Gjest yeans Skrevet 17. november 2017 #1 Skrevet 17. november 2017 Jeg blir litt bitt av miljøvern jeg også etterhvert og da lurer jeg på, zalo og slike ting, finnes det oppvasksåpe i fast form? Like greit å slutte med å kjøpe produkter i plastemballasje om det er å få tak i.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #2 Skrevet 17. november 2017 15 minutter siden, yeans skrev: Jeg blir litt bitt av miljøvern jeg også etterhvert og da lurer jeg på, zalo og slike ting, finnes det oppvasksåpe i fast form? Like greit å slutte med å kjøpe produkter i plastemballasje om det er å få tak i. " Trofaste brukere sverger fremdeles til det tradisjonsrike Sunlight såpestykket både til oppvask, rengjøring og tøyvask "http://www.orklahpc.no/Om-oss/Historien-vaar/Produktenes-historie/Sunlight-verdens-eldste-merkevare Anonymkode: 30853...90b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #3 Skrevet 17. november 2017 https://www.retthjem.no/produkt/vask-og-rengjøring/sunlight-husholdningssåpe/115442 " Sunlight er en gjerne kalt husholdningssåpe, og har vært brukt i norske hjem gjennom generasjoner Sunlight Sepe er en en av de virkelig gode, gamle merkenevarene her i landet. I dag brukes den først og fremst til håndvask, men det er også noen som bruker den til både oppvask og rengjøring. Produktet oppfattes av mange som et all–round rengjøringsprodukt. (Kr. 22,90/STK) Kr. 45,81 " Anonymkode: 30853...90b
Gjest yeans Skrevet 17. november 2017 #4 Skrevet 17. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: " Trofaste brukere sverger fremdeles til det tradisjonsrike Sunlight såpestykket både til oppvask, rengjøring og tøyvask "http://www.orklahpc.no/Om-oss/Historien-vaar/Produktenes-historie/Sunlight-verdens-eldste-merkevare Anonymkode: 30853...90b Tror aldri jeg har prøvd den faste til oppvask. Kun flytende.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #5 Skrevet 17. november 2017 Sunlight såpebar ble brukt til oppvask og hårvask av den eldre generasjonen. Sunlightsåpen hadde et eget stålstativ den ble lagt inn i med en lukkemekanisme på. Så ristet/rørte de stativet med såpen inni i det varme oppvaskevannete. Gjerne varmt vann fra kjelen som alltid stod på vedkomfyren i stuen eller på kjøkkenet. Hvorfor oppvasken skulle ha eget skyllevann aner jeg ikke. Skulle gjerne studert innholdet i Sunlightsåpene og sammenlignet innholdet med dagens Zalo eller Sun maskinoppvask! Anonymkode: 58270...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #6 Skrevet 17. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sunlight såpebar ble brukt til oppvask og hårvask av den eldre generasjonen. Sunlightsåpen hadde et eget stålstativ den ble lagt inn i med en lukkemekanisme på. Så ristet/rørte de stativet med såpen inni i det varme oppvaskevannete. Gjerne varmt vann fra kjelen som alltid stod på vedkomfyren i stuen eller på kjøkkenet. Hvorfor oppvasken skulle ha eget skyllevann aner jeg ikke. Skulle gjerne studert innholdet i Sunlightsåpene og sammenlignet innholdet med dagens Zalo eller Sun maskinoppvask! Anonymkode: 58270...b5b Det var kanskje fordi de sparte på vannet? Man bruker mye mer vann på å skylle oppvasken under rennende vann enn i en egen kum med skyllevann. Anonymkode: 30853...90b 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #7 Skrevet 17. november 2017 2 timer siden, yeans skrev: Jeg blir litt bitt av miljøvern jeg også etterhvert og da lurer jeg på, zalo og slike ting, finnes det oppvasksåpe i fast form? Like greit å slutte med å kjøpe produkter i plastemballasje om det er å få tak i. Flere erfaringer med sunlight sepe her Anonymkode: 30853...90b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #8 Skrevet 17. november 2017 Her er mye info om såper https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-sape/234839 Anonymkode: 30853...90b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #9 Skrevet 17. november 2017 Om sunlight såpestykke http://www.ekteinterior.com/2011/06/sape-fra-1920.html Anonymkode: 30853...90b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #10 Skrevet 17. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var kanskje fordi de sparte på vannet? Man bruker mye mer vann på å skylle oppvasken under rennende vann enn i en egen kum med skyllevann. Anonymkode: 30853...90b Her har du nok misforstått hva jeg mente. Å skylle under rennende vann kunne man ikke når det ikke var varmt rennende vann i kranene. Mitt po3ng er og var vitsen med å skylle bort såpevannet i en skyllebalje med kokende og rent, usåpet, vann fremfor å bare tørke oppvasken direkte etter oppvask i såpevann. Anonymkode: 58270...b5b
Gjest yeans Skrevet 17. november 2017 #11 Skrevet 17. november 2017 Andre forslag til oppvasksåper i fast form?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #12 Skrevet 17. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har du nok misforstått hva jeg mente. Å skylle under rennende vann kunne man ikke når det ikke var varmt rennende vann i kranene. Mitt po3ng er og var vitsen med å skylle bort såpevannet i en skyllebalje med kokende og rent, usåpet, vann fremfor å bare tørke oppvasken direkte etter oppvask i såpevann. Anonymkode: 58270...b5b Jeg har aldri skylt i varmt vann. Jeg lærte å skylle i kaldt vann for å fjerne såperester som kan gi usmak på maten. Anonymkode: b5186...aea
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #13 Skrevet 17. november 2017 Er det mer miljøvennlig med såpe i fast form? Og vet vi om f.eks om Sunlight såpe i fast form er mer miljøvennlig enn andre såper i fast form? Er den mer miljøvennlig enn Sunlight i flytene form? Jeg har brukt sistnevnte i mangfoldige år, og er fornøyd med den men nå er det slik at lærer jeg at noe annet er mer miljøvennlig, så prøver jeg gjerne det Anonymkode: 7af9f...7ad 1
Gjest yeans Skrevet 17. november 2017 #14 Skrevet 17. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri skylt i varmt vann. Jeg lærte å skylle i kaldt vann for å fjerne såperester som kan gi usmak på maten. Anonymkode: b5186...aea Det virker ikke helt logisk. Kaldt vann vil jo herde både såperester og evt fettrester. Det er derfor oppvask for hånd i altfor kjøligt vann etterhvert gir fettete kjøkkenutstyr. Det ser jeg spesielt hos mange eldre som begynner å spare på varmtvann ved oppvask for hånd.
Gjest yeans Skrevet 17. november 2017 #15 Skrevet 17. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mer miljøvennlig med såpe i fast form? Og vet vi om f.eks om Sunlight såpe i fast form er mer miljøvennlig enn andre såper i fast form? Er den mer miljøvennlig enn Sunlight i flytene form? Jeg har brukt sistnevnte i mangfoldige år, og er fornøyd med den men nå er det slik at lærer jeg at noe annet er mer miljøvennlig, så prøver jeg gjerne det Anonymkode: 7af9f...7ad Jeg lurer litt på det samme, men det er vist ikke så mange som vet noe her ser det ut til.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #16 Skrevet 17. november 2017 10 minutter siden, yeans skrev: Det virker ikke helt logisk. Kaldt vann vil jo herde både såperester og evt fettrester. Det er derfor oppvask for hånd i altfor kjøligt vann etterhvert gir fettete kjøkkenutstyr. Det ser jeg spesielt hos mange eldre som begynner å spare på varmtvann ved oppvask for hånd. Hm. Hvorfor er vi flere som har lært å skylle oppvasken under rennende kaldt vann? Anonymkode: 30853...90b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #17 Skrevet 17. november 2017 På heimkunnskapen, for mange år siden. Lærte vi å skylle oppvasken i veldig varmt vann, ikke fra springen, men i kummen. Vi la altså oppvasken i kummen. Da tørket den også fortere når den var så varm. Det var også for å spare på vannet. Anonymkode: e2191...a42 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #18 Skrevet 17. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har du nok misforstått hva jeg mente. Å skylle under rennende vann kunne man ikke når det ikke var varmt rennende vann i kranene. Mitt po3ng er og var vitsen med å skylle bort såpevannet i en skyllebalje med kokende og rent, usåpet, vann fremfor å bare tørke oppvasken direkte etter oppvask i såpevann. Anonymkode: 58270...b5b Misforstår jeg, eller mener du at når du vasker opp noe for hånd, så skyller du ikke vekk såpen etterpå? Anonymkode: e0f40...e30 1
Gjest yeans Skrevet 17. november 2017 #19 Skrevet 17. november 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm. Hvorfor er vi flere som har lært å skylle oppvasken under rennende kaldt vann? Anonymkode: 30853...90b Av alle jeg vet om er det bare to på kg som sier dette. I det virkelige liv er det ingen jeg kjenner til som bruker kaldt vann. Det er ikke for ingenting at såpe oppløses i varmt vann.
Gjest yeans Skrevet 17. november 2017 #20 Skrevet 17. november 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: På heimkunnskapen, for mange år siden. Lærte vi å skylle oppvasken i veldig varmt vann, ikke fra springen, men i kummen. Vi la altså oppvasken i kummen. Da tørket den også fortere når den var så varm. Det var også for å spare på vannet. Anonymkode: e2191...a42 Det lærte vi også på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå