Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om et par måneder har jeg vært 4 år på aap. Jeg stresser med dette da jeg føler at ingenting er avklart. På disse snart 4 årene har aktiviteten vært å gå til psykolog. Ingen tilltak eller noe som helst. Så for et par måneder siden måtte jeg mase meg til et møte på nav for å høre hva som skjer. Der fikk jeg besjed av min saksbehandler at hun skulle høre med nav sin lege om jeg kunne søke ufør. 

Jeg sendte de melding noen uker senere. De ringte meg og sa at siden min aap ikke går ut før i februar så var det ikke noe hast (?).. nå fikk jeg akkurat tilsendt en ny aktivitetsplan der det står at jeg ønsker å komme i arbeid og at det er hovedmålet med aktivitetsplanen. Men det stemmer jo ikke, jeg vil søke ufør. 

Nav har sendt mange spørsmål til min psykolog som hun skal besvare, men dette kan ta sin tid.. jeg svarte nav at aktivitetsplanen var feil, men da sa de bare at de måtte ha dokumentasjon fra psykologen, men det har de allerede fått.. der står det blandt annet at jeg ikke skal i tilltak. 

Ser at det kan ta opptil 8 måneder å få svar på ufør. Hva skjer i disse 8 månedene? Blir aap forlenget eller er det sosialen? Føler ikke akkurat at de klarer å avklare meg til februar siden det eneste jeg har gjort er å gå til psykolog.. 

Anonymkode: 7d1ec...bdb

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke jobbe?

Anonymkode: cba09...754

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd å få deg en jobb i disse 4 åra? Eller sitter du bare hjemme og syns synd på deg selv og gjør alt verre? 

Snart er halve befolkningen ufør fordi de er redd for å omgås andre og sitter hjemme og bare føler på hvor vondt i psyken de har.. 

Vi har alle våre problemer men det må da kunne gå an å gjøre NOE konstruktivt resten av livet vel? 

Anonymkode: 1ca4d...94d

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke jobbe?

Anonymkode: cba09...754

Hun kan ikke jobbe, derfor er hun på AAP og derfor er det snakk om å søke ufør.

Ts, få i gang et møte med deg, psykolog, NAV og eventuelt fastlegen din.

Anonymkode: 26a77...c52

• Liker 7
Skrevet

Har du prøvd å få deg en jobb i disse 4 åra? Eller sitter du bare hjemme og syns synd på deg selv og gjør alt verre? 

Snart er halve befolkningen ufør fordi de er redd for å omgås andre og sitter hjemme og bare føler på hvor vondt i psyken de har.. 

Vi har alle våre problemer men det må da kunne gå an å gjøre NOE konstruktivt resten av livet vel? 

Jeg har en medfødt sykdom, så klapp igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en medfødt sykdom, så klapp igjen. 

Er du lam fra halsen og ned? 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke jobbe, derfor er hun på AAP og derfor er det snakk om å søke ufør.

Ts, få i gang et møte med deg, psykolog, NAV og eventuelt fastlegen din.

Anonymkode: 26a77...c52

Føler bare jeg blir kastet rundt i systemet her.. Men har søkt om en individuell plan i kommunen så alle rundt meg skal kommunisere bedre, men dette kan jo ta flere måneder 

Skrevet

Det holder ikke å "ville over på ufør" , det er veldig vanskelig å få ufør, og man skal ha vært i alle mulige tiltak som går an med den problemstillingen/funksjonsevnen man har. 
Nå har du vært i behandling hos psykolog, men du må regne med å måtte gjennom rehabiliteringssentere, arbeidstrening, og andre behandlingsmetoder for eksempel en annen terapimetode enn den du har hatt. 
Når alt dette er gjennomført og hvis du ikke har blitt noe bedre, altså hvis du har null arbeidsevne og ikke kan ha en deltidsjobb eller tilrettelagt jobb engang (noe de fleste med psykisk sykdom kan) så må du gjennom et arbeidsavklaringskurs hvor de bedømmer funksjonsevnen din, og ha lege spesialistuttalelser som også dokumenterer funksjonsevnen din og sier at det er 0% sjanse for at du noen sinne kan bli bedre eller noen sinne kan ha en tilrettelagt jobb. SÅ kan du søke ufør. 
AAP blir forlenget ett og to år av gangen når det går ut over de 4 første årene , og så lenge du er i behandlingstitak eller arbeidsavklaringskurs så stopper de ikke AAPen din. 

Syns du skal tenke deg godt om hvis det bare er sånn at du "vil over" på ufør, for det er ikke noe man bør ville med mindre man virkelig må. Det er et jævlig liv å leve uten mål og mening og ikke kunne bidra til samfunnet eller ha noe å stå opp til og yte det man er god for. Man tjener mer på å jobbe i kiosk eller butikk 3 ganger i uka enn det man gjør på minstesatsen på ufør. 

Anonymkode: 1a047...41f

• Liker 6
Skrevet

Be heller om tiltak du tror kan være nyttig for deg ts, enn å be om ufør. Men om du er så syk at du aldri vil kunne ha en jobb selv om du får tilrettelagt det, så forstår jeg deg, men du må nok fortsatt gjennom flere forsøk og behandlinger for å kunne søke ufør. Både legen din og nav skal se at "alt er prøvd" og at det ikke finnes noe sjanse overhode for bedring innen de nærmeste 10 årene. Tror de at det er mulighet for bedring eller tilrettelegging så har de deg heller på aap litt lenger. 
håper det ordner seg for deg uansett hva det blir til ! 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holder ikke å "ville over på ufør" , det er veldig vanskelig å få ufør, og man skal ha vært i alle mulige tiltak som går an med den problemstillingen/funksjonsevnen man har. 
Nå har du vært i behandling hos psykolog, men du må regne med å måtte gjennom rehabiliteringssentere, arbeidstrening, og andre behandlingsmetoder for eksempel en annen terapimetode enn den du har hatt. 
Når alt dette er gjennomført og hvis du ikke har blitt noe bedre, altså hvis du har null arbeidsevne og ikke kan ha en deltidsjobb eller tilrettelagt jobb engang (noe de fleste med psykisk sykdom kan) så må du gjennom et arbeidsavklaringskurs hvor de bedømmer funksjonsevnen din, og ha lege spesialistuttalelser som også dokumenterer funksjonsevnen din og sier at det er 0% sjanse for at du noen sinne kan bli bedre eller noen sinne kan ha en tilrettelagt jobb. SÅ kan du søke ufør. 
AAP blir forlenget ett og to år av gangen når det går ut over de 4 første årene , og så lenge du er i behandlingstitak eller arbeidsavklaringskurs så stopper de ikke AAPen din. 

Syns du skal tenke deg godt om hvis det bare er sånn at du "vil over" på ufør, for det er ikke noe man bør ville med mindre man virkelig må. Det er et jævlig liv å leve uten mål og mening og ikke kunne bidra til samfunnet eller ha noe å stå opp til og yte det man er god for. Man tjener mer på å jobbe i kiosk eller butikk 3 ganger i uka enn det man gjør på minstesatsen på ufør. 

Ja, men psykologen har sagt ifra at jeg ikke skal delta på tilltak. Og hvis nav ville ha meg på tilltak så burde de jo startet mye før? På forrige møte fikk jeg beskjed om at saksbehandler skulle snakke med navlegen. Fikk også beskjed om at jeg KANSKJE måtte prøve ETT tilltak bare sånn at de hadde prøvd det. 

Ufør er det beste alternativet for meg. Det gjelder ikke psykisk sykdom, det er ikke der hovedproblemet mitt ligger så jeg blir skrevet ut av dps nå. Har ikke jobbet en dag i mitt liv, men videregående var grusomt så kan tenke meg hvordan det er. Har ung ufør tillegget 

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, men psykologen har sagt ifra at jeg ikke skal delta på tilltak. Og hvis nav ville ha meg på tilltak så burde de jo startet mye før? På forrige møte fikk jeg beskjed om at saksbehandler skulle snakke med navlegen. Fikk også beskjed om at jeg KANSKJE måtte prøve ETT tilltak bare sånn at de hadde prøvd det. 

Ufør er det beste alternativet for meg. Det gjelder ikke psykisk sykdom, det er ikke der hovedproblemet mitt ligger så jeg blir skrevet ut av dps nå. Har ikke jobbet en dag i mitt liv, men videregående var grusomt så kan tenke meg hvordan det er. Har ung ufør tillegget 

Ja, det er virkelig grusomt å jobbe...

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor vil du bli ufør?

Anonymkode: 83cc7...c57

Skrevet
9 minutter siden, filifjonka skrev:

Ja, det er virkelig grusomt å jobbe...

Mest sannsynlig 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du bli ufør?

Fordi jeg vil ha en stabil inntekt da jeg ikke kan jobbe ?

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vert fint om staten hadde kjøpt hus til deg også :)

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at du ikke kan jobbe? Det er relevant for svaret på spørsmålet ditt.

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan psykologen din avgjøre det? Når du til og med sier at det ikke er psykisk sykdom din manglende arbeidsevne kommer fra? Videregående er ikke lett eller gøy for de fleste av oss. Ung ufør tillegget gir deg 16.000 utbetalt på trygd, og du får derfor fremdeles mer i lønn av å jobbe tre fire dager i uken på butikk eller kiosk. Får du en resepsjonist eller kontor jobb vil du tjene enda mer. Du vil aldri få mulighet til å spare opp til bil, ferier, shopping eller noe på den ufør inntekten der, hadde jeg vært deg så ville jeg gjort alt for å unngå å bli ufør!  
Både pga inntekten og den dårlige livskvaliteten en sånn inntekt gir deg som godt voksen og resten av livet (fungerer fint for en kort periode som f eks student eller i påvente av høyere lønnsnivå, men som ufør er det jo samme resten av livet) og pga hvor dårlig livskvalitet og manglende mening med livet man får av å gå hjemme dag ut og inn. Alle andre er på jobb så du kan ikke være sosial, du får ikke noe fremgang eller mestring, du får ikke noe selvfølelse av at du er god for noe eller bidrar med noe og er nyttig , noe som er helt grunnleggende å føle for å ikke bli dypt deprimert og suicidal fordi alt er meningsløst, og tenk deg bare folk er forkjøla en uke eller knekt beinet og må være hjemme noen uker, de blir gale og rastløse og vil bare tilbake til jobb! Men holder ut fordi de har en "limit" på det og vet at om en uke er jeg bedre eller om en måned er krykkene borte, mens som ufør så har du aldri noe å se frem til i det hele tatt. Det er en eksistanse som er veldig tung å leve i. 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vert fint om staten hadde kjøpt hus til deg også :)

Ja har spart opp 400 000 så er på god vei :) 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan psykologen din avgjøre det? Når du til og med sier at det ikke er psykisk sykdom din manglende arbeidsevne kommer fra? Videregående er ikke lett eller gøy for de fleste av oss. Ung ufør tillegget gir deg 16.000 utbetalt på trygd, og du får derfor fremdeles mer i lønn av å jobbe tre fire dager i uken på butikk eller kiosk. Får du en resepsjonist eller kontor jobb vil du tjene enda mer. Du vil aldri få mulighet til å spare opp til bil, ferier, shopping eller noe på den ufør inntekten der, hadde jeg vært deg så ville jeg gjort alt for å unngå å bli ufør!  
Både pga inntekten og den dårlige livskvaliteten en sånn inntekt gir deg som godt voksen og resten av livet (fungerer fint for en kort periode som f eks student eller i påvente av høyere lønnsnivå, men som ufør er det jo samme resten av livet) og pga hvor dårlig livskvalitet og manglende mening med livet man får av å gå hjemme dag ut og inn. Alle andre er på jobb så du kan ikke være sosial, du får ikke noe fremgang eller mestring, du får ikke noe selvfølelse av at du er god for noe eller bidrar med noe og er nyttig , noe som er helt grunnleggende å føle for å ikke bli dypt deprimert og suicidal fordi alt er meningsløst, og tenk deg bare folk er forkjøla en uke eller knekt beinet og må være hjemme noen uker, de blir gale og rastløse og vil bare tilbake til jobb! Men holder ut fordi de har en "limit" på det og vet at om en uke er jeg bedre eller om en måned er krykkene borte, mens som ufør så har du aldri noe å se frem til i det hele tatt. Det er en eksistanse som er veldig tung å leve i. 

Jeg lever greit på de pengene jeg får. Har snart nok til egenkapital til hus. Lever fint. Jeg savner ikke noe sosialt eller noe sånt, jeg misliker sterkt å være med andre. Er bare tull at man må jobbe for å "ha noe å se frem til". Jeg har en bedre hverdag enn mange andre. Derimot da jeg gikk på VGS gruet meg meg HVER dag og DA var livskvaliteten kraftig redusert. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever greit på de pengene jeg får. Har snart nok til egenkapital til hus. Lever fint. Jeg savner ikke noe sosialt eller noe sånt, jeg misliker sterkt å være med andre. Er bare tull at man må jobbe for å "ha noe å se frem til". Jeg har en bedre hverdag enn mange andre. Derimot da jeg gikk på VGS gruet meg meg HVER dag og DA var livskvaliteten kraftig redusert. 

Narsissist? Antisosial PF? Hvorfor er det psykologen som gjør vurdering av om du kan jobbe hvis det er det fysiske det står på?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...