AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #1 Skrevet 17. november 2017 Jeg er enda under utredning, og har gått 2 år på AAP, og nå stresser saksbehandleren min over at jeg har så lite tid igjen på AAP? Det gjør at jeg stresser for å bli ferdig utredet. For hva skjer om jeg ikke blir det? Og ikke får tid til flere arbeidstrettet tiltak? Må jeg over til sosialstønad med sykemelding fra legen om ikke å kunne tvinger i arbeid? Har flere diagnoser, men utredes må utredes mer for andre ting Noen som vet hva som skjer? Anonymkode: f19f5...f55
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #2 Skrevet 17. november 2017 Da forlenges det for et og et år av gangen, så lenge du fortsatt er i behandling eller utredning. Anonymkode: 6eb27...7ae 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #3 Skrevet 17. november 2017 Om man ikke er ferdig utredet søker de om forlengelse. Jeg var innlagt på sykehus de 2 første årene på AAP. Nå på det 6. året jobber jeg 15%. Målet er 80% arbeid. Men det kommer ikke til å skje med det første. Jeg synes det er vanskelig å være så mange år på AAP. Du har elendig økonomi, i tillegg til at det føles vanskelig å hele tiden være på avklaring. Dersom man fremdeles er syk, ikke har en avklart arbeidsevne og har muligheter for arbeid i fremtiden og er i en prosess frem dit er det min forståelse at AAP blir forlenget. Noen ganger tenker jeg at det kanskje hadde vært bedre å få uføretrygd for de 85% jeg har redusert arbeidsevne nå, og deretter redusert uføretrygden prosentvis etter hvert som jeg klarte å jobbe mer og mer. Men det er muligheter for forlengelse. Veldig mange er ikke syke bare i 3 år. Anonymkode: e373d...0eb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #4 Skrevet 17. november 2017 Som den over her skriver. Til slutt havner du enten over på uføretrygd eller de slenger deg ut av systemet uten sikkerhetsnett, uavhengig av om du er ferdig utredet eller ikke. Anonymkode: c4d90...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #5 Skrevet 17. november 2017 Det trer nytt lovverk i kraft ved årsskiftet som er mye strengere enn dagens praksis mtp forlengelse. Det kan bety at du bruker opp retten til AAP og ikke ha rett på forlengelse. Anonymkode: c9855...a57 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #6 Skrevet 17. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det trer nytt lovverk i kraft ved årsskiftet som er mye strengere enn dagens praksis mtp forlengelse. Det kan bety at du bruker opp retten til AAP og ikke ha rett på forlengelse. Anonymkode: c9855...a57 Men så var det det da om man får uføretrygd? Det er jo ikke akkurat korrekt at en blir satt til å motta sosialhjelp... Helt vanvittig de nye reglene. Kommer til å få rekordmange på uføretrygd som kanskje kunne ha blitt arbeidsfør med lang nok avklaring... Anonymkode: 0f041...318 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #7 Skrevet 18. november 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Som den over her skriver. Til slutt havner du enten over på uføretrygd eller de slenger deg ut av systemet uten sikkerhetsnett, uavhengig av om du er ferdig utredet eller ikke. Anonymkode: c4d90...c0b Sosialstønad er sikkerhetsnettet. I andre land må man klare seg selv. Anonymkode: bf37a...029
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #8 Skrevet 18. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så var det det da om man får uføretrygd? Det er jo ikke akkurat korrekt at en blir satt til å motta sosialhjelp... Helt vanvittig de nye reglene. Kommer til å få rekordmange på uføretrygd som kanskje kunne ha blitt arbeidsfør med lang nok avklaring... Anonymkode: 0f041...318 Hvorfor er det ikke korrekt å få sosialstønad? Man får ikke uføre uten å være helt avklart at man er ute av stand til å jobbe. Anonymkode: bf37a...029 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #9 Skrevet 18. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Om man ikke er ferdig utredet søker de om forlengelse. Jeg var innlagt på sykehus de 2 første årene på AAP. Nå på det 6. året jobber jeg 15%. Målet er 80% arbeid. Men det kommer ikke til å skje med det første. Jeg synes det er vanskelig å være så mange år på AAP. Du har elendig økonomi, i tillegg til at det føles vanskelig å hele tiden være på avklaring. Dersom man fremdeles er syk, ikke har en avklart arbeidsevne og har muligheter for arbeid i fremtiden og er i en prosess frem dit er det min forståelse at AAP blir forlenget. Noen ganger tenker jeg at det kanskje hadde vært bedre å få uføretrygd for de 85% jeg har redusert arbeidsevne nå, og deretter redusert uføretrygden prosentvis etter hvert som jeg klarte å jobbe mer og mer. Men det er muligheter for forlengelse. Veldig mange er ikke syke bare i 3 år. Anonymkode: e373d...0eb Jobber selv i en liten stilling, det er alt jeg klarer nå. Men er det mulighet for forlengelse nå når de nye reglene trer i kraft? 