Gå til innhold

Sykmeldt, hva skjer med ferie ukene da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i en ulykke og blir sykmeldt en stund. Jeg har igjen 1 ferieuke i år, men noe ferie blir ikke aktuellt pga skader og behandling. Blir den ferien overført til neste år da? Er det noe som skjer automatisk eller går jeg glipp av den uka?

Alle feriepenger ble utbetalt i Juni, hvis det har noe å si. Jeg ønsker ikke å ta opp dette med jobben, da de ikke er spesiellt samarbeidsvillige av seg.

Anonymkode: 2626e...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et veldig kjapt google-søk avslører at all ferie som ikke er avviklet grunnet foreldrepermisjon eller sykdom overføres til neste år. Så ja, det skal skje automatisk. 

Anonymkode: 1063f...044

Skrevet

Jeg får flyttet to ferieuker over til januar neste år. Spør sjefen din 😊

Anonymkode: 39b96...74f

Skrevet

Ja, ferien overflyttes til neste år men det kan være lurt å melde fra til sjefen din for noen ganger må det fylles ut et skjema ved årsskiftet for at seg legges på til neste år. Vil du ikke prate med sjefen om det kan du ta en telefon til lønningskontoret. 

Har du veldig mye ferie til gode kan det lønne seg å ta ut ferie på et tidspunkt mot slutten av sykemeldingsperioden da det utsetter (forlenger) sykemeldingsperioden tilsvarende ferielengde ifht sykepenger. Dette taper du mindre penger på.

Skrevet
2 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Ja, ferien overflyttes til neste år men det kan være lurt å melde fra til sjefen din for noen ganger må det fylles ut et skjema ved årsskiftet for at seg legges på til neste år. Vil du ikke prate med sjefen om det kan du ta en telefon til lønningskontoret. 

Har du veldig mye ferie til gode kan det lønne seg å ta ut ferie på et tidspunkt mot slutten av sykemeldingsperioden da det utsetter (forlenger) sykemeldingsperioden tilsvarende ferielengde ifht sykepenger. Dette taper du mindre penger på.

Å ta ut ferie under sykmeldingsperioden bør du kun gjøre dersom du kommer til å være syk ut over maksdato for sykepenger. Da utsetter du oppstart på AAP tilsvarende ferien din, evt. får du vært hjemme en stund til slik at du kanskje er frisk til du må tilbake i jobb. Ellers skal all ferie du er trukket for overføres til neste ferieår. Det er mulig du må fylle ut et skjema/søknad om overføring av ferie pga. sykdom, men dette er en ren formalitet og arbeidsgiver har ikke lov til å slette uavviklet ferie du er trukket for. 

Anonymkode: 74d1c...937

Skrevet

Det skal vel egentlig gå automatisk. Men det kan være lurt å informere din arbeidsgiver. Det kan også være lurt å komme med ønske for når du ønsker å ta ut den uken. Det er selvfølgelig forståelig at det ikke alltid går fordi arbeidsgiver skal fordele den ordinære ferien påfølgende år til alle ansatte. Men de fleste er vel flink å tilpasse. Greit å kunne ta den ut en uke du likevel har bruk for den/har lyst å ha ha den, enn å få ferien en random uke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...