AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #1 Skrevet 17. november 2017 Jeg vurderer sterkt å velge dette yrket, kan noen si litt om hvordan en typisk arbeidsdag ser ut? Jeg vil også vite hva slags utdanning og lønn du har, er det veldig vanskelig å bli en allright programmerer med en bachelor grad? Jeg regner med at man jobber i team, og at hvis man ikke får orden på koden så har man flere å jobbe med for å løse problemet? Anonymkode: f3b61...1d0
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #2 Skrevet 17. november 2017 Det kommer nok an på hvor man jobber og hva slags programmering/utvikling med, det finnes jo de som trives. Skal sies at jeg ikke bare jobber med utvikling, men nei - jeg trives nok ikke. En typisk arbeidsdag er: Masse møter, jobb til man stuper, legge seg, stå opp, spise frokost, dra på jobb. Rinse & repeat. Lange arbeidsdager, aldri ferie (har ikke hatt ferie i år f. eks.). Ingen å samarbeide med fordi bedriften sparer penger på personell. Det aller meste er opp til en selv i denne bransjen, og man må levere og levere - hele tiden for å unngå kjeft. Anonymkode: 6f493...291
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #3 Skrevet 17. november 2017 Du jobber veldig individuelt. Så dette er mer en jobb for menn, ikke for kvinner. Anonymkode: 9a601...a11 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #4 Skrevet 17. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du jobber veldig individuelt. Så dette er mer en jobb for menn, ikke for kvinner. Anonymkode: 9a601...a11 Det kommer nok an på arbeidsplassen, der jeg jobber, jobber vi mye sammen med andre. Og det er da mange kvinner som liker å jobbe individuellt. Anonymkode: 0662c...434 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #6 Skrevet 17. november 2017 Jeg trives så som så. Jeg har phd. Det er nok lettere å få jobb med master enn bare bachelor. Her jeg jobber, jobber vi ikke i team. Står jeg fast, er jeg helt aleine, og ingen kan eller vil hjelpe meg. Så når jeg ikke leverer det jeg skal innen deadline, så får jeg bøttevis av kjeft, og all skyld blir lagt på meg alene. Kjempegøy. Og en av grunnene til at jeg nå søker andre jobber. Der jeg jobbet før var det mer teamjobbing, og ikke én person som fikk all skylden. Min nåværende jobb har omtrent ingen møter. Jeg kommer inn, sier god morgen, setter meg ned og koder, sider hadet, og går hjem. Oppgavene henter jeg stort sett fra kanbantavlen vår. Det er lite givende, ensomt, og kjedelig. Jeg hater min nåværende jobb. I forrige jobb var alle mer involvert i å bestemme hvordan ting skulle virke, og fikk ta del i det overordnede bildet. Det var langt kjekkere. Men jeg ville nok ikke valgt dette yrket om jeg skulle begynne på nytt, nei. Anonymkode: 50ae4...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #7 Skrevet 17. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trives så som så. Jeg har phd. Det er nok lettere å få jobb med master enn bare bachelor. Her jeg jobber, jobber vi ikke i team. Står jeg fast, er jeg helt aleine, og ingen kan eller vil hjelpe meg. Så når jeg ikke leverer det jeg skal innen deadline, så får jeg bøttevis av kjeft, og all skyld blir lagt på meg alene. Kjempegøy. Og en av grunnene til at jeg nå søker andre jobber. Der jeg jobbet før var det mer teamjobbing, og ikke én person som fikk all skylden. Min nåværende jobb har omtrent ingen møter. Jeg kommer inn, sier god morgen, setter meg ned og koder, sider hadet, og går hjem. Oppgavene henter jeg stort sett fra kanbantavlen vår. Det er lite givende, ensomt, og kjedelig. Jeg hater min nåværende jobb. I forrige jobb var alle mer involvert i å bestemme hvordan ting skulle virke, og fikk ta del i det overordnede bildet. Det var langt kjekkere. Men jeg ville nok ikke valgt dette yrket om jeg skulle begynne på nytt, nei. Anonymkode: 50ae4...c8a Har mye samme opplevelser som deg, og er en av grunnene til at jeg ikke skal ha yrket hele livet. Anonymkode: 6f493...291
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #8 Skrevet 18. november 2017 Jeg pleide å jobbe som systemutvikler, jobbet ett sted i ca 3 år og fant ut at det ikke var riktig for meg. En typisk arbeidsdag: Komme på kontoret en gang innen kl.09, sjekke om jeg ble ferdig med det jeg gjorde forrige dagen. Sjekke for nye småoppgaver i "to-do" (back-log), plukke en oppgave derfra. Hente oppdatert kode fra teamets git, teste feilen\mangelen som skal fikses, gjøre noen små endringer og lagre kode, sjekke at det funker, laste opp til teamets git hvor resten av teamet kan hente koden. Flytte oppgaven over til "review", hvor en annen i teamet tester at endringene mine funker. Plukke neste oppgave. Det jeg ikke likte: - Fikk ikke påvirke hvordan softwaren skulle bli, features eller effektivitet i programmet. En ny kollega kom med en drøss forslag til å forbedre programmet, og fikk bare nei etter nei til han ble lei og sluttet. - Jeg jobbet på gulvet, jeg var en liten skrue i et stort maskineri, jeg hadde ingen påvirkning på noe som helst. - Jeg ble oppgitt av å se gang på gang at bedriften sendte ut kritisk kode til live systemer hos masse kunder, uten å teste skikkelig eller ha noen som helst oversikt over hva som er testet. Å ta opp dette falt for døve ører gang på gang, jeg var "ingen". Jeg er glad jeg ikke var supporten som måtte fortelle en kunde at den kritiske softwaren vår ikke lenger fungerte hos dem, fordi vi hadde sendt ut koden uten å teste den for UNIX. - Jeg ble oppgitt over hvordan produktene ble markedsført, kundeoppfølgingen var dårlig, bedriften var tilnærmet usynlig og ledelsen forstod tilsynelatende ingenting av hvorfor de sleit. Ingen bryr seg om hva en programmerer sier om slike ting, for ingen forventer at en programmerer skjønner seg på særlig annet enn programmering. - Jeg var alene om å mene at dokumentasjon av software og kode var viktig, jeg ble faktisk nektet å legge ut dokumentasjon på internt nett til kollegaer. Igjen, jeg var "ingen". - Tilnærmet null muligheter\anledninger\unnskyldninger for å gjøre research, bruke kreativ sans eller hjelpe til med andre oppgaver. Jeg skulle bare være en skrue i et maskineri, jeg skulle ikke gjøre noe som helst annet. Nå studerer jeg til et helt annet yrke, hvor jeg får lov å påvirke, bestemme, forme, gjøre research, dokumentere, og passe på at kundene faktisk blir fornøyde med det de mottar. Jeg hater å skulle sende til kunder noe som jeg selv ikke ville vært fornøyd med, og dette blir du indirekte nesten presset til som programmerer. Anonymkode: 91f7f...4c1
Uni Skrevet 18. november 2017 #9 Skrevet 18. november 2017 19 hours ago, AnonymBruker said: Du jobber veldig individuelt. Så dette er mer en jobb for menn, ikke for kvinner. Anonymkode: 9a601...a11 Hæ? Du sier at yrket passer bedre for menn enn for kvinner FORDI man jobber individuelt? Hva i all verden er logikken i det?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #10 Skrevet 18. november 2017 6 minutter siden, Uni said: Hæ? Du sier at yrket passer bedre for menn enn for kvinner FORDI man jobber individuelt? Hva i all verden er logikken i det? fordi kvinner liker best å jobbe i team/sitte å skravle i arbeidstiden....utrolig mange gode programmerere som mister studieplasser og jobber fordi vi kvoterer inn disse kvinnene som ikke tåler faget så fort de blir overlatt til seg selv og kjekke-truls ikke lenger sitter ved siden av å gjør alt for henne. Anonymkode: 408b9...5bc 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #11 Skrevet 18. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: fordi kvinner liker best å jobbe i team/sitte å skravle i arbeidstiden....utrolig mange gode programmerere som mister studieplasser og jobber fordi vi kvoterer inn disse kvinnene som ikke tåler faget så fort de blir overlatt til seg selv og kjekke-truls ikke lenger sitter ved siden av å gjør alt for henne. Anonymkode: 408b9...5bc Er mer enn nok jobber for programmerere, så er nok ikke kvinners feil at disse ikke får jobb. Anonymkode: 0662c...434 1
Ginny Skrevet 18. november 2017 #12 Skrevet 18. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: fordi kvinner liker best å jobbe i team/sitte å skravle i arbeidstiden....utrolig mange gode programmerere som mister studieplasser og jobber fordi vi kvoterer inn disse kvinnene som ikke tåler faget så fort de blir overlatt til seg selv og kjekke-truls ikke lenger sitter ved siden av å gjør alt for henne. Anonymkode: 408b9...5bc Som kvinnelig programmerer må jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen helt i dette. Spesielt ikke når det er mannfolka på kontoret som skravler mest i arbeidstiden. Og kjekke-Truls har jeg i grunn aldri sett noe til, med mindre han trengte hjelp med noe 😛 3
Uni Skrevet 18. november 2017 #13 Skrevet 18. november 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: fordi kvinner liker best å jobbe i team/sitte å skravle i arbeidstiden....utrolig mange gode programmerere som mister studieplasser og jobber fordi vi kvoterer inn disse kvinnene som ikke tåler faget så fort de blir overlatt til seg selv og kjekke-truls ikke lenger sitter ved siden av å gjør alt for henne. Anonymkode: 408b9...5bc Det du strengt tatt sier da er at kvinner ikke pleier å være flinke programmerere. Kvinnelige programmerere er bare 1\20 ellerno, så det kan ikke være "utrolig mange gode programmerere som mister studieplasser og jobber fordi vi kvoterer inn disse kvinnene". Og de første som taper en jobb pga kvotering er de mindre flinke kandidatene.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #14 Skrevet 18. november 2017 Jeg er kvinne og jobber innenfor programmering. Og må si meg enig med den over som sier at det er mannfolka som skravler mest. Jeg trives veldig godt på jobben. Vi jobber i team, men har egne arbeidsoppgaver som vi jobber selvstendig med mesteparten av tiden. Når vi støter på problemer diskuterer vi mulige løsninger innad i teamet og kommer frem til den beste strategien for å løse problemene på. En typisk arbeidsdag er å komme på jobb mellom 7 og 9, og dra hjem mellom 3 og 5. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til AB som svarte først angående lange arbeidsdager, ingen ferie og mye møtevirksomhet. Vi har veldig sjeldent møter og sjefen er veldig opptatt av å tilrettelegge slik at alle får ferien de har krav på. Noe overtid forekommer i situasjoner når vi har deadlines eller når nye komponenter blir satt i produksjon, men dette jobbes som regel med hjemmefra. Jeg har mastergrad og tjener 500.000 (første jobb etter utdanning). Flere av de jeg jobber sammen med har ikke utdanning, og noen har "bare" bachelor, men de er alle veldig flinke. Anonymkode: b0637...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #15 Skrevet 18. november 2017 Har 12 års erfaring som programerer. Kan selv bestemme når på dagen og hvor mye jeg jobber hver dag. Burde bli ca 40 timer i uka, men ingen som fører timer eller som kontrolerer. Kan ha hjemmekontor når jeg har behov for det. Aldri overtid. Har en mastergrad i informatikk. Tjener drøyt 900.000 plus div goder. Påvirker i stor grad det produktet vi lager. Påvirker også i stor grad hvordan vi jobber. Jobber i team hvor alle hjelper alle. Det som er viktig er hva vi klarer som team, alle står fast innimellom. Spesielt juniorer får masse hjelp. Ingen er tjent med at noen står fast. En vanlig dag består ofte i å jobbe med en ny feature, innimellom fikse noen feil. Før vi begynner på større endringer så diskuterer vi hva som skal lages og hvordan. Innimellom parprogramerer vi, oftest jobber vi hver for oss, men ber om hjelp hvis noe er vanskelig. Gleder meg til å gå på jobb hver dag, eneste minuset er at da kan jeg ikke være med familien min :-) Litt rotete dette. Du får evt spørre hvis jeg glemte noe eller burde utdype noe. Anonymkode: ceb85...53a 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #16 Skrevet 18. november 2017 Er det muligheter der dere jobber for å jobbe i f.eks 50% stilling? Kjeder dere dere når dere sitter foran pcen 8 timer hver dag og koder. Blir det ikke repetativt og lite givende? Anonymkode: 328d5...daf
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #17 Skrevet 19. november 2017 13 hours ago, AnonymBruker said: Er det muligheter der dere jobber for å jobbe i f.eks 50% stilling? Kjeder dere dere når dere sitter foran pcen 8 timer hver dag og koder. Blir det ikke repetativt og lite givende? Anonymkode: 328d5...daf Programmering går ut på å automatisere oppgaver, så det blir nødvendigvis ikke spesielt repetativt. Hvis man ser at man gjør noe veldig likt flere ganger så finner man en måte å automatisere det på eller løse det på en generell måte som kan brukes igjen neste gang et liknende problem dukker opp. Anonymkode: 9c655...86e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå