Gå til innhold

Hvordan bli bedre til å tolke skriftlig kommunikasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips?

Hva skal man se etter når man ikke kan se personen, hvordan vet man hva den andre føler og tenker og om det er er riktig tolket eller om det er man selv som misforstår eller leser ting feil? Da mener jeg generelt, hva kan man se etter der det ikke brukes smiley etc.?

Anonymkode: e1628...c7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bedre å stille spørsmål om du er usikker tenker jeg. 

Skrevet

Ikke noe. Man skal ikke analysere eller overanalysere tekst. Man skal ta det for det det står. 
Det beste er å kommunisere minst mulig over tekst når man ikke er helt trygge på hverandre og intensjonen til hverandre, men heller snakke i telefon eller møtes face to face. 

Anonymkode: 22ae7...979

Skrevet
Akkurat nå, yeans skrev:

Det er bedre å stille spørsmål om du er usikker tenker jeg. 

Ja, jeg er egentlig enig i at dette er det beste, men siden det går ikke an å stille spørsmål hele tiden så håpte jeg noen hadde noen tips og triks for å bli bedre på dette.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe. Man skal ikke analysere eller overanalysere tekst. Man skal ta det for det det står. 
Det beste er å kommunisere minst mulig over tekst når man ikke er helt trygge på hverandre og intensjonen til hverandre, men heller snakke i telefon eller møtes face to face. 

Anonymkode: 22ae7...979

Er det ikke litt farlig å lese ting bokstavelig bare fordi det er i tekstform når folk flest ellers ikke mener alt de sier helt bokstavelig?

Enig i at face to face er best, eller over telefon, det er bare det at jeg kommer ikke utenom å kommunisere over tekst i enkelte konkrete tilfeller over tid og jeg vil tolke og oppfatte ting som de er ment. F.eks på jobb der det ikke kun skrives om det faglige.

Skrevet

Tenk gjennom hva personen faktisk skrev. Går selvsagt andre veien også, tenke gjennom hva man faktisk skriver. Utgangspunktet i all tekstolkning er teksten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...