Gå til innhold

enormt kjøpepress på praksisplassen. Bytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har "nettopp" startet praksis under NAV. Begynte i August og har vært hos samme butikken siden. Problemet er at jeg ønsker å bytte. Ikke pga selve jobben. Jeg trives med arbeidsoppgavene og ting har gått overraskende bra å koble jobb og helse. Problemet er at det er et vanvittig kjøpepress. 
Det er i utgangspunktet en ganske dyr butikk. Har aldri handlet der selv pga prisene. Men har ikke turt å sagt dette til kollegene. For å være ærlig så har de ikke noe med det å gjøre. Liker ikke å diskutere økonomi med fremmede på denne måten. Det er også en butikk som har 98% kjøkkenutstyr, som da er det til hjemmet jeg bruker minst penger på fra før. Det var NAV som fant praksisplassen og jeg følte at jeg måtte si ja til første tilbud. 
Jeg trives med jobben.. men kjøpepresset har blitt så stort. Har løyet en gang og sagt at jeg har kjøpt det i en annen butikk. Fordi maset ble så stort. En kollega snakker en halv arbeidsdag om en ny type kasserolle som var så bra. Så jeg løy og sa at jeg kjøpte den hos en annen butikk i samme kjede. For hun la kasserollen ved disken og sa at jeg kunne betale da jeg skulle gå. Derfor måtte jeg lyve for å komme meg unna. Hun maste sånn at jeg var på gråten.

Er det innafor å spørre NAV om jeg får bytte arbeidsplass? Synes kjøpepresset er så ubehagelig at jeg gruer meg til å dra på jobb. Spesielt når hun ene er der, for hun er verst og hun er der oftest også. Og det verste er. Hun er sjefen, så jeg kan ikke gå til sjefen og spørre om hjelp! 

Har litt lyst til å prøve dyrebutikk. Kjøpepresset tror jeg ikke blir det samme. Siden jeg per dags dato ikke har dyr pga økonomi. Men har vokst opp med dyr og har alltid elsket dyr, ville bli veterinær i mange år før jeg ble syk. Så tror det funker bedre for meg, spesielt med tanke på kjøpepresset. Noen som vet om det er mulig å få praksis der?

Andre som har hatt samme problem som meg? Føler det er litt flaut og føler det er feil å si nei til å kjøpe ting. Hvor vanlig er det å kjøpe ting hos butikken man jobber i? 

Anonymkode: c3f8f...7c2

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si du har ikke bruk for. 

At skapene dine er fulle, behovet ditt dekket og at kjøkkenet er det stedet du bruker minst. 

Anonymkode: 1d605...50a

• Liker 48
Skrevet

Jøss, det hørtes spesielt ut. 

Jeg tror jeg hadde svart med at jeg ikke trenger det, jeg har så mye kjøkkenutstyr og har ikke plass til å oppbevare mer. Hver gang. Så må hun jo slutte etterhvert. Du kan kanskje ta det opp med kontaktpersonen på NAV å høre om de kan ta det opp for deg? 

Anonymkode: 9c214...598

• Liker 21
Skrevet

Huff, som kunde opplevde jeg dette på en Bianco butikk (sko) gjentagelser av samme setning gang etter gang som et slagord som skulle hamres inn i kundene og overivrige diskusjon om hvor FIIIINE den og den modellen var og det var ikke måååte på altså.

Jeg satt på en skammel og prøvde ulike modeller og tilslutt avbrøt jeg denne hysteriske gumenteringen g spurte om de akkurat hadde vært på et "helt jæævlig intenst salgskurs". Hun ene oppfattet ikke ironien for hun ropte JAAAAA og det var såå inspirerende og blablabla.... jeg bare sa stopp. Dere høres ut som en kristen tv-kanal, jeg får faktisk mer hodepine av dere enn den grusommer musikken dere spiller.... jeg trenger noen skoletter til en begravelse i morgen. Kan jeg få litt ro..... det fungerte.

Til ts, snakk med nav før du gjør noe. 

• Liker 17
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du bør jobbe litt med å si: «Nei takk, en slik behøver jeg ikke. Jeg har alle kasserollene jeg har bruk for»? 

Jeg har aldri opplevd kjøpepress når da jeg jobbet i diverse butikker. Du må lære deg å være tydelig og si nei. «Jeg er i praksis vis NAV. Ser det ut som om jeg har 1000 kr. til overs til en Le Creuset gryte?» 

Anonymkode: 60fb1...63c

Og om ikke dette fungerer, så vis med kroppsspråk, ansiktsuttrykk og det hele at du er oppgitt over masingen hennes når du sier nei. Greit at man skal være profesjonell på jobb, men hun har selv satt standarden. 

Endret av penny_
  • Liker 4
Skrevet

Du må lære deg å si nei. Nå er det jo merkelig (og ikke minst frekt) å prakke på ansatte varer i seg selv, men enda merkeligere at hun ikke forstår at en som kommer på utplassering gjennom nav kanskje ikke har all verdens av penger til å kjøpe så dyre ting. Det er jo fint at du trives godt i jobben din, og da ville det vært synd om du måtte slutte eller blir så dårlig i jobben at du vil slite fremover. Prøv i alle fall først å si ifra. Si at du ikke vil ha eller ikke trenger eller ikke har råd - ikke det at hun har noe som helst med noe av dette. Så egentlig kan du bare si nei, uten å utdype i det hele tatt.

Anonymkode: 85934...fc6

• Liker 17
Skrevet

Ærlighet funker som regel best. Ikke har du bruk for og ikke har du råd. Det er viktig for deg selv at du lærer deg å si fra også. Det er ingen vits i halvdårlige unnskyldninger.

Jeg har jobber et sted der ingen har spesielt lav lønn og også blant mine venner tjener de fleste greit. Likevel er det i hele min omgangskrets helt greit å si at man ikke har råd til noe. Det er ikke et nederlag eller noe du skal skamme deg over. Det er en fornuftig prioritering.

Anonymkode: 2df9e...925

• Liker 15
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du bør jobbe litt med å si: «Nei takk, en slik behøver jeg ikke. Jeg har alle kasserollene jeg har bruk for»? 

Jeg har aldri opplevd kjøpepress når da jeg jobbet i diverse butikker. Du må lære deg å være tydelig og si nei. «Jeg er i praksis vis NAV. Ser det ut som om jeg har 1000 kr. til overs til en Le Creuset gryte?» 

Anonymkode: 60fb1...63c

Jeg har prøvd men til ingen nytte. "Legger den her jeg, så får du betale når arbeidsdagen er over" er svaret. To ganger har jeg løyet og sagt at jeg glemte av varen.  Resten har jeg ignorert det og latet som ingenting. Prøver å få samtalen over på noe annet, men vi kommer alltid frem til det samme. 
Har nå begynt å unngå henne med all min makt. Tørr ikke å starte samtaler. Trenger jeg hjelp med noe så spør jeg noen andre. De to jeg jobber mest med er hyggelige og behjelpelig. Vi snakket om julegaver i forrige uke. Med sjefen til stedet under samtalen. Da lurte jeg inn en "Og mamma har fått kjøps forbud for kjøkkenutstyr hos meg, for jeg har alt og mere til". Med et glimt i øyet og et håp at hun tok hintet. Det var faktisk sant da, for mamma har kjøpt alt for mye dill og dall til kjøkkenet som jeg ikke trenger. Men hun tok ikke hintet. 

Tenkt å ringe NAV på mandag og få et møte. Synes økonomi er så ubehagelig! Mest fordi jeg føler at andre synes jeg syter. Noe jeg ikke gjør. For jeg klarer meg fint på det lille jeg har. Lider ingen nød. Problemet er at jeg ikke trenger, hard råd til eller ønsker disse tingene. Så presset er så ubehagelig. Første dagen så kjøpte jeg en ting etter mas. Den skal mamma få til jul, så fant en nytte for den, men fortsatt en alt for dyr julegave. Synes det er vanskelig å sette grenser generelt. Også ovenfor NAV. Føler jeg ikke har lov til å komme med ønsker ang praksisplass. Denne jobben var på toppen av ei liste NAV hadde liggende. Siden de ikke trengte å sjekke om jeg fikk plass, så ble det den. Siden bedriften selv hadde varslet at de kunne ta inn folk fra NAV. 

ts

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd men til ingen nytte. "Legger den her jeg, så får du betale når arbeidsdagen er over" er svaret. ...

Synes det er vanskelig å sette grenser generelt. Også ovenfor NAV. Føler jeg ikke har lov til å komme med ønsker ang praksisplass. Denne jobben var på toppen av ei liste NAV hadde liggende. Siden de ikke trengte å sjekke om jeg fikk plass, så ble det den. Siden bedriften selv hadde varslet at de kunne ta inn folk fra NAV. 

ts

Dette går bare ikke an! Fortell Nav akkurat hvordan det er, med konkrete eksempler og fakta. Si også at du er veldig glad for å være i jobb og takknemlig for hjelpen, og at dette derfor er forstyrrende for deg. Vil tro og håpe at Nav forstår deg!

• Liker 7
Skrevet

Det er bare å si at dette trener jeg ikke og jeg prioriterer heller ikke å fornye kjøkkenutstyret mitt. Si at du heller vil bruke pengene dine på andre ting som f.eks. opplevelser. Uansett så burde de skjønne at en med praksisplass ikke har mange kroner inn.

Anonymkode: d47e4...c2d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare å si at dette trener jeg ikke og jeg prioriterer heller ikke å fornye kjøkkenutstyret mitt. Si at du heller vil bruke pengene dine på andre ting som f.eks. opplevelser. Uansett så burde de skjønne at en med praksisplass ikke har mange kroner inn.

Anonymkode: d47e4...c2d

Det virker jo ikke som om de forstår det, eller vil forstå når ts sier i fra. Veldig spesiell oppførsel, må jeg si. Dårlig gjort å behandle noen slik, som har praksisplass og alt! 

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er jo helt sykt :O Dette er jo nærmest trakassering. Du må være 100 % klar på at du ikke ønsker å kjøpe noe. Si noe ala "jeg opplever at du maser veldig på å få meg til å kjøpe noe. Men saken er den at jeg ikke trenger eller ønsker disse produktene. Jeg hadde derfor satt stor pris på om du kunne la være å mase mer på meg om å kjøpe ting."

Skrevet (endret)

Min første tanke er at du faktisk legger litt opp til det selv ved å lyve som du gjør, hvit løgn, for all del... men når hun får til svar at du har kjøpt annet sted eller glemte den, så er det ikke noe som forteller henne noe annet enn at dette er varer du er interessert i.... så hun mener det nok bare godt og kanskje ekstra om du får gode rabatter og hun vet du tjener lite? Det er vel ingen hemmelighet at du er der via NAV? Alle vet jo at det ikke er noen fet lønn... 

Hun tenker kanskje at du skal slippe å kjøpe til full pris andre steder og tror du er intr i å kjøpe sånt siden du sier du har kjøpt andre steder...

Det er ikke hverken flaut eller noe nederlag å si det som det er. Du har ikke råd og du trenger det ikke, men takk for tilbudet... Så lenge man svarer høflig nei-takk så er det ikke noe negativt i det sånn jeg ser det!

Lykke til videre!

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 14
Skrevet

Stå for det livet du har og hva du bryr deg om å ha. Kjøpepress på kjøkkenutstyr? Hvorfor overhode bry seg, og enda lyve om det? Vil du ikke ha noe så ikke engasjer deg i det. Her bør du faktisk stå i det og løse det, god læring til seinere i livet.

Anonymkode: ee276...bf1

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd men til ingen nytte. "Legger den her jeg, så får du betale når arbeidsdagen er over" er svaret. To ganger har jeg løyet og sagt at jeg glemte av varen.  Resten har jeg ignorert det og latet som ingenting. Prøver å få samtalen over på noe annet, men vi kommer alltid frem til det samme. 
Har nå begynt å unngå henne med all min makt. Tørr ikke å starte samtaler. Trenger jeg hjelp med noe så spør jeg noen andre. De to jeg jobber mest med er hyggelige og behjelpelig. Vi snakket om julegaver i forrige uke. Med sjefen til stedet under samtalen. Da lurte jeg inn en "Og mamma har fått kjøps forbud for kjøkkenutstyr hos meg, for jeg har alt og mere til". Med et glimt i øyet og et håp at hun tok hintet. Det var faktisk sant da, for mamma har kjøpt alt for mye dill og dall til kjøkkenet som jeg ikke trenger. Men hun tok ikke hintet. 

Tenkt å ringe NAV på mandag og få et møte. Synes økonomi er så ubehagelig! Mest fordi jeg føler at andre synes jeg syter. Noe jeg ikke gjør. For jeg klarer meg fint på det lille jeg har. Lider ingen nød. Problemet er at jeg ikke trenger, hard råd til eller ønsker disse tingene. Så presset er så ubehagelig. Første dagen så kjøpte jeg en ting etter mas. Den skal mamma få til jul, så fant en nytte for den, men fortsatt en alt for dyr julegave. Synes det er vanskelig å sette grenser generelt. Også ovenfor NAV. Føler jeg ikke har lov til å komme med ønsker ang praksisplass. Denne jobben var på toppen av ei liste NAV hadde liggende. Siden de ikke trengte å sjekke om jeg fikk plass, så ble det den. Siden bedriften selv hadde varslet at de kunne ta inn folk fra NAV. 

ts

Men hvorfor si at du glemte varen? Da tror de jo du vil ha det? Og det vil du jo ikke?

Anonymkode: 673f9...eba

• Liker 13
Skrevet

Eh.. er det ikke kundene deres som skal kjøpe kasseroller? Skal vel ikke tvinge de ansattte til å kjøpe alt mulig vel? 

Akkurat som om en madrass-selger har alle de dyre madrassene hjemme, slik at anbefalingene skal være så ekte som mulig.

Nei, høres ut som om du har havnet på Kitchen. Og de maser så jævlig at jeg aldri orker å gå dit. 

• Liker 5
Skrevet

Spør henne om hun ikke kan slutte med kjøpepresset, si du alt jobber gratis for henne. 

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, student86 skrev:

Dette går bare ikke an! Fortell Nav akkurat hvordan det er, med konkrete eksempler og fakta. Si også at du er veldig glad for å være i jobb og takknemlig for hjelpen, og at dette derfor er forstyrrende for deg. Vil tro og håpe at Nav forstår deg!

Får håpe det, nå vet jeg ihvertfall at det ikke skal være slik. Aldri jobbet i butikk før. Ei venninne av meg jobber i en annen butikk, og hun kjøper ting støtt og stadig. Men så har hun økonomi til det og interesse for det hun selger. Hun handlet like mye på den butikken før hun fikk jobben. 

19 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Min første tanke er at du faktisk legger litt opp til det selv ved å lyve som du gjør, hvit løgn, for all del... men når hun får til svar at du har kjøpt annet sted eller glemte den, så er det ikke noe som forteller henne noe annet enn at dette er varer du er interessert i.... så hun mener det nok bare godt og kanskje ekstra om du får gode rabatter og hun vet du tjener lite? Det er vel ingen hemmelighet at du er der via NAV? Alle vet jo at det ikke er noen fet lønn... 

Hun tenker kanskje at du skal slippe å kjøpe til full pris andre steder og tror du er intr i å kjøpe sånt siden du sier du har kjøpt andre steder...

Det er ikke hverken flaut eller noe nederlag å si det som det er. Du har ikke råd og du trenger det ikke, men takk for tilbudet... Så lenge man svarer høflig nei-takk så er det ikke noe negativt i det sånn jeg ser det!

Lykke til videre!

Jeg har jo prøvd å si det, at jeg ikke trenger og slikt. Men får bare til svar at varen ligger ved kassen. Ikke noe diskusjon, føles ut som en selvfølge at jeg skal kjøpe den varen. Jeg har sagt nei flere ganger, men blir overkjørt. Løgnen var siste utvei, fordi hun maste sånn om den kasserollen. Bruker å si "en slik har jeg" eller "jeg trenger ikke for jeg har noe tilsvarende". 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor si at du glemte varen? Da tror de jo du vil ha det? Og det vil du jo ikke?

Anonymkode: 673f9...eba

Jeg sier det ikke, jeg later som at jeg har glemt den. Og når hun spør eller nevner varen så sier jeg "å den ja", også vrir jeg samtalen over på noe annet. 

1 minutt siden, Minitroll skrev:

Eh.. er det ikke kundene deres som skal kjøpe kasseroller? Skal vel ikke tvinge de ansattte til å kjøpe alt mulig vel? 

Akkurat som om en madrass-selger har alle de dyre madrassene hjemme, slik at anbefalingene skal være så ekte som mulig.

Nei, høres ut som om du har havnet på Kitchen. Og de maser så jævlig at jeg aldri orker å gå dit. 

ding ding ding, vi har en vinner. Du gjettet riktig. :sukk:

ts.

• Liker 11
Skrevet

Det er jo ikke greit å behandle deg slik. Vanskelig å si i fra også når de ikke klarer/vil forstå, og du har den rollen du har. Kunne kanskje vært lettere å si i fra om det var en annen setting. Syns de burde tenke litt gjennom hvordan de oppfører seg.

Syns at dette var provoserende å lese om, og håper du blir hørt og forstått av Nav! Du virker så oppegående og fornuftig. Masse lykke til!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...