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Som den over her skriver. Til slutt havner du enten over på uføretrygd eller de slenger deg ut av systemet uten sikkerhetsnett, uavhengig av om du er ferdig utredet eller ikke. Anonymkode: c4d90...c0b Kan de virkelig bare la meg ligge syk her uten penger? Bare fordi jeg ikke er ferdig avklart? 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det trer nytt lovverk i kraft ved årsskiftet som er mye strengere enn dagens praksis mtp forlengelse. Det kan bety at du bruker opp retten til AAP og ikke ha rett på forlengelse. Anonymkode: c9855...a57 Hva skjer videre da? 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så var det det da om man får uføretrygd? Det er jo ikke akkurat korrekt at en blir satt til å motta sosialhjelp... Helt vanvittig de nye reglene. Kommer til å få rekordmange på uføretrygd som kanskje kunne ha blitt arbeidsfør med lang nok avklaring... Anonymkode: 0f041...318 Ja er så enig så enig. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sosialstønad er sikkerhetsnettet. I andre land må man klare seg selv. Anonymkode: bf37a...029 Men da må man jo bruk alt man har spart opp igjennom årene? Alle sparepenger og alt man har på bok til ungene? 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ikke korrekt å få sosialstønad? Man får ikke uføre uten å være helt avklart at man er ute av stand til å jobbe. Anonymkode: bf37a...029 Men er jo sykt at man må over på sosial da man ikke kan eie noe på den stønaden. Og jeg som har jobbet i årevis og spart opp en buffer må jo bruke alt av den før jeg får hjelp. Kan da ikke være slik vi skal bli behandlet? Anonymkode: f19f5...f55 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #10 Skrevet 18. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enda under utredning, og har gått 2 år på AAP, og nå stresser saksbehandleren min over at jeg har så lite tid igjen på AAP? Det gjør at jeg stresser for å bli ferdig utredet. For hva skjer om jeg ikke blir det? Og ikke får tid til flere arbeidstrettet tiltak? Må jeg over til sosialstønad med sykemelding fra legen om ikke å kunne tvinger i arbeid? Har flere diagnoser, men utredes må utredes mer for andre ting Noen som vet hva som skjer? Anonymkode: f19f5...f55 Er det ikke 4 år du kan gå da? Jeg har gått lenger enn det, men ser nå at høyre vil ha en raskere avklaring. Saksbehandleren din er vel den rette å spørre. Er du ikke syk nok for uføretrygd, kan det hende du må på sosialen. Det er rådgivende lege på nav som avgjør det. Anonymkode: e3359...4dc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #11 Skrevet 18. november 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det trer nytt lovverk i kraft ved årsskiftet som er mye strengere enn dagens praksis mtp forlengelse. Det kan bety at du bruker opp retten til AAP og ikke ha rett på forlengelse. Anonymkode: c9855...a57 Har du link? Anonymkode: e3359...4dc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #12 Skrevet 18. november 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så var det det da om man får uføretrygd? Det er jo ikke akkurat korrekt at en blir satt til å motta sosialhjelp... Helt vanvittig de nye reglene. Kommer til å få rekordmange på uføretrygd som kanskje kunne ha blitt arbeidsfør med lang nok avklaring... Anonymkode: 0f041...318 Helt enig med deg! Jeg fikk heldigvis litt ekstra tid og nå jobber jeg 100%👍 Anonymkode: c1daf...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #13 Skrevet 18. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke 4 år du kan gå da? Jeg har gått lenger enn det, men ser nå at høyre vil ha en raskere avklaring. Saksbehandleren din er vel den rette å spørre. Er du ikke syk nok for uføretrygd, kan det hende du må på sosialen. Det er rådgivende lege på nav som avgjør det. Anonymkode: e3359...4dc Jeg er det på nåværende tidspunkt, men har så lyst å jobbe etterhvert om jeg kan bli friskere. Men er ikke ferdig avklart og kan jo ikke vite hva fremtidsutsiktene er i hh til jobb. Er så redd for at jeg ikke skal være ferdig avklart innen 4 år. Min aksbehandler som sa at jeg bare fikk i 4 år. Har vært i en arbeidsutprøving i en bedrift der jeg fikk prøve meg på forskjellige ting i 4 uker. De konkluderte med at jeg ikke kunne stå i ordinært arbeid på nåværende tidspunkt. Men det vil jo ikke si at jeg ikke kan det senere? Uff blir gal av å være syk Anonymkode: f19f5...f55 1
himmeloghav Skrevet 18. november 2017 #14 Skrevet 18. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er det på nåværende tidspunkt, men har så lyst å jobbe etterhvert om jeg kan bli friskere. Men er ikke ferdig avklart og kan jo ikke vite hva fremtidsutsiktene er i hh til jobb. Er så redd for at jeg ikke skal være ferdig avklart innen 4 år. Min aksbehandler som sa at jeg bare fikk i 4 år. Har vært i en arbeidsutprøving i en bedrift der jeg fikk prøve meg på forskjellige ting i 4 uker. De konkluderte med at jeg ikke kunne stå i ordinært arbeid på nåværende tidspunkt. Men det vil jo ikke si at jeg ikke kan det senere? Uff blir gal av å være syk Anonymkode: f19f5...f55 Det er vel ikke så mye å gjøre enn å ta det som det kommer. Slik er det å være på aap. Man vet ikke om fremtiden blir verre eller bedre. Du har jo ennå 2 år igjen. Så lenge du er under utredning/behandling kan de ikke kutte stønaden.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #15 Skrevet 18. november 2017 For de som er på Aap før nyttår vil overgangsregler gjelde, dette vil si 4+ evt 2 år, men med strengere krav for forlengelse. De som får Aap etter nyttår så vil de nye reglene gjelde da er det 3+ evt 2 år, men med enda strengere krav for forlengelse. Det er også lagt frem forslag om reaksjoner om aktivitetsplikten ikke blir overholdt. Aktivitetskravene blir også høyere generelt fra nyttår. Anonymkode: 224a8...f6a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #17 Skrevet 18. november 2017 57 minutter siden, himmeloghav skrev: Det er vel ikke så mye å gjøre enn å ta det som det kommer. Slik er det å være på aap. Man vet ikke om fremtiden blir verre eller bedre. Du har jo ennå 2 år igjen. Så lenge du er under utredning/behandling kan de ikke kutte stønaden. Ok, tusen takk for svar Forstod det sånn på saksbehandler at jeg ikke kunne få lengre enn 4 ? Var bare redd for at jeg ikke er ferdig utredet til da Anonymkode: f19f5...f55 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #18 Skrevet 18. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jobber selv i en liten stilling, det er alt jeg klarer nå. Men er det mulighet for forlengelse nå når de nye reglene trer i kraft? Kan de virkelig bare la meg ligge syk her uten penger? Bare fordi jeg ikke er ferdig avklart? Hva skjer videre da? Ja er så enig så enig. Men da må man jo bruk alt man har spart opp igjennom årene? Alle sparepenger og alt man har på bok til ungene? Men er jo sykt at man må over på sosial da man ikke kan eie noe på den stønaden. Og jeg som har jobbet i årevis og spart opp en buffer må jo bruke alt av den før jeg får hjelp. Kan da ikke være slik vi skal bli behandlet? Anonymkode: f19f5...f55 Buffer er jo nettopp til krisetilfeller som dette. Det er faktis ikke urimelig at folk skal klare seg selv og bruke av sitt før man tar fra fellesskapet. Skjønner at synes det er leit, men urimelig er det ikke. Man må ikke bruke pengene til barna nei. Anonymkode: bf37a...029 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #19 Skrevet 18. november 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Buffer er jo nettopp til krisetilfeller som dette. Det er faktis ikke urimelig at folk skal klare seg selv og bruke av sitt før man tar fra fellesskapet. Skjønner at synes det er leit, men urimelig er det ikke. Man må ikke bruke pengene til barna nei. Anonymkode: bf37a...029 Jeg har da betalt mitt til fellesskapet selv i årevis. Blir feil å bare bli skjøvet over på sosialstønad når jeg er syk og ikke ferdig avklart. Får jo sprikende svar både her inne og på NAV. Ingen som vet dette helt sikkert hvordan det blir? Finner ingenting på nett heller om dette Anonymkode: f19f5...f55 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #20 Skrevet 18. november 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så var det det da om man får uføretrygd? Det er jo ikke akkurat korrekt at en blir satt til å motta sosialhjelp... Helt vanvittig de nye reglene. Kommer til å få rekordmange på uføretrygd som kanskje kunne ha blitt arbeidsfør med lang nok avklaring... Anonymkode: 0f041...318 Helt omvendt. Det kommer til å bli mange på sosialstønad, da det blir verre å avklares mot ufør. Pga at folk da blir gående på sosialen, der det er lite å hente og stønaden må søkes om hver mnd, kommer mange til å ta til vettet og begynne i jobb igjen. Det er ikke til å stikke under en stol at mange har godt av dette. Regjeringen vet godt hva de gjør, de vet at dette minker uføresøknadene. De aller færreste gidder flere år på sosialen før de får karret til seg en ufør. Anonymkode: f126f...2a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå