Gå til innhold

Hvor kommer bunadsølvet mitt fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har "arvet" disse fra stefaren mins familie. Jeg fikk det av stefaren min som en gave siden han fikk vite at jeg ville skaffe meg en fin festdrakt. (Bunad ville jeg ikke ha, slik at jeg ikke kom fra Norge opprinnelige. Jeg ble oppdratt og vokste opp som en nordmann men jeg tenker fremdeles på faren min som er Filippinsk) Anyway, jeg spurte pappa om hvor kommer disse fra opprinnelige men han har ikke peiling på det heller. Jeg vil gjerne få vite også om alt disse her er bunadsøljer og hva det er brukt for, og om det er "lov" å bruke disse på en festdrakt, også hvis jeg blir spurt om hvor jeg fikk de og hvorfor bruker jeg de,- hvordan skal jeg svare på det da? Takk for svare på forhånd! 

IMG_6532.jpg

Anonymkode: 0ed06...be1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bunadssølv er ofte arv gjennom flere generasjoner. 

Jeg ville tatt dette med meg til en gullsmed med god kjennskap til bunadsølv. 

Anonymkode: 89d4c...f61

Skrevet

Ville ha spurt bunadsloft, husfliden osv. Eventuelt kan det være at Sylvsmidja har et svar da de produserer søljer til de fleste bunader.

Skrevet

Tradisjonen er at man bruker det sølvet man har, gjerne noe som er arvet :)

Hvis noen spør kan du si at du har arvet det fra stefaren din, men at du ikke vet helt nøyaktig hvor det kommer fra. Ikke noe galt i det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes de ser eldre ut enn Sylvismidja, jeg vil tippe flesteparten av de smykkene der er tresifret i antall år. Men umulig å si uten å studere dem. 

Ta dem med til en gullsmed (en faktisk gullsmed, endel kjeder har bare ekspeditører og sender smykkene til verksted. Jeg ville ikke sendt det fra meg uten videre). 

Og ja, du kan bruke det. 

Til bunad og festdrakt så er det alltid lov å bruke arv. Jeg har en bunad som har eget sett sølv, men mange med samme bunad har eldre søljer som er arvet. 

Om noen spør, så si stolt at det er arvesølv. 

Anonymkode: 90352...a9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...