Gå til innhold

må jeg ha innboforsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke noe av spesielt høy verdi. Har en 5 år gammel pc, 5år gammelt kamera. Møblene er billige ikeamøbler. Leiligheten er bare 30 kvadrat så får ikke plass til så mye heller. Men jeg lurer på, dersom det skulle bli vannlekasje, er det innboforsikring som dekker det på selve det å bytte gulv? Eller er det fullverdiforsikringen. 

Anonymkode: e01a3...cf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du råd til å kjøpe alt nytt om du mister det? Møbler, telefon, PC, alle klær og sko, hudprodukter, bestikk og tallerkner, sengetøy, og alt annet du har i leiligheten. Det er idioti å ikke ha innboforsikring.

Ved vannlekkasje kommer det litt an på hva som har skjedd og det er forskjellig hva de forskjellige forsikringene dekker.

• Liker 6
Skrevet

Tror det er en ganske stor feil å tenke at man ikke har noe av verdi bare fordi man har kjøpt alt billig og pc som er gammel osv osv. 

Hvis du må kjøpe alt det om igjen, TS, så blir det en ganske stor sum allikevel. 

Da jeg fikk vannlekkasje i leieleiligheten min så gikk selve lekkasjen på forsikring til huseier, men jeg kunne ikke bo i leiligheten mens den ble renovert, så da dekket innboforsikringen min hotell de ukene det tok før jeg kunne flytte hjem igjen. Jeg hadde ikke hatt sjans til å betale det selv hvis jeg ikke hadde hatt den forsikringen. 

Anonymkode: 387f7...833

• Liker 4
Skrevet

Parketten dekkes av forsikringen på bygget.

Du kan tenke på hvor mye det kostet sist du var ute og shoppet, også ser du for det at du må shoppe hele garderoben din fra bunn av i tillegg til alt av sminke, kjøkkenutstyr, håndklær, sko, vesker, ytterklær, seng, sengetøy ectectect.

Ja, du må ha innboforsikring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte alt nytt for noen få år siden, alt jeg hadde igjen var det jeg gikk og sto i. Som deg, kjøpte jeg billige ting til en liten leilighet, billige klær osv. Det kostet ikke stort, bare noen få titusen, ikke mer enn en normal bufferkonto. Innboforsikring har jeg aldri hatt (og ikke ville det ha nyttet i mitt tilfelle heller). Men jeg har spart en pen sum i et helt liv på det.

Som alltid: jo  fattigere du er, desto større behov har du for forsikring. Det billigste er å ikke ha forsikring (være selvassurandør). Forsikringsselskapa gjør ikke jobben gratis! Men da må du ikke være lutfattig, du må jo ha såpass med midler at du ikke kommer helt i beit om ulykka mot forventning skulle være ute.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe av spesielt høy verdi. Har en 5 år gammel pc, 5år gammelt kamera. Møblene er billige ikeamøbler. Leiligheten er bare 30 kvadrat så får ikke plass til så mye heller. Men jeg lurer på, dersom det skulle bli vannlekasje, er det innboforsikring som dekker det på selve det å bytte gulv? Eller er det fullverdiforsikringen. 

Fullverdiforsikring har du ikke på andre ting enn nye biler og annet løsøre. 

Blir det vannlekkasje så kan noe gå på husforsikringen og noe på innboforsikring. Emn ditt største problem enten det er brann eller vannlekkasje er at du kan trenge et annet sted å bo midlertidig mens den skadde boligen din blir avklart og renorvert. Uten innboforsikring så må du dekke dette selv i tillegg til at du kan komme til å måtte betale leie for den boligen som er skadet. Da er det fryktelig dumt å ha spart på innboforsikringen. Skal dumut og kjøpe alt nytt så vil du plutselig se at du eier og har mer enn du tror. 

En innboforsikring har og ofte rettshjelpsdekning. Kommer du i en konflikt, så slipper du da å betale store summer i advokatutgifter, du betaler bare en egenandel. En innboforsikring er mer enn bare innbo som dekkes på. 

Det koster ikke mye å få en innboforsikring via medlemskap i ulike organisasjoner, Obos el. Så å spare der kan du lett komme til.å angre stort på.

Anonymkode: f1b71...eb6

• Liker 2
Skrevet

Det er fullstendig idioti å ikke ha innboforsikring. Det er en billig forsikring, og en av de viktigste du kan ha. 

Du tenker på pc og møbler. Har du tenkt på klær? ALT av klær? Om det begynner å brenne, kan du risikere at alt du eier og har blir røykskadet, og må kastes. Det skjedde en venninne; brann i leiligheten over, alt hun eide og hadde var så røykskadet at det måtte kastes. 

Da må du kjøpe nye sokker, undikker, bh'er, treningsklær, ytterklær, bukser, topper, finklær, sommerklær, vinterklær, ALT. Og tro meg: det blir dyrt. Veldig dyrt. Pc'en og sofaen din blir gjerne en musefis i forhold. 

Og selv om møblene dine en og en gjerne er billige, så blir det summer når du skal ha ny sofa, nytt stuebord, kjøkkenbord, stoler, seng, skap, kommoder, tvmøbel, osv osv. 

Så vil du gjerne erstatte bøker, filmer, pyntegjenstander, planter. 

Tro meg, det er verdt å betale for innboforsikring, det svarer seg så veldig. 

Vi hadde innbrudd, og da stakk de av med alt av elektronikk, smykker og sølvtøy. Det ble over 150 000 kr, det. Bare i sånt. Uten innboforsikring hadde det vært enda kjipere enn det allerede var. 

Anonymkode: 14fa6...297

• Liker 8
Skrevet

Du bør ha innboforsikring, noe annet er idioti. Hvis leiligheten din brenner ned og du må erstatte absolutt alt fra sokker og undertøy, til sengetøy, kjøkkenredskaper og lamper så blir det fort dyrt, selv med litt penger på konto. Kjenner noen som opplevde at huste ble totalskadd i brann, de hadde kun klærene de flyktet ut i midt på natten igjen. Allerede dagen etter fikk de utbetaling av forsikringsselskapet så det kunne handles basisklær, sko, toalettsaker, skolesekker, linser og andre nødvendigheter. Gull verdt. En innboforsikring koster ikke all verden, spander det på deg. 

Anonymkode: 3db84...3bd

• Liker 4
Skrevet

Selv om du tenker at du ville hatt råd til det uten forsikringen, så er det rimelig kjipt å miste hele bufferen sin. I tillegg kan det skje igjen før du har klart å opparbeide deg en ny buffer, eller du kan måtte bruke det på andre ting som går i stykker hos deg f.eks.

Innboforsikring er kjempe viktig og lurt. 

Anonymkode: c73e1...2ab

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går på husforsikringen, men om noe av ditt private blir ødelagt blir det på innboforsikring.

Du får billig forsikring på 30 kvadrat.

Se i skapene dine. Hva koster det geg å måtte kjøpe alt på nytt? 

Anonymkode: 4b914...6d4

Skrevet

Jeg har for morroskyld (begynt) å lage en liste over alt jeg eier på studenthybelen og hva det koster om jeg må kjøpe det nytt. Det blir ganske store summer til slutt. Virker ikke som du tenker over at du ved brann må kjøpe alt nytt. Jeg har opplevd brann i familien og vet hvordan røyklukt og aske ødelegger alt, selv om brannen har vært selvbegrenset. 

Jeg er smart og har kjøpt f.eks. seng og lenestol på salg, men når jeg må kjøpe det på nytt så er det ikke nødvendig på salg lenger, så det du må kjøpe nytt er gjerne dyrere enn hva det var i utgangspunktet. Står du der på bar bakke så har du heller ikke tid til å gå og lete etter de billigeste alternative og raide bruktbutikker for å kjøpe brukt. Du trenger klær, toalettsaker, pyte, dyner etc. rimelig kjapt. 

Bare pensumbøker og klær jeg har i skapet blir dyre summer. Treningsklær, ullundertøy, fjellsko etc koster en de merl en vanlige klær. Jeg har pensumbøker som koster 800-900 kr per bok. 

Anbefaler å faktisk å ha en skrevet en liste over eiendeler, så danner man seg et bilde, og det er gjerne ikke så dumt når uhellet er ute. I tillegg viss man har større leiligheter, hus med flere rom, så er det ekstremt lurt å sjekke opp forsikringspremien. Det er mange som har forsikringer med maks utbetalingssum som ikke tilsvarer verdien, derfor må man også sjekke opp om at man har en forsikringspremie som passer.

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, GauteS skrev:

Jeg kjøpte alt nytt for noen få år siden, alt jeg hadde igjen var det jeg gikk og sto i. Som deg, kjøpte jeg billige ting til en liten leilighet, billige klær osv. Det kostet ikke stort, bare noen få titusen, ikke mer enn en normal bufferkonto. Innboforsikring har jeg aldri hatt (og ikke ville det ha nyttet i mitt tilfelle heller). Men jeg har spart en pen sum i et helt liv på det.

Som alltid: jo  fattigere du er, desto større behov har du for forsikring. Det billigste er å ikke ha forsikring (være selvassurandør). Forsikringsselskapa gjør ikke jobben gratis! Men da må du ikke være lutfattig, du må jo ha såpass med midler at du ikke kommer helt i beit om ulykka mot forventning skulle være ute.

Er du egentlig klar over hvor billig innboforsikring er, eller?! Jeg betaler 6-700 kr pr år i innboforsikring, og er da dekket for inntil 500.000. Man kan også få enda billigere innboforsikring, men da med lavere dekningsgrad. Jeg betaler lett 50 kr pr mnd for å slippe å måtte ut med mangfoldige tusen hvis det skulle bli brann, oversvømmelse e.l. Jeg har allerede brukt innboforsikringen min to ganger i løpet av de siste ti årene, så jeg har spart inn kostnaden for lengst. 

Anonymkode: acc9e...6c4

• Liker 6
Skrevet

Du må ikke ha det men det er veldig dumt av deg ikke å ha det.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har allerede brukt innboforsikringen min to ganger i løpet av de siste ti årene, så jeg har spart inn kostnaden for lengst. 

Da er du spesielt skadeutsatt, kan det se ut som. Og da bør du absolutt ha forsikring.
Likevel: det er et ubestridelig faktum at gjennomsnittskunden taper på å ha forsikring. Selskapene må ha sitt, og de justerer premiene deretter. Men er du spesielt uforsiktig eller absolutt ikke kan makte et uhell, bør du forsikre deg.
At innboforsikring er relativt rimelig, er bare et uttrykk for at det er ytterst sjelden at folk flest melder inn skader.

Skrevet

Så hvis det brenner der du bor er du klar for utgifter til hotell eller bli plassert på hospits? 

Anonymkode: b409e...ed1

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du egentlig klar over hvor billig innboforsikring er, eller?! Jeg betaler 6-700 kr pr år i innboforsikring, og er da dekket for inntil 500.000. Man kan også få enda billigere innboforsikring, men da med lavere dekningsgrad. Jeg betaler lett 50 kr pr mnd for å slippe å måtte ut med mangfoldige tusen hvis det skulle bli brann, oversvømmelse e.l. Jeg har allerede brukt innboforsikringen min to ganger i løpet av de siste ti årene, så jeg har spart inn kostnaden for lengst. 

Anonymkode: acc9e...6c4

hvor koster innboforsikringen 50 kr?

Skrevet

Nei man trenger ikke innboforsikring om man har råd til å kjøpe alt man trenger den dagen man står på bar bakke hvor alt har brent opp. 

La oss si det brenner om natten. Du løper ut for å redde ditt eget liv. Er du heldig har du i det minste på deg pysjamas. Da er det kun det du eier. Har du da råd til å kjøpe undertøy, sokker, klær, sko osv på stedet? Og så må du ha møbler, stekeovn, vaskemaskin, kjøkkenutstyr, TV, mobil, gardiner, seng, sengetøy, håndklær osv osv osv

Har du råd til det uten at det merkes på lommeboka så kan man selvfølgelig bare drite i forsikringen 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvis det brenner der du bor er du klar for utgifter til hotell eller bli plassert på hospits? 

Utgifter til midlertidig bosted ei ukes tid, til en har fått leid seg noe mer permanent, er en bagatell som knapt nok merkes på kontoen. Større utgifter blir det til innboet som må erstattes.
Men hvor sannsynlig er det at boligen brenner? Det er ytterst sjelden, og med mindre en er lutfattig og lever fra hånd til munn, er det vel verdt å vedde på at så ikke skjer.

Skrevet

Neida, du trenger ikke innboforsikringen, men hvis det feks brenner så står du helt på bar bakke.

Skrevet
11 minutter siden, Wenda said:

Har du da råd til å kjøpe undertøy, sokker, klær, sko osv på stedet? Og så må du ha møbler, stekeovn, vaskemaskin, kjøkkenutstyr, TV, mobil, gardiner, seng, sengetøy, håndklær osv osv osv

Som tidligere nevnt måtte jeg kjøpe alt dette for noen år siden, og om en går etter rimelige løsninger, koster det ikke stort, bare noen titusener. Samtidig fikk jeg en sårt tiltrengt opprydning, for det er utrolig mye en har samlet på som en strengt tatt ikke trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...