Gå til innhold

Melatonin, bivirkninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan man få bivirkninger av å ta ren Melatonin når det er noe som naturlig dannes i hjernen fra før? Noen her som har opplevd bivirkninger som depressive symptomer, irritabilitet eller forandring i personlighet?

Hadde tenkt til å spørre legen min om resept på dette fordi både venninna og søstera mi bruker dette, men så googla jeg. Ingen av de har fått noe som helst av bivirkninger, så jeg bare lurer på om det er noen andre som har fått de jeg nevner over? Ble litt mer skeptisk til å eventuelt prøve Melatonin etter å ha lest om bivirkninger.

Anonymkode: 4b81e...4c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke opplevd bivirkninger, ingen av de andre jeg kjenner som har brukt det heller.

Man skal ikke tro alt man leser på nett, spesielt ikke om det er fra folks egne erfaringer.

Forøvrig er det ikke slik at så lenge noe er naturlig er det bra, eller at noe som er bra er bra i alle slags doser. Melatonin er naturlig i kroppen, men om man endrer mengden ved å tilsette slik at man får høyere nivåer enn normalt kan det selvfølgelig gi bivirkninger. Vann er et godt eksempel, uten vann dør du, drikker du for mye vann dør du. Og så har du alt i mellom, fra perfekt mengde til dehydrert eller fått for mye vann, de to siste vil gi bivirkninger. Dette gjelder for alle stoffer.

Skrevet

Bruker 3-6 mg, har ingen bivirkninger.

Skrevet

Jeg ble nesten hyper av å bruke  ,så virket motsatt av hva jeg ønsket.

Anonymkode: f9c7d...79b

Skrevet

Ingen bivirkninger av ren melatonin her heller. Circadin (melatonin depot) ga meg derimot noen voldsomme mareritt. 

Anonymkode: 25906...7a7

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Duckie skrev:

Jeg har ikke opplevd bivirkninger, ingen av de andre jeg kjenner som har brukt det heller.

Man skal ikke tro alt man leser på nett, spesielt ikke om det er fra folks egne erfaringer.

Forøvrig er det ikke slik at så lenge noe er naturlig er det bra, eller at noe som er bra er bra i alle slags doser. Melatonin er naturlig i kroppen, men om man endrer mengden ved å tilsette slik at man får høyere nivåer enn normalt kan det selvfølgelig gi bivirkninger. Vann er et godt eksempel, uten vann dør du, drikker du for mye vann dør du. Og så har du alt i mellom, fra perfekt mengde til dehydrert eller fått for mye vann, de to siste vil gi bivirkninger. Dette gjelder for alle stoffer.

Ja, sant det, jeg tenkte ikke over det på den måten, bare det at hvis man ikke produserer nok selv så tar man tilskudd og da går det opp i opp. Men så enkelt er det nok ikke, hehe.

Depressive symptomer var nevnt her, : http://www.lommelegen.no/artikkel/behandling-av-søvnproblemer-med-melatonin "Enkelttilfeller", men allikevel.

Finner ikke den andre linken akkurat nå, men det var ikke egenerfaringer. I alle fall ikke det om irritabilitet.

Skrevet

Jeg får bivirkninger av Melatonin. Kan ikke helt forklare, men blir så rar i hodet dagen etter. Blir liksom susete og litt uvel. Jeg tør ikke ta de lenger. Vet ikke om det er noen forskjell på de man får i Norge og de man kjøper på Ebay/Iherb? Jeg kjeøpte på en av de sistnevnte, husker ikke hvilken.

Anonymkode: d90cc...5ff

• Liker 2
Skrevet

Når har dere tatt Melatonin, enten dere har fått bivirkninger eller ikke? Når på kvelden og hvor lenge før dere har lagt dere til å sove? Hvor lenge tok dere det sammenhengende?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får bivirkninger av Melatonin. Kan ikke helt forklare, men blir så rar i hodet dagen etter. Blir liksom susete og litt uvel. Jeg tør ikke ta de lenger. Vet ikke om det er noen forskjell på de man får i Norge og de man kjøper på Ebay/Iherb? Jeg kjeøpte på en av de sistnevnte, husker ikke hvilken.

Anonymkode: d90cc...5ff

Føler du deg litt annerledes enn vanlig også? Tenker på det jeg leste om forandringer i personlighet. Det høres jo litt voldsomt ut, men jeg vet ikke hva det betyr.. lurte på om det kan bety å føle seg litt rar/annerledes enn vanlig nå som du nevnte det.

Er det kun Melatonin i de du tar, forresten, eller noe annet også?

Skrevet

Jeg har brukt circadin og ikke merket noen bivirkninger overhodet. De bivirkningene du refererer til er svært sjeldne. I følge felleskatalogen opplever 1/1000 til 1/10 000 bivirkninger som nedstemthet, depresjon e.l. 

Skrevet

Jeg har prøvd både Circadin og Melatonin. Sovner, men får noen enorme kraftige drømmer. Både gode og ubehagelige. Jeg drømmer hver natt uten disse og husker dem, men når jeg har tatt disse så forsterker de drømmene så mye at jeg ikke har klart å ta de. Føler jeg ikke har sovet. Skal aldri ta de igjen. 

Skrevet

Man får ikke bivirkninger i vanlig forstand men det kan virke forskjellig på folk og det er ikke alle det fungerer på. Det har sikkert også noe å si om det er tilsetningsstoffer i produktet, hvor mye man tar, hvaslags kvalitet det er på det og hvor sensitiv man er.

Jeg er supersensitiv for alle slags medikamenter og ville aldri tatt sovemedisin f.ex. Men melatonin funker bra på meg.

Anonymkode: 9e12f...57f

Skrevet

Jeg har fått et nytt liv etter at jeg oppdaget melatonin for 1 år siden. Ingen bivirkner.

Anonymkode: 67a0a...e91

Skrevet

Blir du søvnig på kveldene eller blir du bare sliten/ trøtt? Grovt sett kan man merke om man mangler melatonin basert på om man føler seg søvnig når man skal legge seg eller ikke. Det er forskjell på å sovne fordi man har vært våken lenge og er utslitt/ trøtt, og å sovne fordi kroppen gir deg en søvnighetsfølelse der du føler for å sove. 

Om det er stress som gjør at du sliter med søvn, så er ikke nødvendigvis melatonin det beste valget. Da ville jeg forsøkt å finne metoder for å redusere stress ved sovetid. Jeg tror melatonin har best og tryggest effekt om du faktisk har for lite produksjon av melatonin.

Man kan føle seg søvnig, men grue seg til å legge seg, eller ligge og tenke slik at man ikke får sove. Det burde ikke forveksles med melatoningmangel. Da vil bruk av melatonin bare skjule et problem og ikke hjelpe deg på lang sikt. Kanskje det til og med gjør at du lærer å ignorere kroppens signaler og følelser. I stedet for at du lar kroppen og hjernen fortelle deg at du er stresset, så popper du piller og problemet blir liggende å gnage, i verste fall utvikler det seg til angst eller depresjon fordi du gjemmer deg fra problemene som forårsaker stress

Om du vil få i deg melatonin uten resept er det vitenskaplig bevist at cherry tart extract gir bedre søvn, mer søvn og mer melatonin i kroppen https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22038497

Kan bestilles fra iherb isåfall, anbefaler flytende versjon. 

Anonymkode: 431e4...ab4

Skrevet

Undertrykning av egenproduksjon?

Anonymkode: c7cae...635

• 3 år senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.11.2017 den 23.17):

Hvorfor kan man få bivirkninger av å ta ren Melatonin når det er noe som naturlig dannes i hjernen fra før? Noen her som har opplevd bivirkninger som depressive symptomer, irritabilitet eller forandring i personlighet?

Hadde tenkt til å spørre legen min om resept på dette fordi både venninna og søstera mi bruker dette, men så googla jeg. Ingen av de har fått noe som helst av bivirkninger, så jeg bare lurer på om det er noen andre som har fått de jeg nevner over? Ble litt mer skeptisk til å eventuelt prøve Melatonin etter å ha lest om bivirkninger.

Endret av Vallis
Prøvde å svare
Annonse
Skrevet

Hei blir døsig og uvel langt utpå dagen hvis jeg har tatt 3 mg melatonin kvelden før. Får også en slags uvelhetsfølelse. Svetter og svimmel. Ikke feber. Noen andre ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg totalt utslått og syk og klarer ikke å få gjort noe, det varer langt utover dagen. Måtte slutte å ta dem for det orket jeg ikke.

Anonymkode: c3f24...db9

AnonymBruker
Skrevet
Vallis skrev (51 minutter siden):

Hei blir døsig og uvel langt utpå dagen hvis jeg har tatt 3 mg melatonin kvelden før. Får også en slags uvelhetsfølelse. Svetter og svimmel. Ikke feber. Noen andre ?

Jeg har bare prøvd 1 mg flytende fra Tights.

Blir faktisk mer svimmel, men trodde det mest var fordi jeg har krystallsyke. Er mest når det «setter inn», er ikke mer svimmel av det ellers.

Anonymkode: 7a206...49d

AnonymBruker
Skrevet
Vallis skrev (5 timer siden):

Nei, ikke alltid jeg sovner på 6 mg engang og merker ingenting dagen etter... det er få bivirkninger med denne.  Hvis du får feber kan det tyde på en allergisk reaksjon, da ville jeg sluttet med de.

Anonymkode: d3c18...62a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har bare prøvd 1 mg flytende fra Tights.

Blir faktisk mer svimmel, men trodde det mest var fordi jeg har krystallsyke. Er mest når det «setter inn», er ikke mer svimmel av det ellers.

Anonymkode: 7a206...49d

Det tror jeg er placebo.

Anonymkode: d3c18...62a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...