er også alternativet dersom NAV bruker lenger enn åtte måneder på å behandle en uføresøknad. Sosialstønad får man kun dersom man ikke har egne midler å leve av.  

Anonymkode: 15466...a89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...