AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #21 Skrevet 17. november 2017 4 minutter siden, yeans skrev: Av alle jeg vet om er det bare to på kg som sier dette. I det virkelige liv er det ingen jeg kjenner til som bruker kaldt vann. Det er ikke for ingenting at såpe oppløses i varmt vann. Jeg vasker i varmt vann (bruker oppvaskhansker, for varmt å ha hendene nedi vannet) og såpe. Men etter jeg har vasket alt skyller jeg med lunkent/kaldt vann. Unødvendig å bruke ekstra varmt vann når oppvasken allerede er ren, skyller bare av såpen til slutt før jeg tørker opp. Så altså, først skyller jeg av alt av matrester/søl etc. i varmt vann, så fyller jeg kummen med varmt vann og såpe og vasker alt rent og til slutt skyller jeg av såpen med kaldt vann. Anonymkode: a3d3d...371 1
Gjest yeans Skrevet 17. november 2017 #22 Skrevet 17. november 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vasker i varmt vann (bruker oppvaskhansker, for varmt å ha hendene nedi vannet) og såpe. Men etter jeg har vasket alt skyller jeg med lunkent/kaldt vann. Unødvendig å bruke ekstra varmt vann når oppvasken allerede er ren, skyller bare av såpen til slutt før jeg tørker opp. Så altså, først skyller jeg av alt av matrester/søl etc. i varmt vann, så fyller jeg kummen med varmt vann og såpe og vasker alt rent og til slutt skyller jeg av såpen med kaldt vann. Anonymkode: a3d3d...371 Ok. Vi lærte hvertfall på vår skole at skyllevann også skal være varmt. Og jeg syns hvertfall at det smaker såpe om jeg skyller i kaldt vann 😊
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #23 Skrevet 17. november 2017 7 minutter siden, yeans skrev: Ok. Vi lærte hvertfall på vår skole at skyllevann også skal være varmt. Og jeg syns hvertfall at det smaker såpe om jeg skyller i kaldt vann 😊 Det kan godt være! Skyller under rennende vann da. Har hvert fall ikke hatt noe problem med at det smaker såpe. Anonymkode: a3d3d...371
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #24 Skrevet 17. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri skylt i varmt vann. Jeg lærte å skylle i kaldt vann for å fjerne såperester som kan gi usmak på maten. Anonymkode: b5186...aea Tar du glass og krystaller opp av varmt vaskevann for å skylle i kaldt vann så ville jeg vært livredd for at det skulle sprekke av temperaturforskjellene. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hm. Hvorfor er vi flere som har lært å skylle oppvasken under rennende kaldt vann? Anonymkode: 30853...90b Vi er opplært til å spare på vannet fra brønnen og ikke skylle under rennende vann. Og at store temperaturforskjeller er uheldig. Andre såper enn sunlight, ts? Har du spurt på butikker der økologiske produkter selges? Anonymkode: 58270...b5b 1
Gjest yeans Skrevet 17. november 2017 #25 Skrevet 17. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andre såper enn sunlight, ts? Har du spurt på butikker der økologiske produkter selges? Anonymkode: 58270...b5b Nei jeg har ikke gjort det enda. Jeg skal ha meg en runde snart og undersøke, håpte bare at noen hadde konkrete tips jeg kunne lete etter. Eller om det er å få kjøpt dette på nettsider.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #26 Skrevet 17. november 2017 2 timer siden, yeans skrev: Nei jeg har ikke gjort det enda. Jeg skal ha meg en runde snart og undersøke, håpte bare at noen hadde konkrete tips jeg kunne lete etter. Eller om det er å få kjøpt dette på nettsider. Se på nettsidene til naturvernforbundet og fremtiden i våre hender. Grønnhverdag.no ser jeg er lagt ned. Anonymkode: 58270...b5b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #27 Skrevet 18. november 2017 På 17.11.2017 den 11.46, AnonymBruker skrev: Her har du nok misforstått hva jeg mente. Å skylle under rennende vann kunne man ikke når det ikke var varmt rennende vann i kranene. Mitt po3ng er og var vitsen med å skylle bort såpevannet i en skyllebalje med kokende og rent, usåpet, vann fremfor å bare tørke oppvasken direkte etter oppvask i såpevann. Anonymkode: 58270...b5b Gamle "oppvaskregler" sier at vaskevannet skal være så varmt hendene tåler, og skyllevannet skal være så varmt serviset tåler - dvs. mye varmere. Eget skyllevann er for å skylle vekk såpevann og unngå såpeflekker og såpesmak på serviset. Temperaturen er for å ta knekken på bakterier. (Bakterier er også grunnen til at Mattilsynet (?) setter krav til temperatur på oppvaskmaskiner på kantiner, restauranter og felleskjøkken.) Å bli lært opp til å skylle oppvasken i kaldt vann har jeg aldri hørt om. Ikke tar det knekken på bakterier, ikke bidrar det til å skylle bort de siste fettrestene og i tillegg tørker oppvasken mye senere. Anonymkode: 869d9...534
Gjest yeans Skrevet 18. november 2017 #28 Skrevet 18. november 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Se på nettsidene til naturvernforbundet og fremtiden i våre hender. Grønnhverdag.no ser jeg er lagt ned. Anonymkode: 58270...b5b Takk for tips!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #29 Skrevet 19. mars 2018 Hei TS! Hva landet du på å bruke? Til info så får man kjøpt store kanner med f.eks. zalo på felleskjøpet så da blir det iallefall mindre avfall. Ellers kan man lage egen såpe også. Olivensåpe er veldig god for huden og om du kjøper en stor flaske med olivenolje og kaustisk soda så trenger du bare vann i tillegg for å lage såpen. (i tillegg til utstyret da, men det er slikt man har på kjøkkenet uansett) Er også mulig å lage egen grønnsåpe men det har jeg aldri gjort. Anonymkode: 256e6...093
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #30 Skrevet 19. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei TS! Hva landet du på å bruke? Til info så får man kjøpt store kanner med f.eks. zalo på felleskjøpet så da blir det iallefall mindre avfall. Ellers kan man lage egen såpe også. Olivensåpe er veldig god for huden og om du kjøper en stor flaske med olivenolje og kaustisk soda så trenger du bare vann i tillegg for å lage såpen. (i tillegg til utstyret da, men det er slikt man har på kjøkkenet uansett) Er også mulig å lage egen grønnsåpe men det har jeg aldri gjort. Anonymkode: 256e6...093 Zalo er ikke svanemerket og bør unngåes. Sunlight oppvask er svanemerket og dermed bedre for miljøet. Fast Sunlight såpe ble i gamlendager brukt til oppvask, lagt inni et stativ og ristet i oppvaskevannet til det skummet. Anonymkode: c41be...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #31 Skrevet 19. mars 2018 Sa egentlig det med Zalo fordi det i stor dunk iallefall blir mindre plast. Ellers er det bare når mannen min kjøper oppvaskmiddel at det blir zalo her i huset pleier å velge noe som er svanemerket. Anonymkode: 256e6...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå