AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #1 Skrevet 17. november 2017 Har en liten en som hater å skifte bæsje bleie. Det er virkelig tortur. Spenner til og nekter å la oss vaske nedentil der. Hyler og gråter når vi prøver. Hadde mye feber som liten og jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med Paracet bruk og tempen. Det er også totalt umulig den dag i dag! Nekter! Men det er tøft for mammahjertet å se ungen sin sånn ved bleieskift og hva kan man gjøre? Det lille jeg fikk sett i dag så var det litt rødt helt der inne mellom rumpeballene. Så det kan jo være sårt fordi vi ikke får vasket ordentlig pluss at atopisk eksem er noe som er plagsomt fra før. Kanskje det svir og derfor hyles det? Merker ingen tegn til smerte ellers - og ikke ved selve bæsjingen heller. Men kan også høre av og til: au i rumpa ...... men hva skal man gjøre når man ikke kommer til? Hvis det er sårt - hva skal man gjøre? Får jo ikke smurt eller gjort noe. Og hva anbefales å smøre med? Ev sitte i bad med olje? Gå uten bleie! Eller er det noe annet jeg bør tenke på? Tissebleier går helt fint. Kun ved bæsjebleier Anonymkode: c635e...6db
atropos Skrevet 17. november 2017 #2 Skrevet 17. november 2017 Hvor gammel er han? Jeg hadde hell med å sette barnet mitt på dosetet (med doring) en periode han var sår og uvillig. Da var det lettere for meg å komme til med klut når han lente seg fremover, og jeg kunne smøre litt ved behov. Hvis barnet ditt ikke er så lite at det faller av, kan kanskje det være verdt et forsøk?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #3 Skrevet 17. november 2017 Bruk dusjen istedenfor klut/servietter, er ikke så sårt og vondt når det bare spyles. Anonymkode: 3b015...e29 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #4 Skrevet 17. november 2017 Inotyol kan du smøre med. Anonymkode: 3335a...1e9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #5 Skrevet 17. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en liten en som hater å skifte bæsje bleie. Det er virkelig tortur. Spenner til og nekter å la oss vaske nedentil der. Hyler og gråter når vi prøver. Hadde mye feber som liten og jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med Paracet bruk og tempen. Det er også totalt umulig den dag i dag! Nekter! Men det er tøft for mammahjertet å se ungen sin sånn ved bleieskift og hva kan man gjøre? Det lille jeg fikk sett i dag så var det litt rødt helt der inne mellom rumpeballene. Så det kan jo være sårt fordi vi ikke får vasket ordentlig pluss at atopisk eksem er noe som er plagsomt fra før. Kanskje det svir og derfor hyles det? Merker ingen tegn til smerte ellers - og ikke ved selve bæsjingen heller. Men kan også høre av og til: au i rumpa ...... men hva skal man gjøre når man ikke kommer til? Hvis det er sårt - hva skal man gjøre? Får jo ikke smurt eller gjort noe. Og hva anbefales å smøre med? Ev sitte i bad med olje? Gå uten bleie! Eller er det noe annet jeg bør tenke på? Tissebleier går helt fint. Kun ved bæsjebleier Anonymkode: c635e...6db Dersom ungen plages med eksem så anbefaler jeg at dere initierer pottetrening tidlig. Barn er klare for dette rundt året, så det er bare å starte. Sett han på potte etter hvert måltid og gå på do rundt han. sånn her og nå: kjøp en god salve. Vask rumpen i deilig varmt oljet vann, smør inn krem og la han lufttørke. Tisser han utover så er det ikke krise - tiss kan tørkes opp. La baby kun være i bleie når han absolutt må. Anonymkode: 92b19...83b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #6 Skrevet 18. november 2017 Vår har innemellom hatt skikkelig «sur» bæsj så han har blitt kjempesår. Da har vi prøvd å være begge foreldrene ved skift, for man må få vekk alt. Ikke la det være igjen avføring! Ta barnet i dusjen og spyl forsiktig, det er bedre enn klut på sår hud. Det bør også smøres dersom det er veldig sårt. Inotyol som nevnt over er en super salve som vi alltid har i hus og med på reise. Man bør også passe på å få tatt bæsjebleien med en gang. Dette er ikke alltid så lett om barnet går i barnehage, men de gangene min har vært sår har jeg bedt personalet være mer på og sjekke ofte. Anonymkode: 09597...2d2 1
Minlillelykke Skrevet 18. november 2017 #7 Skrevet 18. november 2017 Vår toåring har vært plaget av mye sopp i endetarmsåpningen siden han var nyfødt egentlig, nå har han så godt språk at han gir beskjed når det er vondt. Når dette oppstår dusjer vi han ved avføring da tørking kan gjøre veldig vondt og smører med salve som legen har forskrevet. Barnehagen samarbeider godt på feltet ogsp, heldigvis. Vår har også hatt sine runder med paracet og tempmålinger, men ved dusje metoden har vi blitt kvitt redselen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #8 Skrevet 18. november 2017 Hvor gammel er barnet? Up&go har fungert her i «bleienekt» tiden. Har stumpen under rennende vann, klapper tørt og smører med Inotyol. Anonymkode: 272ee...0bc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #9 Skrevet 18. november 2017 Hvordan er avføringen? Bløt, klumpete og hard, kommer den regelmessig? Vet om noen som dro til lege og måtte videre til barnespesialist. Barnet ble satt på diett for å prøve ut om det var noe barnet reagerte på, og fikk et middel som gjorde det lettere å få tømt seg. Samtidig fikk de en salve, og når det ble bedring gikk de over til potetmel, coscoa og bare i blant zinksalve. Barnet sa selv i fra at det gjorde vondt. De gangene jeg skiftet bleie brukte jeg for det meste kokosolje, og det virket som det fjernet smertene. Husk at en sår stump også kan ha spedt seg inn i selve tarmen helt ytterst med sprekker. Man skal heller ikke gi klyster til så små barn. Ville målt temp. andre steder, det finnes måleapparat som brukes i øret f.eks. Anonymkode: 889be...a83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå