AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #1 Del Skrevet 17. november 2017 Går til kiropraktor pga krystallsyken. I følge helsenorge.no, dekker Helfo en liten del av prisen for hver behandling hos kiropraktor, dersom man har muskel- eller sjelettplager. Jeg går til behandling for krystallsyken, så det virker ikke som om dette omfatter meg uansett. Har heller ikke rett på frikort. Finnes det noen annen støtteordning? Gjennom NAV eller noe? Er lærling og har elendig lønn, så egentlig har jeg ikke råd til dette. Anonymkode: 08622...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #2 Del Skrevet 17. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går til kiropraktor pga krystallsyken. I følge helsenorge.no, dekker Helfo en liten del av prisen for hver behandling hos kiropraktor, dersom man har muskel- eller sjelettplager. Jeg går til behandling for krystallsyken, så det virker ikke som om dette omfatter meg uansett. Har heller ikke rett på frikort. Finnes det noen annen støtteordning? Gjennom NAV eller noe? Er lærling og har elendig lønn, så egentlig har jeg ikke råd til dette. Anonymkode: 08622...ae3 Nei, der finnes ikke andre støtøteordninger. Mulig du kan søke Nav om sisalhjelp, men jeg tviler sterk du får noe der. Da må du i tillegg ha tom bankkonto. Hvorfor bruker du kiropraktor? En fysioterapeut/manuellteeapeut vil du få frikort 2 etter ca. 10 behandlinger. Anonymkode: 85392...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #3 Del Skrevet 17. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, der finnes ikke andre støtøteordninger. Mulig du kan søke Nav om sisalhjelp, men jeg tviler sterk du får noe der. Da må du i tillegg ha tom bankkonto. Hvorfor bruker du kiropraktor? En fysioterapeut/manuellteeapeut vil du få frikort 2 etter ca. 10 behandlinger. Anonymkode: 85392...330 Evig lange ventelister hos fysioterapeut her, rett og slett. Sosialstøtte er uaktuelt da jeg er i fullt arbeid, men lønna er skral fordi jeg er førsteårslærling. Kan spørre om moren min har lyst til å dekke halvparten eller noe sånn, men er jo litt dumt det også. Anonymkode: 08622...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #4 Del Skrevet 17. november 2017 https://helsenorge.no/sykdom/hjerne-og-nerver/svimmelhet-og-balanseforstyrrelser/krystallsyke Jeg sliter virkelig med å forstå hva en kiropraktor gjør med krystallsyken. Kiropraktorerer jobber med ledd og dels muskulatur mens krystallsyken skyldes feilfunksjon i buegangene i indre øret. Og der kommer ikke en kiropraktor til med hender og "knepping" av ledd. Min vurdering er at du her kaster penger du nesten ikke har, ut av vinduet. Anonymkode: 85392...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #5 Del Skrevet 17. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: https://helsenorge.no/sykdom/hjerne-og-nerver/svimmelhet-og-balanseforstyrrelser/krystallsyke Jeg sliter virkelig med å forstå hva en kiropraktor gjør med krystallsyken. Kiropraktorerer jobber med ledd og dels muskulatur mens krystallsyken skyldes feilfunksjon i buegangene i indre øret. Og der kommer ikke en kiropraktor til med hender og "knepping" av ledd. Min vurdering er at du her kaster penger du nesten ikke har, ut av vinduet. Anonymkode: 85392...330 Kiropraktorer behandler også svimmelhet, og i følge legen som henviste meg, har kiropraktoren jeg går til mye erfaring med å behandle krystallsyken. Han er flink og jeg har merket stor bedring allerede etter to behandlinger, så sånn sett ser jeg ikke for meg at jeg trenger å gå dit så veldig mye mer. Eneste "kneppingen" han gjør, er å knekke opp nakken min, ellers går det i Epleys manøver. Problemet er at det er en tilstand som kan komme og gå, som vil si flere kiropraktortimer, og det er der bekymringen min ligger. Ville gått til fysioterapeut, men som sagt så er ventelistene uendelige. Anonymkode: 08622...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #6 Del Skrevet 17. november 2017 De fleste Kiropraktorern kan behandle krystallsyken så det er ikke penger ut av vinduet. Du får ikke støtte til dette, har selv hatt behandling der pga samme tilstand. Du får ikke refundert noe via Nav eller Helfo på denn tilstanden. I beste fall bør du få personen til og lære den hjemmeøvelse og se om det hjelper. Anonymkode: cf774...022 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #7 Del Skrevet 17. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kiropraktorer behandler også svimmelhet, og i følge legen som henviste meg, har kiropraktoren jeg går til mye erfaring med å behandle krystallsyken. Han er flink og jeg har merket stor bedring allerede etter to behandlinger, så sånn sett ser jeg ikke for meg at jeg trenger å gå dit så veldig mye mer. Eneste "kneppingen" han gjør, er å knekke opp nakken min, ellers går det i Epleys manøver. Problemet er at det er en tilstand som kan komme og gå, som vil si flere kiropraktortimer, og det er der bekymringen min ligger. Ville gått til fysioterapeut, men som sagt så er ventelistene uendelige. Anonymkode: 08622...ae3 Har du bare vært der to ganger så er ikke det noe som aktiverer de helt store utgiftene. Kronsik syke kan ha ekstrautgifter på både 5 og 50 tusen kroner. Så her synes jeg du skyter langt over mål når du oppretter en tråd på økonomisk støtte til noen høyst beskjedne og mikroskopiske kiropraktorutgifter. Anonymkode: 85392...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #8 Del Skrevet 17. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du bare vært der to ganger så er ikke det noe som aktiverer de helt store utgiftene. Kronsik syke kan ha ekstrautgifter på både 5 og 50 tusen kroner. Så her synes jeg du skyter langt over mål når du oppretter en tråd på økonomisk støtte til noen høyst beskjedne og mikroskopiske kiropraktorutgifter. Anonymkode: 85392...330 Om du satt igjen med 3500 kr etter at faste utgifter var betalt, hadde du da vært glad for å betale en tusenlapp for to behandlinger? Anonymkode: 08622...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #9 Del Skrevet 17. november 2017 Legen din kan også fikse dette. Du har allerede støtte i og med at kiropraktorer har støtte fra staten. Av og til må man ta utgifter for å komme seg på bena. 2 behandlinger...da får du spare inn på noe annet Anonymkode: 66c73...894 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #10 Del Skrevet 17. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen din kan også fikse dette. Du har allerede støtte i og med at kiropraktorer har støtte fra staten. Av og til må man ta utgifter for å komme seg på bena. 2 behandlinger...da får du spare inn på noe annet Anonymkode: 66c73...894 Stusset faktisk litt i at legen ikke ville gjøre noe, han sa bare at han ikke hadde noen instrumenter eller hjelpemidler til å stille en diagnose, men at han kunne tenke seg at det var krystallsyken. Men jeg leste på nettet at leger også kan behandle det? Kanskje han ikke har trening i det, men følte litt at han var veldig lite gira på å gjøre noe selv, og bare ville pushe på meg et dyrt alternativ. Jeg hadde nok stilt spørsmål om jeg visste det var så dyrt og at jeg ikke fikk noe støtte, men får vel bare tåle det. Anonymkode: 08622...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #11 Del Skrevet 17. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du satt igjen med 3500 kr etter at faste utgifter var betalt, hadde du da vært glad for å betale en tusenlapp for to behandlinger? Anonymkode: 08622...ae3 Du, å bruke den teknikken der gjør deg ikke særlig mer sympatisk. Ja, jeg har faktisk sittet igjen med kroner 92 etter at faste regninger var betalt og klarte meg gjennom hele måneden. En sekk poteter, en pakke kornflakes og mat fra venner og familie en gang i blant i tillegg til flaskesamling reddet meg den gang da. 3500 og i tillegg er du lærling - det er rene luksusen. Det handler om hva du prioriterer og hvilke valg du gjør - enten du har krystallsyken eller er frisk. Anonymkode: 85392...330 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #12 Del Skrevet 17. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du, å bruke den teknikken der gjør deg ikke særlig mer sympatisk. Ja, jeg har faktisk sittet igjen med kroner 92 etter at faste regninger var betalt og klarte meg gjennom hele måneden. En sekk poteter, en pakke kornflakes og mat fra venner og familie en gang i blant i tillegg til flaskesamling reddet meg den gang da. 3500 og i tillegg er du lærling - det er rene luksusen. Det handler om hva du prioriterer og hvilke valg du gjør - enten du har krystallsyken eller er frisk. Anonymkode: 85392...330 Du forstår da vel at jeg synes en tusenlapp for to behandlinger er mye når jeg fortsatt ikke er ferdig med behandling? For meg er det revnende likegyldig hva du satt igjen med, en tusenlapp her og en tusenlapp der er mye penger når man har 3500 kroner å leve på i måneden. Da går det fort tomt. Hva er vits med å diskutere dette i det hele tatt? Anonymkode: 08622...ae3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #13 Del Skrevet 17. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du forstår da vel at jeg synes en tusenlapp for to behandlinger er mye når jeg fortsatt ikke er ferdig med behandling? For meg er det revnende likegyldig hva du satt igjen med, en tusenlapp her og en tusenlapp der er mye penger når man har 3500 kroner å leve på i måneden. Da går det fort tomt. Hva er vits med å diskutere dette i det hele tatt? Anonymkode: 08622...ae3 Jeg forstår veldig godt at økonomien er på bunn når man får ekstra utgifter. Hadde selv veldig mange behandlinger før mine krystaller var på plass og da fyker tusenlappene fort. Men du kan være heldig og ikke trenge mye behandling. For de aller fleste går det over etter noen uker og få behandlinger. Men veldig frustrerende når det står på. God bedring og håpe du blir bra snart. Anonymkode: cf774...022 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #14 Del Skrevet 17. november 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår veldig godt at økonomien er på bunn når man får ekstra utgifter. Hadde selv veldig mange behandlinger før mine krystaller var på plass og da fyker tusenlappene fort. Men du kan være heldig og ikke trenge mye behandling. For de aller fleste går det over etter noen uker og få behandlinger. Men veldig frustrerende når det står på. God bedring og håpe du blir bra snart. Anonymkode: cf774...022 Takk for det! Kiropraktoren sa at det er veldig god fremgang etter bare to behandlinger. Har aldri før vært så svimmel som da vi gjorde Epleys første gangen, og øynene mine dirret veldig, såpass at det nesten gjorde vondt. I dag var det så vidt jeg merket noe, og øynene dirret ikke i det hele tatt, så er ihvertfall veldig optimistisk til at det skal bli bra igjen fort! Anonymkode: 08622...ae3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #15 Del Skrevet 17. november 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg sliter virkelig med å forstå hva en kiropraktor gjør med krystallsyken. Det samme som de gjør for de fleste andre plager, gir en effektiv placeboeffekt. Anonymkode: edaae...eca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #16 Del Skrevet 17. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det samme som de gjør for de fleste andre plager, gir en effektiv placeboeffekt. Anonymkode: edaae...eca Placebo? Da bør du lese deg litt opp på årsaker til krystallsyken og hvordan det behandles. Anonymkode: 08622...ae3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #17 Del Skrevet 17. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du, å bruke den teknikken der gjør deg ikke særlig mer sympatisk. Ja, jeg har faktisk sittet igjen med kroner 92 etter at faste regninger var betalt og klarte meg gjennom hele måneden. En sekk poteter, en pakke kornflakes og mat fra venner og familie en gang i blant i tillegg til flaskesamling reddet meg den gang da. 3500 og i tillegg er du lærling - det er rene luksusen. Det handler om hva du prioriterer og hvilke valg du gjør - enten du har krystallsyken eller er frisk. Anonymkode: 85392...330 Det finnes da de som ikke alltid har noe inntekt en mnd engang. Skjønner ikke hvorfor du mener at 92 kroner er lite. Anonymkode: 7f49a...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #18 Del Skrevet 17. november 2017 Du trenger ikke lengre henvisning for å være innunder refusjonsordningen. http://sites.helsedirektoratet.no/finansiering/refusjonsordninger/refusjon-kiropraktor/Sider/default.aspx Sitat Det er ikke et vilkår at kiropraktoren er knyttet til det offentlige helsevesen gjennom avtale. Stønad gis etter faste takster og det kan maksimalt gis stønad til 14 behandlinger per kalenderår. Ordningen er hjemlet i folketrygdloven § 5-9. Anonymkode: f814a...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #19 Del Skrevet 17. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke lengre henvisning for å være innunder refusjonsordningen. http://sites.helsedirektoratet.no/finansiering/refusjonsordninger/refusjon-kiropraktor/Sider/default.aspx Anonymkode: f814a...939 Tror dette er samme som jeg pratet om, men sånn jeg har oppfattet det så har jeg ikke rett på det, siden jeg ikke lider av muskel- eller skjelettplager. Anonymkode: 08622...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #20 Del Skrevet 17. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du forstår da vel at jeg synes en tusenlapp for to behandlinger er mye når jeg fortsatt ikke er ferdig med behandling? For meg er det revnende likegyldig hva du satt igjen med, en tusenlapp her og en tusenlapp der er mye penger når man har 3500 kroner å leve på i måneden. Da går det fort tomt. Hva er vits med å diskutere dette i det hele tatt? Anonymkode: 08622...ae3 Hvis du og den andre i tråden her leser skikkelig, så ser dere at jeg bare svarer deg Du får den refusjonen du skal ha. Du kan og be legen din henvise deg til sykehus. Anonymkode: 85392...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå