Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig noen sannhetens ord, fra en av "deres egne" 

Spent på om det er mulig å få noen oppriktige tilbakemeldinger fra dere om Anki er inne på noe i denne kronikken, hvilket - etter min soleklare oppfatning - hun åpenbart og selvsagt er. Det er sannelig på tide at også kvinner kjenner på eget ansvar og er ærlige om egne prioriteringer. 
Kjør debatt - og please, la oss løfte oss litt over sandkasse-retorikken om offer, kvinnehat, påstått patriarkat og annet tøys.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Rosetelys
Skrevet

Hun er inne på noe der ja. Jeg har ingen kvinnelige venner å diskutere politikk og aktuelle saker med. Jeg kan alltids finne noen å diskutere og samtale med på internett, men det hadde vært ålreit å kunne snakke om det med folk jeg kjenner også. Problemene som gjerne oppstår er at de gjerne ikke har noen mening om emnet som blir tatt opp, ikke har satt seg inn i saken, ikke har hørt om det, syns det er kjedelig, ser ikke vitsen og sist med ikke minst det er vanskelig å innse at folk har en annen mening enn dem selv og klarer og argumentere for det.

Når jeg har sterke og annerledes meninger enn vennene mine så blir de faktisk litt fornærmet og jeg har lært meg å ikke utrykke de mest ekstreme meningene mine i frykt for å miste vennene mine.

Skrevet

Så lenge jenter blir oppdratt til å være rosa prinsesser som skal være pene eller så liker ikke andre mennesker dem, så vil det ikke endres. Å være intelligent og kunnskapsrik er ikke egenskaper som har særlig verdi om du er kvinne. Du får positiv oppmerksomhet når du er pen og lydig. Om du kan mye eller er smart, så forsvinner du gjerne i mengden og får ikke noe særlig komplimenter eller oppmuntring.

Menn får i større grad positiv oppmerksomhet av andre menn om de engasjerer seg i politikk, teknologi osv. Det er kult blant dem, og egenskaper som oppmuntres. Vet ikke om de har samme positive holdning til kvinner som interesserer seg. 

Anonymkode: 2fc3b...13b

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge jenter blir oppdratt til å være rosa prinsesser som skal være pene eller så liker ikke andre mennesker dem, så vil det ikke endres.

Da får kvinner slutte å oppdra kvinner på den måten da. Du vet, du gikk nettopp i den fella som denne tråden tar opp, du er klar over det?

Anonymkode: 80d6b...9b6

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Da får kvinner slutte å oppdra kvinner på den måten da. Du vet, du gikk nettopp i den fella som denne tråden tar opp, du er klar over det?

Anonymkode: 80d6b...9b6

Ser du hvor ivrig du er å tolke innlegg etter hva du vil at de skal bety?

Jeg har aldri lagt skylden hos noen, derfor har jeg heller ikke "falt i en felle". Men du satte autismen din på turbogir og slenger rundt anklagelser før du leser lengre enn den første setningen i innlegget mitt

Oppdragelsen av barn kommer ikke til å endre seg særlig uten store holdningsendringer i samfunnet. Det er en grunn til at religiøse fortsetter å oppdra religiøse, og rosa prinsesser fortsetter å oppdra rosa prinsesser. Man kan like lite endre oppdragelsen med at noen få sier de ønsker kvinnelige ledere, som man kan endre at religiøse oppdrar religiøse fordi man sier at det hadde vært fint med flere ateister. Menneskers tradisjoner, vaner og trossystem er ikke så enkle å forandre

Skrevet
9 timer siden, Gorgonzola skrev:

Endelig noen sannhetens ord, fra en av "deres egne" 

Spent på om det er mulig å få noen oppriktige tilbakemeldinger fra dere om Anki er inne på noe i denne kronikken, hvilket - etter min soleklare oppfatning - hun åpenbart og selvsagt er. Det er sannelig på tide at også kvinner kjenner på eget ansvar og er ærlige om egne prioriteringer. 
Kjør debatt - og please, la oss løfte oss litt over sandkasse-retorikken om offer, kvinnehat, påstått patriarkat og annet tøys.

Er det et sannhetens ord fra en av våre "egne"?

Hun beskriver virkeligheten greit.  Mange kvinner liker ikke diskutere politikk, vil ikke bli ledere, foretrekker trygghet/sikkerhet fremfor risiko både karrieremessig, økonomisk og på andre områder.
Hva så?  Det er dette likestillingskampen har handlet om - retten til å ta egne valg!  Hva som er bakgrunnen for valget er like individuelt som det er antall kvinner som tar valget.

Men som du ser i dette innlegget blir retten til å ta egne valg snakket om på en nedlatende måte så lenge valget går på tvers av forfatterens synspunkter. 

Det hun sier er egentlig: "Velg som du vil, men velger du ikke som jeg vil velger du feil".

For meg er dette bare en utblåsning fra en person som er frustrert over at kvinner ikke vil det hun ønsker at de skulle ville. 
Men det hun ironisk nok glemmer, er at når hun retter pekefingeren mot andre, er det tre andre fingre som peker tilbake på henne selv. 
For hvem er det som kjefter, og legger skylden på andre?  Jo, det er mennesker som kroniskkskriveren, som ikke er fornøyd med virkeligheten slik hun ser den.

Anonymkode: c057c...eb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...