AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #1 Skrevet 16. november 2017 Jeg er gravid og har barn som har vært forkjøla noen uker, ikke med feber men sår hals, snørr og slike ting, men med god allmenntilstand. Men med en del magevondt til og fra og nå diaré. Den ene har hatt noen prikker på den ene tinningen en ukes tid, noe jeg tenkte skyldtes eksem som han har hatt i samme område. Så viser det andre barnet i går en rød prikk på det ene låret, og jeg tenkte det var en kvise eller noe. I dag ser jeg en ny prikk på låret og tre i ansiktet, og han sier de er ømme og klør. Så begynte jeg nå å tenke på den femte barnesykdommen, som typisk har et mildt forløp med utslett mot slutten. Og dette skal jo ikke gravide ha. Jeg testet meg for dette i forrige graviditet, da det gikk i barnehagen til eldste barnet, men testen var negativ. Har ikke hørt om denne sykdommen går i bhg nå. Virker det hysterisk å ringe legen for dette? Forrige gang (annen lege) virket legen helt blank på dette området, men han søkte det opp og skjønte at dette er noe gravide ikke skal ha. Og på nett står det jo masse om at gravide skal holde seg unna barn med denne sykdommen. Men hvordan vet man at de har det, når symptomene er så milde? Hvordan har deres barn hatt denne sykdommen? Og hva ville dere gjort hvis dere var meg? Og kan de forrige blodprøvene som ligger i journal vise om jeg har hatt denne sykdommen? Da er man visst immun. Kan legge til at barna har hatt vannkopper allerede og det ligner ikke på brennkopper. Anonymkode: 2e891...c74
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #2 Skrevet 16. november 2017 Det viktigste er hvor langt er du på vei? Du kan ringe å høre status på igG og igM fra sist prøve. Hvis du hadde negativ igG og igM sist så kan du ta en test nå igjen. Ved parvovirus b19 får du typisk "slappy cheek" men ikke vesikler som klør. Du bør heller følge med på din egen allmenntilstand, det kan være at det er en annen virussykdom som gir uspesifikk virusutslett, men at du er immun mot sykdommen. Anonymkode: c4661...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #3 Skrevet 16. november 2017 "Smittefare Gravide skal unngå kontakt med barn med femte barnesykdom, fordi sykdommen kan fremkalle uønsket abort. Søk lege dersom du er gravid og deres barn blir smittet. Inkubasjonstiden er et par uker." Anonymkode: 49d6a...7f6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #4 Skrevet 17. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste er hvor langt er du på vei? Du kan ringe å høre status på igG og igM fra sist prøve. Hvis du hadde negativ igG og igM sist så kan du ta en test nå igjen. Ved parvovirus b19 får du typisk "slappy cheek" men ikke vesikler som klør. Du bør heller følge med på din egen allmenntilstand, det kan være at det er en annen virussykdom som gir uspesifikk virusutslett, men at du er immun mot sykdommen. Anonymkode: c4661...bb2 Takk for svar, da skal jeg høre med legen. Vil ikke være hysterisk, og barnet mitt hadde en del forskjellige virusutslett da han var yngre. Men det er lenge siden nå, og syns det er vanskelig å huske hvor røde kinn han har hatt. Han har jo vært litt rød i kinnene, men tenkte ikke noe over det da. Jeg føler meg jo ikke helt bra selv, er litt forkjøla, litt rar i magen, men ikke utslett annet enn litt mer uren hud. Men går på jobb, har ikke feber eller er veldig slapp. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: "Smittefare Gravide skal unngå kontakt med barn med femte barnesykdom, fordi sykdommen kan fremkalle uønsket abort. Søk lege dersom du er gravid og deres barn blir smittet. Inkubasjonstiden er et par uker." Anonymkode: 49d6a...7f6 Ja, denne informasjonen har jeg som sagt. Spørsmålet mitt er når man vet om barnet har den femte barnesykdommen uten blodprøve, altså om noen kan si noe om hva som kan gjøre at man skjønner at det er det det er. Anonymkode: 2e891...c74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå