AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #1 Skrevet 17. november 2017 Jeg er utflyttet søster, men skal hjem og sove i natt fordi begge mine foreldre skal være borte ett døgn nå. Så viser det seg at han har invitert folk hjem. Jeg orker ikke å ta den greia med han fordi vi allerede er kommet skjevt ut da jeg tok en "voksen avgjørelse" mot han i fjor og jeg synes heller ikke det er min oppgave å lage spetakkel. Da kan heller foreldrene mine holde seg hjemme. Merker de valgte feil søster denne gang da han har mye mer respekt for hun andre. Hun hadde slått hånda i bordet og han hadde nok taklet det mye bedre enn hvis jeg prøvde. Yngste som skal komme blir 16 i år og eldste er 18. Avtalen er at de er ute av huset i 22-23.00 tiden. Hjemmelaget pizza skal spises og brus eller vann til måltidet skal ned. Hvis ikke så er det ut 21.00 og at jeg henter han senest 02.00 hvor han sier at det mest sannsynlig blir tidligere hjem enn det. Men så tenker jeg... Nå prøver jeg å gjøre situasjonen "best" mulig for min bror, men hva med de andre barna. Han blir 17 snart, men går en klasse under. Føler jeg tar en stor avgjørelse for demmes foreldre, men igjen er kanskje alternative ett ukjent sted, uten voksne og tom mage. Hva hadde dere tenkt om deres barn hadde vært hjemme hos oss i kveld? Anonymkode: f4414...59b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #2 Skrevet 17. november 2017 Det er nok ikke alle som er enige med meg her, men jeg hadde ikke hatt noe imot at mine barn var hjemme hos noen på vorspiel, under ordnede former. Selv om de var 16/17 år. Pizza og vann til gjør at "skaden" med alkoholen begrenses. Ville satt som kriterium at det ikke ble drukket heimbrent/sprit. Jeg er fra "bygda" selv, og alle drakk i den alderen. Det var ikke store mengden vi drakk, kan ikke huske at jeg noengang ble full. Vi var stort sett hjemme hos venninner, eller ute i skogen. Jeg vil ikke synes det er noen krise at barna mine smaker alkohol av og til fra 16-års alder. Håper bare det skjer i ordnede former som du beskriver her over. Anonymkode: 01bb1...8d6 11
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #3 Skrevet 17. november 2017 Jeg skjønner ikke alt du skriver. Det er vanlig å drikke i 16års alderen ute på bygda der du bor sier du? 18 års alders grense. Ingen er voksen nok under 18. Selv mange 18 åringer er ikke voksen nok til å drikke. Mine barn hadde ikke fått lov å komme på besøk til dere. Om jeg var søsteren han hadde jeg sagt nei. Om han nektet hadde jeg passet på at alt gikk fint. Men min 16 åring hadde ikke fått lov å gå på besøk til dere. Anonymkode: 5ad91...4fa
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #4 Skrevet 17. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke alt du skriver. Det er vanlig å drikke i 16års alderen ute på bygda der du bor sier du? 18 års alders grense. Ingen er voksen nok under 18. Selv mange 18 åringer er ikke voksen nok til å drikke. Mine barn hadde ikke fått lov å komme på besøk til dere. Om jeg var søsteren han hadde jeg sagt nei. Om han nektet hadde jeg passet på at alt gikk fint. Men min 16 åring hadde ikke fått lov å gå på besøk til dere. Anonymkode: 5ad91...4fa Ikke noen gang? Foreldrene våre er borte 1-2 ganger i året Anonymkode: f4414...59b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #5 Skrevet 17. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noen gang? Foreldrene våre er borte 1-2 ganger i året Anonymkode: f4414...59b Tenkte helt feil nå.. Jeg forstår at du ikke hadde tillatt at barnet ditt kom til oss, men si du fant det ut senere at barnet hadde inntatt alkohol hjemme hos oss når foreldrene var bortreist. Er egentlig redd for å ødelegge for foreldrene mine ved å tillate dette. Jeg skal jo være der for at han ikke skal ha fest o.l, men han har bestemt seg for at slik blir det likevel Anonymkode: f4414...59b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #6 Skrevet 17. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte helt feil nå.. Jeg forstår at du ikke hadde tillatt at barnet ditt kom til oss, men si du fant det ut senere at barnet hadde inntatt alkohol hjemme hos oss når foreldrene var bortreist. Er egentlig redd for å ødelegge for foreldrene mine ved å tillate dette. Jeg skal jo være der for at han ikke skal ha fest o.l, men han har bestemt seg for at slik blir det likevel Anonymkode: f4414...59b Vis han gjør det selv om du sier nei er det dine foreldres feil. Jeg hadde ønsket at mitt barn hadde sagt i fra til meg at lillebroren kommer til å ha fest uansett hva jeg sier. Og om jeg var hans søster ville jeg hatt mer respekt fra min bror. Hvorfor sa du ja til å passe på om du ikke klarer å passe på det? Anonymkode: 5ad91...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #7 Skrevet 17. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vis han gjør det selv om du sier nei er det dine foreldres feil. Jeg hadde ønsket at mitt barn hadde sagt i fra til meg at lillebroren kommer til å ha fest uansett hva jeg sier. Og om jeg var hans søster ville jeg hatt mer respekt fra min bror. Hvorfor sa du ja til å passe på om du ikke klarer å passe på det? Anonymkode: 5ad91...4fa Mine foreldre vet om vorspielet og hva dealen ble. Foreldrene mine antok han ikke turte å ha folk da, siden jeg skulle være der, men siden han trodde jeg kom dit til midnatt så tenkte han at de var ute av huset til jeg kom, men siden jeg kommer i 8tiden sa han i fra om planene sine. Anonymkode: f4414...59b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #8 Skrevet 17. november 2017 Tror neppe de fleste hadde giddet å lagt svær sjau med en 17 år gammel, og "jævla" kul, bror. Eller 16 da, blir 17 om en mnd. Hadde han gått på u.Skolen hadde det vært enklere å stått i mot han. I tillegg er han dobbel så stor som meg Anonymkode: f4414...59b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #9 Skrevet 17. november 2017 Sier selv til dine foreldre hva er planlagt og si at de selv må ordne opp da det ikke er din oppgave å lage styr. Ellers, siden du takket ja til jobben kan du faktisk oppfører deg som en voksen og si at han må selv få tillatelse fra dine foreldre å ha venner over, og at hvis de drikker alkohol mens du er der kommer du til å ringe hver eneste foreldre og si ifra. Anonymkode: 734d2...7ea 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #10 Skrevet 17. november 2017 og...vil si at dette er typisk norske foreldre - som bare dra og la barna sine som er ikke myndig være hjemme alene overnatt. Anonymkode: 734d2...7ea
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #11 Skrevet 17. november 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier selv til dine foreldre hva er planlagt og si at de selv må ordne opp da det ikke er din oppgave å lage styr. Ellers, siden du takket ja til jobben kan du faktisk oppfører deg som en voksen og si at han må selv få tillatelse fra dine foreldre å ha venner over, og at hvis de drikker alkohol mens du er der kommer du til å ringe hver eneste foreldre og si ifra. Anonymkode: 734d2...7ea Så mtp. Spørsmålet så hadde du som forelder....... hvis dine barn hadde vært gjester. ..... Anonymkode: f4414...59b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #12 Skrevet 17. november 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: og...vil si at dette er typisk norske foreldre - som bare dra og la barna sine som er ikke myndig være hjemme alene overnatt. Anonymkode: 734d2...7ea Antar du ikke rørte alkohol før du var 18 da Anonymkode: f4414...59b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #13 Skrevet 17. november 2017 Hvis de skal spise pizza og drikke brus hjemme, og ikke drikker alkohol der ser jeg ikke problemet. Kjedlig å være den kjipe søsteren som skal belære lillebror på 16 år. Hvor gammel er du? Anonymkode: 4ab1e...61c
Gjest Mass Skrevet 17. november 2017 #14 Skrevet 17. november 2017 Men vil du se forskjell viss noen er yngre enn 16? Hva viss det kommer flere? Eller det kommer ut av kontroll? Hvor mange kommer som du vet om? Veldig lurt dette med mat og ikke-alkoholholdig drikke til maten. Min erfaring fra da jeg var yngre var at noen alltid drakk seg sanseløs omtrent. Enten en eller noen flere. Vet du hva du gjør i slike situasjoner?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #15 Skrevet 17. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de skal spise pizza og drikke brus hjemme, og ikke drikker alkohol der ser jeg ikke problemet. Kjedlig å være den kjipe søsteren som skal belære lillebror på 16 år. Hvor gammel er du? Anonymkode: 4ab1e...61c De sitter å drikker alkohol. Det jeg krevde var at hvis folk skulle komme hit var at alle spiste pizza og drakk vann/brus til måltidet slik at de ikke drikker på tom mage. Når de drar her i fra i 10-11 er de ute av min kontroll. Jeg kjente også litt på det at hvis jeg hadde orket å klikke helt totalt på han for å hindre han i å slippe folk inn hit var at da hadde de uansett funnet ett annet sted. Mest sannsynlig uten mat og uten en voksen. Spurte han om de pleide å spise, men da svarte han ikke på vors eller fest, men etter midnatt i tilfellet. Er det noen som får for mye så kan jeg fint håndtere det fordi da har de gått for langt. Jeg er 28 Anonymkode: f4414...59b 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #16 Skrevet 17. november 2017 2 minutter siden, Mass skrev: Men vil du se forskjell viss noen er yngre enn 16? Hva viss det kommer flere? Eller det kommer ut av kontroll? Hvor mange kommer som du vet om? Veldig lurt dette med mat og ikke-alkoholholdig drikke til maten. Min erfaring fra da jeg var yngre var at noen alltid drakk seg sanseløs omtrent. Enten en eller noen flere. Vet du hva du gjør i slike situasjoner? Nei, jeg gjør ikke det. Jentene ser eldre ut og guttene ser yngre ut. Alle skal ta bussen senere, så de som har kommet har hatt busskortet på seg til nå. I "verste fall" ringen jeg politiet. Dette kan fint gå til helvete, men nå har jeg i hvert fall laget pizza til 17 stk. Anonymkode: f4414...59b
Gjest Mass Skrevet 17. november 2017 #17 Skrevet 17. november 2017 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg gjør ikke det. Jentene ser eldre ut og guttene ser yngre ut. Alle skal ta bussen senere, så de som har kommet har hatt busskortet på seg til nå. I "verste fall" ringen jeg politiet. Dette kan fint gå til helvete, men nå har jeg i hvert fall laget pizza til 17 stk. Anonymkode: f4414...59b Er de der nå? Ja, nøl ikke med å ringe til politiet viss det går ut av kontroll. Og skulle noen drikke seg fra sans og samlig så ring en gang for mye til 113 enn for lite. Få dem i så fall opp på bena og gå rundt med dem, prøv å få blikkontakt og få dem til å drikke vann. Evt brus. Jeg har vært i ilden mang en gang før. Skjer så utrolig ofte. Endret 17. november 2017 av Mass
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #18 Skrevet 17. november 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke alt du skriver. Det er vanlig å drikke i 16års alderen ute på bygda der du bor sier du? 18 års alders grense. Ingen er voksen nok under 18. Selv mange 18 åringer er ikke voksen nok til å drikke. Mine barn hadde ikke fått lov å komme på besøk til dere. Om jeg var søsteren han hadde jeg sagt nei. Om han nektet hadde jeg passet på at alt gikk fint. Men min 16 åring hadde ikke fått lov å gå på besøk til dere. Anonymkode: 5ad91...4fa Det er faktisk ikke 18-års aldersgrense for å drikke alkohol i Norge. Anonymkode: cca98...5d6 2
Atea Skrevet 17. november 2017 #19 Skrevet 17. november 2017 Bare at de vet du er tilstede og får både mat og alternativ til alkohol tror jeg er nok til at de skjerper seg. Sytten ungdommer var litt mange da, men vet ikke hvor stor bolig dere har. Hvis en blir dårlig og har drukket for mye, bør du være forberedt på å tilby et sted å sove noen timer, evt. ringe foreldrene. Tror jeg ville bedt om telefon-numre til samtlige forelde i tilfelle noe oppstår, selv om jeg regner med at det vil gå bra. Men man kan ikke vite, i den alderen er det mange som ikke kjenner til alkohol og egne begrensninger så godt, begynner å kaste opp og blir dårlige. Jeg har søsken, både yngre og eldre, men det ville være vanskelig å nekte de å invitere vennene sine hjem når vi var ungdommer. Når mine barn var tenåringer, hadde vi ikke så stor bolig. De var vel for det meste fem-sju stykker. Jeg laget pizza, oppdaget t de hadde en pose øl, men lot som jeg ikke så det. Det gikk bra, og som jeg vet sliter ingen av dem med rusproblemer i dag, alle er i jobb etter endt utdannelse osv. Man må ikke krisemaksimere. Det at du er der, gir kanskje de unge en trygghet og kanskje et visst behov for å holde alt under kontroll og vise at de er "voksne nok". Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #20 Skrevet 17. november 2017 Jeg er såpass i mot alkohol og mindreårige jeg da så jeg ville involvert både politi og barnevern om jeg fant ut at mitt barn var på fest hos noen hvor en myndig visste om det. Søstra mi døde nesten vinteren hun var 15 fordi hun drakk seg sanseløs å sovnet på en benk. Så unge mennesker klarer ikke å kontrollere seg over alkohol fordi de ennå er varn å mangler i stor grad konsekvenstenking. Anonymkode: 3a4e6...c1d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå