Gjest Lea Skrevet 27. januar 2005 #1 Skrevet 27. januar 2005 Jeg har et avansert excel-ark som består av 2 sider/ark (ark1 og ark2 = faner nederst på arket). La oss si at hele greia heter dokument1. Ark2 henter verdier fra ark1, slik at disse endres automatisk i ark2, om man redigerer ark1. Nå skulle jeg gjerne kopiert hele ark2 inn i et tilsvarende dokument, slik at det henter de samme verdiene (de ligger i de samme cellene i det nye arket). Men når jeg prøver dette, så henviser formlene til det gamle arket. Formelen kan da bli da noe sånt som: =SUM('dokument1'!A24) Men jeg vil jo at den skal vise =SUM('dokument2'!A24) Er det noen som skjønner hva jeg mener og som kan hjelpe meg? (Det er ikke noe alternativ å kopiere ark1 eller å redigere formlene i ark2. )
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. januar 2005 #2 Skrevet 27. januar 2005 Sitter jeg bare med OpenOffice akkurat nå, men her fungerte det med å kopiere/lime med ctrl +c og ctrl + v
Gjest Lea Skrevet 27. januar 2005 #3 Skrevet 27. januar 2005 Men har dokumentene forskjellige navn hos deg da?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. januar 2005 #4 Skrevet 27. januar 2005 Men har dokumentene forskjellige navn hos deg da? Nei, to ark i samme excel-fil.
Gjest Lea Skrevet 27. januar 2005 #5 Skrevet 27. januar 2005 Ja, men jeg har 2 dokumenter. Og begge skal ha to ark. Hvis du først lagrer et dokument som heter "dokument1" og lager 2 ark på dette. I ark1 lager du en formel, der du f.eks summerer 2 celler i ark1. Så lager du et helt nytt dokument som du lagrer som "dokument2" . Der fyller du ut de samme cellene i ark1, men med andre tall. Og så skal du kopiere ark2 i det første dokumentet og lime det inn i ark2 i det siste dokumentet. Ark2 i "dokument2" skal da summere cellene i ark1 (fortsatt dokument2). Kan godt skjønne at dette er litt håpløst å skjønne altså. Har funnet ut at det kanskje er et alternativ å kopiere ark1 likevel. Men skulle fortsatt gjerne visst om det er mulig å gjør det på denne måten.
Bertha Skrevet 28. januar 2005 #6 Skrevet 28. januar 2005 Jeg tror dette funker: Gå til ark2 i Document1. Merk deretter alle cellene i arket. Copy. Gå deretter til ark2 i Document2. Still markøren i celle A1. Paste. Da ligger det link til Document1 der. Gå til Edit ---> Links. Klikk på Source = Document1. Velg Change source. Bytt til source = Document2. Close. Funkar? Funkar inte?
Cata Skrevet 28. januar 2005 #7 Skrevet 28. januar 2005 Copy Paste special Formulas ...tror jeg da, men har ikke excel på hjemmePC'n så jeg kan ikke teste løsningen.
Bertha Skrevet 28. januar 2005 #8 Skrevet 28. januar 2005 Nix, det går ikke, Cata. Da tar du med deg referanse til den opprinnelige fila - og det er jo det som skal unngås.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå