AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #1 Skrevet 17. november 2017 For noen måneder siden kjøpte jeg et 70-200 mm Canon zoomobjektiv brukt via Finn.no. Dette er et proff-objektiv som koster godt over 20.000 kr nytt, jeg betalte 9.500 kr for et brukt, det var ca 5 år gammelt og fungerte perfekt (jeg hadde med kamerahus og testet før jeg Vippset oppgjør til selger). Selger er profesjonell fotograf og begrunnet salget med at han hadde begynt i ny jobb og hadde fått mye nytt utstyr via dem, så derfor solgte han unna en del av det gamle. Jeg brukte objektivet flere ganger gjennom noen måneder uten problemer, det fungerte som det skulle. I sommer hadde jeg det med til New York og planla å bruke det på en helikoptersightseeing over byen. Dagen før sightseeingen tok jeg det med da vi skulle til 86. etasje i Empire State Building og ta bilder av utsikten over byen derfra. Da fungerte ikke zoomen lenger, den stod fast på ca 100 mm. Objektivet fokuserer og fungerer ellers som det skal, zoomringen glir fint når jeg vrir på den men ingenting skjer. Jeg har hatt med kameraet til en fotobutikk som har sett på det og et verksted estimerer at reparasjon kan koste så "lite" som 2.000 kr og opp til over 10.000 kr, avhengig av hva feilen er. De anbefalte meg å reklamere til selger, da denne typen kjøp visstnol er dekket av kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven). Jeg er i tvil om hvordan jeg eventuelt bør gå frem - og om det i det hele tatt har noen hensikt å prøve. Noen som har erfaringer fra tilsvarende situasjoner og har tips til hvordan jeg best går frem? Mvh Amatørfotografen Anonymkode: 5cd35...3b3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #2 Skrevet 17. november 2017 Det er selvsagt objektivet jeg har hatt med til en fotobutikk. Skrivefeil, sorry. Mvh Amatørfotografen, TS Anonymkode: 5cd35...3b3
Minitroll Skrevet 17. november 2017 #3 Skrevet 17. november 2017 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er selvsagt objektivet jeg har hatt med til en fotobutikk. Skrivefeil, sorry. Mvh Amatørfotografen, TS Anonymkode: 5cd35...3b3 Siden du kjøpte et objektiv som ble oppgitt som 5 år gammelt, er det ikke sikkert at det lenger vil dekkes av reklamasjonsloven. Hør med selger om det finnes noen kvitteringer på kjøpet fortsatt. Ved elektronikk er det vel to års garanti på såkalte komponenter/deler som er spesielt utsatt for slitasje, så kan garantien eller reklamasjonsretten være lenger om det er ting som forventes å holde over tid. Vil tro at et objektiv til 20.000 kroner har en lenger garanti. Endret 17. november 2017 av Minitroll feil ord 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #4 Skrevet 17. november 2017 4 hours ago, Minitroll said: Siden du kjøpte et objektiv som ble oppgitt som 5 år gammelt, er det ikke sikkert at det lenger vil dekkes av reklamasjonsloven. Hør med selger om det finnes noen kvitteringer på kjøpet fortsatt. Ved elektronikk er det vel to års garanti på såkalte komponenter/deler som er spesielt utsatt for slitasje, så kan garantien eller reklamasjonsretten være lenger om det er ting som forventes å holde over tid. Vil tro at et objektiv til 20.000 kroner har en lenger garanti. Det finnes ingen "reklamasjonslov" - du tenker nok på visse bestemmelser i forbrukerkjøpsloven. TS, du har nok en dårlig sak overfor selger. Ut fra det du har fortalt her ser jeg ikke noe som skulle tilsi at dette er noe som dekkes av kjøpsloven. Objektivet fungerte i måneder helt uten problemer. Da er det liten sjanse for at feilen var synlig for selger før han solgte det til deg. Din eneste sjanse her å høre med selgeren om det er noen kvitteringer som du kan bruke ved en (eventuell) reklamasjon eller som viser at det er en-eller-annen garanti på objektivet. For at du skal kunne prøve deg etter forbrukerkjøpsloven må det være slik at han som solgte deg objektivet handlet som en forbruker, og det er det ikke sikkret at han gjorde her siden han er profesjonell fotograf. Oppsummert: du har en relativt dårlig sak her. Anonymkode: 45330...31d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå